Er der nogle her på forummet der har erfaringer med at hente kikkerter hjem fra USA?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Gjeding Skov
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 4. jan 2017, 14:18
Interesser: Skydning, jagt, militær,
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Er der nogle her på forummet der har erfaringer med at hente kikkerter hjem fra USA?

Indlæg af Gjeding Skov » 13. mar 2017, 10:22

Er der nogle her på forummet der har erfaringer med at hente kikkerter hjem fra USA? Jeg står nemlig med en nyindkøbt Remington 700 SPS Varmint, og har set mig varm på et kikkert fra SWFA, mit spørgsmål er bare hvordan jeg kan skaffe det hjem? Da jeg synes i forhold til pris og anmeldelser virker rigtig godt til prisen.
Senest rettet af Lycon 17. mar 2017, 17:26, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinjen er ændret til at afspejle indlæggets indhold.
Remington 700 SPS Varmint 308w - Falcon m18+ 4-18x44 - A-Tec Hertz 87
Wildgame 12/76

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: SWFA SS

Indlæg af T-REX » 13. mar 2017, 13:38

SWFA Super Sniper(SS) bliver betragtet som en "Tactical Kikkert"

Den er derfor omfattet af ITAR reglerne og kræver eksportilladelse.

Resultat: papirarbejde, ventetid(6-12mdr) og gebyrer i hobetal(US$ 250-500 + transport med godkendt speditør). Jeg vil tro at en S&B PM-II, købt i Danmark bliver billigere......

SWFA selv vil IKKE sælge ud af USA :wall: , har prøvet dem, flere gange.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Gjeding Skov
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 4. jan 2017, 14:18
Interesser: Skydning, jagt, militær,
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: SWFA SS

Indlæg af Gjeding Skov » 13. mar 2017, 14:37

Ærgerligt, da det ser ud til og lyder som et rigitg fedt scope. Tak for respons:-)
Remington 700 SPS Varmint 308w - Falcon m18+ 4-18x44 - A-Tec Hertz 87
Wildgame 12/76

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1453
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 49 times
Been thanked: 162 times

Re: SWFA SS

Indlæg af Kristian_J » 13. mar 2017, 14:53

Det er altså kun ITAR hvis det bliver brugt af de amerikanske styrker. Derfor er visse Harris Bipod modeller ITAR mens andre ikke er.

Du kan også få Badger rings der ikke er ITAR, som stadig er i stål, men ligeså snart det er samme type som sidder på de amerikanske finskytterifler, så ryger det under ITAR.
JRexA skrev:Den er derfor omfattet af ITAR reglerne og kræver eksportilladelse.
Hvis det var omfattet ITAR så ville du slet ikke få lov at eksportere det. Det er simpelthen ulovligt. Det gælder også firmaer i Canada, der kan få særlig dispensation til at sælge ITAR reguleret dele i Canada. De skriver også under på at de ikke vil eksportere i henhold til Amerikanske regler om ITAR.
Senest rettet af Kristian_J 13. mar 2017, 14:56, rettet i alt 1 gang.
... assistance from a distance!

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1453
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 49 times
Been thanked: 162 times

Re: SWFA SS

Indlæg af Kristian_J » 13. mar 2017, 14:54

Hvilken model har du kigget på?
... assistance from a distance!

Gjeding Skov
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 4. jan 2017, 14:18
Interesser: Skydning, jagt, militær,
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: SWFA SS

Indlæg af Gjeding Skov » 13. mar 2017, 15:01

Jeg har kigget på det der hedder SWFA 10x42 tactical riflescope i mil/mil
Vedhæftet link:
https://swfa.com/catalog/product/view/i ... gory/6896/
Remington 700 SPS Varmint 308w - Falcon m18+ 4-18x44 - A-Tec Hertz 87
Wildgame 12/76

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: SWFA SS

Indlæg af 458hunter » 13. mar 2017, 17:09

Tror jeg ville smide lidt mere og købe Vortex pst.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: SWFA SS

Indlæg af T-REX » 13. mar 2017, 17:19

Kristian_J skrev:Det er altså kun ITAR hvis det bliver brugt af de amerikanske styrker. Derfor er visse Harris Bipod modeller ITAR mens andre ikke er.

Du kan også få Badger rings der ikke er ITAR, som stadig er i stål, men ligeså snart det er samme type som sidder på de amerikanske finskytterifler, så ryger det under ITAR.
JRexA skrev:Den er derfor omfattet af ITAR reglerne og kræver eksportilladelse.
Hvis det var omfattet ITAR så ville du slet ikke få lov at eksportere det. Det er simpelthen ulovligt. Det gælder også firmaer i Canada, der kan få særlig dispensation til at sælge ITAR reguleret dele i Canada. De skriver også under på at de ikke vil eksportere i henhold til Amerikanske regler om ITAR.
Det er vrøvl at sige at du ikke kan eksportere/importere ITAR regulerede produkter, selvfølgelig kan du det, med de korrekte tilladelser.
Det kræver at du ansøger de relevante myndigheder og bliver godkendt.
ITAR er styret af det amerikanske Department of State
https://www.pmddtc.state.gov/regulations_laws/itar.html

Du kan f.eks. købe Leupold Mark 4, Mark 6 og Mark 8, i Europa, uden problemer.
Dette er alle kikkerter, der er defineret/registreret som ITAR produkter, af Leupold.
Her er link til Leupolds aktuelle ITAR produkter: https://www.leupold.com/wp-content/uplo ... R_List.pdf
Flere af disse kan købes,hos f.eks. Optics-world.de og en række tyske forhandlere.

At det så nok ikke kan betale sig, for import af en enkelt ITAR kikkert, Og at det er yderst besværligt, for en privatperson, det er en HELT anden snak.

Langt de fleste US forhandlere gider ikke bøvlet med Eksport af ITAR produkter, eller produkter, der "måske" kommer ind under ITAR.

Mange produkter betegnes som ITAR fordi de "kan" bruges taktisk, f.eks. de fleste riffelkikkerter med Mil-Dot og andre "taktiske" sigtekors, uanset om de leveres til det amerikanske militær, eller ej.
Ofte er det også et spørgsmål om at producenten /eksportøren ikke "gider" bruge tid på at definere hvilke af deres riffelkikkerter, der er ITAR, og hvilke der ikke er.
Eller de definerer langt strammere end lovens krav, for ikke at få fingrene i klemme.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: SWFA SS

Indlæg af Cp-Medic » 13. mar 2017, 23:47

Gjeding Skov skrev:Jeg har kigget på det der hedder SWFA 10x42 tactical riflescope i mil/mil
Vedhæftet link:
https://swfa.com/catalog/product/view/i ... gory/6896/
Den har jeg. Købte en spritny som jeg monterede på min 6.5 har skudt med den et par gange den virker rigtig lækker

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: SWFA SS

Indlæg af Cp-Medic » 13. mar 2017, 23:51

Man får sindssygt meget kikkert for pengene og jeg researchede dem rigtig meget inden jeg købte min og de bliver rost meget. Og det her er kikkerter som fkere har mobteret på 50bmg uden problemer så det er ikke reviews fra folk der skyder 10 skyd med kikkert på en 223r og derefter siger at kikkerten er superholdbar. Det er rent faktisk testet igennem

Gjeding Skov
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 4. jan 2017, 14:18
Interesser: Skydning, jagt, militær,
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: SWFA SS

Indlæg af Gjeding Skov » 14. mar 2017, 08:26

Cp-Medic skrev:
Gjeding Skov skrev:Jeg har kigget på det der hedder SWFA 10x42 tactical riflescope i mil/mil
Vedhæftet link:
https://swfa.com/catalog/product/view/i ... gory/6896/
Den har jeg. Købte en spritny som jeg monterede på min 6.5 har skudt med den et par gange den virker rigtig lækker

Hvor købte du den henne, og hvordan fik du den hjem? :-)
Remington 700 SPS Varmint 308w - Falcon m18+ 4-18x44 - A-Tec Hertz 87
Wildgame 12/76

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: SWFA SS

Indlæg af Cp-Medic » 14. mar 2017, 11:56

Læmgere historie, men jeg skal have solgt min 6.5 så teknisk set kan jeg godt undvære kikkerten hvis du er interesseret

A284win
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 286
Tilmeldt: 17. okt 2016, 17:40
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 71 times
Been thanked: 42 times

Re: SWFA SS

Indlæg af A284win » 14. mar 2017, 12:12

Nu når vi går hjemme på selvvalgt sygedag så ville en længere historie da være ok

Gjeding Skov
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 4. jan 2017, 14:18
Interesser: Skydning, jagt, militær,
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: SWFA SS

Indlæg af Gjeding Skov » 14. mar 2017, 18:43

Cp-Medic skrev:Læmgere historie, men jeg skal have solgt min 6.5 så teknisk set kan jeg godt undvære kikkerten hvis du er interesseret
Kunne muligvis godt være interesseret. hvor meget skal sådan en koste, og er fragt muligt? :-)
Remington 700 SPS Varmint 308w - Falcon m18+ 4-18x44 - A-Tec Hertz 87
Wildgame 12/76

Brugeravatar
Gysse
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 284
Tilmeldt: 15. mar 2008, 02:28
Interesser: Pandajagt
Geografisk sted: Vestsjælland, Skælskør
Has thanked: 11 times
Been thanked: 32 times

Re: SWFA SS

Indlæg af Gysse » 17. mar 2017, 08:09

Jeg har selv haft kig på en SWFA SS, men er også løbet mod muren med hensyn til eksporten.

