Våbenskab og længde på forankring?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3129
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Våbenskab og længde på forankring

Indlæg af ReneKJ » 9. apr 2018, 10:51

Det legale er selvfølgeligt den vigtigste del af det, men risikere man ikke at forsikringen nægter at dække hvis man ikke har monteret skabet efter deres anvisninger?

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 152 times

Re: Våbenskab og længde på forankring

Indlæg af Ingsorsi » 9. apr 2018, 12:32

ReneKJ skrev:
9. apr 2018, 10:51
Det legale er selvfølgeligt den vigtigste del af det, men risikere man ikke at forsikringen nægter at dække hvis man ikke har monteret skabet efter deres anvisninger?
Jeg vil da også gerne vide, om jeg skal ud og skifte mine franske skruer ud nu.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3298 times
Been thanked: 413 times

Re: Våbenskab og længde på forankring

Indlæg af Kalthoff » 9. apr 2018, 12:50

ReneKJ skrev:
9. apr 2018, 10:51
Det legale er selvfølgeligt den vigtigste del af det, men risikere man ikke at forsikringen nægter at dække hvis man ikke har monteret skabet efter deres anvisninger?
Det rent forsikringsmæssige:

For mange jægere, sportsskytter, samlere mv. er våbnenes samlede værdi tilpas lav til at våbnene i forsikringsmæssig sammenhæng er dækket sammen med det øvrige såkaldte "almindeligt indbo" uden særlige opbevaringskrav - fra forsikringsselskabets side.

I det tilfælde er våbenskabet og dets befæstigelse uden relevans for forsikringen. Våbnene vil være dækket på lige vilkår med dine skjorter, bøger, lamper og køkkenmaskiner. Dvs. forsikringsselskabet vil kigge på om huset/lejlighedens yderdøre og vinduer var lukkede og låste. (Politiet/Byretten vil stadigt kræve at våbnene var i et våbenskab i henhold til lovens krav og søge at straffe dig hvis de ikke var, men det er en anden historie)

Har man derimod forsikret så mange og så dyre våben at forsikringsselskabet har stillet krav om opbevaring med et bestemt sikringsniveau, så skal det krav overholdes for at forsikringen dækker. Det indbefatter skab, befæstigelse evt. alarm osv. som krævet af forsikringsselskabet.

Der hvor det kan gå galt forsikringsmæssigt er hvis man er underforsikret. Dvs. hvis våbenbeholdningens værdi overstiger hvad forsikringsselskabet anser for "almindeligt indbo", men man ikke har fået tilpasset sin forsikring til våbensamlingens reelle værdi.

Forsikringsselskabet kan jo ikke vide hvor meget man har, det må man selv sørge for at fortælle dem og så høre hvad prisen og opbevaringsvilkårerne er for at få det forsikret.

Med alle de fine våben der omtales her på NVF, vil jeg tro her er flere som har tilpas mange værdifulde våben til at dette er aktuelt.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3129
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Våbenskab og længde på forankring

Indlæg af ReneKJ » 9. apr 2018, 13:01

Kalthoff skrev:
9. apr 2018, 12:50

For rigtigt mange jægere, sportsskytter, samlere mv. er våbnenes samlede værdi tilpas lav til at våbnene i forsikringsmæssig sammenhæng er dækket sammen med det øvrige såkaldte "almindeligt indbo" uden særlige opbevaringskrav - fra forsikringsselskabets side.

Der hvor det kan gå galt forsikringsmæssigt er hvis man er underforsikret. Dvs. hvis våbenbeholdningens værdi overstiger hvad forsikringsselskabet anser for "almindeligt indbo", men man ikke har fået tilpasset sin forsikring til våbensamlingens reelle værdi.

Har man forsikret så mange og så dyre våben at forsikringsselskabet har stillet krav om opbevaring i skab med et bestemt sikringsniveau, så skal det krav overholdes for at forsikringen dækker.

Med alle de fine våben der omtales her på NVF, vil jeg tro her er flere som har tilpas mange værdifulde våben til at dette er aktuelt for dem.
Jeg tror ikke mit selskab skelner på den måde, våben er specifikt nævnt som særligt privat indbo.
Og så står der også
Våben og ammunition er kun dækket, hvis
tingene er opbevaret i aflåst og godkendt
våbenskab.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 152 times

Re: Våbenskab og længde på forankring

Indlæg af Ingsorsi » 9. apr 2018, 15:17

ReneKJ skrev:
9. apr 2018, 13:01
Kalthoff skrev:
9. apr 2018, 12:50

For rigtigt mange jægere, sportsskytter, samlere mv. er våbnenes samlede værdi tilpas lav til at våbnene i forsikringsmæssig sammenhæng er dækket sammen med det øvrige såkaldte "almindeligt indbo" uden særlige opbevaringskrav - fra forsikringsselskabets side.

Der hvor det kan gå galt forsikringsmæssigt er hvis man er underforsikret. Dvs. hvis våbenbeholdningens værdi overstiger hvad forsikringsselskabet anser for "almindeligt indbo", men man ikke har fået tilpasset sin forsikring til våbensamlingens reelle værdi.

Har man forsikret så mange og så dyre våben at forsikringsselskabet har stillet krav om opbevaring i skab med et bestemt sikringsniveau, så skal det krav overholdes for at forsikringen dækker.

Med alle de fine våben der omtales her på NVF, vil jeg tro her er flere som har tilpas mange værdifulde våben til at dette er aktuelt for dem.
Jeg tror ikke mit selskab skelner på den måde, våben er specifikt nævnt som særligt privat indbo.
Og så står der også
Våben og ammunition er kun dækket, hvis
tingene er opbevaret i aflåst og godkendt
våbenskab.
Jamen så er vi vel netop tilbage ved, at vi mangler en definition på, hvad "godkendt våbenskab" betyder. Hvis det er SKAFOR BLÅ og denne kræver 10x100mm bolte....

Jeg tror, at mine franske skruer er 8mm og de var pænt lange, men kan ikke huske, om de lige var 100, 80 eller 60mm. Men tror næsten at der følger en sten med ud af muren, hvis de bliver trukket ud...
Nu sidder jeg da alligevel at overvejer, om jeg skal skifte dem ud og montere nogle lange gevindstykker og limankre. Selvom det da ikke ligefrem er en opgave jeg glæder mig til at skulle i gang med.

Brugeravatar
Halling
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 391
Tilmeldt: 24. feb 2010, 19:03
Interesser: Jagt og naturen
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 14 times

Re: Våbenskab og længde på forankring

Indlæg af Halling » 9. apr 2018, 15:29

Puha kan ds godt se få at jeg får et problem i mit hænge hus.

Fra gulvet og ned til fundamentet er der 15 cm. Det bliver da noget af en opgave at klare.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21638
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Våbenskab og længde på forankring

Indlæg af Refraktorius » 9. apr 2018, 17:08

Hooooooooold inde.

Skabet til våbenopbevaring skal være godkendt til kravene efter SKAFOR BLÅ eller den nyere standard (eller “tilsvarende”).
Til våbenopbevaring skal det være forsvarligt fastboltet.


Hvis man vil opbevare værdigenstande i det, og forsikringsselskabet kræver det, så skal fastboltningen også svare til SKAFOR BLÅ.


Men er det “kun” våben og “kun” for at opfylde lovens krav, så skal skabet opfylde kravene og fastboltningen være forsvarlig.

Lad være med at gøre det sværere end det er.
(Men vil man “overopfylde” så må man selvfølgelig gerne det. Lad bare være med at skræmme andre til noget de ikke behøver)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2222
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 459 times
Been thanked: 349 times

Re: Våbenskab og længde på forankring

Indlæg af Kenned » 10. apr 2018, 14:25

Og som tillæg til Refraktorius post vil jeg skrive det som jeg altid gør:

Hvis der nogen sinde skulle blive sådan en sag, så er det kun de specifikke tilladelseskrævende dele man vil skulle slås med forsikringen om. Kikkerter, skæfter, osv. skal naturligvis erstattes - selv hvis man har været tåbelig nok til ikke at opbevare sine våben lovligt.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3129
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Våbenskab og længde på forankring

Indlæg af ReneKJ » 10. apr 2018, 14:39

Kenneth Jensen skrev:
10. apr 2018, 14:25
Og som tillæg til Refraktorius post vil jeg skrive det som jeg altid gør:

Hvis der nogen sinde skulle blive sådan en sag, så er det kun de specifikke tilladelseskrævende dele man vil skulle slås med forsikringen om. Kikkerter, skæfter, osv. skal naturligvis erstattes - selv hvis man har været tåbelig nok til ikke at opbevare sine våben lovligt.

Hilsen Kenneth
Hvorfor egenligt det?
Ligesom forsikringens krav er politiet udvedkommende, så er det vel heller ikke væsentligt for forsikringen hvad politiet helt præcist definere som tilladelseskrævende?

Måske har du en sag hvis du har løsdele opbevaret i skabet, men hvis du mister en riffel med optik osv så kan jeg ikke se at du kan kræve hel eller delvis erstatning?

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2222
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 459 times
Been thanked: 349 times

Re: Våbenskab og længde på forankring

Indlæg af Kenned » 10. apr 2018, 15:13

ReneKJ skrev:
10. apr 2018, 14:39
Kenneth Jensen skrev:
10. apr 2018, 14:25
Og som tillæg til Refraktorius post vil jeg skrive det som jeg altid gør:

Hvis der nogen sinde skulle blive sådan en sag, så er det kun de specifikke tilladelseskrævende dele man vil skulle slås med forsikringen om. Kikkerter, skæfter, osv. skal naturligvis erstattes - selv hvis man har været tåbelig nok til ikke at opbevare sine våben lovligt.

Hilsen Kenneth
Hvorfor egenligt det?
Ligesom forsikringens krav er politiet udvedkommende, så er det vel heller ikke væsentligt for forsikringen hvad politiet helt præcist definere som tilladelseskrævende?

Måske har du en sag hvis du har løsdele opbevaret i skabet, men hvis du mister en riffel med optik osv så kan jeg ikke se at du kan kræve hel eller delvis erstatning?
Fordi forsikringsselskaberne læner sig op af lovens krav når de angiver hvad de vil erstatte, og da der ikke er lovkrav om at de nævnte dele skal være i våbenskab så vil de skulle erstatte dem ligegyldigt hvordan de opbevares(=det er normalt indbo).

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3129
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Våbenskab og længde på forankring

Indlæg af ReneKJ » 10. apr 2018, 15:23

Kenneth Jensen skrev:
10. apr 2018, 15:13
ReneKJ skrev:
10. apr 2018, 14:39

Hvorfor egenligt det?
Ligesom forsikringens krav er politiet udvedkommende, så er det vel heller ikke væsentligt for forsikringen hvad politiet helt præcist definere som tilladelseskrævende?

Måske har du en sag hvis du har løsdele opbevaret i skabet, men hvis du mister en riffel med optik osv så kan jeg ikke se at du kan kræve hel eller delvis erstatning?
Fordi forsikringsselskaberne læner sig op af lovens krav når de angiver hvad de vil erstatte, og da der ikke er lovkrav om at de nævnte dele skal være i våbenskab så vil de skulle erstatte dem ligegyldigt hvordan de opbevares(=det er normalt indbo).

Hilsen Kenneth
For at citere mit eget selskabs betingelser igen, så står der ikke noget om "tilladelsekrævne våbendele" eller andre henvisninger til loven. Der står ganske simpelt:
Våben og ammunition er kun dækket, hvis
tingene er opbevaret i aflåst og godkendt
våbenskab.
Og det er specificeret at våben er særligt privat indbo.

Har du da kendskab til en sag hvor der kun er blevet udbetalt erstatning for dele af et våben, ud fra hvordan det er opbevaret?

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 152 times

Re: Våbenskab og længde på forankring

Indlæg af Ingsorsi » 10. apr 2018, 15:37

ReneKJ skrev:
10. apr 2018, 15:23

For at citere mit eget selskabs betingelser igen, så står der ikke noget om "tilladelsekrævne våbendele" eller andre henvisninger til loven. Der står ganske simpelt:
Våben og ammunition er kun dækket, hvis
tingene er opbevaret i aflåst og godkendt
våbenskab.
Og det er specificeret at våben er særligt privat indbo.

Har du da kendskab til en sag hvor der kun er blevet udbetalt erstatning for dele af et våben, ud fra hvordan det er opbevaret?
Jamen hvis der står, at "våben og ammunition" skal opbevares i godkendt skab, så er det vel meget naturligt, at man kan få erstattet f.eks. en kikkert, o.lign. der ikke er våben eller ammunition.
Hvis jeg nu f.eks. købte en ny sigtekikkert til min riffel og gik og jeg ikke lige havde fået den monteret endnu, så kunne jeg vel godt opbevare den uden for mit våbenskab. Og så skal forsikringen vel dække den uanset hvad? Det er vel bare normalt indbo. Ligesom en håndkikkert er det?

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3129
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Våbenskab og længde på forankring

Indlæg af ReneKJ » 10. apr 2018, 15:53

Ingsorsi skrev:
10. apr 2018, 15:37
ReneKJ skrev:
10. apr 2018, 15:23

For at citere mit eget selskabs betingelser igen, så står der ikke noget om "tilladelsekrævne våbendele" eller andre henvisninger til loven. Der står ganske simpelt:
Våben og ammunition er kun dækket, hvis
tingene er opbevaret i aflåst og godkendt
våbenskab.
Og det er specificeret at våben er særligt privat indbo.

