Valg af "guncam" erfaringer søges

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Vetten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 748
Tilmeldt: 23. okt 2009, 21:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland KBH
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Valg af "guncam" erfaringer søges

Indlæg af Vetten » 9. jan 2018, 22:16

Vil gerne have et videokamera til montering på haglvåben og riffel.

Nogle der har erfaring med nogle af dem der er på markedet?

Har kigget på gopro hero 5 samt Tactacam og hælder nok mest til gopro selvom det er lidt større, men har lidt bredere anvendelse samt nem software at bruge.

Skal bruges på jagt, men også til at finpudse skydning med hagl så også brug på skydebanen.

Christensen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 31
Tilmeldt: 8. sep 2008, 14:44
Geografisk sted: Norddjævleøen
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Re: Valg af "guncam" erfaringer søges

Indlæg af Christensen » 10. jan 2018, 13:16

Se denne tråd, fra midten af tråden og ned handler den om gun cams https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=32&t=71366

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Valg af "guncam" erfaringer søges

Indlæg af Bobo » 10. jan 2018, 14:16

Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Valg af "guncam" erfaringer søges

Indlæg af Oscar123 » 10. jan 2018, 15:45

Jeg kan desværre ikke komme med gode råd vedr. guncams men snarere en personlig betragtning.

Sådanne kameraer kan uden tvivl være nyttige i træningssammenhæng for at fange evt. fejl, som man så efterfølgende kan lære af. Men at bruge dem på jagt vil ikke være uden udfordringer, idet der åbnes for par mulige problemer/risici:
- Man risikerer at bruge mere opmærksomhed på den gode optagelse end på det gode og sikkerhedsmæssigt forsvarlige skud.
- Man risikerer at glemme at være til stede i ”nuet” under jagten og i stedet fokusere på at få de rette optagelser i kassen.

I disse ”selfie-tider” er det som om at alt skal fotograferes/optages for efterfølgende at kunne vises for vennerne. Internettet vrimler med fjollede/tåbelige/farlige (inkl. fatale) sekvenser under diverse ”selfie-optagelser”, som alle er opstået fordi fokus skiftede til optagelsen fremfor det man nu havde gang i. Selvom de fleste guncam-brugere uden tvivl er fornuftige og sikkerhedsbevidste kan ovennævnte ”selfie-problemstilling” meget vel også opstå i fm. anvendelse af guncams.

Selvom jeg er af lidt ældre årgang er jeg skam ganske åben for ny teknik og nye muligheder. Folk må naturligvis gøre som de selv synes - så længe det er etisk i orden samt sikkerhedsmæssigt forsvarligt for dem selv og omgivelserne..! Personligt vil jeg dog absolut have problemer med at deltage i en jagt, hvor en jagtdeltager anvendte et sådan guncam, idet jeg ville have mine tvivl om han nu også til stadighed fastholdt den fornødne fokus på sikkerheden.

Just my two cents’ worth...

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Christensen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 31
Tilmeldt: 8. sep 2008, 14:44
Geografisk sted: Norddjævleøen
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Re: Valg af "guncam" erfaringer søges

Indlæg af Christensen » 10. jan 2018, 23:25

Oscar123 skrev:Jeg kan desværre ikke komme med gode råd vedr. guncams men snarere en personlig betragtning.

Sådanne kameraer kan uden tvivl være nyttige i træningssammenhæng for at fange evt. fejl, som man så efterfølgende kan lære af. Men at bruge dem på jagt vil ikke være uden udfordringer, idet der åbnes for par mulige problemer/risici:
- Man risikerer at bruge mere opmærksomhed på den gode optagelse end på det gode og sikkerhedsmæssigt forsvarlige skud.
- Man risikerer at glemme at være til stede i ”nuet” under jagten og i stedet fokusere på at få de rette optagelser i kassen.

I disse ”selfie-tider” er det som om at alt skal fotograferes/optages for efterfølgende at kunne vises for vennerne. Internettet vrimler med fjollede/tåbelige/farlige (inkl. fatale) sekvenser under diverse ”selfie-optagelser”, som alle er opstået fordi fokus skiftede til optagelsen fremfor det man nu havde gang i. Selvom de fleste guncam-brugere uden tvivl er fornuftige og sikkerhedsbevidste kan ovennævnte ”selfie-problemstilling” meget vel også opstå i fm. anvendelse af guncams.

Selvom jeg er af lidt ældre årgang er jeg skam ganske åben for ny teknik og nye muligheder. Folk må naturligvis gøre som de selv synes - så længe det er etisk i orden samt sikkerhedsmæssigt forsvarligt for dem selv og omgivelserne..! Personligt vil jeg dog absolut have problemer med at deltage i en jagt, hvor en jagtdeltager anvendte et sådan guncam, idet jeg ville have mine tvivl om han nu også til stadighed fastholdt den fornødne fokus på sikkerheden.

Just my two cents’ worth...

:razz:
Oscar123
Jeg bruger gun cam x 2 på jagt og kan på ingen måde nikke genkende til ovenstående. På trykjagt starter jeg mit gun cam der er monteret på min sigtekikkert når jeg bliver sat på post så optager det til såten er færdig. Ligeså med det gopro jeg har på hovedet. Når jeg er på pursch jagt starter jeg først mit gun cam monteret på min sigtekikkert når jeg ved jeg er ved at pursch mig ind på et dyr mens mit gopro køre fra starten. Når riflen bliver betjent for at afgive et skud har jeg zero opmærksom på de 2 kamera jeg benytter, og min fulde opmærksomhed er på det jeg laver. Ingen af de 2 camera kommer i vejen for min våbenbetjening ellers brugte jeg dem ikke. Hvad der sker er hvad der bliver optaget, og jeg spekulere aldrig over om kammerane får det hele med. De får det med de får med.

Hvad der forekommer af mindre intelligente anvendelse af gun cams på youtube skal jeg ikke gøre mig klog på, men at sammenkæde brugen af gun cams til uansvarlig brug af våben kan jeg ikke se det rimelige i.

Jeg har stakkevis af billeder jeg aldrig kigger på, til gengæld synes jeg det er sjovt at klippe min egne jagtfilm, og i de måneder hvor der ikke er jagtsæsoner er de sjove at se.

Besvar