Erfaring med Nikkos Stirling FFP?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Badaka
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1143
Tilmeldt: 16. apr 2012, 15:51
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 89 times
Been thanked: 163 times

Erfaring med Nikkos Stirling FFP?

Indlæg af Badaka » 8. jun 2018, 13:24

Goddag.

Jeg ved godt at man får hvad man betaler for i denne verden, men hvis man nu antager at min indre lyst til at fremstå som Kris Kyle, i udstyr, er relativ moderat - hvad siger i så til Nikko Stirling's nyeste Diamond series med FFP?

http://www.nikkostirling.com/content/DiamondFFP.html


Jeg har kigget igennem begge modeller og er ganske overrasket over klarheden, men jeg ville høre om nogen herinde allerede har købt en som de ønsker at evaluere for os andre?


Badaka

Iceman50
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 23. jun 2018, 10:13
Interesser: jagt
Geografisk sted: Greve

Re: Erfaring med Nikkos Stirling FFP?

Indlæg af Iceman50 » 23. jun 2018, 10:15

Jeg har en Nikko sterling siddende på en Savage 110 i kaliber 308WIN.
Det er en særdeles god kikkert med et godt lysindfald.
Jeg har ikke haft nogen problemer eller udfordringer med den kikkert.
Så jeg ville ikke være bange for at købe endnu en Nikko-Sterling.

Brugeravatar
Usthomsen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 299
Tilmeldt: 5. aug 2014, 16:59
Interesser: Jagt, klatring, mc sport
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 2 times
Been thanked: 24 times

Re: Erfaring med Nikkos Stirling FFP?

Indlæg af Usthomsen » 23. jun 2018, 14:10

Jeg synes du stiller et spørgsmål som er stort set umuligt at svare på. God nok i forhold til hvad? Om den er god i forhold til dine behov er jo umuligt at svare på. Ja glasset er klart, men det er en 2000kr Bushnell også. Det er først når vi taler farvegengivelse, forvrængning, lys indfald, field of view osv, at der kommer en forskel.

En anden ting er mekanikken. Når du drejer 1 klik, justere kikkerten så 1 moa eller kun 0.9moa. Vender den tilbage til nul efter at være justeret 25moa. Det er et kriterier kun du ved om betyder noget.

Som du selv siger. Man får hvad man betaler for og for 3000kr får du en kikkert til 3000kr med de mangler sådan en nu har. Nikko Stirling er ingen vidunder kikkert. Det er en kikkert der matcher prisen meget godt.
Jeg ejer selv en Diamond kikkert 1.5-6x44. Den er brugbar men absolut så heller ikke mere.
Lanber 2087 hunter Lux 12/76
Gamo Big cat 1250 5,5mm

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Erfaring med Nikkos Stirling FFP?

Indlæg af Kleth » 23. jun 2018, 22:07

:goodpost: Jeg har en Nikko Stirling Diamond 1-4x24 iluminated, den er fin klar, men jeg er ikke ubegrænset begejstret. Jeg købte den for at se om det var sagen med en lille kikkert med lille forstørrelse.

Mine observationer, der kan adskille sig fra hvad der kan opleves med andre modeller.

Zoom-ringen kører meget tungt.
Windage og elevation klikker 1/2 Moa.
Lyset er tæt på ubrugeligt, den blænder kikkerten ved allerede tredje-laveste styrke i skumringen.
Den er meget nærtagende med øjenposition, både sideværts og i dybden.
Den er ret robust og virker ikke billig i justeringen.
Klar, lystærk og fine farver

Jeg har fået hvad jeg betalte for (en del billigere end den typiske hyldepris i Danmark), og jeg føler at jeg får mere price-value med Nikon, men Nikko Stirling skal nok komme efter det, de er kommet langt de seneste år.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Usthomsen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 299
Tilmeldt: 5. aug 2014, 16:59
Interesser: Jagt, klatring, mc sport
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 2 times
Been thanked: 24 times

Re: Erfaring med Nikkos Stirling FFP?

Indlæg af Usthomsen » 24. jun 2018, 20:30

Mit Indlæg kan måske lyde lidt brysk, men det er ikke meningen. Optik et bare hulens svært at rådgive om. Jeg er den opfattelse at en Meopta R2 stort set kan ALT Hva en jæger har brug for. Det kan jeg bare ikke overbevise de mennesker som køber Swarovski, S&B, zeiss om. Fair nok de har en anden holdning og måske nogle helt specielle krav de kun får opfyldt ved at købe de mærker. Det gør bare kikkert rådgivning nærmest umuligt, med mindre kravene er meget specifikke og indenfor de målbar parametre.
😉
Lanber 2087 hunter Lux 12/76
Gamo Big cat 1250 5,5mm

Badaka
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1143
Tilmeldt: 16. apr 2012, 15:51
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 89 times
Been thanked: 163 times

Re: Erfaring med Nikkos Stirling FFP?

Indlæg af Badaka » 7. jul 2019, 10:37

Opdatering af tråd:

Købte en 4-16x44 i sidste uge. 2200kr ved en forhandler i Nuuk.
Den er nu sat på min FX Crown PCP canon.

Pros:

Sindsyg klar i glasset når man holder sig under 13-14 gange forstørrelse. Derover mælker den lidt hvis der er modlys. Ellers kan man sagtens køre til fuld forstørelse,

Klikfast

Dejligt fint trådkors.

Føles let i forhold til andre kikkerter i samme liga.

Cons:

Parallaksejusteringen går lidt stramt og men virker nogenlunde fint til afstandsbedømmelse under 150m.
Dog går den ud til 800meter, men efter 150 meters justeringen sker der ikke rigtig mere i klarheden.
JREX har oplevet det samme med hans, så jeg antager "its a feature, not a fault....."

Hvis man gerne vil have en entry level FFP kikkerter til en fornuftig pris, vil jeg klar anbefale den.
Den ville sagtens kunne bruges til feltskydninger med mere.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Erfaring med Nikkos Stirling FFP?

Indlæg af C-X » 7. jul 2019, 11:25

Vortex Diamondback Tactical er kun lidt dyrere og virker langt mere gennemført, med en yderst velrenommeret garanti. MIL/MIL dog uden belyst trådkors.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Badaka
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1143
Tilmeldt: 16. apr 2012, 15:51
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 89 times
Been thanked: 163 times

Re: Erfaring med Nikkos Stirling FFP?

Indlæg af Badaka » 7. jul 2019, 12:50

C-X skrev:
7. jul 2019, 11:25
Vortex Diamondback Tactical er kun lidt dyrere og virker langt mere gennemført, med en yderst velrenommeret garanti. MIL/MIL dog uden belyst trådkors.
Og derfra skal man kun lidt op, så kan man få en pst serie.....det er lidt skruen uden ende.

Denne tråd var en anmeldelse, ikke en udbredelse af uforbeholdne meninger.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Erfaring med Nikkos Stirling FFP?

Indlæg af 458hunter » 7. jul 2019, 15:05

Badaka skrev:
7. jul 2019, 12:50
C-X skrev:
7. jul 2019, 11:25
Vortex Diamondback Tactical er kun lidt dyrere og virker langt mere gennemført, med en yderst velrenommeret garanti. MIL/MIL dog uden belyst trådkors.
Og derfra skal man kun lidt op, så kan man få en pst serie.....det er lidt skruen uden ende.

Denne tråd var en anmeldelse, ikke en udbredelse af uforbeholdne meninger.
Lige i det her tilfælde tror jeg dog det er et rigtig godt råd min ven ;)

Der er en brugt Diamondback til salg herinde.

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Erfaring med Nikkos Stirling FFP?

Indlæg af Boryx » 7. jul 2019, 15:28

Badaka skrev:
7. jul 2019, 12:50
C-X skrev:
7. jul 2019, 11:25
Vortex Diamondback Tactical er kun lidt dyrere og virker langt mere gennemført, med en yderst velrenommeret garanti. MIL/MIL dog uden belyst trådkors.
Og derfra skal man kun lidt op, så kan man få en pst serie.....det er lidt skruen uden ende.

Denne tråd var en anmeldelse, ikke en udbredelse af uforbeholdne meninger.
Hvis det er en anmeldelse, så synes jeg du skal tilrette overskriften. Lige nu er overskriften et spørgsmål og dermed temmelig misvisende.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Erfaring med Nikkos Stirling FFP?

Indlæg af C-X » 7. jul 2019, 19:18

Badaka skrev:
7. jul 2019, 12:50
C-X skrev:
7. jul 2019, 11:25
Vortex Diamondback Tactical er kun lidt dyrere og virker langt mere gennemført, med en yderst velrenommeret garanti. MIL/MIL dog uden belyst trådkors.
Og derfra skal man kun lidt op, så kan man få en pst serie.....det er lidt skruen uden ende.

Denne tråd var en anmeldelse, ikke en udbredelse af uforbeholdne meninger.
Hvad koster den i DK (sønderfjords)/EU?
Jeg gætter den er tæt på samme pris som ovennævnte Vortex, der kan handles til lidt under 3.000,-

Uanset om det er en produktanmeldelse eller ej, er det vel relevant at kigge på andre, relevante muligheder i samme prisleje. Jeg vidste dog ikke det var en sådan.

Jeg har ikke selv kigget i den Vortex, men formoder den er optisk sammenlignelig med Viper PST gen. 1., som jeg selv har i 4-16x50 og den er jeg ganske tilfreds med, for hvad jeg købte den til og hvad alternativerne var dengang. Der ville jeg ikke forvente de kritikpunkter du anfører ved din Nikko og den lille merpris ville retfærdiggøres af garantien. Jeg er ikke mærkesnob, men jeg er stor tilhænger af en garanti man er tryg ved.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar