Våbenskab og længde på forankring?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
CDinesen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28. okt 2016, 21:30
Interesser: Pistol, Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Våbenskab og længde på forankring?

Indlæg af CDinesen » 7. apr 2018, 19:00

Hej NVF, jeg har læst en del tråde her, samt en masse andre steder, men har lidt behov for referencer eller anbefalinger.

Jeg skal have mit første skab, men har ikke nogen steder i huset, hvor der er direkte afgang til murværk, så det kan forankres der.

Derimod har jeg 11cm tykke letbeton (bærende), hvor sætte skruer i. Derfor vil jeg IKKE kunne leve op til at de er 10cm lange! :wall:

Jeg vil naturligvis sætte nogle i bunden af skabet uden at ramme gulvvarmen så der er min 4.

Det er et "lille" skab udv. mål (hxbxd): 1250x350x300 mm

Hvem skal man tale med hvis man skal have dispensation med de 10cm - jeg har desuden på retsinformation https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1940 ikke se kravet om 10cm :(
-Er det politi eller forsikring?

Christian

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Våbenskab og længde på forankring

Indlæg af ReneKJ » 7. apr 2018, 19:24

CDinesen skrev:
7. apr 2018, 19:00

Hvem skal man tale med hvis man skal have dispensation med de 10cm - jeg har desuden på retsinformation https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1940 ikke se kravet om 10cm :(
-Er det politi eller forsikring?

Christian
Jeg kan ikke giv juridiske råd, men kun komme med mine egen erfaringer. :smile:

Sidste sommer havde jeg fat i AC-V angående en lignede problemstilling, den melding jeg fik fra dem var:
1) Man kan ikke få politiet til at godkende monteringen af et "normalt" våbenskab. Den slags tager de ikke ud og kigger på.
2) Der er ikke formelle krav til monteringsmetoden eller typen af væg. Loven siger "forsvarlig fastboltet" og ikke andet.
3) De krav som forsikringsselskaberne stiller er ikke relevante for politiet.

Så skriv til våbenkontoret angående at få en tilsvarende udmelding som den jeg fik, og skriv til dit forsikringsselskab angående deres krav hvis du vil være sikker på at der er dækning i tilfælde af tyveri.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Våbenskab og længde på forankring

Indlæg af Ingsorsi » 7. apr 2018, 19:30

Hvor ser du det med 10cm henne?

Mit er sat fast med rawplugs og de største franske skruer jeg kunne få gennem hullerne bag i skabet. I en murstensvæg. Burde det ikke være rigeligt?

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Våbenskab og længde på forankring

Indlæg af Rulab » 7. apr 2018, 20:39

Vejledningen med 10 cm indgreb med minimum 10 mm bolte er ikke noget officielt krav, blot "forsvarligt fastboltet".
Min egen tolkning vil være følgende:
Våbenskabe over 1000 kg er fritaget for fastboltning.
Har forankringen derfor en brudstyrke på >1000 kg, burde det være ok.

Dansk land&strandjagt skriver dog at: SKAFOR blå klasse kræver, at skabet er fastgjort i mindst fire punkter til fast bygningsdel. Det bedste er både i væg og gulv. Dette hindrer, at skabet kan brækkes eller kæntres.
Skabet skal fastgøres med 10 mm bolte/skruer skruet mindst 10 cm ind/ned i materialet.

http://www.dls-jagt.dk/jagt/vaaben/vaabenskabe
Senest rettet af Rulab 7. apr 2018, 20:44, rettet i alt 1 gang.

CDinesen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28. okt 2016, 21:30
Interesser: Pistol, Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Re: Våbenskab og længde på forankring

Indlæg af CDinesen » 7. apr 2018, 20:41

Ingsorsi skrev:
7. apr 2018, 19:30
Hvor ser du det med 10cm henne?

Mit er sat fast med rawplugs og de største franske skruer jeg kunne få gennem hullerne bag i skabet. I en murstensvæg. Burde det ikke være rigeligt?
Hej Ingsorsi, gennem skafor og masse posts :)

CDinesen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28. okt 2016, 21:30
Interesser: Pistol, Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Re: Våbenskab og længde på forankring

Indlæg af CDinesen » 7. apr 2018, 20:43

Rulab skrev:
7. apr 2018, 20:39
Vejledningen med 10 cm indgreb med minimum 10 mm bolte er ikke noget officielt krav, blot "forsvarligt fastboltet".
Min egen tolkning vil være følgende:
Våbenskabe over 1000 kg er fritaget for fastboltning.
Har forankringen derfor en brudstyrke på >1000 kg, burde det være ok.
Tak Rulab - det har været svært at finde ud af om forsvarligt fastboltet med fx 8 cm :wall:

CDinesen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28. okt 2016, 21:30
Interesser: Pistol, Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Re: Våbenskab og længde på forankring

Indlæg af CDinesen » 7. apr 2018, 20:44

Ingsorsi skrev:
7. apr 2018, 19:30
Hvor ser du det med 10cm henne?

Mit er sat fast med rawplugs og de største franske skruer jeg kunne få gennem hullerne bag i skabet. I en murstensvæg. Burde det ikke være rigeligt?
Tak Ingsorsi - jeg har dog ikke murstensvæg :inspect:

CDinesen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28. okt 2016, 21:30
Interesser: Pistol, Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Re: Våbenskab og længde på forankring

Indlæg af CDinesen » 7. apr 2018, 20:46

Rulab skrev:
7. apr 2018, 20:39
Vejledningen med 10 cm indgreb med minimum 10 mm bolte er ikke noget officielt krav, blot "forsvarligt fastboltet".
Min egen tolkning vil være følgende:
Våbenskabe over 1000 kg er fritaget for fastboltning.
Har forankringen derfor en brudstyrke på >1000 kg, burde det være ok.

Dansk land&strandjagt skriver dog at: SKAFOR blå klasse kræver, at skabet er fastgjort i mindst fire punkter til fast bygningsdel. Det bedste er både i væg og gulv. Dette hindrer, at skabet kan brækkes eller kæntres.
Skabet skal fastgøres med 10 mm bolte/skruer skruet mindst 10 cm ind/ned i materialet.

http://www.dls-jagt.dk/jagt/vaaben/vaabenskabe
Mange tak Rulab - også for link - det er netop det som er svært for mig at opnå :wall:

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Våbenskab og længde på forankring

Indlæg af HR » 7. apr 2018, 20:48

... der står, mig bekendt, heller ikke noget nogen steder om at skabet skal fæstes til murværk. Vi er jo nogen der bor i træhuse og vi må også godt opbevare våben. Jeg har svejset to gevindstænger på en stålplader så afstanden passer med hullerne i skabet og længden passer med tykkelsen på vægen plus 12mm. Stængerne er så boret gennem væggen bagfra og der er sat bolte på på indersiden. Det er, i min optik, fastboltet forsvarligt. Metoden kan kopieres på eget ansvar (men i en porebetonvæg er det nemmere at sætte et klæbeanker i).
HR
Bekendtgørelse om våben og ammunition mv. Paragraf 20:
Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våben- og eksplosivstoflovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fashtboltet til gulv, væg eller lignende.
Senest rettet af HR 7. apr 2018, 21:03, rettet i alt 1 gang.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4979
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Våbenskab og længde på forankring

Indlæg af Lassescout » 7. apr 2018, 21:02

Forskriften om 4 stk bolte på mindst 10 mm. diameter og med mindst 10 cm indgreb stammer fra Forsikring & Pensions krav til fastboltning af Skafor blå skabe. Opfattelsen var blandt nogle, at hvis et skab ikke var fastboltet sådan, bortfaldt Skafor blå godkendelsen.
Særligt vedrørende sikringsskabe
Fastgørelsen af sikringsskabe med vægt under 1.000 kg skal ske ved mindst 4 punkter med minimum Ø 10 mm bolte i stålkvalitet 8.8.
Fastgørelsen skal ske til stabil bygningsdel ved anvendelse af gennemgående bolte – eller ved anvendelse af tilsvarende ekspansionsbolte/klæbeankre, hvis indgreb er minimum 100 mm.
Dette er dog ikke et lovkrav, fastboltningen skal bare være forsvarlig som det står i bekendtgørelsen. Jeg har aldrig hørt om, at nogen skulle være kommet i problemer på grund af for få eller for små bolte, bare man gør det bedste man kan under hensyn til de forhold man har hvor skabet skal stå. Mit skab er f.eks. fastboltet med 8 mm bolte, men det står i en niche hvor skabet passer præcist i. Der er bolte i både bagvæggen og siderne, så skabet kan ikke vippes ud eller rokkes nogen steder hen.
Senest rettet af Lassescout 7. apr 2018, 21:09, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Våbenskab og længde på forankring

