Tjekke "return to zero" i boresighter?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 976
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 92 times
Been thanked: 36 times

Tjekke "return to zero" i boresighter?

Indlæg af Randy M » 12. aug 2018, 12:52

Hej NVF. Jeg har altid tjekket at min optik kan "return to zero" ved at bruge en boresighter som den på billedet. Metoden jeg bruger er at indstille trådkorset til et bestemt punkt i billedet, derefter klikker jeg et vist antal gange rundt i justeringen ( op/ned og /Højre/Venstre ), derefter klikker jeg samme antal klik tilbage, og ser om trådkorset står på samme sted som da jeg startede. Hvis trådkorset står præcist samme sted konkludere jeg at sigtet er i stand til at blive klikket rundt på, uden at man mister zero så længe man klikker tilbage til zero igen.

Er der noget i den metode, der gør at man ikke kan regne med at ens sigte er i stand til at "return to zero" når man står i den virkelige verden?

Grunden til jeg spørger, er at jeg snakkede med en på skydebanen der sagde, at den eneste måde at teste det på er at afprøve det på netop skydebanen. Jeg argumenterede for, at ved bruge en boresighter som den på billedet, der udelukker man skyttefejl osv. Ved at skulle teste det på en skydebane afhænger resultatet vel af hvor små grupper man lige kan præstere den dag? Ved den metode med boresighteren, der er det kun optikens mekanik som afgør resultatet... Tænker jeg. Men er der noget jeg har overset? Mvh Nicolai :razz:
Vedhæftede filer
M795Zero9x.JPG
0002916.jpg
0002916.jpg (6.72 KiB) Vist 4007 gange

Brugeravatar
Depecheyawl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 604
Tilmeldt: 17. jul 2011, 09:14
Interesser: jagt of ting der siger "Bang."
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 129 times
Been thanked: 157 times

Re: tjekke "return to zero" i boresighter?

Indlæg af Depecheyawl » 12. aug 2018, 16:29

Aner ikke hvad det er for en dims du har købt.
Plejer bare at spænde kikkerten fast og så klikke
rundt på et tall-target, se om de passer og så klikke tilbage igen og se om det så passer.
Easy!

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 976
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 92 times
Been thanked: 36 times

Re: tjekke "return to zero" i boresighter?

Indlæg af Randy M » 13. aug 2018, 12:29

Det lyder til at være samme princip. Den dims jeg har købt sætter du ude for enden af løbet. Inden i er en gitter tegning som du så kan se i din sigtekikkert. Mener de kaldes en optical boresighter. Jeg har tit set dem rundt omkring i forskellige afskygninger.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21638
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: tjekke "return to zero" i boresighter?

Indlæg af Refraktorius » 20. aug 2018, 12:57

det er en kollimator du stikker i løbet.
Det bruges helt rutinemæssigt i militære sammenhænge til at kontrollere/justere alt fra håndvåben til artilleripjecer.

Når du kliktester med kollimatoren får du principielt samme resultat som hvis du skød. men det kollimatoren ikke gør, er at tæske løs på mekanikken med rekylen undervejs.

Så laver du testen med kollimatoren og den fejler, så ved du, at den er helt gal.
Hvis den består testen, har du stadig ikke nogen sikkerhed for, at den ikke taber sutten når det også siger bang.


Det kollimatoren er fremragende til, er at kontrollere om kikkerten stadig står der hvor du indskød den (efter skift af kikkert, vold, transport og lignende).
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar