Hvilken Natkikkert vil I anbefale?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
NatJæger
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19. nov 2017, 15:20
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sýdsjælland

Hvilken Natkikkert vil I anbefale?

Indlæg af NatJæger » 19. nov 2017, 15:26

Hej alle

Jeg er ny til nat jagt, men vil rigtig gerne prøve det, og i den forbindelse købe en natkikkert. Jeg har kigget lidt rundt, men synes at det er svært at finde anbefalinger på noget. Jeg har fundet denne side: https://testmagasinet.dk/diverse/infraroed-kikkert.html Er der en derinde der er værd at bruge penge eller er der en herinde der kan komme med et par guldkorn om natkikkerter?

Håber på lidt hjælp her, tak:)
Senest rettet af Refraktorius 19. nov 2017, 17:10, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift suppleret med den fremragende linje fra indlægget. (så man kan se hvad du reelt vil med indlægget) Læs gerne opslaget i small talk.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Natkikkert

Indlæg af Raptor357 » 19. nov 2017, 16:26

Velkommen til.
Natkikkert er ikke bare lige sådan. først skal du sikre dig lovligheden af sigtet der hvor du skal jage, så skal du finde dig en model og så skal du søge politiet om tilladelse.
Nogle vil helst digitalt andre vil helst analogt. snakker vi IR og lysforstærkning er jeg klart til analogt, men har man kassen ville jeg til enhver tid hellere have et termisk.
Nogle digitale har et lag i signalbehandlingen. det er ikke godt nok efter min mening.
Det er lettere at spotte et svin med termisk, men man misser alle de små detaljer til køns og alders bestemmelse af svinet.

til omkring 20.000kr er man godt kørende.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

NatJæger
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19. nov 2017, 15:20
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sýdsjælland

Re: Hvilken Natkikkert vil I anbefale?

Indlæg af NatJæger » 19. nov 2017, 20:54

Tak for det Raptor, kan godt høre at jeg lige har lidt læsning foran mig, før at jeg beslutter mig for noget som helst

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Hvilken Natkikkert vil I anbefale?

Indlæg af KKA » 20. nov 2017, 06:35


Doole
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 260
Tilmeldt: 6. apr 2015, 21:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Faxe
Has thanked: 56 times
Been thanked: 55 times

Re: Hvilken Natkikkert vil I anbefale?

Indlæg af Doole » 20. nov 2017, 13:32

Jeg skyder selv med en armasight drone x5. Det syntes jeg personligt er den bedste digitale lige for tiden. Med hensyn til termisk så vil jeg kun bruge det til at spotte med, da man ikke kan se den samme mængde detaljer osv som i en IR kikkert.

Uanset hvad du vælger så vil du få de bedste resultater hvis du investere i en ordentlig IR lygte. Lige for tiden bruger jeg en fra wolfeyes, den er sådan OK. Men når en dag pengene falder ned fra himlen, bliver den helt sikkert skiftet ud med en IR laser fra lasersluchs.

Det med at digital bruger meget batteri, det er korrekt at den bruger en del. Men man bør bruge en håndspotter når man sidder og ser efter grise, Så man ikke sidder og vifter med våbnet. med dronen bruger jeg nok et sæt batterier til 2 nætters jagt. det er ca 20 kr.

Jeg har en bekendt der har adgang til rigtig meget grej, selvom han har pulsar q50 termisk som nok er det skarpeste til civilt brug.
Så anvender han den sjældent til at skyde med. Han bruger den som spotter, og skyder så med hans drone.

Her er en film der er trukket ud fra min digitale, afstanden er 70 meter og det er kraftigt sne og slud.

youtu.be/gX7BVz4o_ag

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hvilken Natkikkert vil I anbefale?

Indlæg af T-REX » 20. nov 2017, 18:38

Fed video, og fint skud. :respekt: :numberone:
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Doole
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 260
Tilmeldt: 6. apr 2015, 21:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Faxe
Has thanked: 56 times
Been thanked: 55 times

Re: Hvilken Natkikkert vil I anbefale?

Indlæg af Doole » 20. nov 2017, 19:17

JRexA skrev:Fed video, og fint skud. :respekt: :numberone:
Gad faktisk ikke at skyde, da det var virkelig træls vejr.
Magtede ikke bøvlet med at slæbe slagte osv :rolf:

Men havde en makker med i tårnet der overtalte mig, da han aldrig havde set et vildsvin tæt på.

Kjeldand
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 282
Tilmeldt: 23. okt 2008, 14:59
Interesser: Jagt og Skydning
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 18 times
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Re: Hvilken Natkikkert vil I anbefale?

Indlæg af Kjeldand » 8. dec 2017, 19:08

Nej det er ikke et fint skud.Det er den slags skud der man kalder hug og håb Der er ingen ro på riflen inden skudet Men skudet bliver rykket af lige det grisen kommer forbi i kikkerten Så nej et heldig skud. Når det så er sagt skal du holde dig langt fra digitale kikkerter til jagt da der er forsinkelse på billedet.Det vil sige det du ser i kikkerten er sket.Det billigeste natkikkert du kan få der er rigtig god er en Vampier fra Armasight Den er analog oh med en god ir lygte fås det ikke bedre.Og en digital kikkert har også meget svært ved at holde indskydningen Den omtalte Drone har også bøvl med at holde sigtet.Der er jo nok en grund til mili og politi bruger tremisk sammen med analog Digital er bare ikke go nok.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 335 times

Re: Hvilken Natkikkert vil I anbefale?

Indlæg af Tangloppen » 8. dec 2017, 19:17

Æhm, termisk er digitalt. Temmelig meget endda.

Man skal kikke efter hvad tingene er godkendt til af rekyl, og så må man satse på at stumperne kan holde.

IMO kommer det hele an på budget, man kan få fine sager til billige penge, som kræver IR belysning, og man kan få fine sager til mange penge, som ikke kræver IR belysning. Det er et spørgsmål om hvad man vil og hvad man har budget til.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Hvilken Natkikkert vil I anbefale?

Indlæg af 458hunter » 8. dec 2017, 19:27

Kjeldand skrev:Nej det er ikke et fint skud.Det er den slags skud der man kalder hug og håb Der er ingen ro på riflen inden skudet Men skudet bliver rykket af lige det grisen kommer forbi i kikkerten Så nej et heldig skud. Når det så er sagt skal du holde dig langt fra digitale kikkerter til jagt da der er forsinkelse på billedet.Det vil sige det du ser i kikkerten er sket.Det billigeste natkikkert du kan få der er rigtig god er en Vampier fra Armasight Den er analog oh med en god ir lygte fås det ikke bedre.Og en digital kikkert har også meget svært ved at holde indskydningen Den omtalte Drone har også bøvl med at holde sigtet.Der er jo nok en grund til mili og politi bruger tremisk sammen med analog Digital er bare ikke go nok.
Det var da noget af et opkast :)

Grisene bevæger sig og han ligger jo ikke med sandsække og rear rest. Ligner et fint skud på bladet for mig..

Doole
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 260
Tilmeldt: 6. apr 2015, 21:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Faxe
Has thanked: 56 times
Been thanked: 55 times

Re: Hvilken Natkikkert vil I anbefale?

Indlæg af Doole » 13. dec 2017, 15:49

Kjeldand skrev:Nej det er ikke et fint skud.Det er den slags skud der man kalder hug og håb Der er ingen ro på riflen inden skudet Men skudet bliver rykket af lige det grisen kommer forbi i kikkerten Så nej et heldig skud. Når det så er sagt skal du holde dig langt fra digitale kikkerter til jagt da der er forsinkelse på billedet.Det vil sige det du ser i kikkerten er sket.Det billigeste natkikkert du kan få der er rigtig god er en Vampier fra Armasight Den er analog oh med en god ir lygte fås det ikke bedre.Og en digital kikkert har også meget svært ved at holde indskydningen Den omtalte Drone har også bøvl med at holde sigtet.Der er jo nok en grund til mili og politi bruger tremisk sammen med analog Digital er bare ikke go nok.
Gud er du også her kjeld :wall: jeg ved du jo har et helt religiøst forhold til natoptik, hvilket har ført til udelukkelse af flere grupper der beskæftiger sig med det. Men jeg er da super glad for at du endnu engang kommer med input.

Med hensyn til indskydning, så har jeg skudt med den i et år, og har ikke oplevet at den ikke holder o. Med hensyn til om det er et dårligt eller godt skud, så kan jeg kun sige at grisen ligger der, og der var ikke andre grise bagved. Resten vil jeg så lade folk selv vurdere.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Hvilken Natkikkert vil I anbefale?

Indlæg af LapuaMagnum » 13. dec 2017, 17:04

Doole skrev:
Kjeldand skrev:Nej det er ikke et fint skud.Det er den slags skud der man kalder hug og håb Der er ingen ro på riflen inden skudet Men skudet bliver rykket af lige det grisen kommer forbi i kikkerten Så nej et heldig skud. Når det så er sagt skal du holde dig langt fra digitale kikkerter til jagt da der er forsinkelse på billedet.Det vil sige det du ser i kikkerten er sket.Det billigeste natkikkert du kan få der er rigtig god er en Vampier fra Armasight Den er analog oh med en god ir lygte fås det ikke bedre.Og en digital kikkert har også meget svært ved at holde indskydningen Den omtalte Drone har også bøvl med at holde sigtet.Der er jo nok en grund til mili og politi bruger tremisk sammen med analog Digital er bare ikke go nok.
Gud er du også her kjeld :wall: jeg ved du jo har et helt religiøst forhold til natoptik, hvilket har ført til udelukkelse af flere grupper der beskæftiger sig med det. Men jeg er da super glad for at du endnu engang kommer med input.

Med hensyn til indskydning, så har jeg skudt med den i et år, og har ikke oplevet at den ikke holder o. Med hensyn til om det er et dårligt eller godt skud, så kan jeg kun sige at grisen ligger der, og der var ikke andre grise bagved. Resten vil jeg så lade folk selv vurdere.
Der var intet i vejen med det skud, det var helt perfekt, det er jo det samme som når man skyder til løbende vildt når kornet har det foranhold den skal have trykker man på knappen, det samme gjorde du bare med et mere eller mindre stillestående dyr og flyttede kornet igennem dyret, så perfekt skud!!! Og som du skriver dyret lagde sig med det samme og blev liggende og du har jo ikke anbefalet andre at gøre det på den måde, så at anden har kløe i xxx skal du ikke tage dig af :rolf: :rolf:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Kjeldand
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 282
Tilmeldt: 23. okt 2008, 14:59
Interesser: Jagt og Skydning
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 18 times
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Re: Hvilken Natkikkert vil I anbefale?

Indlæg af Kjeldand » 15. dec 2017, 11:27

Doole skrev:
Kjeldand skrev:Nej det er ikke et fint skud.Det er den slags skud der man kalder hug og håb Der er ingen ro på riflen inden skudet Men skudet bliver rykket af lige det grisen kommer forbi i kikkerten Så nej et heldig skud. Når det så er sagt skal du holde dig langt fra digitale kikkerter til jagt da der er forsinkelse på billedet.Det vil sige det du ser i kikkerten er sket.Det billigeste natkikkert du kan få der er rigtig god er en Vampier fra Armasight Den er analog oh med en god ir lygte fås det ikke bedre.Og en digital kikkert har også meget svært ved at holde indskydningen Den omtalte Drone har også bøvl med at holde sigtet.Der er jo nok en grund til mili og politi bruger tremisk sammen med analog Digital er bare ikke go nok.
Gud er du også her kjeld :wall: jeg ved du jo har et helt religiøst forhold til natoptik, hvilket har ført til udelukkelse af flere grupper der beskæftiger sig med det. Men jeg er da super glad for at du endnu engang kommer med input.

Med hensyn til indskydning, så har jeg skudt med den i et år, og har ikke oplevet at den ikke holder o. Med hensyn til om det er et dårligt eller godt skud, så kan jeg kun sige at grisen ligger der, og der var ikke andre grise bagved. Resten vil jeg så lade folk selv vurdere.
Gud er INTET samlignet med mig Gud har ingen erfaring med natoptik Det har jeg.Og ja da Jeg får nogle slag over snotten Sandheden er jo som regl ilde hørt.Og om en digital sigtekikkert holder indskydningen ?? Ja det plejer jeg at drøfte med folk der kan skyde.Og de kan ikke få dem til at holde sigtet

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Hvilken Natkikkert vil I anbefale?

Indlæg af LapuaMagnum » 15. dec 2017, 11:30

Kjeldand skrev:
Doole skrev:
Kjeldand skrev:Nej det er ikke et fint skud.Det er den slags skud der man kalder hug og håb Der er ingen ro på riflen inden skudet Men skudet bliver rykket af lige det grisen kommer forbi i kikkerten Så nej et heldig skud. Når det så er sagt skal du holde dig langt fra digitale kikkerter til jagt da der er forsinkelse på billedet.Det vil sige det du ser i kikkerten er sket.Det billigeste natkikkert du kan få der er rigtig god er en Vampier fra Armasight Den er analog oh med en god ir lygte fås det ikke bedre.Og en digital kikkert har også meget svært ved at holde indskydningen Den omtalte Drone har også bøvl med at holde sigtet.Der er jo nok en grund til mili og politi bruger tremisk sammen med analog Digital er bare ikke go nok.
Gud er du også her kjeld :wall: jeg ved du jo har et helt religiøst forhold til natoptik, hvilket har ført til udelukkelse af flere grupper der beskæftiger sig med det. Men jeg er da super glad for at du endnu engang kommer med input.

Med hensyn til indskydning, så har jeg skudt med den i et år, og har ikke oplevet at den ikke holder o. Med hensyn til om det er et dårligt eller godt skud, så kan jeg kun sige at grisen ligger der, og der var ikke andre grise bagved. Resten vil jeg så lade folk selv vurdere.
Gud er INTET samlignet med mig Gud har ingen erfaring med natoptik Det har jeg.Og ja da Jeg får nogle slag over snotten Sandheden er jo som regl ilde hørt.Og om en digital sigtekikkert holder indskydningen ?? Ja det plejer jeg at drøfte med folk der kan skyde.Og de kan ikke få dem til at holde sigtet
Kjeldand, hvor meget forsinkelse er der på de nye natkikkerter så?

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Hvilken Natkikkert vil I anbefale?

Indlæg af Lassescout » 15. dec 2017, 14:21

Nej det er ikke et fint skud.Det er den slags skud der man kalder hug og håb Der er ingen ro på riflen inden skudet Men skudet bliver rykket af lige det grisen kommer forbi i kikkerten Så nej et heldig skud.

Sikke da noget infantilt vrøvl.
Der er fin ro på riflen inden skud og og en god sikkerhedsmargen da der skydes på bladet af et roligt dyr. Sigtet hviler ikke på bladet i flere sekunder, men det skal det heller ikke, det foregår jo ikke på skydebanen efter papskiver. Hvis skuddet blev rykket af, ville sigtepunktet ændre sig lige før skudafgang. Det gør det ikke. Youtube er plastret til med optagelser af elendig og chancebetonet skydning, men dette hører bestemt ikke i den kategori.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Kjeldand
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 282
Tilmeldt: 23. okt 2008, 14:59
Interesser: Jagt og Skydning
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 18 times
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Re: Hvilken Natkikkert vil I anbefale?

Indlæg af Kjeldand » 12. jan 2018, 12:14

Lassescout skrev:
Nej det er ikke et fint skud.Det er den slags skud der man kalder hug og håb Der er ingen ro på riflen inden skudet Men skudet bliver rykket af lige det grisen kommer forbi i kikkerten Så nej et heldig skud.

Sikke da noget infantilt vrøvl.
Der er fin ro på riflen inden skud og og en god sikkerhedsmargen da der skydes på bladet af et roligt dyr. Sigtet hviler ikke på bladet i flere sekunder, men det skal det heller ikke, det foregår jo ikke på skydebanen efter papskiver. Hvis skuddet blev rykket af, ville sigtepunktet ændre sig lige før skudafgang. Det gør det ikke. Youtube er plastret til med optagelser af elendig og chancebetonet skydning, men dette hører bestemt ikke i den kategori.
ok

Besvar