Hjælp til valg af kamera

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
KristianKJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 258
Tilmeldt: 12. nov 2012, 18:25
Interesser: jagt
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Hjælp til valg af kamera

Indlæg af KristianKJ » 3. apr 2017, 20:41

Hej alle sammen!

Jeg går og overvejer at købe et kamera for at kunne tage nogle goder billeder når jeg færdes i naturen. Jeg vil gerne have et kamera der tager super gode billeder og det skal primært bruges til at tage billeder af vildt, bukke, fugle osv. Jeg har ikke noget fast budget og betaler gerne for kvalitet, men jeg er dog heller ikke millionær :blink: Håber der er nogen som har noget erfaring inden for kameraer da jeg selv er helt grøn hvad det angår. I må meget gerne smide nogle billeder op i har taget :thumbup:

Lange
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 399
Tilmeldt: 7. feb 2008, 23:39
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 7 times
Been thanked: 24 times

Re: Hjælp til valg af kamera

Indlæg af Lange » 3. apr 2017, 21:36

Jeg har et stort spejlreflekskamera, skulle jeg vælge om i dag med den viden jeg har erfaret købte jeg en canon sx60 hs.
Spejlreflekskameraet er på mange punkter overlegent men det kræver en del meget dyrt udstyr, og sx60eren ville dække 99% af mine behov på højde med spejlreflekskameraet.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Hjælp til valg af kamera

Indlæg af Kenned » 3. apr 2017, 21:41

Skulle jeg købe et ekstra kamera ud over spejlrefleks kameraet, så blev det et Panasonic Lumix T80

http://www.lydogbillede.dk/test/foto-vi ... umix-tz80/

Det ville nok bare betyde at jeg så næsten aldrig ville få taget nogle billeder med det store kamera :smile:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

KristianKJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 258
Tilmeldt: 12. nov 2012, 18:25
Interesser: jagt
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: Hjælp til valg af kamera

Indlæg af KristianKJ » 3. apr 2017, 21:47

Jeg har fået anbefalet et nikon p900 af en bekendt som mener det er ideelt til naturfotografi. Er der nogen af jer der ved noget om dette kamera?

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Hjælp til valg af kamera

Indlæg af Kenned » 4. apr 2017, 08:23

KristianKJ skrev:Jeg har fået anbefalet et nikon p900 af en bekendt som mener det er ideelt til naturfotografi. Er der nogen af jer der ved noget om dette kamera?
Det er nok specielt de 83X optisk Zoom han tænker på. Husk et stativ, eller andet stabilt du kan læne dig op ad! :biggrin:

Men bortset fra det, så har han sikkert ret i at det er rigtig godt til formålet, men der er dog et par ting jeg hæfter mig ved:

1) Kameraet kan IKKE tage billeder i RAW format. Det er for mig helt uforståeligt at Nikon har fravalgt dette, da netop dem der går op i at fotografere kan få meget mere ud af deres billeder i dette format.

2) Det vejer knapt et kilo - så ift. spejlrefleks er der ikke meget at hente rent vægtmæssigt.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

KristianKJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 258
Tilmeldt: 12. nov 2012, 18:25
Interesser: jagt
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: Hjælp til valg af kamera

Indlæg af KristianKJ » 4. apr 2017, 18:06

Hvad vil "raw" sige?

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hjælp til valg af kamera

Indlæg af T-REX » 4. apr 2017, 18:13

RAW er et format, der fylder meget, men er specielt godt, hvis man vil manipulere billederne, med et program, som Adobe Photoshop eller lignende.

RAW benyttes af professionelle og dygtige amatører.

RAW Billeder fylder væsentligt mere, men med dagens SD kort er dette ikke et problem.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hjælp til valg af kamera

Indlæg af T-REX » 4. apr 2017, 18:24

Du skal gøre dig klart 2 ting

Vil du have et kamera, der er nemt at have med, så du altid har det med? (lommekamera)
Eller betyder størrelsen ikke noget, mere funktionerne? (DSLR eller DSLR erstatning)

Panasonic TZ80 er et af de allerbedste, af lommemodellerne, og med 30x zoom, klarer den langt det meste.
Dette kan køre RAW, hvis man ønsker det.
Den er med blænde F3.3-6,4(8) dog ikke super lysstærk.

Nikon Coolpix P900 har større optik og langt mere zoom (83x) Men er også meget større.
Denne har så ned til blænde F2,8

Panasonics konkurrent er DMC-FZ82, der kun har 60x zoom, men dog klarer RAW formatet.

Jeg har selv et ældgammelt Panasonic TZ-3, med 10x og 7,2 mpixel. Og er rigtig glad for det.
Men det er snart modent, til en opgradering.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hjælp til valg af kamera

Indlæg af Raptor357 » 4. apr 2017, 21:14

JRexA skrev:Du skal gøre dig klart 2 ting

Vil du have et kamera, der er nemt at have med, så du altid har det med? (lommekamera)
Eller betyder størrelsen ikke noget, mere funktionerne? (DSLR eller DSLR erstatning)

Panasonic TZ80 er et af de allerbedste, af lommemodellerne, og med 30x zoom, klarer den langt det meste.
Dette kan køre RAW, hvis man ønsker det.
Den er med blænde F3.3-6,4(8) dog ikke super lysstærk.

Nikon Coolpix P900 har større optik og langt mere zoom (83x) Men er også meget større.
Denne har så ned til blænde F2,8

Panasonics konkurrent er DMC-FZ82, der kun har 60x zoom, men dog klarer RAW formatet.

Jeg har selv et ældgammelt Panasonic TZ-3, med 10x og 7,2 mpixel. Og er rigtig glad for det.
Men det er snart modent, til en opgradering.
Helt enig i ovenstående. og så vil jeg tilføje:
Jeg hører til dem der udelukkende fotograferer i RAW. Men jeg kan ikke undvære et lommekamera. lommekameraet har man altid med, det ligger fast i jakkelommen og så er det suverænt til billeder af meget små objekter. lommekameraet har modsat en telefon en optik og billedsensor der er stor nok.

Det store kamera vejer 2,25kg med blitz, 930g optik (24-70mm F/2.8) og 516g blitz (ledetal 58). nypris ca 35.000kr.
Det er der ikke rigtigt noget prisfornuftigt der kan følge med, i dets arbejdsområde.
Hvis man vil eksperimentere og være kreativ, så er der spejlrefleks og de moderne mirrorless kameraer man skal se på. Man skal huske en stor pung. optik holder værdien rimeligt og kamerahuset skal nedskrives over ca. 5år

mærke og model er et spørgsmål om religion. i dag ville jeg personligt se på Sony, deres billedsensor har ry for at være førende og modsat Canon og Nikon har Sony omsætning nok i kamera segmentet til at fortsætte udviklingen i billedsensore. Nikon har opdaget det og har i lang tid købt ude i byen mens Canon stadig laver dem selv.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Hjælp til valg af kamera

Indlæg af Kenned » 5. apr 2017, 08:57

Jeg læste engang en rigtig god forklaring på forskellen mellem fx jpg og RAW.

De muligheder du har med RAW svarer til at du står med et negativ i hånden, hvor JPG svarer til at du står med et printet billede. Forestil dig det samme i en digital verden, så er forskellen ret klar :smile:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

KristianKJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 258
Tilmeldt: 12. nov 2012, 18:25
Interesser: jagt
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: Hjælp til valg af kamera

Indlæg af KristianKJ » 6. apr 2017, 09:36

Kenneth Jensen skrev:Jeg læste engang en rigtig god forklaring på forskellen mellem fx jpg og RAW.

De muligheder du har med RAW svarer til at du står med et negativ i hånden, hvor JPG svarer til at du står med et printet billede. Forestil dig det samme i en digital verden, så er forskellen ret klar :smile:

Hilsen Kenneth
Det giver mening!

Klumpfod
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 25. sep 2013, 11:07
Interesser: riffeljagt- og skydning
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 26 times

Re: Hjælp til valg af kamera

Indlæg af Klumpfod » 11. apr 2017, 22:29

Har et ældre Panasonic Lumix tz der har været med både mig og børnene verden rundt. Glimrende kamera - har endda lavet fed video af buk myrder ungt træ. Har også spejlrefleks med stor kanon - og det er bare for bøvlet sammen med riflen, selvom kvaliteten selvfølgelig er bedre når lyset svinder og dyrene dukker op. Så må man også skyde sent... :smile:

Besvar