Har du da kendskab til en sag hvor der kun er blevet udbetalt erstatning for dele af et våben, ud fra hvordan det er opbevaret?
Jamen hvis der står, at "våben og ammunition" skal opbevares i godkendt skab, så er det vel meget naturligt, at man kan få erstattet f.eks. en kikkert, o.lign. der ikke er våben eller ammunition.
Hvis jeg nu f.eks. købte en ny sigtekikkert til min riffel og gik og jeg ikke lige havde fået den monteret endnu, så kunne jeg vel godt opbevare den uden for mit våbenskab. Og så skal forsikringen vel dække den uanset hvad? Det er vel bare normalt indbo. Ligesom en håndkikkert er det?
Det bedste råd er nok: "spørg dit forsikringsselskab" :smile:

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2222
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 459 times
Been thanked: 349 times

Re: Våbenskab og længde på forankring

Indlæg af Kenned » 10. apr 2018, 19:06

Mit forsikringsselskab er KUN interesseret i om våbenloven er overholdt. Deraf min konklusion.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3129
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Våbenskab og længde på forankring

Indlæg af ReneKJ » 10. apr 2018, 19:12

Kenneth Jensen skrev:
10. apr 2018, 19:06
Mit forsikringsselskab er KUN interesseret i om våbenloven er overholdt. Deraf min konklusion.

Hilsen Kenneth
Det kan være vi skal lave en positivliste over forsikrings selskaber med fornuftige holdninger til våben :smile:

Har du noget imod at fortælle hvilket selskab du bruger?

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2222
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 459 times
Been thanked: 349 times

Re: Våbenskab og længde på forankring

Indlæg af Kenned » 11. apr 2018, 07:59

ReneKJ skrev:
10. apr 2018, 19:12
Kenneth Jensen skrev:
10. apr 2018, 19:06
Mit forsikringsselskab er KUN interesseret i om våbenloven er overholdt. Deraf min konklusion.

Hilsen Kenneth
Det kan være vi skal lave en positivliste over forsikrings selskaber med fornuftige holdninger til våben :smile:

Har du noget imod at fortælle hvilket selskab du bruger?
Slet ikke. Det er Tryg forsikring.

Svaret fra dem i sin tid var:
Våben er at betragte som alm. indbo men det er et krav for tyveridækning at de
er opbevaret i et godkendt våbenskab. Der er ingen ændring i reglerne for
våbenskabe, så hvis dit våbenskab er godkendt af politiet er det helt i orden.
Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3129
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Våbenskab og længde på forankring

Indlæg af ReneKJ » 22. maj 2018, 13:35

Hej, jeg bumper lige denne tråd fordi jeg har haft fat i mit eget selskab, Topdanmark.

Jeg spurgte dem eksplicit om de brugte kravene fra forsikring og pension: http://www.forsikringogpension.dk/virks ... nheder.pdf

Svaret var:
Vi retter os efter politiets regler for godkendelse og reglerne kan findes på politiets hjemmeside som jeg sender et link til.
https://www.politi.dk/da/aktuelt/Sporgs ... evares.htm
Så det må betyde at de også kun interessere sig for om våbenloven er overholdt.

EWarp
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12. maj 2016, 11:07
Interesser: Nyjæger
Geografisk sted: Ringsted

Re: Våbenskab og længde på forankring?

Indlæg af EWarp » 1. jul 2018, 21:31

Jeg spurgte GF tilbage i 2016 om de havde krav til våben opbevaring.

"Med hensyn til spørgsmålet om våbenskabe, så har GF ingen sikringskrav til våbenskabe. Dækningen afhænger derfor ikke af, hvorvidt våbnet er stjålet fra et godkendt eller et ikke Skafor godkendt våbenskab. Ved skade på våbenskabet vil der alene være dækning for et identisk eller tilsvarende skab – dermed forstået, at der ikke er dækning for eventuelle merudgifter til et "lovligt" skab (lovliggørelsesomkostninger)."

Sonny
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 49
Tilmeldt: 26. dec 2009, 18:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: vestsjælland
Been thanked: 1 time

Re: Våbenskab og længde på forankring?

Indlæg af Sonny » 5. aug 2018, 08:57

Jeg roder lige op i denne tråd igen.
Jeg står i den situation at jeg skal flytte mit skab, og der hvor det skal stå er det ikke bare lige at bruge de sædvanlige metoder til fastgørelse. Rummet består af en enkeltstens ydermur og så er der lavet en indvendig gipsvæg med 300mm isolering bagved. Hvad ville i bruge til den opgave ? Da jeg ikke er interesseret i at skære et stort hul i gipsen, mener jeg ikke at det vil være muligt at få limet noget ind i muren, kan man evt få nogle lange karmskruer med gevindstykke i den ene ende ?

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 152 times

Re: Våbenskab og længde på forankring?

Indlæg af Ingsorsi » 5. aug 2018, 09:20

Sonny skrev:
5. aug 2018, 08:57
Jeg roder lige op i denne tråd igen.
Jeg står i den situation at jeg skal flytte mit skab, og der hvor det skal stå er det ikke bare lige at bruge de sædvanlige metoder til fastgørelse. Rummet består af en enkeltstens ydermur og så er der lavet en indvendig gipsvæg med 300mm isolering bagved. Hvad ville i bruge til den opgave ? Da jeg ikke er interesseret i at skære et stort hul i gipsen, mener jeg ikke at det vil være muligt at få limet noget ind i muren, kan man evt få nogle lange karmskruer med gevindstykke i den ene ende ?
Hvilke muligheder er der i gulvet?

Sonny
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 49
Tilmeldt: 26. dec 2009, 18:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: vestsjælland
Been thanked: 1 time

Re: Våbenskab og længde på forankring?

Indlæg af Sonny » 5. aug 2018, 10:00

Der er trægulv oven på beton med gulvvarme, og jeg ved ikke hvor slangerne løber henne, men det skulle jeg nok kunne finde ud af. Men er det nok kun at fastgøre det til gulvet ?

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9619
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1718 times
Been thanked: 2143 times
Kontakt:

Re: Våbenskab og længde på forankring?

Indlæg af Bofhenator » 5. aug 2018, 10:10

Sonny skrev:
5. aug 2018, 10:00
Der er trægulv oven på beton med gulvvarme, og jeg ved ikke hvor slangerne løber henne, men det skulle jeg nok kunne finde ud af. Men er det nok kun at fastgøre det til gulvet ?
Ja.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Ped
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 168
Tilmeldt: 16. aug 2004, 23:31
Interesser: Jagt, genladning, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Våbenskab og længde på forankring?

Indlæg af Ped » 7. aug 2018, 17:19

En anden løsning er at skrue flere skabe sammen med 10mmbolte så de ikke kan lægges ned pga loft højde og derved ikke komme igennem døren..

RandX
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 13. sep 2020, 18:47
Interesser: Jagt, Regulering og Bushcraft
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Våbenskab og længde på forankring?

Indlæg af RandX » 15. jul 2023, 02:08

Jeg giver lige mit besyv med, i tilfælde af, at nogen også har deres våben i et sommerhus af træhytte-typen og leder efter information om montering i sådanne.

Jeg har et skab efter SS 3492 standarden, hvor der er fire huller til fastgørelse. To i ryggen og to i bunden. Gulvbrædderne er efter min mening ikke sikre nok at forankre i, da de simpelthen er for tynde til formålet, det samme med vægbrædderne, men inde bag vægbrædderne er der en ret kraftig tværliggende træbjælke som er en del af husets generelle bjælkeskelet, hvor jeg så har hævet våbenskabet op, så de to huller i skabets ryg kommer op og inden for bjælkens overflade. I denne tværbjælke har jeg så skruet våbenskabet fast med et par ret kraftige skruer, der minimum er 8 centimeter lange og uden rawplugs, da rawplugs så vidt jeg ved generelt ikke anbefales til træ, når det handler om fastgørelse af noget somhelst. Det skulle simpelhen bare ikke "bide" godt nok. Skabet er forresten hjørnemonteret og der er nul luft imellem skab og vægge.

Der er så "kun" brugt to (temmelig kraftige) skruer, ja, men hellere to skruer der holder skabet super godt fast i husets træbjælkeskelet end fire, der kun lige akkurat griber i nogle tynde gulv- og vægbrædder. Der skal fandeme rives godt og grundigt til for at få det skab frigjort fra bjælken.

Dette skab vil jeg så umiddelbart selv mene er forsvarligt fastgjort efter de lokale forhold, men synes/ved nogen noget andet, så giv endelig lyd, så jeg kan justere.

Mvh.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4974
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 491 times
Been thanked: 1132 times

Re: Våbenskab og længde på forankring?

Indlæg af Lassescout » 31. jul 2023, 08:04

Hej RandX.

For mig lyder det til, at du har gjort lige præcist det der er hensigten med de nugældende bestemmelser: Du har tænkt dig om og gjort det så forsvarligt som muligt indenfor rimelighedens grænser. Jeg kan ikke forestille mig, at det skulle give problemer, hverken med myndigheder eller forsikring.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar