Ghost ring sight's eller lign. til Savage 219L ?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Ghost ring sight's eller lign. til Savage 219L ?

Indlæg af Ras.Killing » 15. mar 2018, 23:32

Så fik jeg hentet min Savage 219L :biggrin: sød lille riffel.

219.jpg

Den har hvad jeg tror man kalder buckhorn sight's. Dem kan jeg ikke helt finde ud af hvad jeg syntes om.. har ikke prøvet at skyde med det endnu, men umiddelbart tror jeg hellere at jeg ville over i retning af noget ghost ring eller diopter sigte.

Men der syntes ikke at være mange muligheder når jeg laver en google søgning. Derfor tænker jeg, at jeg må kigge efter universalløsninger eller tilvirke noget fra en anden model.

Først her et par billeder af hvad der sidder på riflen:

219 sigte3.jpg
Forreste sigte.
219 sigte.jpg
Bagerste sigte.
219 sigte2.jpg
Bagerste sigte. Dovetail? Undskyld den ringe billedekvalitet.

Forreste sigte er monteret med to skruer, og lader til at være nemt at skifte. Bagerste sigte sidder i en dovetail (?) og lader også til at være nemt at skifte... men hvad skal man skifte det med?

På bla. Brownells kan man få forskellige universsale løsninger som f.eks dette frontsigte (godt nok kun med en enkelt skrue)

Front.jpg
Front.jpg (14.32 KiB) Vist 2483 gange

Og dette bagsigte (som umiddelbart ser ud til at ville passe i min dovetail)

bagsigte.jpg
bagsigte.jpg (12.79 KiB) Vist 2483 gange

Jeg ved bare ikke om det bliver lidt noget dallerværk, og som nok ikke er markant anderledes end hvad den er udstyret med nu?

Riflen har to skruehuller i toppen, og er forberedt til montager. Måske en rail i retning af denne var en bedre løsning, hvis man samtidig kunne finde et frontsigte som passede i højden?

Rail.jpg
Rail.jpg (14.12 KiB) Vist 2483 gange

Jeg må indrømme at jeg er lidt på bar bund vedr. valg af sigte til sådan en riffel. Er der nogen gode råd? Eller evt. nogen der ved om man kan få noget til en 219 Savage?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Besvar