Pleje af læder-foderal. Hvordan gør jeg?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Pleje af læder-foderal. Hvordan gør jeg?

Indlæg af Boryx » 9. nov 2017, 19:09

Jeg har efterhånden set at en del herinde laver noget flot læderarbejde.

Jeg har købet et brugt læderfoderal til mine haglgeværer. Jeg har købt det brugt fordi er nyt i samme kvallitet er over mit budget, men også fordi jeg godt kan lide den patina der kommer med årene.
Foderalet har været opbevaret så det er støvet og en anelse udtørret. Jeg forstiller mig en afvaskning og derefter en behandling med læderfedt af en art. Men inden jeg gør noget forkert vil jeg gerne høre om rigtige fremgangsmåder og gode produkter.
Jeg vil IKKE have det til at se nyt ud, men dog velplejet.

Der er også initialer i fra den tidligere ejer, kan de fjernes (dampes op eller lign.) og så måske laves nye initialer tilhørende mig? Kan jeg selv det?

På forhånd tak - Bo

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Pleje af læder-foderal. Hvordan gør jeg?

Indlæg af Krung » 10. nov 2017, 08:42

Prøv at lægge nogle billeder op.

Til pleje anbefaler jeg altid https://www.roc.dk/gold-quality-laederfedt-190-ml.html. Det fås mange steder. Læderiet, skindhuset, nettet.

Det er en god mellemting mellem olie og voks. Olie er nødvendigt, hvis det er helt udtørret; voks, kun hvis du bare til lukke overfladen. Det her er lidt af hvert.

Mht. initialer, så er det afgørende om de er "presset" ind, eller om de er skåret og efterfølgende presset. Man kan, når lædderet er nyt og fugtet med vand, rette op på forbavsende dybe tryk. Jeg har aldrig prøvet det på gammelt lædder.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Slettet bruger

Re: Pleje af læder-foderal. Hvordan gør jeg?

Indlæg af Slettet bruger » 10. nov 2017, 20:25

Jeg tror ikke du kan rette initialerne op, selv om de “ kun” er pressede. Man flytter jo på læderet mens det er vådt, flytte det tilbage igen tror jeg ikke kan lade sig gøre.
Når “ vi” laver knivskeder og de skal være rigtig fine, måske til udstilling/ konkurrence, har vi handsker på.
Bare et mærke ( trykmærke) fra en negl er evigt synligt.
Jeg ville tage den med til læderiet i Århus og snakke med morten. Han kan fortælle dig hvad du kan og med hvad.

Besvar