Ny kikkert. HJÆLP.

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Bottecchia
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 2. jul 2011, 20:47
Interesser: Natur,dyr og teknik
Geografisk sted: sønderjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Ny kikkert. HJÆLP.

Indlæg af Bottecchia » 5. apr 2017, 19:24

Hej alle.

Håber på gode forslag og vejledning.

Har solgt min riffel da jeg blev træt af at slæbe rundt på en tung og lang riffel hvorpå der sad en stor 56mm kikkert på.

jeg sidder/går faktisk kun på jagt i danmark, og kommer ikke til at skyde over 130 meter.

Tog så en beslutning om et lidt mindre setup. Hvor kikkerten maksimum må være 50 mm.
Har købt ny riffel som har monteret en rail, så nu mangler jeg en ny kikkert. Har fået tilbudt en del brugt, men synes generelt at
folk forlanger alt for meget for en kikkert der er 4-8 år gammel, og som oftest kan findes på tilbud langt under den pris som den blev
indkøbt til fra ny.

Har nu fået tilbudt en ny Leupold VX-R3-9×50 med lys til 6000 kr, som jeg syntes er en fin kikkert, og designmæssigt (er den ikke så klodset at se på)
Er der nogen der har erfaring med sådan en, eller har andre gode forslag.

På forhånd mange tak.

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Ny kikkert. HJÆLP.

Indlæg af CQB » 5. apr 2017, 19:34

Bottecchia skrev:Hej alle.

Håber på gode forslag og vejledning.

Har solgt min riffel da jeg blev træt af at slæbe rundt på en tung og lang riffel hvorpå der sad en stor 56mm kikkert på.

jeg sidder/går faktisk kun på jagt i danmark, og kommer ikke til at skyde over 130 meter.

Tog så en beslutning om et lidt mindre setup. Hvor kikkerten maksimum må være 50 mm.
Har købt ny riffel som har monteret en rail, så nu mangler jeg en ny kikkert. Har fået tilbudt en del brugt, men synes generelt at
folk forlanger alt for meget for en kikkert der er 4-8 år gammel, og som oftest kan findes på tilbud langt under den pris som den blev
indkøbt til fra ny.

Har nu fået tilbudt en ny Leupold VX-R3-9×50 med lys til 6000 kr, som jeg syntes er en fin kikkert, og designmæssigt (er den ikke så klodset at se på)
Er der nogen der har erfaring med sådan en, eller har andre gode forslag.

På forhånd mange tak.
kommer an på dit budget ? jeg ville gå efter zeiss , smith og bender eller swarovski

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Ny kikkert. HJÆLP.

Indlæg af FrederikF » 5. apr 2017, 19:39

Hvis der er til dansk jagt - max 130m, så ville jeg vælge endnu mindre kikkert/okular.
Ville også prioritere en der kunne gå længere ned i forstørrelse, så løbende vildt var lidt nemmere at fange.
Lys forstår jeg ikke behovet for til jagt i Danmark (medmindre det er lav forstørrelse og løbende vildt vi taler om).

Bottecchia
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 2. jul 2011, 20:47
Interesser: Natur,dyr og teknik
Geografisk sted: sønderjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Ny kikkert. HJÆLP.

Indlæg af Bottecchia » 5. apr 2017, 19:50

Jeg kan ikke se nogen grund til at købe en kikkert til de fantasi priser for at skyde lidt på en
normal dansk jagt. Jeg går ikke så meget op i de forskellige mærker, men at det er funktionelt.

Fra starten var planen at at det maksimalt skulle være med 42 mm objektiv. Lys kunne være ok i en lidt mørk skov.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Ny kikkert. HJÆLP.

Indlæg af FrederikF » 5. apr 2017, 20:03

På en af mine bukkerifler (en af dem med kikkert på), sidder der en Leupold 2-7x33- den er købt brugt til en plovmand og fungerer aldeles fremragende ud til de små 200 meter jeg skyder til levende mål på. Den er ikke rigtig god til krager på lang afstand, hvis lyset er dårligt, men til hårvildt er det mere end nok.
Jeg har ikke skudt flere tusinde stykker vildt, men har gået på jagt i mange år, af de mange mange dyr jeg har ladet gå/ valgt ikke at skyde til, kan jeg ikke komme i tanke om en eneste hvor en anden optik ville have ændret situationen.
EDIT: een gang har jeg oplevet i kraftigt regnvejr ikke at kunne skyde grundet vand/dug på linser - en moderne coating kunne måske have gjort en forskel (mine første 10 år på jagt var med en 8x57is med en wetzlar ziel vier - civil udgave af de kikkert Tyskland brugte i ww2 i 6x - denne kikkert var ikke glad for meget vand kombineret med modlys).
Det skal her siges at jeg medbringer en rimelig håndkikkert for at kunne kønsbestemme med sikkerhed på lang afstand.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Ny kikkert. HJÆLP.

Indlæg af Kleth » 5. apr 2017, 21:59

Jeg har en Leupold VX-R 3-9x50 på et af mine skydejern, fortrinlig kikkert, uden tvivl den bedste jeg har i skabet.
Hvor der ellers er mest Nikon, hvor jeg lidt har det med at tage en 2,5-10x42 eller 4-12x42 da de lidt mindre kikkerter enes bedre i skabet og til dagjagt er forskellen minimal.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3317 times
Been thanked: 413 times

Re: Ny kikkert. HJÆLP.

Indlæg af Kalthoff » 6. apr 2017, 10:33

Til jagt i Danmark er jeg meget glad for en 1,5-6x42 med lysprik.

På de fleste jagter sætter jeg den under 3X og ofte på 1,5X.

De fleste riffelskud på jagt i Danmark sker jo på korte hold, rigtigt mange under 50 meter. Der er det godt med det brede synsfelt man får ved den lave forstørrelse og der er ikke behov for ret meget forstørrelse for at placere trådkorset rigtigt på dyret.

Max forstørrelsen på 6X bruger jeg stort set kun på skydebanen.

Der er en del kikkerter på markedet der starter på 1x, 1,5x eller 2x.

Til gengæld ville jeg ikke undvære lysprikken. Det er godt f.eks. inde under nogle træer den sidste halve time før solnedgang, hvor trådkorset ellers let går i et med dyret. Der er en lille klar og skarp lysprik lige det der skal til for at være sikker på hvor sigtepunktet ligger på dyret.

En lysprik i god kvalitet lægger et par tusinde kroner oven i prisen for en tilsvarende optik uden lysprik. De helt billige udgaver kan være så udtværede at det mere er en lysklat end en prik. De er ikke pengene værd. Forlang at prøve den i forhandlerens mørke kælder med lyset slukket eller noget i den stil for at bedømme om det virker i praksis

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Ny kikkert. HJÆLP.

Indlæg af TheDarkSide » 9. apr 2017, 09:54

En 3-9x40 er nok nær det ideelle hvis den ikke skal være dyr og den samtidig skal være god skarp over hele forstørrelsesspændet. De billige kikkert med et meget stort forstørrelsesspænd på f.eks. 2-10 eller 2-12 bliver tit uskarpe og slørede med maks forstørrelse.

Zeiss conquest 2-8x42 er en rigtig fin kikkert til fornuftig pris. Det er min erfaring at conquest serien er temmelig robuste kikkert (tåler tæsk) med god lystransmission og skarpe. Det kan godt svare sig at købe kvalitet, fordi det kan man stole på holder indskydningen, modsat mange billige kikkerter.

Bottecchia
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 2. jul 2011, 20:47
Interesser: Natur,dyr og teknik
Geografisk sted: sønderjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Ny kikkert. HJÆLP.

Indlæg af Bottecchia » 9. apr 2017, 10:10

Hej alle.

Lige en tak for de gode indput.
Jeg har i går lørdag købt en ny kikkert, det blev til en Kahles CBX 2,5-10x50 med lys og med Leupold quick release montage, jeg fandt en til en for mig
super god pris, i forhold til hvad der forlanges for brugt optik af mærkevare.

Nu prøver jeg så den, om den kan gøre sig som den eneste kikkert i mit skab.

Besvar