Zeiss V6 vs. Zeiss HT

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Zeiss V6 vs. Zeiss HT

Indlæg af Lassescout » 1. sep 2017, 11:48

Det kommer helt an på, hvad du skal bruge den til. Jeg hørte en klog mand sige om topkikkerter: "Da jeg ikke havde råd, var de alle perfekte. Nu hvor jeg har, er ingen". Og det kan der være noget om.

Hvis du skal sidde efter vildsvin i Polen om natten, så er det HT du skal vælge. Hvis du vil have en lidt mere all-round, hvor du både kan gå længere ned i forstørrelse på drivjagt og højere op på de lange afstande, så vælger du V6. Jeg vil tro, at V6´eren har parallaksejustering, det plejer at følge med når man kommer over 12 gange forstørrelse. Det er både godt og skidt, for det er selvfølgelig fint på de helt lange distancer, men det er også en ting mere at skulle have tjek på. Der er en 3-12 enklere, hvilket er en fordel på praktisk jagt. Så spørgsmålet er nok mere hvem du er? Er du en praktisk jæger der ikke er særlig grejfikseret, eller skyder du mest på skydebanen og småvildt på over 200 m afstand?

Men ellers vil jeg sige, at de to kikkerter er så tæt på hinanden, at ingen af dem kan være forkerte. Derfor kan du også bare smide alle tekniske overvejelser overbord og vælge den du bedst kan lide.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

The Mauer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 540
Tilmeldt: 8. jan 2012, 17:28
Interesser: jagt
Geografisk sted: ringsted
Has thanked: 9 times
Been thanked: 58 times

Re: Zeiss V6 vs. Zeiss HT

Indlæg af The Mauer » 1. sep 2017, 17:37

Lassescout skrev:Det kommer helt an på, hvad du skal bruge den til. Jeg hørte en klog mand sige om topkikkerter: "Da jeg ikke havde råd, var de alle perfekte. Nu hvor jeg har, er ingen". Og det kan der være noget om.

Hvis du skal sidde efter vildsvin i Polen om natten, så er det HT du skal vælge. Hvis du vil have en lidt mere all-round, hvor du både kan gå længere ned i forstørrelse på drivjagt og højere op på de lange afstande, så vælger du V6. Jeg vil tro, at V6´eren har parallaksejustering, det plejer at følge med når man kommer over 12 gange forstørrelse. Det er både godt og skidt, for det er selvfølgelig fint på de helt lange distancer, men det er også en ting mere at skulle have tjek på. Der er en 3-12 enklere, hvilket er en fordel på praktisk jagt. Så spørgsmålet er nok mere hvem du er? Er du en praktisk jæger der ikke er særlig grejfikseret, eller skyder du mest på skydebanen og småvildt på over 200 m afstand?

Men ellers vil jeg sige, at de to kikkerter er så tæt på hinanden, at ingen af dem kan være forkerte. Derfor kan du også bare smide alle tekniske overvejelser overbord og vælge den du bedst kan lide.
V6 har IKKE parallaksejustering.

Jeg har prøvet at ligge, og skyde med en v6 en hel dag. Og jeg må indrømme at jeg var ikke skide imponeret.
Så var det mig der stod med det valg, så ville jeg tage den der HT til enhver tid.
Jeg har selv en v8. Og til trods for de tæsk den har fået på div fora så er jeg sgu glad for min. Og der er ikke meget forskel på en HT, og en v8. Men jeg synes der er langt fra v6, til de to andre.
-The Mauer

Born to hunt. Forced to work!

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Zeiss V6 vs. Zeiss HT

Indlæg af Sortseer » 1. sep 2017, 19:20

Jeg har en HT 3-12 og en V8 2,8-20, begge med ASV+
HT'en er en fremragende kikkert, og kommer den i en 6-24 ryger V8'eren ud promte. V8 er meget følsom overfor øjets placering, og jo mørkere det er, jo værre er det.
V6 er en spændende sag, og skulle jeg have en ny kikkert, var den afgjort et emne, især hvis den kunne fås med større forstørrelse.
Hvad parallaxejustering angår, så er det da en fin feature når man skyder på pap, men på jagt er det blot endnu en parameter der skal holdes styr på. Jeg kan personligt lige magte afstandsmåling, zoomindstilling og kliktårn, men skal jeg også bokse med en parallaxejustering, der ofte er svær at indstille korrekt, er mine beskedne evner overskredet.

Besvar