Valg af afstandsmåler: Nikon Aculon AL11, SIE600 eller SIE600A

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Valg af afstandsmåler: Nikon Aculon AL11, SIE600 eller SIE600A

Indlæg af Ingsorsi » 14. okt 2017, 11:41

Hej

Inspireret af en anden tråd her på forummet har jeg nu besluttet mig for at købe en afstandsmåler. Budget er ca. 1000-1500 kr.

Jeg overvejer disse modeller:
Nikon Aculon AL11: https://www.computersalg.dk/i/1010149/nikon-aculon-al11
SIE600 : https://sie-hunting.com/produkter/94-si ... ndsmaaler/
SIE600A (kan ikke helt se hvad forskellen er fra SIE600) : https://sie-hunting.com/produkter/94-si ... ndsmaaler/


Har I erfaringer med nogle af disse modeller? Eller skulle jeg hellere kigge på noget andet?
Jeg har ikke brug for anbefalinger af Leica eller lign. udstyr til 3-5000+ kr. Det har jeg ikke budget til alligevel.


Formålet med afstandsmåleren vil primært være at måle afstand til nogle bestemte punkter i forbindelse med f.x. bukkejagt inden selve jagten. Sådan at jeg f.eks. ved at der er 62 m hen til et bestemt træ og 115 m hen til et hegn eller lign.

Desuden vil jeg også gerne kunne måle aftand ud til et dyr (primært råbuk og evt. gris)

Jeg kunne også finde på at bruge den til noget jagtfeltsskydning eller lign terrænskydning.


Jeg glæder mig til at høre jeres anbefalinger.

*opdateret med links

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 726
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 103 times
Been thanked: 562 times

Re: Valg af afstandsmåler: Nikon Aculon AL11, SIE600 eller SIE600A

Indlæg af Werecat » 14. okt 2017, 16:10

Jeg har haft en Sie600 (husker ikke om det var A).

Den virkede og havde funtioner som dyrere ikke har (højdemåling af genstande vha. triangulering og elektronisk vaterpas.), men virkede billig og plastikagtig. Laserstrålen spredte sig en del, så den blev forvirret af træer og buske selv når man skød langt forbi. Den er følsom for forvirrende lys, så i klar solskin kunne min ikke måle afstanden til et hus på mere end 200-300m

Derudover holder den ikke til at måle afstanden til solen :giggle: . Det var den måde min kom af dage (ikke ved min hånd).
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Valg af afstandsmåler: Nikon Aculon AL11, SIE600 eller SIE600A

Indlæg af Ingsorsi » 16. okt 2017, 21:03

Werecat skrev:Jeg har haft en Sie600 (husker ikke om det var A).

Den virkede og havde funtioner som dyrere ikke har (højdemåling af genstande vha. triangulering og elektronisk vaterpas.), men virkede billig og plastikagtig. Laserstrålen spredte sig en del, så den blev forvirret af træer og buske selv når man skød langt forbi. Den er følsom for forvirrende lys, så i klar solskin kunne min ikke måle afstanden til et hus på mere end 200-300m

Derudover holder den ikke til at måle afstanden til solen :giggle: . Det var den måde min kom af dage (ikke ved min hånd).
Tak for svaret.
Det lyder jo ikke ligefrem lovende, hvis den ikke virker i solskin. Jeg vil jo gerne kunne bruge den på bukkejagten.

Men spørgsmålet er så, om Nikon'en er bedre...

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Valg af afstandsmåler: Nikon Aculon AL11, SIE600 eller SIE600A

Indlæg af Raptor357 » 16. okt 2017, 22:01

Man får sikkert hvad man betaler for, som med næsten alt andet.
jeg vil sige at den præcision der er i f.eks. en Leica topmodel har man næppe noget at bruge til selv som nørdet civilist.
Men de omstændigheder en topmodel stadig virker under kontra billigere modeller og billige mærker er voldsomt mærkbare. At laseren spreder er helt normalt, min Leica laver en 6cm stor plet på 100m. Men det er også mere en præcisions model end en langdistance model som typisk bruges på jagt. De spreder mere. Jeg mener at den vi brugte til soldat spredte omkring 4m på 1000m, og meget længere ud var den ikke specielt god hvis forholdene ikke var rimeligt optimale, den var dog fuldstændig ligeglad med solen, men høj fugtighed, varmedis, ting vinden bringer med sig som støv, høste rester, fugle osv, gav tiltider lidt specielle forhold at arbejde under. men kan du tydeligt se målet og der ikke er dis, burde selv en discount model kunne løse opgaven.

Ud fra de valgte modeller ville jeg klart nappe en Nikon. Nikon er et seriøst foretagende som ikke vil sværte deres navn til med en produkt der er noget møg og/eller ikke holder til tidens tand. SIE er et privatebrand, dvs. det er en model der er fundet på markedet af en importør der så sætter sig eget mærke på. Det kan være helt udmærket, men en ukendt fabrikant har næppe lige så godt styr på produkt kvalitet og kvalitetskontrol som f.eks. Nikon. Jeg har dog hørt udmærket omtale af SIE modellens performance, men ud fra byggekvaliteten ville mit valg stadig være en Nikon, uagtet at SIE modellen måske faktisk er en anelse bedre på over 200m, som typisk vil være der fra man skal bruge en afstandsmåler.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Valg af afstandsmåler: Nikon Aculon AL11, SIE600 eller SIE600A

Indlæg af Ingsorsi » 16. okt 2017, 22:13

Raptor357 skrev:Man får sikkert hvad man betaler for, som med næsten alt andet.
jeg vil sige at den præcision der er i f.eks. en Leica topmodel har man næppe noget at bruge til selv som nørdet civilist.
Men de omstændigheder en topmodel stadig virker under kontra billigere modeller og billige mærker er voldsomt mærkbare. At laseren spreder er helt normalt, min Leica laver en 6cm stor plet på 100m. Men det er også mere en præcisions model end en langdistance model som typisk bruges på jagt. De spreder mere. Jeg mener at den vi brugte til soldat spredte omkring 4m på 1000m, og meget længere ud var den ikke specielt god hvis forholdene ikke var rimeligt optimale, den var dog fuldstændig ligeglad med solen, men høj fugtighed, varmedis, ting vinden bringer med sig som støv, høste rester, fugle osv, gav tiltider lidt specielle forhold at arbejde under. men kan du tydeligt se målet og der ikke er dis, burde selv en discount model kunne løse opgaven.

Ud fra de valgte modeller ville jeg klart nappe en Nikon. Nikon er et seriøst foretagende som ikke vil sværte deres navn til med en produkt der er noget møg og/eller ikke holder til tidens tand. SIE er et privatebrand, dvs. det er en model der er fundet på markedet af en importør der så sætter sig eget mærke på. Det kan være helt udmærket, men en ukendt fabrikant har næppe lige så godt styr på produkt kvalitet og kvalitetskontrol som f.eks. Nikon. Jeg har dog hørt udmærket omtale af SIE modellens performance, men ud fra byggekvaliteten ville mit valg stadig være en Nikon, uagtet at SIE modellen måske faktisk er en anelse bedre på over 200m, som typisk vil være der fra man skal bruge en afstandsmåler.
Tak for meget grundigt svar. Så bliver det nok Nikon.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7719
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Valg af afstandsmåler: Nikon Aculon AL11, SIE600 eller SIE600A

Indlæg af T-REX » 16. okt 2017, 23:51

Jeg har en billig no name kineser, købt på nettet.

Den skulle efter specs kunne måle, til 1000 yards(900 meter)
I praksis, så måler den næsten alt, til ca. 450 meter, og holder man den MEGET roligt(bruger støtte), så måler den lyse bygninger/isfjelde, til omkring 600-650 meter.
Jeg har nu YDERST sjældent målinger, på over 575 meter.

Hvis specs siger 600 yards, så forvent målinger til det meste, på ca. halvdelen, af den afstand. Dvs, 225-275 meter.
Dette gælder også, for Nikon AL11'eren(550yards/500meter).

Min LRF er ringe, i skumring, og dårligt lys, da optiken er MEGET billig/ringe.

Som skrevet ovenfor, du får, hvad du betaler for.

Gør op med dig selv, på hvilken afstand, vil du kunne bruge din afstandsmåler?
Og hvad vil du kunne måle, på den afstand?

Og vil du købe, i DK, eller har du mod på udlandet?
Hvis du kender nogen, i USA, så er SIG Sauer kilo850 for tiden et SUPER Køb. (Set til US$ 155)[Men har desværre aldrig prøvet den]
I Tyskland/England ligger den på lige omkring kr. 2000 + fragt

Og husk, som LasseScout plejer at skrive... Køb det rigtige, første gang, så græder du kun, en gang....
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Besvar