A-TEC A-lock

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Percival79
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13. feb 2014, 18:46
Interesser: Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Sydjylland
Been thanked: 10 times

A-TEC A-lock

Indlæg af Percival79 » 29. nov 2017, 10:55

Hej NVF

Er der nogen der har erfaringer med A-TEC's nye A-lock system til deres Optima 45 lyddæmper og mundingsbremse.
Overvejer nemlig at erhverve mig et sæt, så jeg kan bruge mundingsbremsen til jagt og lyddæmperen til banen, da det ser super nemt ud når man skal skifte :biggrin:


Ved ikke om jeg må vedhæfte websider, men here goes:
http://www.normark.dk/?id=39754&p3189id=26471&w=3189

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: A-TEC A-lock

Indlæg af 458hunter » 29. nov 2017, 12:06

Qd mounts til lyddæmpere syntes jeg lidt er en gimmick. Så lang tid tager det jo heller ikke at skrue den af og på.

På ASE Utra hvor jeg prøvede det, gjorde det dæmperen tungere og længere og jeg er mere glad for min almindelige SL5 idag.

Om Atec har løst det bedre ved jeg ikke, men kan se at man får lov at betale for det i hvert fald :)

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: A-TEC A-lock

Indlæg af Flugteren » 29. nov 2017, 12:07

Percival79 skrev:Hej NVF

Er der nogen der har erfaringer med A-TEC's nye A-lock system til deres Optima 45 lyddæmper og mundingsbremse.
Overvejer nemlig at erhverve mig et sæt, så jeg kan bruge mundingsbremsen til jagt og lyddæmperen til banen, da det ser super nemt ud når man skal skifte :biggrin:


Ved ikke om jeg må vedhæfte websider, men here goes:
http://www.normark.dk/?id=39754&p3189id=26471&w=3189
Hvorfor bruge mundingsbremse på jagten og dæmperen på banen? Brug da dæmperen hele tiden, og brug så A-lock systemet til at skifte mellem dine rifler.

Har prøvet det et par gange, og det fungerer godt.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: A-TEC A-lock

Indlæg af 308 W » 29. nov 2017, 12:16

Jeg vil foretrække at skrue lyddæmperen på riflens originale gevind, I stedet for at betale for en dims..

Mundingsbremse til jagt og lyddæmper til banen.. I don't get it :???:

Percival79
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13. feb 2014, 18:46
Interesser: Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Sydjylland
Been thanked: 10 times

Re: A-TEC A-lock

Indlæg af Percival79 » 29. nov 2017, 12:47

Vil gerne slippe for den ekstra vægt for enden af piben på min jagt, da min riffel er tung nok som den er, til det pürsch jeg laver :smile:
Synes også den ligger i den "gode" ende af pris skalaen, men det er jo ligesom alt andet grej, man vil jo gerne gøre det lettere for sig selv :biggrin:

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: A-TEC A-lock

Indlæg af Flugteren » 29. nov 2017, 13:15

Percival79 skrev:Vil gerne slippe for den ekstra vægt for enden af piben på min jagt, da min riffel er tung nok som den er, til det pürsch jeg laver :smile:
Synes også den ligger i den "gode" ende af pris skalaen, men det er jo ligesom alt andet grej, man vil jo gerne gøre det lettere for sig selv :biggrin:
Det virker måske lidt hårdt, men fordelen ved en lyddæmper kommer jo netop frem i lyset på jagten, hvor man ikke har tre-fire andre skytter ved siden af sig. At du derfor vil risikere din hørelse (og genere mere end nødvendigt, støjmæssigt, ved afgivelse af skud, ja, det kan jeg ikke forstå.

Hvis du synes, din riffel er for tung, så få kortet piben, løft nogle vægte, spis noget spinat.

Du har kun én hørelse - spar på den.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: A-TEC A-lock

Indlæg af 458hunter » 29. nov 2017, 14:24

Flugteren skrev:
Percival79 skrev:Vil gerne slippe for den ekstra vægt for enden af piben på min jagt, da min riffel er tung nok som den er, til det pürsch jeg laver :smile:
Synes også den ligger i den "gode" ende af pris skalaen, men det er jo ligesom alt andet grej, man vil jo gerne gøre det lettere for sig selv :biggrin:
Det virker måske lidt hårdt, men fordelen ved en lyddæmper kommer jo netop frem i lyset på jagten, hvor man ikke har tre-fire andre skytter ved siden af sig. At du derfor vil risikere din hørelse (og genere mere end nødvendigt, støjmæssigt, ved afgivelse af skud, ja, det kan jeg ikke forstå.

