Er der nogen der har erfaringer med Meoptas kliktårne?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Strangeguy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 152
Tilmeldt: 20. mar 2017, 21:38
Interesser: jagt, våben hund
Geografisk sted: Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Er der nogen der har erfaringer med Meoptas kliktårne?

Indlæg af Strangeguy » 8. aug 2018, 19:51

Hejsa forum

Jeg har i nogen tid kigget efter et kliktårn til min r1r 3-12x56. I følge meopta skal jeg anvende tårn b35. Jeg mindes at have set et brugt sæt til salg på gul og gratis hvor der var monteret et b30 på en r1r 3-12x56. Er der nogen der har erfaringer med det? Hvad er forskellen på r1 og r1r modellerne ud over sigte i forskelligt billedeplan? Begge kikkerter klikker 0,7mm pr klik, men det er jo ikke sikkert at der er lige mange klik pr omgang, men det betyder vel bare at de trykte streger ikke passer?

Grunden til at jeg spørger er selvfølgelig at der er dukket et "forkert" brugt op :oops:

Mvh Søren
Senest rettet af Refraktorius 9. aug 2018, 07:47, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: intetsigende overskrift udskiftet. læs opslaget i small talk

Brugeravatar
Depecheyawl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 604
Tilmeldt: 17. jul 2011, 09:14
Interesser: jagt of ting der siger "Bang."
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 129 times
Been thanked: 157 times

Re: Er der nogen der har erfaringer med Meoptas kliktårne?

Indlæg af Depecheyawl » 12. aug 2018, 16:31

Er der virkelig ikke nogen der har prøvet deres tårne? :twisted:

Badaka
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 16. apr 2012, 15:51
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 89 times
Been thanked: 163 times

Re: Er der nogen der har erfaringer med Meoptas kliktårne?

Indlæg af Badaka » 12. aug 2018, 20:23

Jeg har haft det på en af mine og endte med at blive træt af det.

De er ret høje og sidder lidt i vejen.

Meopta er fremragende kikkerter og jeg er ked af at jeg ikke har den specifikke kikkert mere, men deres kliktårn.....najjjj :blink:

Strangeguy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 152
Tilmeldt: 20. mar 2017, 21:38
Interesser: jagt, våben hund
Geografisk sted: Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Re: Er der nogen der har erfaringer med Meoptas kliktårne?

Indlæg af Strangeguy » 12. aug 2018, 21:02

Badaka skrev:
12. aug 2018, 20:23
Jeg har haft det på en af mine og endte med at blive træt af det.

De er ret høje og sidder lidt i vejen.

Meopta er fremragende kikkerter og jeg er ked af at jeg ikke har den specifikke kikkert mere, men deres kliktårn.....najjjj :blink:
Jeg har kikkerten og sidde på min 223rem, hvor jeg har lidt forskellige kuglevægte at skyde med. Der er ca 30mm forskel i træfpunkt på 100m. Og her er meopta lidt træls at justere frem og tilbage på idet deres turetter ikke kan nulstilles, ligesom de mangler en fin roulleteret kapsel at holde på. Så det er nærmest for at have muligheden for at tælle klik, og derefter vende tilbage til nul, end det er faste punkter på eks 200 og 300 meter jeg har brug for. Men jeg giver dig ret i at den bliver lidt "høj" og klodset i det, men om det er værre end andre producenters tror jeg nu ikke.
Men en dejlig kikkert er det ihvertfald.

Mvh Søren

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4053
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 366 times

Re: Er der nogen der har erfaringer med Meoptas kliktårne?

Indlæg af Caspian1911 » 12. aug 2018, 22:36

Jeg har haft en R1 3-10x50 med eftermonteret kliktårn, og det fungerer ganske udemærket, når man tænker på, det kun er en 1000,- opdatering.

Det er ikke verdens mest elegante løsning, som det allerede er nævnt, men det virker ganske fortræffeligt.
4EA1EB35-08DE-453E-9CBF-69BF125594A8.jpeg
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Strangeguy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 152
Tilmeldt: 20. mar 2017, 21:38
Interesser: jagt, våben hund
Geografisk sted: Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Re: Er der nogen der har erfaringer med Meoptas kliktårne?

Indlæg af Strangeguy » 19. aug 2018, 21:23

Nå, lidt nyt til mit spørgsmål om hvordan de forskellige tårne og kikkerter passer sammer. Vedkommende der havde et brugt tårn til salg, sænkede prisen yderligere og gjorde det lidt mere interessant at bore lidt mere i hvad forskellen egentlig bestod i på de forskellige modeller.
Jeg mente at det mest åbentlyse måtte være at kontakte producenten, så jeg sendte enmail til meopta. Så med et par ord om min situation og om at jeg virkelig ikke kunne se nogen forskel og at tårnene derfor måtte være næsten helt ens, røg mailen afsted vel vidende at det fik jeg held med. Efter et par dage uden svar fra meopta ringede jeg til der hvor jeg havde købt den, og fik at vide at jeg sagtens kunne montere et 30b tårn på en r1r, men at et 40b slet ikke passede på (Det er til r2 serien). Det kunne vist nok være at jeg ikke havde "alle klik til rådighed" :???: , men der var ingen problemer i at montere og bruge det.
Så jeg købte det og monterede det idag. Og det passer og virker som det skal. :eek: Jeg brugte forsendelsestiden på at gruble lidt over mulige forskelle på de to kikkerter, og kom frem til at forskellen måtte være antallet af klik på en omgang. Så det eneste jeg ville miste var de fortrykte markeringer af klik på tårnet. Det kan jeg nok leve med. Der er 5 klik forskel på de to kikkerter, 30 og 35. Jeg har 10 klik til 250 meter og kommer næppe over, og bliver det nødvendigt at komme længere ud kan jeg godt tælle det sidste :smile:

Så hermed er svaret givet og erfaringen delt :smile:

Mvh Søren

Besvar