Hvad er formålet med afstandsmåler til dansk jagt?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Hvad er formålet med afstandsmåler til dansk jagt?

Indlæg af FrederikF » 8. okt 2017, 09:52

Som overskriften siger, så er jeg i tvivl om formålet med at anskaffe en LAM til dansk jagt. Vil gerne have en, mener principielt ikke der skal være undskyldninger for grej :)) - men min nysgerrighed nager mig - hvad er det jeg ikke ser, hvorfor har man som jæger i DK brug for sådan en? Til skydning på meget lange afstande = klar fordel, de færreste kan vurdere om en skive står på 660 eller 730m hurtigt og præcist. (Kender ingen i DK der jager på disse afstande, meget få der har terræn til det, færre med evnerne).
Til regulering af små dyr med .22 her kan det være en stor fordel - men har ikke mødt nogen der har indkøbt til dette formål. Jeg ser folk bruge dem på bukkejagt og (endnu mere underligt) fra jagttårne - i et tårn er det imho nemt at danne sig et overblik over terræn og få en ide om hvor langt man vil/kan skyde sikkert til vild - i min optik er brug af LAM når man har spottet sit mål bare spild af ofte dyrebar tid
Som sagt - hvad er den jagtlige relevans for en LAM til almindelig dansk jagt?
Meget gerne eksempler på at en LAM har sikret vildt på tasken - eller situationer, hvor LAM'en har forhindret situationer hvor afstanden er bedømt så meget forkert, at skud vilæe have ført til anskydning/forbier uden korrektion.
Har set alt for mange der burde beuge en LAM på gåsetræk, men her ser heg dem ikke brugt?
Hjælp mig :???:
Mvh Frederik

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: Hvad er formålet med afstandsmåler til dansk jagt?

Indlæg af Raptor357 » 8. okt 2017, 10:22

Fordi menneskets øjne kun sidder få cm fra hinanden og vi er dårlige til afstands bedømmelse.

Med en LAM får du vished. Det er uhyre vigtigt om et rådyr står på 170m eller 230m. Jeg har besluttet at 200m er max med min .223r riffel, projektilerne er for lette til meget mere mens 200m er i komfort zonen.
Tager man en anden kaliber som .30-06 eller .300 winmag og man har skudt ind på 200m og projektilet ikke er latest and greatest til langdistance jagt, så er der et pænt kugledrop fra 200m til 230m, nok til at man anskyder et rådyr.

Og så er det ikke alle der bør overveje at skyde på den afstand. Man skal kende sine begrænsninger under forskellige forhold. :numberone:
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Hvad er formålet med afstandsmåler til dansk jagt?

Indlæg af FrederikF » 8. okt 2017, 10:30

Kan du ikke lige give et eksempel på en 300 winmag eller 3006, der indskudt på 200 vil give anskydning på 230?
Edit: men jeg køber argumentet om at hvis man jager med marginalkalibre og vil bruge dem på grænsen af detes formåen (222/223), så kan en LAM være fin - tænker selv at et mere adækvat kaliber ville være bedre at investere i end en LAM i disse tilfælde. Jager selv med 222 og 45/70, men skyder ikke råvildt længere ude end 160m så her er det ikke nødvendigt - gæs med 222 skyder jeg heller ikke længere ude end 150m så det er ikke et issue. Er stadig lidt uforstående :))
Senest rettet af FrederikF 8. okt 2017, 10:40, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9700
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1725 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Hvad er formålet med afstandsmåler til dansk jagt?

Indlæg af Bofhenator » 8. okt 2017, 10:35

Jeg bruger ikke min til at skyde afstanden til et dyr, jeg bruger den til at skyde afstande til genstande i terrænet, når jeg sidder i et tårn. Uanset et guldmærke I tærrensport og et ikke ubetydeligt antal år som artilleri-observatør (så afstandsbedømmelse er ikke et fuldstændigt nyt begreb for mig), så synes jeg det en ekstra sikkerhed for et velplaceret skud at have styr afstandene foran mig +-2 meter hele vejen rundt.