Så hvis du kan dele et par tips til hvordan du fik den hjem, så ville jeg være glad.

Jeg håber bare så meget at det ikke indebærer vaseline og vralten gennem tolden........
Hvis det ikke var guds mening at vi skulle spise dyr, skulle han ikke have lavet dem ud af kød

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: SWFA SS

Indlæg af C-X » 17. mar 2017, 08:18

Nu må du bestemme dig, vil du have den eller vil du ikke have den? :???:

Med vaseline er nok bedre end uden vaseline!
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Gjeding Skov
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 4. jan 2017, 14:18
Interesser: Skydning, jagt, militær,
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: SWFA SS

Indlæg af Gjeding Skov » 17. mar 2017, 16:59

[quote="C-X"]Nu må du bestemme dig, vil du have den eller vil du ikke have den? :???:

Nu ved jeg ikke om det er mig du refererer til, men jeg vil da gerne have fingrene i kikkerten hvis forudsætningen for at det er muligt at finde en pris samt at få den hjem til mig overhovedet er mulig. Nu ved jeg ikke om den var rettet til mig :smile:
Remington 700 SPS Varmint 308w - Falcon m18+ 4-18x44 - A-Tec Hertz 87
Wildgame 12/76

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Er der nogle her på forummet der har erfaringer med at hente kikkerter hjem fra USA?

Indlæg af C-X » 17. mar 2017, 18:16

Det var Gysse der skulle gasses :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Gjeding Skov
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 4. jan 2017, 14:18
Interesser: Skydning, jagt, militær,
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Er der nogle her på forummet der har erfaringer med at hente kikkerter hjem fra USA?

Indlæg af Gjeding Skov » 18. mar 2017, 09:18

C-X skrev:Det var Gysse der skulle gasses :blink:
Det må være mig der ikke er helt vågen så :fun: :razz:
Remington 700 SPS Varmint 308w - Falcon m18+ 4-18x44 - A-Tec Hertz 87
Wildgame 12/76

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Er der nogle her på forummet der har erfaringer med at hente kikkerter hjem fra USA?

Indlæg af Oscar123 » 18. mar 2017, 10:19

For blot få år siden var det ganske nemt at skaffe ”spændende” grej i USA – men det er det desværre ikke længere. Amerikanerne har i de senere år strammet deres lovgivning på alt der vedrører eksport af våben og våbenrelateret grej.

Området er ganske komplekst og er grundlæggende reguleret af to regelsæt, som hører under hvert sit departement (ministerium): Militære våben, udstyr og lign. reguleres i hht ITAR (International Traffic in Arms Regulations) under Dept. of State mens mere almindeligt “civilt” grej reguleres i hht EAR (Export Administration Regulation) under Dept. Of Commerce. Hvorvidt der er tale om det ene eller andet regelsæt er oftest uklart. Et godt eksempel er sigtekikkerter, som henhører under ITAR, hvis de har en militær anvendelse og under EAR hvis der er tale om rene jagtkikkerter.

Det er ikke umuligt at eksportere grej fra de to områder – blot skal papirarbejdet være i orden. Ved udstyr under ITAR skal man sørge for at opnå en eksporttilladelse fra Dept. of State. Dette er meget bøvlet og vil tage rigtig lang tid. Dette retter sig primært mod stater og institutionelle kunder, der skal købe større partier. For os alm. dødelige, der bare lige skal have en enkelt kikkert er det næsten ikke umagen værd. Hvad angår EAR er det en smule enklere. Er der tale om almindeligt "civilt jagtgrej" er der ingen problemer. Er der derimod tale om restriktionspålagt civilt grej opereres med en bagatelgrænse på 100 USD. Under denne grænse kan det udføres frit - men er volumen større end 100 USD skal der indhentes eksporttilladelse ved Dept. Of Commerce. Nogle butikker i USA er behjælpelige med at skaffe sådanne (mod en ”mindre” godtgørelse) mens andre ikke er.

Udover de lovregulerede problemer skal man også finde en forhandler, der er villig til at sende ud af landet. Mange amerikanske forhandlere er meget nervøse når det gælder at sende våbenrelaterede ting ud af landet. Straffene for at overtræde de amerikanske eksportregler på området er grotesk høje (100.000 USD-klassen) så mange forhandlere vælger helt at undgå at bevæge sig ind på den bane. Finder man dog en sådan forhandler, der er villig til at sende ud af USA skal man sikre sig, at han accepterer ikke-amerikanske kreditkort. Der bliver desværre stadig færre forhandlere i USA, der er villig til dette, idet de løber risikoen for at køber efterfølgende går til sin bank og ”på tro og love” får dem til at tilbageføre beløbet. Sådan svindel kan forhandlerne ikke gardere sig imod med udenlandske kreditkort.

Hvis du besøger USA vil du opdage, at du ”fra gaden” vil være i stand til at købe næsten hvad som helst - men det betyder ikke nødvendigvis, at du lovligt kan føre det ud af landet. Der kan man naturligvis blot tage chancen og lægge det i baggagen og håbe på det bedste. Bekymringen her er de ”venlige” betjente fra TSA (Transportation Security Administration – som er en enhed under Department of Homeland Security). TSA står for sikkerheden i alle amerikanske lufthavne og de er generelt uhyre emsige. Al baggage (og jeg mener al baggage) bliver gennemlyst inden det videresendes til lastning ombord i relevante fly. Opdager TSA ved gennemlysningen et eller andet ”interessant” der ligner kontrabande åbnes kufferten og gennemsøges. Såfremt kufferten er låst bliver den skåret op. Jeg har en god del erfaringer på området med omkring fire årlige rejser til USA de sidste syv år. Jeg har flere gange ved hjemkomst fra rejser til USA oplevet, at dette har været tilfældet, idet TSA altid efterlader en lille hilsen i kufferten. Jeg har dog endnu ikke (knock-on-wood) haft problemer med dem.

Husk også på at den attraktive pris er uden danske told og moms. Du vil næppe kunne undgå at grejet bliver fortoldet – dvs. pålagt told, moms, samt et betydeligt fortoldningsgebyr. Så i runde tal kan du roligt lægge 30 - 35% til den amerikanske pris.

Såfremt det lykkes dig at finde en metode til at købe i USA bør du også overveje risikoen for at grejet måtte have eller få en evt. defekt, der afstedkommer, at det måtte skulle sendes retur for reparation. At skulle returnere noget til USA for en garantireparation kan være ganske bøvlet. Du skal sørge for at varen rent faktisk kan komme ind i USA (og ud igen) – og du skal sikre dig, at du ikke kommer til at skulle betale told og moms én gang til. Jeg havde selv en sådan situation for nogle år siden med en sigtekikkert, der skulle retur til USA for reparation (se https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=32&t=45085). Det gik heldigvis godt – men der er desværre også dårlige eksempler…

Så mit gode råd er, at købe sådant grej indenfor EU. Det er betydelig nemmere – og ikke nødvendigvis væsentligt dyrere.


:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Er der nogle her på forummet der har erfaringer med at hente kikkerter hjem fra USA?

Indlæg af C-X » 18. mar 2017, 12:48

:goodpost:

Vi burde have en sticky tråd med Oscars gode råd om USA grej, så vi altid kan henvise, nu den debat jævnligt dukker op. :thumbup:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 677
Tilmeldt: 25. apr 2012, 10:45
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times

Re: Er der nogle her på forummet der har erfaringer med at hente kikkerter hjem fra USA?

Indlæg af Overtroldmand » 19. mar 2017, 13:37

Måske du kan få det i UK

https://swfa.com/exportpolicy

SWFA, Inc. is now authorized to export to the Australia, Canada, New Zealand and the United Kingdom only. International customers should contact International@SWFA.com for all inquiries and special order instructions.

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Er der nogle her på forummet der har erfaringer med at hente kikkerter hjem fra USA?

Indlæg af Werecat » 20. mar 2017, 00:55

Overtroldmand skrev:Måske du kan få det i UK

https://swfa.com/exportpolicy

SWFA, Inc. is now authorized to export to the Australia, Canada, New Zealand and the United Kingdom only. International customers should contact International@SWFA.com for all inquiries and special order instructions.
Forhandlere i UK må ikke sende sigter over 9x ud af landet.... Det er også en forholdsvist ny regel.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
Evil-Honda
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 296
Tilmeldt: 4. mar 2006, 23:19
Interesser: Longrange Dodo hunting
Geografisk sted: Heløen Sjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 17 times

Re: Er der nogle her på forummet der har erfaringer med at hente kikkerter hjem fra USA?

Indlæg af Evil-Honda » 20. mar 2017, 07:40

Løgn det kræver bare din underskrift på en exporterklæring.
Mvh BS

AirArms TDR-R .22
Röhm Twinmaster .177

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Er der nogle her på forummet der har erfaringer med at hente kikkerter hjem fra USA?

Indlæg af C-X » 20. mar 2017, 10:21

Evil-Honda skrev:Løgn Ikke helt korrekt, det kræver bare din underskrift på en exporterklæring.
*fixed
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar