Er Harkila støvler virkelig så dårlige ?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Er Harkila støvler virkelig så dårlige ?

Indlæg af Kleth » 2. maj 2018, 21:42

Selv om jeg er Meindl fan, så går jeg og drømmer om et par Lowa Combat Boot GTX, måske ikke den lette lette støvle, men så passer den stilmæssigt godt til mig :rolf:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Er Harkila støvler virkelig så dårlige ?

Indlæg af Werecat » 7. maj 2018, 19:28

:twisted:
Kleth skrev:
2. maj 2018, 21:42
Selv om jeg er Meindl fan, så går jeg og drømmer om et par Lowa Combat Boot GTX, måske ikke den lette lette støvle, men så passer den stilmæssigt godt til mig :rolf:
Ja tak. :thumbup: Tung og stiv, men behagelig og robust. Jeg er på 10+ år på mit par. Dur ikke til hurtige dynamiske ting (jeg bruger dem i grønt.. øhm MTS-regi) men til længere marcher og den slags er de geniale.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Er Harkila støvler virkelig så dårlige ?

Indlæg af Kleth » 7. maj 2018, 21:47

Werecat skrev:
7. maj 2018, 19:28
og robust. Jeg er på 10+ år på mit par. Dur ikke til hurtige dynamiske
Det er den slags der er min stil :thumbup: “behagelig” kan jeg ikke identificere mig med :giggle:
“Gouden-Kruisdrager”
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Er Harkila støvler virkelig så dårlige ?

Indlæg af Bullitt » 21. jun 2018, 14:19

Så fik jeg købt nye støvler 😃 Der blev efter lange overvejelser lyttet til fornuftige betragtninger og erfaringer her fra NVF. Mange tak for dem 👍 Det blev et par Meindl model Island MFS Active. Desuden købte jeg 2 par sokker - et par tynde og et par termo. Købte også noget spray til at behandle støvlerne med. Håber det er tilstrækkelig beskyttelse, da jeg nødigt vil spolere den flotte farve. Nu skal de så gåes til. Fy for pyffer her i sommervarmen 😅
5A4BF701-7D1F-47BE-9B55-2FF550BF2B0C.jpeg
Mvh Bullitt

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Er Harkila støvler virkelig så dårlige ?

Indlæg af LJ » 21. jun 2018, 19:06

Godt valg, dem bliver du glad for :thumbup:

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Er Harkila støvler virkelig så dårlige ?

Indlæg af Bobo » 23. jun 2018, 16:32

Jeg kiggede med på sidelinien og endte med et par Lowa Tibet LL ( aner ikke hvad det betyder :smile: )
Jeg var egentlig mest til Meindl men nogen jeg respekterer meget højt anbefalede Lowa - sådan er vi jo påvirkelige i vores valg
Held og lykke med fodtøjet :thumbup:
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Er Harkila støvler virkelig så dårlige ?

Indlæg af Bullitt » 25. jun 2018, 10:19

Tak LJ og Bobo.

Ja Lowa Tibet og Meindl Island ligner jo til forveksling hinanden. Prismæssigt er det også ca. det samme.

Jeg købte mine hos Dansk Skovkontor i Sorø for 1679 kr. hvilket er deres normalpris :rock: Det er den fedeste forretning for "rigtige" mænd :blink: De har masser af kvaliudstyr til jagt/skovbrug. De har også HiLiftjack - til din firehulstrækker, og hvad sådan en svend nu ellers kan bruges til. Købte også mine sidste Le Chameau gummistøvler dernede. Super priser og super venlige :smile:

Håber der er OK at henlede opmærksomheden på forretningen, når det desværre ikke er min :smile:

Også held og lykke til dig Bobo :thumbup:

Venlig hilsen Bullitt

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Er Harkila støvler virkelig så dårlige ?

Indlæg af C-X » 25. jun 2018, 10:54

Jeg evner ellers ikke at være misundelig, men lige netop det, at I djævle har dén butik fysisk, og vi ikke har, kunne godt trække mig i en retning, hvor jeg begynder at være lidt misundelig.
Jeg har kun mødt dem på en messe eller to, men det var meget kompetente folk, der gladeligt delte lødig viden, og virkede super venlige. Den slags service har man ikke noget imod at betale for, selv om der skulle være billigere alternativer online. :thumbup:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Er Harkila støvler virkelig så dårlige ?

Indlæg af Bullitt » 25. jun 2018, 13:19

C-X skrev:
25. jun 2018, 10:54
Jeg evner ellers ikke at være misundelig, men lige netop det, at I djævle har dén butik fysisk, og vi ikke har, kunne godt trække mig i en retning, hvor jeg begynder at være lidt misundelig.
Jeg har kun mødt dem på en messe eller to, men det var meget kompetente folk, der gladeligt delte lødig viden, og virkede super venlige. Den slags service har man ikke noget imod at betale for, selv om der skulle være billigere alternativer online. :thumbup:
Hej CX.

Butikken ligger 5 minutters kørsel fra motorvejen, hvis du skulle forvilde dig herover. Er selv migrant :oops: Det ligner et engros sted, men der er salg til private. Husk at tage godt med penge med, så du kan spare en hel masse :giggle:

Mvh Bullitt

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Er Harkila støvler virkelig så dårlige ?

Indlæg af Bullitt » 28. dec 2018, 10:14

En lille opdatering.

Jeg har været glad for mine Meindl Island. Dog er det træls, at de bliver extremt mudrede under haretrampen, og de er besværlige at rengøre, men sådan er det vel med alle støvler, medmindre man vælger gummistøvler. Mine bukser ligner også noget, der er løgn. Når støvlerne er gennemvåde, er de også tunge - ligesom bukserne (Harkila Prohunder med skind foran). Et par leder-Weiss og et par Le Chameau Vierzon Nord har altså også deres berettigelse.

Venlig hilsen Bullitt

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Er Harkila støvler virkelig så dårlige ?

Indlæg af C-X » 28. dec 2018, 10:44

Har du prøvet med gaitors? De gør det til en fornøjelse, når vejen går gennem vådt, mudret eller tilsneet terræn. Härkilas er i øvrigt gode...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Er Harkila støvler virkelig så dårlige ?

Indlæg af Bullitt » 28. dec 2018, 11:28

C-X skrev:
28. dec 2018, 10:44
Har du prøvet med gaitors? De gør det til en fornøjelse, når vejen går gennem vådt, mudret eller tilsneet terræn. Härkilas er i øvrigt gode...
Det er da et forsøg værd :thumbup:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Er Harkila støvler virkelig så dårlige ?

Indlæg af C-X » 28. dec 2018, 11:45

Der er en grund til, at man ser dem på underbenet af stalkere i Skotland :blink:

Som med så meget andet, kan det betale sig at shoppe rundt. Find nogle der er funktionelle og af god kvalitet. Lynlås og velcrolukning i front er hvad jeg foretrækker.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Er Harkila støvler virkelig så dårlige ?

Indlæg af LJ » 28. dec 2018, 17:34

Bullitt skrev:
28. dec 2018, 10:14
En lille opdatering.

Jeg har været glad for mine Meindl Island. Dog er det træls, at de bliver extremt mudrede under haretrampen, og de er besværlige at rengøre, men sådan er det vel med alle støvler, medmindre man vælger gummistøvler. Mine bukser ligner også noget, der er løgn. Når støvlerne er gennemvåde, er de også tunge - ligesom bukserne (Harkila Prohunder med skind foran). Et par leder-Weiss og et par Le Chameau Vierzon Nord har altså også deres berettigelse.

Venlig hilsen Bullitt
Gode gummistøvler er uundværlige. Jeg bruger efterhånden stort set kun gummistøvler på fællesjagter, netop af de årsager du beskriver :fun:

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Er Harkila støvler virkelig så dårlige ?

Indlæg af KKA » 28. dec 2018, 19:11

Gode gummistøvler er uundværlige. Jeg bruger efterhånden stort set kun gummistøvler på fællesjagter, netop af de årsager du beskriver :fun:
[/quote]

Helt enig - som støvermand har jeg prøvet stort set ALLE fabrikater af goretex/læderstøvler... og samtlige blev defekte inden for der 1.år.
Problemet med gummistøvler er den manglende ankelstøtte og den efterflg dunst af sokkeøl, selvom man smider et par af fruens hygiejnebind i støvlerne efter brug. Man får ,,våde’’ fødder på en mere behagelig måde end med læderstøvlekanten under vandniveau.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Er Harkila støvler virkelig så dårlige ?

Indlæg af C-X » 28. dec 2018, 19:15

Jeps, jeg vil heller nødig vrikke om i gummirøjsere, igen....
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Er Harkila støvler virkelig så dårlige ?

Indlæg af TheDarkSide » 28. dec 2018, 19:51

Gummistøvler er fine, men jeg gider ikke gå i dem. Det passer bare ikke mine fødder. Så hellere risikere at få lidt våde fødder i et par gode læderstøvler. Men til trækjagt på ænder og gæs er isolerede gummistøvler naturligvis favoritten.

Har et par Chiruca Hiker Plus, som skal udskiftes, men regner med lige at kunne bruge dem resten af sæsonen. De har holdt 4 hele jagtsæsoner. Jeg kommer på 10-15 større fællesjagter om året, nogle gange som driver. Derudover en del riffeljagt og 10-15 x hygge-hagljagter/roughshooting. Så de har holdt fint. Jeg har i hvert fald ikke betænkeligheder ved at bruge 1400,- hver fjerde år, på fornuftige støvler, som passer mine fødder nærmest fra dag 1.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Er Harkila støvler virkelig så dårlige ?

Indlæg af LJ » 28. dec 2018, 21:01

Jeg bruger kun uldsokker og har ikke nævneværdige udfordringer med våde fødder men ja, det kan selvfølgelig være en ulempe :smile:
Mine røjsere sidder temmelig godt og jeg har også stort set været alle mærker igennem indtil jeg fik prøvet Seeland.
De er ikke specielt dyre, ca 900, men har en god grov sål og sidder som støbt, hvilket nok er medvirkende til at jeg ikke har problemer med at vrikke om. Dem og mine viking er jeg slemt tilfreds med.
Det bliver selvfølgelig aldrig det samme som et par rigtige jagtstøvler og jeg ville da foretrække at gå i mine hiker plus eller mine haix men rent praktisk er gummistøvler klart at foretrække for mig.

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Er Harkila støvler virkelig så dårlige ?

Indlæg af ESAF » 29. dec 2018, 07:21

Jeg har overvejet et par norske m77 med to par sokker i, efter at have fået dem rost til skyerne af en af mine norske kammerater. Een ekstra fordel er at de kan bruges med langrendsski med de såkaldte natobindinger. Der fås også fodposer til dem, en slags gaitors med gummisål.
Er der nogle her der kender og har brugt de norske m77 støvler?
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Er Harkila støvler virkelig så dårlige ?

Indlæg af Bofhenator » 29. dec 2018, 10:42

ESAF skrev:
29. dec 2018, 07:21
Jeg har overvejet et par norske m77 med to par sokker i, efter at have fået dem rost til skyerne af en af mine norske kammerater. Een ekstra fordel er at de kan bruges med langrendsski med de såkaldte natobindinger. Der fås også fodposer til dem, en slags gaitors med gummisål.
Er der nogle her der kender og har brugt de norske m77 støvler?
De er da til at betale også:
https://www.protexshop.no/products/mili ... -m77-felt-
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2902
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Re: Er Harkila støvler virkelig så dårlige ?

Indlæg af Trotyl » 29. dec 2018, 19:17

Har et par Treksta Onyx GTX og dem er jeg svært glad for. Læsten de er bygget over er en afstøbning af en ret bred fod. Det betyder at de hulrum tæerne efterhånden danner i læder og sål allerede er i støvlen fra ny. Nu var jeg lidt skeptisk i starten, fordi fødder jo ikke er ens, men må sige det er det bedste køb jeg indtil videre har gjort. De var ganske enkelt langt hurtigere gået til, end de to par Chavalier jeg hidtil har brugt. :numberone:
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Er Harkila støvler virkelig så dårlige ?

Indlæg af KKA » 31. dec 2018, 17:41

Trotyl skrev:
29. dec 2018, 19:17
Har et par Treksta Onyx GTX og dem er jeg svært glad for. Læsten de er bygget over er en afstøbning af en ret bred fod. Det betyder at de hulrum tæerne efterhånden danner i læder og sål allerede er i støvlen fra ny. Nu var jeg lidt skeptisk i starten, fordi fødder jo ikke er ens, men må sige det er det bedste køb jeg indtil videre har gjort. De var ganske enkelt langt hurtigere gået til, end de to par Chavalier jeg hidtil har brugt. :numberone:
TREKSTA:
Du har været heldig....eller doven😉

Indenfor de sidste 9 mdr har jeg haft 2 par, der er sprunget lækket sidste holdt i 1,5 måned, og det vel at mærke kun ved brug til almindelige traveture på skovstier - ikke til støverjagt!

Men støvlen er behagelig for os, der har duck feet.

Slettet bruger

Re: Er Harkila støvler virkelig så dårlige ?

Indlæg af Slettet bruger » 31. dec 2018, 20:10

Til os der har duck feet passer Ecco perfekt.
Har 2 par af de nye Biom Hike - et par med alm snører og et par med BOA spændesystem, er svært glad for begge.

TREKSTA: jeg har altid sagt, at så mærkelige fødder findes ikke - det gør der så åbenbart :biggrin:

Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2902
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Re: Er Harkila støvler virkelig så dårlige ?

Indlæg af Trotyl » 1. jan 2019, 20:50

KKA skrev:
31. dec 2018, 17:41
TREKSTA:
Du har været heldig....eller doven😉

Indenfor de sidste 9 mdr har jeg haft 2 par, der er sprunget lækket sidste holdt i 1,5 måned, og det vel at mærke kun ved brug til almindelige traveture på skovstier - ikke til støverjagt!

Men støvlen er behagelig for os, der har duck feet.
Nu er det jo ikke udseendet på støvlen der tæller her. Det er den indvendige udformning. Den anvendte læst er en afstøbning af en ganske almindelig fod, og netop det gør det let at gå støvlen til.
Jeg har foreløbig haft mine i næsten 3 år uden at der har været noget at klandre dem for, men nu er jeg nu heller ikke jægersoldat :smile:
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Besvar