Det sidder jeg så og repetere mens jeg spejder efter et dyr, så når (hvis) det dukker op, så er afstanden kendt. Så kan man måske sige at kuglens placering om dyret står på 105 eller 115 meter ikke betyder alverden. Men det er en variabel mindre der skal gættes og det giver mening når jeg går på jagt.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2632 times

Re: Hvad er formålet med afstandsmåler til dansk jagt?

Indlæg af C-X » 8. okt 2017, 11:02

For en buejæger kunne den være endog meget relevant.
Efter 170 meter er der ikke længere nok energi i en .17 HMR til, at kan forvente ekspansion.
Jagt/regulering med luftgevær.
Træning - gæt og kontrol i nyt terræn.

Ih, jeg mangler en.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 567 times
Been thanked: 1056 times

Re: Hvad er formålet med afstandsmåler til dansk jagt?

Indlæg af Agamemnon » 8. okt 2017, 11:21

Bofhenator skrev:Jeg bruger ikke min til at skyde afstanden til et dyr, jeg bruger den til at skyde afstande til genstande i terrænet, når jeg sidder i et tårn. Uanset et guldmærke I tærrensport og et ikke ubetydeligt antal år som artilleri-observatør (så afstandsbedømmelse er ikke et fuldstændigt nyt begreb for mig), så synes jeg det en ekstra sikkerhed for et velplaceret skud at have styr afstandene foran mig +-2 meter hele vejen rundt.

Det sidder jeg så og repetere mens jeg spejder efter et dyr, så når (hvis) det dukker op, så er afstanden kendt. Så kan man måske sige at kuglens placering om dyret står på 105 eller 115 meter ikke betyder alverden. Men det er en variabel mindre der skal gættes og det giver mening når jeg går på jagt.
What he said :thumbup:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Badaka
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1143
Tilmeldt: 16. apr 2012, 15:51
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 89 times
Been thanked: 163 times

Re: Hvad er formålet med afstandsmåler til dansk jagt?

Indlæg af Badaka » 8. okt 2017, 11:26

Købte en Leica Geovid for et par år siden.

Verdens bedste opfindelse og jeg bruger den hele tiden når jeg er på jagt. Det er bare fantastisk at vide hvor langt der er til alting, Punktum!

Hvorfor skal der så meget begrundelse til når man er grejluder? Køb nu for helvede bare det så du vil have og vær glad over din placering i den evige konkurrence om at have flest stumper når du dør.:numberone:

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Hvad er formålet med afstandsmåler til dansk jagt?

Indlæg af FrederikF » 8. okt 2017, 11:50

Var lige inde og checke 3006 og 300 winnie. Kan godt se at med de tungeste projektiler, så kan man, hvis man bedømmer afstanden 50m forkert godt få 10cm større kuglefald end forventet - det er naturligvis ikke smart på et lile mål som et rådyr. (Nu skyder jeg ikke selv rådyr på 200m plus, så kan ikke rigtig argumentere for at købe en LAM med dette argument).
Jeg synes selv det giver god mening at kende afstandspunkter i terræn, men som Boefhenator er inde på - betyder det ikke noget jagtrelevant om afstanden er 115-130 - jeg klikker i hvert fald ikke efter det.
På marginale afstande (ift kaliber/anslagsenergi - buer, er et godt eksempel, ja der giver det mening. )
Jeg tror jeg tager min 45-70 og kalder den pürchriffel - så har jeg mit argument :DancingBanana:
Frygter faktisk lidt det der med at sidde og forsøge at være "zen" men mislykkes totalt fordi man lige skal måle afstanden til fyrtårnet/hegnspælen, det korpulerende par i klitterne, råen man først troede var en buk - afstanden til næste bakke, der giver dækning til bukken ude på de 700m etc.
Da jeg for 100 år siden sad med kikkert og riffel i "krigshelvedet", der blev LAM'en brugt og misbrugt konstant, tror jeg kunne klikke ind på de første 100 mulige positioner.
Måske jeg er den eneste, der ikke kan pille nallerne fra sligt (hvorfor der er et armbåndsur med på jagt og ikke en telefon, den bliver i bilen). I øvrigt er min gamle kilkert konstrueret sådan at det er meget nemt at vurdere afstande til råvildt - den skal måske skiftes ud fra et klassisk tysk til et med fint kors, så er der endnu et argument :))

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Re: Hvad er formålet med afstandsmåler til dansk jagt?

Indlæg af PeptoBizmo » 8. okt 2017, 11:54

Jeg bruger min som en "usikkerheds-fjerner".
Jeg er ikke god til afstansbedømmelse, derfor bruger jeg min kikkert til det.
Og så er der ikke tvivl om noget.
Jeg har til dato ikke taget et skud, ikke mange i det hele taget, der ville være gået galt med en indskydning med 3-4 cm overslag på 100m.
Men det passer ikke til min personlighed, derfor benytter jeg mig af afstandsmåler og en kvalitets kikkert med kliktårn. :smile:
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Hvad er formålet med afstandsmåler til dansk jagt?

Indlæg af 458hunter » 8. okt 2017, 12:12

Til sommerbukken kunne jeg godt have brugt min Geovid, men var kommet afsted uden. Heldigvis havde jeg min rimeligt fladtskydende 223 med for jeg vurderede bukken til 130-140 meter væk, men en senere opmåling viste 180-200 meter. Bedre er mine øjne åbenbart ikke og selv om det gik godt, så tager jeg min Geovid med fremover.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Hvad er formålet med afstandsmåler til dansk jagt?

Indlæg af KKA » 8. okt 2017, 13:14

Skyder aldrig “småvildt” som råvildt og ræve på længere hold end 130m, grundet det lille målområde.
Synes at der, afstandsmåleren er berettiget til dansk jagt, er når et stykke anskudt vildt byder sig til et fangstskud på en ukendt distance.

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: Hvad er formålet med afstandsmåler til dansk jagt?

Indlæg af GåsPåGaffelen » 8. okt 2017, 13:30

Min afstandsmåler blev købt til gåsejagt med 22wmr, hvor kugledrop og vindpåvirkning er kraftigt, også på afstande under 200m.

Jeg har så sidenhen haft god glæde af den, når jeg har været på bukkejagt fra stige/tårn. Her bruger jeg den til at finde afstande til diverse punkter hvor jeg kan forestille mig at dyret kommer ud. Tit er jeg så langt fra i min initielle gæt, at det var en god ting at have LAM med.

Jeg er enig i at der ikke er tid til at tage LAM frem og lave en pejling, når først dyret er der.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Hvad er formålet med afstandsmåler til dansk jagt?

Indlæg af FrederikF » 8. okt 2017, 15:11

Takker for alle de gode svar.

Anskudt vildt på ukendt afstand havde jeg ikke selv tænkt på. Jeg har selv vurderet kronvildt forkert afstandsmæssigt flere gange (når det løber over en vej - ikke noget der har haft betydning for andet end egoet, nr der er blevet skridtet af.
Råvildt har jeg til gode at vurdere forkert (skridter altid af efter skud) - men har heller ikke skudt voldsomt mange dyr med riffel (aldrig mere end tre om året, som oftest færre - der skal også være plads til andet i fryseren).
Gåsejagt med .22 kalibre - her kan jeg sagtens se at LAM kan komme til sin ret.

Måske man skulle have sådan en fætter til gåsejagten. I øvrigt er den der med at "den der dør med mest legetøj har vundet" et godt argument - men hvordan gøres konkurrencen egentlig op? :blink: :giggle:

EDIT: På min fars terræn har jeg mulighed for at sætte skiver op fra 0-1200 meter - det er i klitområde i vestjylland - her ville en LAM være fint - probelemet er bare at når jeg selv sætter skiver op og selv skal vurdere og skyde, så plejer jeg at gætte afstanden ret præcist :giggle: (når jeg gør hvad jeg kan for at glemme alt - evt over frokosten - så kan jeg ikke ramme en skid)
Men elsker at Pürch'e mig frem fra bakke til bakke, afgive fem skud lige som man kommer nærmere og nærmere og så se om man har fået en nogenludne samling. (jeg bliver altid snydt - som oftest er det vinden der fucker det op)

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hvad er formålet med afstandsmåler til dansk jagt?

Indlæg af Elbæk » 8. okt 2017, 15:39

Generelt har mennesker en tendens til at undervurdere afstande, ikke mindst i kuperet terræn - af samme årsag er afstandsbedømmelse en af de helt store "dumpere" til jagtprøven. Jeg bestod selv med nul fejl i den praktiske prøve - og de fleste trænings prøver op til havde jeg ingen fejl i afstandsbedømmelse. Jeg har selv en idé om at det bl.a. skyldes at jeg tidl. har skudt en del med langbue.

I lighed med andre i tråden anvender jeg primært min afstandsmåler til at plotte afstande ind iht. faste punkter i terrænnet. I den forbindelse plejer jeg altid, som træning, at gætte på afstanden før jeg måler - og det er bestemt sket at jeg har taget fejl i en grad hvor det potentielt kunne have haft en praktisk betydning ifm. den kaliber jeg sad med. Dét er al den grund jeg behøver til at have en afstandsmåler med ud.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Hvad er formålet med afstandsmåler til dansk jagt?

Indlæg af FrederikF » 8. okt 2017, 16:13

@Elbæk JEg finder det også mange gange sværere at bedømme n præcis afstand til en bakketop /vindmølle etc og så til et rådyr. I særdeleshed når man kigger på rådyret i sit kikkertsigte, så synes jeg det er umanerligt svært at skyde meget forkert på afstanden (pun intended).

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: Hvad er formålet med afstandsmåler til dansk jagt?

Indlæg af Raptor357 » 8. okt 2017, 16:56

FrederikF skrev:Kan du ikke lige give et eksempel på en 300 winmag eller 3006, der indskudt på 200 vil give anskydning på 230?
Edit: men jeg køber argumentet om at hvis man jager med marginalkalibre og vil bruge dem på grænsen af detes formåen (222/223), så kan en LAM være fin - tænker selv at et mere adækvat kaliber ville være bedre at investere i end en LAM i disse tilfælde. Jager selv med 222 og 45/70, men skyder ikke råvildt længere ude end 160m så her er det ikke nødvendigt - gæs med 222 skyder jeg heller ikke længere ude end 150m så det er ikke et issue. Er stadig lidt uforstående :))
.223r er ikke marginal til rådyr. Jeg har sat 200m som max da min kikker mangler noget forstørrelse, milldot og generelt justerings mulighed. På 200m holder jeg 10 skud inden for 3-4cm på en almindelig dag.

En .300 win mag eller .30-06 med 200gr lapua mega indskudt på 200m vil ved direkte sigte på hjertet på 230m give en anskydning eller forbier.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Hvad er formålet med afstandsmåler til dansk jagt?

Indlæg af Rulab » 8. okt 2017, 17:55

Jeg har udover riffeljagt, også brugt min til at vurdere sikkerhedsafstande på hagljagt på fremmed terræn. På duejagt i England var jeg f. eks i tvivl et sted om hvor langt der var til naboejendommen, så i stedet for at gå efter forsigtighedsprincippet og undlade at skyde til en del af trækket, kunne jeg lynhurtigt konstatere at der var ca. 450 meter og dermed ok.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Hvad er formålet med afstandsmåler til dansk jagt?

Indlæg af FrederikF » 8. okt 2017, 18:43

@raptor - jeg anser .223 som marginal til råvildt - når vi taler lange skud (ved godt at lange skud ikke er normalen, bruger dem heller ikke selv mere). Til mennesker er kaliberet også marginalt. IMHO er alt under 800J marginalt til råvildt (og større) .223 kommer hurtigt derned.
Mvh Frederik

Strangeguy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 152
Tilmeldt: 20. mar 2017, 21:38
Interesser: jagt, våben hund
Geografisk sted: Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Re: Hvad er formålet med afstandsmåler til dansk jagt?

Indlæg af Strangeguy » 8. okt 2017, 21:54

Jeg har en afstandsmåler med når jeg har riflen med på tur. Jeg bruger den som mange andre til at måle afstanden til forskellige steder på terrænet mens jeg venter, således at afstanden på de steder der forventes at afgive skud er kendt på forhånd.

Jeg købte den egentlig mest til min 17hmr til de sorte fugle på marken, da kuglefaldet har stor betydning ud over de 150m. Jeg har ballistisk sigte i både 17hmr og 308, og her er det også rart at vide hvilken streg man skal holde på.

Men jeg tror at afstandsmåleren er blevet rigtig populær samtidig med kliktårnet på kikkerten, og måske virker det også ligegyldigt med et kliktårn, hvis man alligevel ikke kender afstanden :???:

mvh søren

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Hvad er formålet med afstandsmåler til dansk jagt?

Indlæg af LJ » 9. okt 2017, 18:10

Som jægere har vi alle en forpligtigelse til at minimere risikoen for unødig lidelse for de dyr vi jager, nedlægger og i nogle tilfælde forsøger at nedlægge, ved brug af alle midler. Det er formål nok i sig selv :smile:

Danmarks vel nok mest anvendte kaliber til jagt er .308
Sådan en i en standard riffel, det kunne være en Tikka T3, med en standard patron på 9,7 gram (f.eks. en lapua mega) har på 175 m et drop på ca. 8,3 cm....på 225 m er droppet ca. 20,6...
Der skal ikke ret meget til at fejlvurdere 50 m på de afstande og dermed få et ekstra drop på 12,3 cm. Andre faktorer spiller også ind, f.eks. forskelle i terræn og vejrforhold. Man bedømmer ikke afstand ens i højt solskin kontra dis og regn.
Jeg ofrer gerne tiden til at måle afstande for at fjerne det risikomoment :smile:

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Hvad er formålet med afstandsmåler til dansk jagt?

Indlæg af FrederikF » 9. okt 2017, 19:31

@LJ, er enig i at vi har et ansvar for at minimere risiko for unødig lidelse - det er den primære årsag til at jeg helst ikke skyder råvildt over 130m (til nød ud til 170, hvis det er den helt perfekte situation). Jeg kan godt konsekvent ramme et mål på længere afstand, men det ændrer ikke på hvor meget et stykke råvildt kan flytte sig fra jeg beslutter mig for at lade skuddet gå og til projektilet har fundet målet - for slet ikke at tale om at min kikkert ikke er god nok til at vise småkviste og lignende på over 200m hvis ikke lyset er helt perfekt. Jeg anser det for ekstremt usandsynligt at jeg fejlbedømmer et stykke råvildt til at være 125m ude og den så er 200+ (det skal godt nok være en stor fætter)
Jeg har det helt fint med at nogen vil skyde råvildt på længere afstande og iøvrigt har meget store terræner hvor det er muligt/nødvendigt. Men det er ikke et argument for at købe en LAM i mit tilfælde.
fra 0-200m behøver jeg ikke at klikke eller tænke på at holde over/under (med min 6,5-06, 222'eren får ikke lov at skyde råvildt på meget mere end 120m).
Krager basker jeg gerne på længere afstande - ikke fordi jeg er ligeglad med at anskyde dem - men et højekspansivt projektil der starter med over 1000m/s laver sjældent anskydninger på en lille krage. Kragejagten kunne være relevant med en LAM - særligt hvis jeg vil til at bruge salonriflen.
En anden ting, selvom jeg er opflasket med at "klikke" (både som gammel terrænskytte og finskytte), så bruger jeg det ikke til jagt. Gider ikke sidde i et tårn - jeg vil bevæge mig rundt på terrænnet (ja- kunne helt sikkert skyde mere fra et tårn :)). Når man bevæger sig rundt efter en buk og kravler nærmere - kigger forsigtigt over en busk efter at have været skjult i flere minutter på vej nærmere dyret, så er det ofte sket at dyret har flyttet sig og at en skud situation opstår meget hurtigt, eller at man møder en helt anden buk. I øvrigt er mange skud fritstående, og jeg er ikke længere god nok til at ramme konsekvent indenfor en håndflade på meget lange afstande (heller ikke på lange afstande :oops: ).
Men til krage jagten - der er behovet vist fundet. :thumbup:

JS.Petersen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 5. jul 2009, 19:53
Interesser: Jagt, genladning, skydning
Geografisk sted: Frederikssund
Has thanked: 11 times
Been thanked: 16 times

Re: Hvad er formålet med afstandsmåler til dansk jagt?

Indlæg af JS.Petersen » 9. okt 2017, 19:34

Jeg bruger afstandsmåler når jeg er på både buejagt og riffeljagt bruger den til at skyde afstande i terrænet, så jeg har faste punkter som jeg holder mig indenfor med hensyn til skudafstande.
Live to Hunt.
Blaser R8 pro 6mm XC, Delta optical Hd Stryker 5-50x56 ASE-utra jet-z compact lyddæmper
Blaser R8 pro 9.3x62, Swarovski Z6i 1-6x24
Beretta Silver pigeon O/U 12/76
Winchester Waterfowl SX4 12/89
Simson-Suhl 12/70 side by side.

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Hvad er formålet med afstandsmåler til dansk jagt?

Indlæg af Rigsby » 9. okt 2017, 20:24

FrederikF skrev:@raptor - jeg anser .223 som marginal til råvildt - når vi taler lange skud (ved godt at lange skud ikke er normalen, bruger dem heller ikke selv mere). Til mennesker er kaliberet også marginalt. IMHO er alt under 800J marginalt til råvildt (og større) .223 kommer hurtigt derned.
Mvh Frederik
Det der med marginalt er vist noget du bør tale om med de 11 stykker råvildt som jeg til dato har skudt med min 223.

De er alle skudt på afstande imellem 92 og 156 meter fra tårne (og jo jeg har en LAM) og ingen af dem har klaget over at de led for meget.

Som Elmer Keith på et tidspunkt sagde: "I prefer to do my hunting before I pull the trigger"

(Bare lige min mening som ikke skal stå for noget som helst andet end min mening)
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Hvad er formålet med afstandsmåler til dansk jagt?

Indlæg af FrederikF » 9. okt 2017, 20:36

Skyder selv med blandt andet .222 rem.
Er enig i at det er alt rigeligt så længe man kender sin begrænsning i forhold til afstand - det er det jeg mener med "marginalt kaliber". En 223 og i særdeleshed en 222 bliver marginal på de afstande som mange her på fora vist skyder råvildt på (200++)
Det bliver et en riffel med højere energikapabilitet ikke på samme måde. Så jo - de små er marginal kalibre - men ikke indenfor deres anvendelsesområde (du skriver -156m herindenfor er .223 imho fin - min tommelfinger regel er at jeg gerne vil have mindst 800 joule at gøre godt med når jeg skyder råvildt - ved godt at væsentlig mindre er nok - men her går min grænse for "tilstrækkeligt overskud".
Mvh Frederik

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Re: Hvad er formålet med afstandsmåler til dansk jagt?

Indlæg af ABjerre » 9. okt 2017, 20:42

FrederikF skrev:Som overskriften siger, så er jeg i tvivl om formålet med at anskaffe en LAM til dansk jagt. Vil gerne have en, mener principielt ikke der skal være undskyldninger for grej :))
Jeg har selv været i samme båd. Alt det udstyr man ikke anede man kunne bruge penge på!

Anyway, jeg fandt ud af med en kombination af google maps og en løberuteopmåler (der er ind til flere på nettet) at den længste tænkelige skudafstand jeg kan komme ud på er ~250 meter, men langt mere realistisk ikke vil skyde på mere end ~150 meter, så en indskydning på dét vil nok gør en afstandsmåler overflødig.

EDIT: Jeg skyder med .308win, så den er temmelig ligeglad med om der er 125 eller 175 meter til målet hvis den er sat efter 150.
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

Besvar