Tracking test på Hawke Sidewinder

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 901
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Tracking test på Hawke Sidewinder

Indlæg af Bemoni1 » 22. apr 2018, 20:05

Afledt af mine oplevelser i Borris, her den forrige weekend, hvor min Hawke kikkert holdt op med at fungere efter hensigten, har jeg i dag lavet en lille tracking test, for at se, hvor galt det egentligt stod til med den.
Jeg har allerede haft fat i forretningen, hvor jeg købte den og garantien skulle stadig være gældende, så den side af sagen burde også være i orden.

Tracking test, går kort fortalt ud på, at finde ud af om klikkene passer i den virkelige verden og kan udføres på en del forskellige måder, men jeg har valgt gøre det efter følgende opskrift:

Kikkerten blev monteret i en Hawke uni-mount ( meget billig, men god til formålet ), som er beregnet til en 11 mm skinne og rettet korrekt op, samt trådkorset blev centreret.

Ekvipagen blev monteret på min gamle Anschütz 1807, men blev ikke indskudt, blot kontrolleret at den kunne holde sig på skiven.

Et stykke hvidt pap med et tydeligt sigtepunkt i passende størrelse blev sat op på 15 meters afstand og så var jeg klar:

Først 2 skud på 0 indstillingen, derefter 2 på +10, +20 og +30 Moa ( her viste problemet sig ) derefter 2 skud på +30 +10 og +30 -10 ( og her blev det virkeligt udpenslet ) og så tilbage på 0 med 2 skud.
Så tog jeg 2 skud på -10, -20 og -30 og derefter + 10 og – 10 på alle tre indstillinger og her kunne den ikke justeres til -10 på -30 punktet ( Hmmm ).

Som det kan ses på billedet er det ikke godt!
Jeg skød hele testen med geværet på en sandsæk og en bean-bag under kolben og egenspredningen skal derfor være nul.
Ganske vist er grupperne som sådan fint i plan med hinanden, på nær dem på +30, hvor det er helt galt, men der er også en spredning, som ikke skal være der, på en del af grupperne, nogle gange sidder der to skud i samme hul, andre steder er der spredning, men værst af alt, er der i nulpunkt gruppen, hvor der sidder 8 skud, en ret stor spredning, hvilket der IKKE må være!

Konklusionen på denne test, må være, at højde og side indstillingen enten er defekt og/eller slidt, eller endnu værre, at den bare har for store tolerancer fra starten, men det skal også nævnes, at kikkerten har været brugt MEGET flittigt, på forskellige rifler, med varierende rekylstyrke, i de sidste fem år, så nu ryger den tilbage og så må jeg se hvad der kommer ud af det.
Det skal dog også nævnes, at det er en kikkert til under 6000 kr. Og man nok ikke kan forvente helt vilde fra den, men trackingen SKAL være i orden.
Vedhæftede filer
Tracking test 1.jpg
Anschütz med Hawke.jpg
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

Re: Tracking test på Hawke Sidewinder

Indlæg af OverSjanten » 22. apr 2018, 22:09

:goodpost: :NVFrules:
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Tracking test på Hawke Sidewinder

Indlæg af Refraktorius » 23. apr 2018, 08:38

:goodpost:

og et utroligt illustrativt billede.


Hvis jeg nu skal tage min festkutte med det blodrøde silkefor på, og lege djævlens advokat, så kunne jeg finde på at sige:

Jeg vil godt medgive, at "+30" ikke ser helt godt ud.
Men er de ikke helt ude i kikkertens yderstilling?
Man kan vel dårligt laste kikkerten for det, hvis man er drejet mod endestoppet eller er ude hvor det er fjederen, ikke gevindet der holder stregglasset på plads?


Har du overvejet følgende:
At lave statistik når "n" er lille er altid farligt.
At gøre det med n=2 er meget farligt.

Når du skruer på kikkerten, kunne man godt forestille sig, at kikkerten ikke står helt "midt i klikket". Så i første skudt falder den helt på plads, og den tusindedel (sammen med at du også skifter ud af skydestillingen hver gang du klikker) kunne sagtens give den afvigelse på 15 meter?
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 901
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: Tracking test på Hawke Sidewinder

Indlæg af Bemoni1 » 23. apr 2018, 09:36

Refraktorius skrev:
23. apr 2018, 08:38
:goodpost:

og et utroligt illustrativt billede.


Hvis jeg nu skal tage min festkutte med det blodrøde silkefor på, og lege djævlens advokat, så kunne jeg finde på at sige:

Jeg vil godt medgive, at "+30" ikke ser helt godt ud.
Men er de ikke helt ude i kikkertens yderstilling?
Man kan vel dårligt laste kikkerten for det, hvis man er drejet mod endestoppet eller er ude hvor det er fjederen, ikke gevindet der holder stregglasset på plads?


Har du overvejet følgende:
At lave statistik når "n" er lille er altid farligt.
At gøre det med n=2 er meget farligt.

Når du skruer på kikkerten, kunne man godt forestille sig, at kikkerten ikke står helt "midt i klikket". Så i første skudt falder den helt på plads, og den tusindedel (sammen med at du også skifter ud af skydestillingen hver gang du klikker) kunne sagtens give den afvigelse på 15 meter?

Jeg ved godt, at rent statistisk, så holder metoden ikke til en Phd. :blink:
Men: Først og fremmest, så var det en diagnose, som jeg var ude efter, og den blev stillet, uden problemer.
Kikkerten har et spænd på 65 Moa i højden og 45 i siden og jeg sørgede for at den ikke på tidspunkt gik mod fysisk stop ( hvilket også var grunden til at den blev centreret fra start ).
I +30 stillingen eleverede den kun halvdelen af, hvad den skulle og sideretningen er, som billedet viser, helt ude af kurs. Det er så hvad det er, for når jeg så havde været i yderpunkt, så gik jeg tilbage til nul og satte 2 skud der.
Ideelt set skulle denne gruppe så helst ikke være større end egenspredningen, så dette indikerer, at enten er mekanismen slidt, eller også har den for store tolerancer og jeg tror ikke på, at det giver nogen ændring at gå ud af stillingen, når man justerer, netop derfor har jeg valgt at lave en vinkel, som sigtepunkt, da risikoen for sigtefejl er væsentlig lavere, end med et enkelt punkt.
Denne test er lavet på 15 meter og det som er den største øjenåbner for mig, er hvad denne tolerance fejl vil afstedkomme, når jeg går ud på 400 - 800 meter, faktisk medfører det, at det er mere eller mindre tilfældigt om jeg rammer et mål, på disse afstande.

Af denne ene grund, er Tracking test fremover et punkt, som enhver ny kikkert i beholdningen SKAL bestå, for ellers er det spild af god ammunition at gå på banen med den.
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Tracking test på Hawke Sidewinder

Indlæg af Bobo » 23. apr 2018, 13:30

Meget interessant - Jeg har en Hawke 3-9x42 (endurance tror jeg den hedder) som jeg haft monteret på to forskellige geværer med to forskellige montager og det var ikke godt :evil: spredningen var ca. en colabund på 25 meter - altså en 1/2 liters cola.
På den første troede jeg det var øjeafstanden der gjorde det og prøvede så på en anden

Jeg tog så en test hvor jeg monterede en gammel (50 år ?) zeiss fast forrst. uden lys 6x42 i samme montager på begge geværer ( ikke samtidig forstås) og der skyder jeg ikke hul i hul på 100 meter ( skyttens fejl :oops: ) men i hvertfald inden for en 2 krone

Jeg tror jeg vil teste på samme måde som dig :thumbup:
Bobo ------ Igen uden billeder

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Tracking test på Hawke Sidewinder

Indlæg af Bobo » 23. apr 2018, 13:33

Kan det der med variabel forstørrelse ændre noget :???:
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
LundJensen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 209
Tilmeldt: 13. maj 2013, 10:24
Interesser: WWII - skydning - jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 22 times
Been thanked: 14 times

Re: Tracking test på Hawke Sidewinder

Indlæg af LundJensen » 23. apr 2018, 14:51

Burde du ikke spænde riflen fast og så lave kliktesten på nøjagtigt 100m afstand? Uden skud?
Du indgår jo selv som en del af ligningen pt !

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 901
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: Tracking test på Hawke Sidewinder

Indlæg af Bemoni1 » 23. apr 2018, 15:39

LundJensen skrev:
23. apr 2018, 14:51
Burde du ikke spænde riflen fast og så lave kliktesten på nøjagtigt 100m afstand? Uden skud?
Du indgår jo selv som en del af ligningen pt !
Det er også en måde at gøre det på, men det kræver lidt mere set-up. Nogle kalder det også en Tall Target test, men fælles for det, er at du skal lave et meget nøjagtig udformet grid, som skal være sat meget nøjagtigt i water og det skal kikkerten også være, samt at skal kunne aflæse felterne gennem kikkerten.

Jeg overvejede at lave sådan en, men rent praktisk, er den metode, som jeg valgte, lige så god og så havde jeg tilfældigvis både grej og faciliteter til at gøre det.
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Tracking test på Hawke Sidewinder

Indlæg af Refraktorius » 23. apr 2018, 20:13

LundJensen skrev:
23. apr 2018, 14:51
Burde du ikke spænde riflen fast og så lave kliktesten på nøjagtigt 100m afstand? Uden skud?
Du indgår jo selv som en del af ligningen pt !
Men det fjerner til gengæld også den væsentlige del af ligningen, at geværet får et glad lille dunk for hvert skud.
Så hvis det er problemet, så vil det se ud som om kikkerten har det fremragende.

Kikkerten på min jagtriffel døde på den måde.
Den sidder nu på en laserriffel, og virker fremragende. Den skal bare ikke udsættes for rekyl, for så flytter trådkorset sig rundt.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 901
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: Tracking test på Hawke Sidewinder

Indlæg af Bemoni1 » 13. jun 2018, 20:11

Hermed en afsluttende opdatering:
Jeg sendte kikkerten tilbage til forhandleren, sammen med et billede af testen og han var enig med mig i, at det ikke var så godt, så han sendte den videre til importøren.

Jeg fik så et opkald her i fredags, fra Guntex, som har overtaget importen, at der var en helt ny kikkert på vej til mig :thumbup: og nu skal jeg bare have lavet en tracking-test på den, så jeg har en reference på den, til senere brug.

Så, summa summarum, det er rart at en garantiforpligtigelse bliver taget alvorligt, i alle led af forretningskæden. :razz:
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Besvar