Hvis du synes, din riffel er for tung, så få kortet piben, løft nogle vægte, spis noget spinat.

Du har kun én hørelse - spar på den.
Det er en ting, men der er også dæmpere der kun er marginalt tungere end en mundingsbremse, så det i praksis ikke føles tyngere.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: A-TEC A-lock

Indlæg af Flugteren » 29. nov 2017, 14:37

Chrstn_Olsen skrev:
Flugteren skrev:
Percival79 skrev:Vil gerne slippe for den ekstra vægt for enden af piben på min jagt, da min riffel er tung nok som den er, til det pürsch jeg laver :smile:
Synes også den ligger i den "gode" ende af pris skalaen, men det er jo ligesom alt andet grej, man vil jo gerne gøre det lettere for sig selv :biggrin:
Det virker måske lidt hårdt, men fordelen ved en lyddæmper kommer jo netop frem i lyset på jagten, hvor man ikke har tre-fire andre skytter ved siden af sig. At du derfor vil risikere din hørelse (og genere mere end nødvendigt, støjmæssigt, ved afgivelse af skud, ja, det kan jeg ikke forstå.

Hvis du synes, din riffel er for tung, så få kortet piben, løft nogle vægte, spis noget spinat.

Du har kun én hørelse - spar på den.
Det er en ting, men der er også dæmpere der kun er marginalt tungere end en mundingsbremse, så det i praksis ikke føles tyngere.
Korrekt, men jeg har dog altid vægtet hørelsen langt vigtigere end en smule vægt forenden af riflen :blink:

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: A-TEC A-lock

Indlæg af HappyNanoq » 29. nov 2017, 14:43

Kan egentlig godt lide ideen om QD mount af én eller anden art.

Er selv glad bruger af mundingsbremser og lyddæmpere på samme våben, alt efter hvilket humør jeg er i vælger jeg det ene eller det andet - men bruger så også altid høreværn med mundingsbremse, men ikke altid med lyddæmper.

Til jagt vil jeg gerne være uden høreværn, og påregner kun få skud, så der vil der blive benyttet dæmper - eller ingenting - og i og med at jeg normalt ikke benytter høreværn på jagt, så er mundingsbremse alene udelukket, da det giver mig øjeblikkelig tinnitus.

Kan godt lide løsningerne med QD - hvor de enten glides ind over en mundingsbremse og klikkes fast på den, eller skrues fast på mundingsbremsen.
Så løsningen med gevind-cut-outs i stil med bundstykket på artilleri der også drejes lidt for at låse, den syntes jeg godt om.
Det er vist et temperamentsspørgsmål, og hvad man syntes om og hvad der gør én glad ved at anvende dimsedutterne.


Ved at andre har elektroniske formstøbte høreværn til jagt, så er det i praksis ligemeget om man bruger det ene eller andet.
I så fald forstår jeg godt ønsket om at bruge mundingsbremse til jagt, pga vægtbesparelsen, og her er al vægt sparet - god vægt.
Samt lyddæmper på bane forstår jeg også godt så, da vægten og virkemåden giver god rekyldæmpning. (kan dog give lidt varmeflimmer.)
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Percival79
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13. feb 2014, 18:46
Interesser: Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Sydjylland
Been thanked: 10 times

Re: A-TEC A-lock

Indlæg af Percival79 » 29. nov 2017, 15:02

Har nu altid aktive høreværn på, på mine jagter om det er hagl eller riffel.
Jeg ved godt at ugentlige ture i træningscentret skulle være godt, men min riffel passer godt til mig nu, både vægt og længde og vil ikke risikere at købe noget, for senere at finde ud af, at den bliver for tung at rende rundt med, hvis det giver mening?

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: A-TEC A-lock

Indlæg af Flugteren » 29. nov 2017, 15:46

Percival79 skrev:Har nu altid aktive høreværn på, på mine jagter om det er hagl eller riffel.
Jeg ved godt at ugentlige ture i træningscentret skulle være godt, men min riffel passer godt til mig nu, både vægt og længde og vil ikke risikere at købe noget, for senere at finde ud af, at den bliver for tung at rende rundt med, hvis det giver mening?
Kan godt følge dig her, men jeg kan ikke forstå, at lyddæmperen skal være til banen, hvor man alligevel er udsat for andres skud.

Og en lyddæmper skåner jo også omgivelserne (naboer, nærliggende huse/boligområder) for unødvendig støj. Det skaber et bedre forhold jæger og "civile" imellem, og dyrene bliver heller ikke skræmt af et afgivet skud på samme måde.

Husk, du kan jo få lyddæmpere, der går langt indover piben og derfor bliver tyngdepunktet kun skubbet nogle centimeter længere ud (det er den faktor, der afgør, hvor behageligt riflen er at bære på).

Percival79
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13. feb 2014, 18:46
Interesser: Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Sydjylland
Been thanked: 10 times

Re: A-TEC A-lock

Indlæg af Percival79 » 29. nov 2017, 16:01

Kan godt følge dine argumenter og jeg er til dels enig.
Lyddæmperen er primært for at tage hensyn til de andre på banen, og bremsen for at forblive så tæt på mit nuværende setup som muligt.
Jeg har længe overvejet en bremse til min riffel, mest fordi jeg ønsker at reducere bevægelsen i skudøjeblikket og bedre kunne holde øje med hvordan vildet tegne. Jeg er så faldet over dette og ville bare hører, om der var nogen der havde prøvet ligende system, fordi jeg synes det virkede meget smart?
Jeg har ikke selv, hverken skudt eller drevet jagt med lyddæmper, så jeg søger lidt sammenligning.
Jeg har brugt bremser før og kan rigtig godt lide den mindre bevægelse i skudøjeblikket.
Jeg kan sagtens følge dig i hensyntagen til omgivelserne, men er igen ked at at skulle ofre penge på noget, som jeg ikke ville få brugt til min jagt.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: A-TEC A-lock

Indlæg af 458hunter » 29. nov 2017, 16:11

Percival79 skrev:Kan godt følge dine argumenter og jeg er til dels enig.
Lyddæmperen er primært for at tage hensyn til de andre på banen, og bremsen for at forblive så tæt på mit nuværende setup som muligt.
Jeg har længe overvejet en bremse til min riffel, mest fordi jeg ønsker at reducere bevægelsen i skudøjeblikket og bedre kunne holde øje med hvordan vildet tegne. Jeg er så faldet over dette og ville bare hører, om der var nogen der havde prøvet ligende system, fordi jeg synes det virkede meget smart?
Jeg har ikke selv, hverken skudt eller drevet jagt med lyddæmper, så jeg søger lidt sammenligning.
Jeg har brugt bremser før og kan rigtig godt lide den mindre bevægelse i skudøjeblikket.
Jeg kan sagtens følge dig i hensyntagen til omgivelserne, men er igen ked at at skulle ofre penge på noget, som jeg ikke ville få brugt til min jagt.
Du vil opleve den samme reduktion i bevægelse med lyddæmper. Jeg kan uden problemer se skudtegn med min. Det kan jeg ikke uden.

Percival79
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13. feb 2014, 18:46
Interesser: Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Sydjylland
Been thanked: 10 times

Re: A-TEC A-lock

Indlæg af Percival79 » 1. dec 2017, 07:56

Jeg må ud og prøve noget skydning med lyddæmper og se om det bare er den løsning jeg skal gå med fremover, det kan jo være at jeg bliver overrasket og finder ud af, at det slet ikke gør den store forskel med en dæmper på enden.
Så må jeg leve med at æstetikken på riflen lider lidt, det er trods alt vigtigere at skyde godt end at se godt ud :giggle:

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: A-TEC A-lock

Indlæg af 458hunter » 1. dec 2017, 08:27

Percival79 skrev:Jeg må ud og prøve noget skydning med lyddæmper og se om det bare er den løsning jeg skal gå med fremover, det kan jo være at jeg bliver overrasket og finder ud af, at det slet ikke gør den store forskel med en dæmper på enden.
Så må jeg leve med at æstetikken på riflen lider lidt, det er trods alt vigtigere at skyde godt end at se godt ud :giggle:
Det ser da totalt militær og tacticool ud med lyddæmper - whats not to like :giggle:

Percival79
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13. feb 2014, 18:46
Interesser: Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Sydjylland
Been thanked: 10 times

Re: A-TEC A-lock

Indlæg af Percival79 » 1. dec 2017, 08:34

Købte jo lige netop min M03 i en De Luxe udgave med graveringer und alles, da det var det jeg på daværende tidspunkt, synes var det pæneste :oops:
Så ved ikke om man kan kalde det blasfemi, at smide en dæmper på sådan en fin skyder :neutral:

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: A-TEC A-lock

Indlæg af Flugteren » 1. dec 2017, 08:52

Percival79 skrev:Købte jo lige netop min M03 i en De Luxe udgave med graveringer und alles, da det var det jeg på daværende tidspunkt, synes var det pæneste :oops:
Så ved ikke om man kan kalde det blasfemi, at smide en dæmper på sådan en fin skyder :neutral:
Overhovedet ikke. Du kan jo nøjes med en relativ tynd, let dæmper. En A-TEC MilliHertz er ikke ret stor, og dæmper fint. Den er desuden heller ikke tung.

Jeg synes nu, at min riffel ser pæn ud (selv med min store dæmper).

Det, du mister lidt i æstetik, vil du hurtigt se bort fra, når du oplever den formindskede rekyle, det langt mindre brag fra våbnet og den måde, du skåner næromgivelserne for larmen fra våbnet.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: A-TEC A-lock

Indlæg af 458hunter » 1. dec 2017, 12:19

Flugteren skrev:
Percival79 skrev:Købte jo lige netop min M03 i en De Luxe udgave med graveringer und alles, da det var det jeg på daværende tidspunkt, synes var det pæneste :oops:
Så ved ikke om man kan kalde det blasfemi, at smide en dæmper på sådan en fin skyder :neutral:
Overhovedet ikke. Du kan jo nøjes med en relativ tynd, let dæmper. En A-TEC MilliHertz er ikke ret stor, og dæmper fint. Den er desuden heller ikke tung.

Jeg synes nu, at min riffel ser pæn ud (selv med min store dæmper).

Det, du mister lidt i æstetik, vil du hurtigt se bort fra, når du oplever den formindskede rekyle, det langt mindre brag fra våbnet og den måde, du skåner næromgivelserne for larmen fra våbnet.
Jeg ville ikke gå i de helt tynde (Sonic35, Milihertz o.logn) med større end 223rem. Syntes ikke dæmpningen er god nok. Man kan typisk vinde ca 5 db ved at gå op i mellemstørrelse og da 3db er en halvering af lyden, er det meget. Men jeg har self også selv en af de store 55mm dæmpere da jeg ikke har noget imod udseendet og bare vil have meget dæmpning.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: A-TEC A-lock

Indlæg af Flugteren » 1. dec 2017, 12:24

Chrstn_Olsen skrev:
Flugteren skrev:
Percival79 skrev:Købte jo lige netop min M03 i en De Luxe udgave med graveringer und alles, da det var det jeg på daværende tidspunkt, synes var det pæneste :oops:
Så ved ikke om man kan kalde det blasfemi, at smide en dæmper på sådan en fin skyder :neutral:
Overhovedet ikke. Du kan jo nøjes med en relativ tynd, let dæmper. En A-TEC MilliHertz er ikke ret stor, og dæmper fint. Den er desuden heller ikke tung.

Jeg synes nu, at min riffel ser pæn ud (selv med min store dæmper).

Det, du mister lidt i æstetik, vil du hurtigt se bort fra, når du oplever den formindskede rekyle, det langt mindre brag fra våbnet og den måde, du skåner næromgivelserne for larmen fra våbnet.
Jeg ville ikke gå i de helt tynde (Sonic35, Milihertz o.logn) med større end 223rem. Syntes ikke dæmpningen er god nok. Man kan typisk vinde ca 5 db ved at gå op i mellemstørrelse og da 3db er en halvering af lyden, er det meget. Men jeg har self også selv en af de store 55mm dæmpere da jeg ikke har noget imod udseendet og bare vil have meget dæmpning.
Jeg er helt enig, jeg har heller ikke noget imod store dæmpere (min er 65 mm i diameter), men hvis man er lidt tøvende med at få påmonteret en dæmper, så kan en relativt tynd version jo være en mellemvej, inden man investerer i noget, der kan tage lyden bedre. Selv 20 dB er bedre end ingenting :thumbup:

Percival79
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13. feb 2014, 18:46
Interesser: Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Sydjylland
Been thanked: 10 times

Re: A-TEC A-lock

Indlæg af Percival79 » 1. dec 2017, 12:28

Tror jeg må sætte en dag af, til at komme ud og se/føle på lidt forskelligt størrelser og typer, man kan kun lære til en vis grad på nettet.
Jeg skyder 30.06, så tror jeg minimum skal op i mellem størrelserne :oops:

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: A-TEC A-lock

Indlæg af Flugteren » 1. dec 2017, 13:19

Percival79 skrev:Tror jeg må sætte en dag af, til at komme ud og se/føle på lidt forskelligt størrelser og typer, man kan kun lære til en vis grad på nettet.
Jeg skyder 30.06, så tror jeg minimum skal op i mellem størrelserne :oops:
Ja, så skal du minimum op i noget 45 mm diameter.

Fedt i øvrigt, at du tager ideen om lyddæmper til dig, det vil du og dine omgivelser ikke fortryde :thumbup:

Besvar