Night Vision Briller - erfaring?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Night Vision Briller - erfaring?

Indlæg af Rigsby » 29. sep 2017, 20:00

Raptor357 skrev:Så når man har lokaliseret dyret må man gerne identificere arten med teknik, man må bare ikke bruge det til at lokalisere og belyse/måludpege
C-X skrev:Det er ikke en udlægning jeg ville satse mit jagttegn på.
Nej det var heller ikke noget som jeg ville experimentere det store med hvis jeg skal være helt ærlig.

Når det så er sagt så kommer det vel i bund og grund up på hvornår man REELT er på jagt, man kunne prøve den argumentation at man lokaliserede vildtet med sin FLIR og så lagde den fra sig hvorefter man hentede sin riffel i bilen som står 5 meter væk........ når skudet så var faldet så kunne man jo påstå at nu var man ikke på jagt længere men var "KUN" på vej ud og søge efter forendt vildt....


Problemet er bare at enhver dommer nok vil anse det som om at man er taget på jagt i samme sekund man tager tøjet på, læsser geværet og FLIR'en i bilen og kører ud på reviret.

Turen hjem kan nok sagtens komme til at gå et smut omkring byretten og derefter det nye supersikre fængsel i Nykøbing F.
C-X skrev:Derudover kan jeg ikke se, at denne type udstyr er jagtligt relevant, overhovedet.
Nej, og jeg kan heller ikke se relevansen i varmt vand når man sagtens kan klare sig med koldt, men jeg skal jo ikke være smagsdommer.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Night Vision Briller - erfaring?

Indlæg af C-X » 29. sep 2017, 20:13

Rigsby skrev:(...)
C-X skrev:Derudover kan jeg ikke se, at denne type udstyr er jagtligt relevant, overhovedet.
Nej, og jeg kan heller ikke se relevansen i varmt vand når man sagtens kan klare sig med koldt, men jeg skal jo ikke være smagsdommer.
Når du nu skal citere mig og samtidig komme med et modargument (eller rettere, mangel på samme), så hav i det mindste den anstændighed, at citere mig fuldstændigt, og ikke bare pille det ud, der lige passer til din agenda, som vist blot er selvprofilering.

Oplys mig da endelig, hvorledes du mener dette udstyr hører til på en regulær jagt.

Om du er til varmt eller koldt vand, er jeg derimod mindre interesseret i.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Night Vision Briller - erfaring?

Indlæg af Rigsby » 29. sep 2017, 22:22

Det tror jeg at du fuldstændig misforstod, det jeg mente, i alt sin enkelthed, var at man skal passe på med at være smagsdommer for netop ved smagsdommeri opnår man nemt at det bliver opfattet som selvprofilering.

Undskyld hvis jeg citerede dig forkert!
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Night Vision Briller - erfaring?

Indlæg af Raptor357 » 30. sep 2017, 17:35

Nu når vi er endt offtopic i etik og moral.
Jeg må indrømme at jeg bruger de hjælpemidler jeg finder relevant. jeg har et meget svagt selvlysende radioaktivt sigte/forprik på min haglspreder jeg bruger på vandet. den gør det lettere at finde enden af haglgeværet i skumringen / mørket når gæssene kommer. jeg bruger min hørelse og øjne til identifikation, jeg bruger dog det tekniske hjælpemiddel briller da jeg ellers ville være på spanden med at se noget som helst.
Jeg har skudt meget lidt vildt med riffel, alt er fundet uden andet end almindelig optik og høresansen.
Men jeg kan tet se det smarte i FLIR for en Schweisshunde fører eller andre på eftersøgning. jeg vil faktisk sige det er uetisk ikke at tage alle tekniske hjælpemidler i brug. Men det er nok bare mig. :???:
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Night Vision Briller - erfaring?

Indlæg af C-X » 30. sep 2017, 17:45

Bestemt er det et fantastisk stykke hjælpemiddel til netop en schweisshundefører. Han er dog heller ikke på jagt, lige i den rolle. Således er der mange gode og fornuftige muligheder for anvendelse. Også i skadedyrsbekæmpelse.

Dog mener jeg, at vildtet også skal have fred, bl.a. om natten, når det menneskelige øje ikke længere kan observere deres færden og forageren.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 651 times
Been thanked: 661 times

Re: Night Vision Briller - erfaring?

Indlæg af BentxBetjent » 30. sep 2017, 21:05

Den der dør med mest legetøj har vundet..

Skal vi have mulighed for FLIR? Det ville da være gevaldigt effektivt ved rågeregulering..
Skal vi alle have korn og kærv til jagt. Det ville måske stoppe de anskydninger hvor... "den stod bare helt klart i glasset"

Der et sæt regler der skal følges, men det står alle frit for at være meningsdanner... :razz:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Besvar