Indlæg af Rulab » 7. apr 2018, 21:03

CDinesen skrev:
7. apr 2018, 20:46
Rulab skrev:
7. apr 2018, 20:39
Vejledningen med 10 cm indgreb med minimum 10 mm bolte er ikke noget officielt krav, blot "forsvarligt fastboltet".
Min egen tolkning vil være følgende:
Våbenskabe over 1000 kg er fritaget for fastboltning.
Har forankringen derfor en brudstyrke på >1000 kg, burde det være ok.

Dansk land&strandjagt skriver dog at: SKAFOR blå klasse kræver, at skabet er fastgjort i mindst fire punkter til fast bygningsdel. Det bedste er både i væg og gulv. Dette hindrer, at skabet kan brækkes eller kæntres.
Skabet skal fastgøres med 10 mm bolte/skruer skruet mindst 10 cm ind/ned i materialet.

http://www.dls-jagt.dk/jagt/vaaben/vaabenskabe
Mange tak Rulab - også for link - det er netop det som er svært for mig at opnå :wall:
Såfremt det er gældende regler(hvilket jeg som sagt ikke tror), synes jeg det er en uprofessionel måde at opstille krav på. Krav til boltenes tykkelse, men ikke materialekvalitet? og samtidig krav til indgrebslængde, men ikke bygningsdelens egen styrke. En indervæg i mursten er væltet længe inden fire M8 bolte er sprunget og så giver kravet om min 10 mm bolte jo ikke meget mening.

Det havde været bedre at kræve høj styrke fastgørelsen skulle have.

CDinesen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28. okt 2016, 21:30
Interesser: Pistol, Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Re: Våbenskab og længde på forankring

Indlæg af CDinesen » 7. apr 2018, 21:22

HR skrev:
7. apr 2018, 20:48
... der står, mig bekendt, heller ikke noget nogen steder om at skabet skal fæstes til murværk. Vi er jo nogen der bor i træhuse og vi må også godt opbevare våben. Jeg har svejset to gevindstænger på en stålplader så afstanden passer med hullerne i skabet og længden passer med tykkelsen på vægen plus 12mm. Stængerne er så boret gennem væggen bagfra og der er sat bolte på på indersiden. Det er, i min optik, fastboltet forsvarligt. Metoden kan kopieres på eget ansvar (men i en porebetonvæg er det nemmere at sætte et klæbeanker i).
HR
Bekendtgørelse om våben og ammunition mv. Paragraf 20:
Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våben- og eksplosivstoflovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fashtboltet til gulv, væg eller lignende.
Tak HR - jeg er enig - min udfordring er at jeg ikke kan sætte noget på den anden side - det er som sagt en bærende letbeton væg gennem huset - hvis jeg komme for langt vil det være et hul mit i stuen fra mit "mande værelse" ind til stuen - det vinder jeg ikke nogen point hos fruen :respekt:

CDinesen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28. okt 2016, 21:30
Interesser: Pistol, Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Re: Våbenskab og længde på forankring

Indlæg af CDinesen » 7. apr 2018, 21:31

Lassescout skrev:
7. apr 2018, 21:02
Forskriften om 4 stk bolte på mindst 10 mm. diameter og med mindst 10 cm indgreb stammer fra Forsikring & Pensions krav til fastboltning af Skafor blå skabe. Opfattelsen var blandt nogle, at hvis et skab ikke var fastboltet sådan, bortfaldt Skafor blå godkendelsen.
Særligt vedrørende sikringsskabe
Fastgørelsen af sikringsskabe med vægt under 1.000 kg skal ske ved mindst 4 punkter med minimum Ø 10 mm bolte i stålkvalitet 8.8.
Fastgørelsen skal ske til stabil bygningsdel ved anvendelse af gennemgående bolte – eller ved anvendelse af tilsvarende ekspansionsbolte/klæbeankre, hvis indgreb er minimum 100 mm.
Dette er dog ikke et lovkrav, fastboltningen skal bare være forsvarlig som det står i bekendtgørelsen. Jeg har aldrig hørt om, at nogen skulle være kommet i problemer på grund af for få eller for små bolte, bare man gør det bedste man kan under hensyn til de forhold man har hvor skabet skal stå. Mit skab er f.eks. fastboltet med 8 mm bolte, men det står i en niche hvor skabet passer præcist i. Der er bolte i både bagvæggen og siderne, så skabet kan ikke vippes ud eller rokkes nogen steder hen.
Tak Lassescout - gode pointer - mit skab ville komme til at stå svært tilgængeligt og ville være meget svært at vippe ud eller rokkes nogen steder hen. :taser:

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 213 times

Re: Våbenskab og længde på forankring

Indlæg af FBN » 7. apr 2018, 22:26

Er det ikke bare at gå ned til lokale
Byggemarked puscher og købe en tube 2 komponent
forankringsmasse samt 10 mm gevindstang
bore en 12 mm hul eller hvad de foreskriver af størrelse
og lime gevindstangen fast i muren.

Det siges er det lavet rigtig rykker man et stort hul
hvis det skal ud igen

Kan det holde i Leca til fastgørelse af en rem til
en garage burde det nok også kunne holde et bette
skab på plads
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3317 times
Been thanked: 413 times

Re: Våbenskab og længde på forankring

Indlæg af Kalthoff » 7. apr 2018, 23:10

Det med 4 stk M10 8.8 bolte med mindst 100 mm indgreb i stabil bygningsdel, kommer fra Forsikringsselskabernes krav til fastgørelse af Skafor skabe.

Sikringskatalog Kapitel 6 Byggematerialer og fastgørelsesteknik samt bygningsdele:
http://www.forsikringogpension.dk/virks ... 02015.pdf

Sikringskatalog Kapitel 10 Værdiopbevaringsenheder:
http://www.forsikringogpension.dk/virks ... nheder.pdf

Politiet vil ikke tage ansvar for at godkende noget i denne forbindelse, men forbeholder sig retten til at sigte dig for uforsvarlig opbevaring på et senere tidspunkt. Derfor er Forsikringsselskabernes regler det eneste man har på skrift at gå ud fra. Antagelsen er at hvis man kan bevise at skabet er fastgjort i henhold til forsikringsselskabernes regler så kan politiet ikke vinde en sag om uforsvarlig montering.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Våbenskab og længde på forankring

Indlæg af Timber » 7. apr 2018, 23:45

FBN skrev:
7. apr 2018, 22:26
Er det ikke bare at gå ned til lokale
Byggemarked puscher og købe en tube 2 komponent
forankringsmasse samt 10 mm gevindstang
bore en 12 mm hul eller hvad de foreskriver af størrelse
og lime gevindstangen fast i muren.

Det siges er det lavet rigtig rykker man et stort hul
hvis det skal ud igen

Kan det holde i Leca til fastgørelse af en rem til
en garage burde det nok også kunne holde et bette
skab på plads
Præcis... Det vigtigste er at hullet er fuldstændigt rengjort for støv... Og sørg for der er rigeligt med lim i, og "skru" gevindstangen i, så ikke du presser limen ud igen..

Rigtigt lavet, er det væggen der giver sig, og ikke limen.. Tag det fra en der har prøvet at skulle fjerne limankre.. :fun:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

FraBjerget
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 470
Tilmeldt: 12. mar 2016, 20:32
Interesser: Historisk skydning
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 67 times
Been thanked: 170 times

Re: Våbenskab og længde på forankring

Indlæg af FraBjerget » 8. apr 2018, 09:05

Evt kan du bore skråt ud i væggen så stængerne ikke bare skal trækkes lige ud.

Det vil øge længden på stængerne og gøre svære at få dem ud af muren.
Du vil cirka i en vinkel på 45 grader kunne bore 14 cm

Du bliver evt nød til at snitte et lille stk rør skævt i den ene ende og lige i den anden for at lave en spændeskive der ser pæn ud og jan spændes godt til
Jeg er godt tilfreds med en pilsner i snor

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Våbenskab og længde på forankring

Indlæg af Timber » 8. apr 2018, 13:42

FraBjerget skrev:
8. apr 2018, 09:05
Evt kan du bore skråt ud i væggen så stængerne ikke bare skal trækkes lige ud.

Det vil øge længden på stængerne og gøre svære at få dem ud af muren.
Du vil cirka i en vinkel på 45 grader kunne bore 14 cm

Du bliver evt nød til at snitte et lille stk rør skævt i den ene ende og lige i den anden for at lave en spændeskive der ser pæn ud og jan spændes godt til
Det behøves han ikke.. Rigtig limet er det væggen der giver sig, og ikke ankeret.. Uanset om det er lige eller skråt.. :thumbup:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

CDinesen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28. okt 2016, 21:30
Interesser: Pistol, Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Re: Våbenskab og længde på forankring

Indlæg af CDinesen » 8. apr 2018, 20:37

FBN skrev:
7. apr 2018, 22:26
Kan det holde i Leca til fastgørelse af en rem til
en garage burde det nok også kunne holde et bette
skab på plads
Tak FBN det var nu mere det at man skal overholde de retningsliner der var - men du har ret at det kan man nok bevise med dette :blink:

CDinesen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28. okt 2016, 21:30
Interesser: Pistol, Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Re: Våbenskab og længde på forankring

Indlæg af CDinesen » 8. apr 2018, 20:39

Kalthoff skrev:
7. apr 2018, 23:10
Det med 4 stk M10 8.8 bolte med mindst 100 mm indgreb i stabil bygningsdel, kommer fra Forsikringsselskabernes krav til fastgørelse af Skafor skabe.

Sikringskatalog Kapitel 6 Byggematerialer og fastgørelsesteknik samt bygningsdele:
http://www.forsikringogpension.dk/virks ... 02015.pdf

Sikringskatalog Kapitel 10 Værdiopbevaringsenheder:
http://www.forsikringogpension.dk/virks ... nheder.pdf

Politiet vil ikke tage ansvar for at godkende noget i denne forbindelse, men forbeholder sig retten til at sigte dig for uforsvarlig opbevaring på et senere tidspunkt. Derfor er Forsikringsselskabernes regler det eneste man har på skrift at gå ud fra. Antagelsen er at hvis man kan bevise at skabet er fastgjort i henhold til forsikringsselskabernes regler så kan politiet ikke vinde en sag om uforsvarlig montering.
Mange tak Kalthoff - også for links jeg mener de råd der er givet klart understøtter at skabet er fastgjort i henhold til forsikringsselskabernes regler på trods af det kun er fx 8 cm

CDinesen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28. okt 2016, 21:30
Interesser: Pistol, Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Re: Våbenskab og længde på forankring

Indlæg af CDinesen » 8. apr 2018, 20:40

FraBjerget skrev:
8. apr 2018, 09:05
Evt kan du bore skråt ud i væggen så stængerne ikke bare skal trækkes lige ud.

Det vil øge længden på stængerne og gøre svære at få dem ud af muren.
Du vil cirka i en vinkel på 45 grader kunne bore 14 cm

Du bliver evt nød til at snitte et lille stk rør skævt i den ene ende og lige i den anden for at lave en spændeskive der ser pæn ud og jan spændes godt til
Tak FraBjerget - det med skrå virker på mig som lægmand som en god ide - mange tak

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Våbenskab og længde på forankring

Indlæg af ReneKJ » 8. apr 2018, 20:44

CDinesen skrev:
8. apr 2018, 20:39
Kalthoff skrev:
7. apr 2018, 23:10
Det med 4 stk M10 8.8 bolte med mindst 100 mm indgreb i stabil bygningsdel, kommer fra Forsikringsselskabernes krav til fastgørelse af Skafor skabe.

Sikringskatalog Kapitel 6 Byggematerialer og fastgørelsesteknik samt bygningsdele:
http://www.forsikringogpension.dk/virks ... 02015.pdf

Sikringskatalog Kapitel 10 Værdiopbevaringsenheder:
http://www.forsikringogpension.dk/virks ... nheder.pdf

Politiet vil ikke tage ansvar for at godkende noget i denne forbindelse, men forbeholder sig retten til at sigte dig for uforsvarlig opbevaring på et senere tidspunkt. Derfor er Forsikringsselskabernes regler det eneste man har på skrift at gå ud fra. Antagelsen er at hvis man kan bevise at skabet er fastgjort i henhold til forsikringsselskabernes regler så kan politiet ikke vinde en sag om uforsvarlig montering.
Mange tak Kalthoff - også for links jeg mener de råd der er givet klart understøtter at skabet er fastgjort i henhold til forsikringsselskabernes regler på trods af det kun er fx 8 cm
De skriver ellers direkte minimum 10cm, så du kan vel ikke påstå at du overholder forsikringsselskabernes krav hvis du kun har 8 cm?
Fastgørelsen skal ske til stabil bygningsdel ved anvendelse af gennemgående bolte – eller ved anvendelse af tilsvarende ekspansionsbolte/klæbeankre, hvis indgreb er minimum 100 mm.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Våbenskab og længde på forankring

Indlæg af Raptor357 » 8. apr 2018, 20:50

ReneKJ skrev:
8. apr 2018, 20:44
CDinesen skrev:
8. apr 2018, 20:39
Kalthoff skrev:
7. apr 2018, 23:10
Det med 4 stk M10 8.8 bolte med mindst 100 mm indgreb i stabil bygningsdel, kommer fra Forsikringsselskabernes krav til fastgørelse af Skafor skabe.

Sikringskatalog Kapitel 6 Byggematerialer og fastgørelsesteknik samt bygningsdele:
http://www.forsikringogpension.dk/virks ... 02015.pdf

Sikringskatalog Kapitel 10 Værdiopbevaringsenheder:
http://www.forsikringogpension.dk/virks ... nheder.pdf

Politiet vil ikke tage ansvar for at godkende noget i denne forbindelse, men forbeholder sig retten til at sigte dig for uforsvarlig opbevaring på et senere tidspunkt. Derfor er Forsikringsselskabernes regler det eneste man har på skrift at gå ud fra. Antagelsen er at hvis man kan bevise at skabet er fastgjort i henhold til forsikringsselskabernes regler så kan politiet ikke vinde en sag om uforsvarlig montering.
Mange tak Kalthoff - også for links jeg mener de råd der er givet klart understøtter at skabet er fastgjort i henhold til forsikringsselskabernes regler på trods af det kun er fx 8 cm
De skriver ellers direkte minimum 10cm, så du kan vel ikke påstå at du overholder forsikringsselskabernes krav hvis du kun har 8 cm?
Fastgørelsen skal ske til stabil bygningsdel ved anvendelse af gennemgående bolte – eller ved anvendelse af tilsvarende ekspansionsbolte/klæbeankre, hvis indgreb er minimum 100 mm.
Forsikrings selskabernes krav er 100% ligegyldige når det drejer sig om at overholde lovgivningen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Våbenskab og længde på forankring

Indlæg af Refraktorius » 9. apr 2018, 08:25

Teksten siger “forsvarligt”, og det gør, at man kan tilpasse monteringen til forholdene.
:thumbup:

Dette emne er ævlet til døde i et utal af tråde.
Det korte af det lange er, at der er mange der har fået slag for ikke at bolte skabet fast, men der er mig bekendt ingen der har fået slag for at det ikke var “tilstrækkeligt” hvis det var boltet på den ene eller den anden måde.
Heller ikke i de tilfælde hvor det er lykkedes tyve at brække skabet fri.

For en velforberedt og målrettet mand med vilje, tid og det rette værktøj er alt muligt.
Formålet med fastboltningen er, at tyven ikke bare slæber af med skabet, hvis han falder over det.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Våbenskab og længde på forankring

Indlæg af Boerge » 9. apr 2018, 10:07

Helt enig med Refrak. Men vil man nu gerne gøre det bedst muligt, så er der også denne løsning. Bolte der er gennemgående til modsatte side af mur/væg - i det viste tilfælde 10 mm stålbolte gennem 11 cm murstensmur. Medgiver, at bolthoveder på modsatte side kan skæres af, men det kræve jo altså, at man har lidt kraftig ( og larmende ) skæreværktøj med. Man kunne også skjule, at der er tale om gennemgåede bolte ved at montere en eller anden møbeldel over bolthovederne.
Vedhæftede filer
IMG_0006.JPG
IMG_0004.JPG
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Besvar