[Spørgsmål]Jeg skal have ny jagtvest, men hvilken?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

[Spørgsmål]Jeg skal have ny jagtvest, men hvilken?

Indlæg af Kleth » 10. maj 2017, 09:58

Jeg har p.t. en MIL-TEC Vest jeg bruger som jagtvest og den har virket fint til formålet
Billede
Lynlåsene kunne godt havde været af en bedre kvalitet og det er da også her at den er begyndt at fejle - Måske assisteret af at jeg hang i vesten da et trin på en faldefærdig skydestige brast under mig.
Vesten bruger jeg til det mest essentielle; kniv, lokkekald, ammo, magasin, bundstykke, mono-kikkert, mobiltelefon, evt. jagtradio, tilladelser. Hvor jeg så har kaffe o.a. drikkevarer, mad, træk-rem, gummihandsker, wc-papir m.v. i min jagtrygsæk (due for replacement too). Ideen er at jeg kan lade rygsækken ligge og pürche hvis jeg ser noget og når jeg er i stigen har jeg alt lige ved hånden uden at skulle rode efter det uanset om jeg ellers er i regnjakke, vinterjakke eller skjorteærmer.

Pinewood laver en vest som ikke ser så tosset ud, om end den måske er lidt for lang i snittet. Den skal helst ende over lænden og ikke være for varm.
Billede

Det jeg er ude efter er ikke et basis eller vest med molle-stropper, hvor alt skal sættes uden på eller bæres i tasker, det er jeg bange for bliver lidt for uhandy at have på op ad, ned ad og i stigen.

Nogen som har gode forslag?
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: [Spørgsmål]Jeg skal have ny jagtvest, men hvilken?

Indlæg af C-X » 10. maj 2017, 10:28

Lyder lidt som om du vil have for meget grej på for lidt plads. Kender det problem.

Jeg fandt en mellemvej; https://www.heinnie.com/snugpak-response-pak

Passer sammen med både afvekslende påklædning og rygsække! Simpelthen genial og latterligt billig.
Med rygsæk på hænger jeg den foran og uden bagpå.

Har også en del veste i skabet, men kommer så let til at svede mig våd på ryggen.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: [Spørgsmål]Jeg skal have ny jagtvest, men hvilken?

Indlæg af Kleth » 10. maj 2017, 10:36

C-X skrev:Jeg fandt en mellemvej; https://www.heinnie.com/snugpak-response-pak

Passer sammen med både afvekslende påklædning og rygsække! Simpelthen genial og latterligt billig.
Med rygsæk på hænger jeg den foran og uden bagpå
Sådan en har jeg prøvet og fruen har arvet den, da jeg ikke kunne bruge den. Jeg skal helst have tingene faste steder f.eks. Kikkerten i venstre nedre lomme, ammo i højre ditto, lokkekald i øvre højre lomme, så jeg kan tage tingene uden at rode rundt selv om det er mørkt og koldt.

Jeg kender problemet med at blive våd på ryggen, men det bliver jeg alligevel og vesten bryder vinden så jeg sjældent kommer til at fryse når jeg bagefter sidder stille.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: [Spørgsmål]Jeg skal have ny jagtvest, men hvilken?

Indlæg af C-X » 10. maj 2017, 10:41

Okay så. Jeg er selv glad for Fjällräven Reporter Lite, men den er uden vildt/dummy lomme bagpå.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: [Spørgsmål]Jeg skal have ny jagtvest, men hvilken?

Indlæg af Kleth » 10. maj 2017, 10:48

C-X skrev:Okay så. Jeg er selv glad for Fjällräven Reporter Lite, men den er uden vildt/dummy lomme bagpå.
For at være rigtig besværlig, så har jeg også en Fjällräven Reporter Lite vest :razz: Lommerne er ikke store nok, så f.eks. Kikkerten bliver trykket ind, når jeg sidder. Den bruger jeg til sommerskovture, ferier mm hvor det største jeg typisk har brug for er vores flåt- & stik kit :smile: Havde den Cargo-lommer ville den havde været perfekt :thumbup:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: [Spørgsmål]Jeg skal have ny jagtvest, men hvilken?

Indlæg af Flugteren » 10. maj 2017, 11:01

Jeg er nu meget glad for min Härkila-jagtvest. Den har både indre og ydre lommer samt dobbeltlynlås, og så holder den varmen ganske godt. Jeg plejer at bruge den om efteråret/vinter især på skydebanen, hvor det kan være praktisk at have dokumenter i den ene lomme og patroner i den anden.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: [Spørgsmål]Jeg skal have ny jagtvest, men hvilken?

Indlæg af C-X » 10. maj 2017, 11:25

Hvilken model?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Re: [Spørgsmål]Jeg skal have ny jagtvest, men hvilken?

Indlæg af ABjerre » 10. maj 2017, 13:50

Bliver man buet ud af forummet hvis man foreslår en i tweed?

Billede

Der er selvfølgelig lidt gammelfar over den, men hvis man nu lader sine knickers og karrygule knæstrømper blive hjemme kunne det vel godt gå an...
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: [Spørgsmål]Jeg skal have ny jagtvest, men hvilken?

Indlæg af Kleth » 10. maj 2017, 14:13

ABjerre skrev:Bliver man buet ud af forummet hvis man foreslår en i tweed?

Billede

Der er selvfølgelig lidt gammelfar over den, men hvis man nu lader sine knickers og karrygule knæstrømper blive hjemme kunne det vel godt gå an...
Nej, det er et spørgsmål om præferencer :razz:
I mit tilfælde ville det svare lidt til at give en gammel orne en blazerjakke på (gule strømper eller ej) og muligvis være lidt upraktisk uden på min ECWCS parka.

Jeg er praktisk anlagt og klæder mig også sådan. Da jeg er stærkt allergisk over for at blive skudt så på fællesjagter er jeg gerne orange med orange på og på solo-jagt klæder jeg mig efter forholdende. Nogle gange får jeg pænt meget blod på tøjet, da det ofte er hændt at jeg har måtte tage et dyr over nakke eller skulder, så vaskbarhed er et absolut must-have. Tøj med membran bestræber jeg mig på kun at overflade vaske.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: [Spørgsmål]Jeg skal have ny jagtvest, men hvilken?

Indlæg af Bofhenator » 10. maj 2017, 14:17

Kleth skrev:
ABjerre skrev:Bliver man buet ud af forummet hvis man foreslår en i tweed?

Billede

Der er selvfølgelig lidt gammelfar over den, men hvis man nu lader sine knickers og karrygule knæstrømper blive hjemme kunne det vel godt gå an...
Nej, det er et spørgsmål om præferencer :razz:
I mit tilfælde ville det svare lidt til at give en gammel orne en blazerjakke på (gule strømper eller ej) og muligvis være lidt upraktisk uden på min ECWCS parka.

Jeg er praktisk anlagt og klæder mig også sådan. Da jeg er stærkt allergisk over for at blive skudt så på fællesjagter er jeg gerne orange med orange på og på solo-jagt klæder jeg mig efter forholdende. Nogle gange får jeg pænt meget blod på tøjet, da det ofte er hændt at jeg har måtte tage et dyr over nakke eller skulder, så vaskbarhed er et absolut must-have. Tøj med membran bestræber jeg mig på kun at overflade vaske.
Jeg ville ret hurtig løbe tør for lommer med den viste model, men ud over det ingen buh råb om tweed, jeg bruger det bare ikke selv.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: [Spørgsmål]Jeg skal have ny jagtvest, men hvilken?

Indlæg af Kleth » 10. maj 2017, 14:33

Bofhenator skrev:Jeg ville ret hurtig løbe tør for lommer med den viste model, men ud over det ingen buh råb om tweed, jeg bruger det bare ikke selv.
Jeg er bestemt enig, i tilfælde af at det druknede i min væven rundt :thumbup:
Når skytten optræder i tweed, knickers, sixpence, side-by-side og lædervest, så synes jeg han har stil :smile:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: [Spørgsmål]Jeg skal have ny jagtvest, men hvilken?

Indlæg af Krung » 10. maj 2017, 15:22

Jeg er begyndt at købe Elbæks ubrugte TT grej, som jeg hægter på et molle bælte med 'harness'. Det ser lidt militær ud, men man kan have ret meget i nogle fornuftige pouches på bæltet. Jeg har holdt mig i OD eller Ranger green, så det skriger ikke weekendkriger.

Projektet hæmmes lidt af at jeg ikke har været inde i milli, så der er en del begynderfejl (hvad skal sidde hvor), men det skal nok lykkedes. Harness kan skjules under jakken, når der ikke er vandbeholder på ryggen.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: [Spørgsmål]Jeg skal have ny jagtvest, men hvilken?

Indlæg af C-X » 10. maj 2017, 15:28

Det sidste du købte var nu coyote brown. :giggle:

Jeg blander mit, så er det camouflage på afstand! :fun:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: [Spørgsmål]Jeg skal have ny jagtvest, men hvilken?

Indlæg af Kleth » 10. maj 2017, 15:53

Krung skrev:Jeg er begyndt at købe Elbæks ubrugte TT grej, som jeg hægter på et molle bælte med 'harness'. Det ser lidt militær ud, men man kan have ret meget i nogle fornuftige pouches på bæltet. Jeg har holdt mig i OD eller Ranger green, så det skriger ikke weekendkriger.

Projektet hæmmes lidt af at jeg ikke har været inde i milli, så der er en del begynderfejl (hvad skal sidde hvor), men det skal nok lykkedes. Harness kan skjules under jakken, når der ikke er vandbeholder på ryggen.
Jeg er nu indifferent hvad jeg ligner; fruen påtalte engang at jeg havde 5 forskellige slags cammo på så siden har jeg satset på Flecktarn da jeg blev træt af kommentarer om e-attester på jeg har i M/84 o.a. hvor der er en form for overlap med HMAK.

En form for basis er praktisk til militært brug, når lommerne fyldes med isenkram, førstehjælpsudstyr, ammo, magasiner m.v. og det er meget mere end hvad jeg har brug for :smile: Det er sikkert også praktisk til feltskydning og til en tur på Værnet og jeg er ikke vild med at have for meget bøvl med spænder og seler på højre skulder, det har med at komme ind under bagskæftet.
Jeg har også en jagtvest fra Biltema, men den har heller ikke velegnede lommer :giggle:

Måske en basis-løsning er vejen frem hvis jeg kan finde de rigtige tasker, så der er nok og ikke for megen plads. Det kunne evt være velegnet til en slæbe-rem.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: [Spørgsmål]Jeg skal have ny jagtvest, men hvilken?

Indlæg af Bobo » 10. maj 2017, 19:22

Jeg bliver nødt til at spørge: Hvor mange dage er i i felten når i er på jagt? det synes mig der er et stort behov for plads til udstyr. :smile:
Jeg indrømmer gerne at jeg holdt meget af en brystlomme da jeg røg pibe og skulle have et sted at placere den mens jeg skød. I dag ville jeg kunne gå på bukkejagt i underbukser hvis ikke det var for de forbandede myg - og så det faktum at jeg ville blive anholdt hvis nogen observerede min uheldige krop iført så lidt dækkende materiale. :oops:
Til andejagt og andet hagl jagt derimod kan jeg se ideen med galger og store lommer og til hundearbejde ligeså
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: [Spørgsmål]Jeg skal have ny jagtvest, men hvilken?

Indlæg af Kleth » 10. maj 2017, 20:27

Jeg er ofte ude flere gange på en dag og i ret mange timer og normalt 1-4t kørsel hjemmefra, så det kræver lidt ekstra til at klare alsidigt vejr og for at holde den kørende.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: [Spørgsmål]Jeg skal have ny jagtvest, men hvilken?

Indlæg af Krung » 11. maj 2017, 06:43

Bobo skrev:Jeg bliver nødt til at spørge: Hvor mange dage er i i felten når i er på jagt? det synes mig der er et stort behov for plads til udstyr. :smile
2 liter vand, kikkert, afstandsmåler, poser, handsker, kogegrej og mad, regnslag, fjellduk, sav, bipod... Med 1 time og 40 min transport, plus en betalingsbro, så smutter man ikke lige hjem efter en ekstra trøje.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 33 times

Re: [Spørgsmål]Jeg skal have ny jagtvest, men hvilken?

Indlæg af Sunscale » 14. maj 2017, 21:41

Bobo skrev:Jeg bliver nødt til at spørge: Hvor mange dage er i i felten når i er på jagt? det synes mig der er et stort behov for plads til udstyr. :smile:
Jeg indrømmer gerne at jeg holdt meget af en brystlomme da jeg røg pibe og skulle have et sted at placere den mens jeg skød. I dag ville jeg kunne gå på bukkejagt i underbukser hvis ikke det var for de forbandede myg - og så det faktum at jeg ville blive anholdt hvis nogen observerede min uheldige krop iført så lidt dækkende materiale. :oops:
Til andejagt og andet hagl jagt derimod kan jeg se ideen med galger og store lommer og til hundearbejde ligeså
Vi har et luksusproblem her i Jylland, ingen betalingsbroer :rolf:

Tilmed er er tit og ofte helller ikke så langt til jagten som nogle af sjællænderne og fynboerne har.
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: [Spørgsmål]Jeg skal have ny jagtvest, men hvilken?

Indlæg af MadsenRex » 15. maj 2017, 00:25

Jeg er for ret ofte ude i skoven med overnatning i telt, mad ved bål og skovskidning, så jeg har brug for en del når jeg er ude.
Men jeg har min eberlestock gunslinger rygsæk pakket med alt hvad jeg skal bruge.
Skal jeg være lidt mere let til bens, har jeg en mavebæltetaske, købt i BassPro shop til 16 $ og der kan jeg have vand, kikkert, lidt at gnave i og til at slukke tørsten. Og det er lige ved hånden og man skal ikke grave efter det.
Skal jeg ned og ligge, drejer jeg bare tasken om på ryggen, så den ikke kommer i klemme mellem jorden og dunken.
En ting jeg altid har med, er en håndvarmer, som jeg kan putte i inderlommen hvis jeg pludselig skulle blive kold, og det har virkelig reddet mig nogen gange.

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: [Spørgsmål]Jeg skal have ny jagtvest, men hvilken?

Indlæg af Lars M. L. » 15. maj 2017, 12:26

Kleth skrev:Jeg har p.t. en MIL-TEC Vest jeg bruger som jagtvest og den har virket fint til formålet
Nogen som har gode forslag?
Har du overvejet en fiskevest/vadevest? De har ofte nogle god lommer til fiskegrej foran og en stor lomme på ryggen til fangstnettet.

mvh Lars

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: [Spørgsmål]Jeg skal have ny jagtvest, men hvilken?

Indlæg af C-X » 15. maj 2017, 12:34

De er bare enten ikke åndbare, hvilket er uegnet til den højere aktivitet, eller også med en membran, der let punkterer ved mødet med krat.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar