Schmidt & Bender vs. Zeiss vs. Leupold

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
skovlund_93
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 3. apr 2018, 20:30
Interesser: Jagt/ riffelskydning
Geografisk sted: København

Schmidt & Bender vs. Zeiss vs. Leupold

Indlæg af skovlund_93 » 13. aug 2018, 20:31

Hej Forum

Skal have ny kikkert på men er lidt i tvivl.

Har været forbi 2 uafhængige forretninger idag og set på hhv. Schmidt & Bender Zenith 2,5-10x56 og Leupold VX 5 HD 3-15x56.

De koster ca. det samme - 11.000

Hvilken en bør jeg vælge som allround kikkert der skal kunne lidt af hvert jagtmæssigt, inkl. grise i Sverige og derved skumring/nat? - nogle erfaringer?

Leupolden har kliktårn og paralaksejustering - det har S&B umiddelbart ikke, men virker meget velbygget og er i tvivl om jeg vil få brug for disse “gadgets” i virkeligheden?

Alternativet er at gå lidt op prismæssigt til en S&B Stratos der har asv - i så fald bør jeg så også se på en Zeiss Conquest 2,5-15x56?

Nogle erfaringer med disse?

Mvh. Christian

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3347
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 631 times

Re: Schmidt & Bender vs. Zeiss vs. Leupold

Indlæg af Flugteren » 13. aug 2018, 20:48

skovlund_93 skrev:
13. aug 2018, 20:31
Hej Forum

Skal have ny kikkert på men er lidt i tvivl.

Har været forbi 2 uafhængige forretninger idag og set på hhv. Schmidt & Bender Zenith 2,5-10x56 og Leupold VX 5 HD 3-15x56.

De koster ca. det samme - 11.000

Hvilken en bør jeg vælge som allround kikkert der skal kunne lidt af hvert jagtmæssigt, inkl. grise i Sverige og derved skumring/nat? - nogle erfaringer?

Leupolden har kliktårn og paralaksejustering - det har S&B umiddelbart ikke, men virker meget velbygget og er i tvivl om jeg vil få brug for disse “gadgets” i virkeligheden?

Alternativet er at gå lidt op prismæssigt til en S&B Stratos der har asv - i så fald bør jeg så også se på en Zeiss Conquest 2,5-15x56?

Nogle erfaringer med disse?

Mvh. Christian
Amerikanere går sjældent på skumringsjagt/nattejagt i forhold til europæerne, og derfor er Leupold typisk ikke optimeret til mørke omgivelser - i alt fald ikke så godt som tysk/østrigsk optik er det. Udover det er Leupold yderst fin optik, og VX-5 HD er i den gode ende af Leupolds sortiment.

Nu nævner du allround-kikkert, og derfor vil jeg antage, at du ikke kommer til at skulle skyde på meget mere end 500 meter, ej heller som træning. I så fald behøver du ikke rigtigt kliktårne.

Zeiss Conquest ville jeg ikke købe. Kikkerten er sådan lidt et krydsningsprodukt, hvor dele til kikkerten er produceret i Tyskland, men samlet i USA. Den er også produceret primært til det amerikanske marked, og mangler nogle af de finesser, som Zeiss for alvor er kendt for - inklusive den seriøst gode nattejagtsoplevelse.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11032
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 723 times
Been thanked: 2616 times

Re: Schmidt & Bender vs. Zeiss vs. Leupold

Indlæg af C-X » 13. aug 2018, 21:19

I det prisleje kan du med fordel kigge på nogle andre mærker, hvor du får mere for pengene, f.eks. Minox, Meopta, Nikon, Steiner og Vortex.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

skovlund_93
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 3. apr 2018, 20:30
Interesser: Jagt/ riffelskydning
Geografisk sted: København

Re: Schmidt & Bender vs. Zeiss vs. Leupold

Indlæg af skovlund_93 » 13. aug 2018, 22:00

C-X skrev:
13. aug 2018, 21:19
I det prisleje kan du med fordel kigge på nogle andre mærker, hvor du får mere for pengene, f.eks. Minox, Meopta, Nikon, Steiner og Vortex.
Overvejer også Meopta - de har den det sted der også sælger S&B (Gamefair, Nærum) - han anbefalede dog S&B, som umiddelbart også havde et bedre sigte, men skal jeg alligevel “give den en chance”?

Vil Kahles Helia være et godt alternativ?

Mvh. Christian

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Schmidt & Bender vs. Zeiss vs. Leupold

Indlæg af Kortmentyk » 13. aug 2018, 22:05

Køb en meopta og brug de penge du har sparet på en ekstra grisejagt.

Brugeravatar
Halvautomat
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 567
Tilmeldt: 19. nov 2004, 20:35
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 42 times

Re: Schmidt & Bender vs. Zeiss vs. Leupold

Indlæg af Halvautomat » 13. aug 2018, 22:15

@Flugteren
Hvad mener du med følgende...skydning op til 500 m uden kliktårn?

Nu nævner du allround-kikkert, og derfor vil jeg antage, at du ikke kommer til at skulle skyde på meget mere end 500 meter, ej heller som træning. I så fald behøver du ikke rigtigt kliktårne.

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Re: Schmidt & Bender vs. Zeiss vs. Leupold

Indlæg af ABjerre » 13. aug 2018, 22:29

Nu vi taler alternative mærker, så har jeg selv en Meopta Meostar R2, 2,5-15x56 som jeg er overordentlig tilfreds med.
12/76 .17HMR ..22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

Tikka B93
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 166
Tilmeldt: 15. feb 2009, 09:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 34 times

Re: Schmidt & Bender vs. Zeiss vs. Leupold

Indlæg af Tikka B93 » 14. aug 2018, 04:53

skovlund_93 skrev:
13. aug 2018, 20:31
Hej Forum

Skal have ny kikkert på men er lidt i tvivl.

Har været forbi 2 uafhængige forretninger idag og set på hhv. Schmidt & Bender Zenith 2,5-10x56 og Leupold VX 5 HD 3-15x56.

De koster ca. det samme - 11.000

Hvilken en bør jeg vælge som allround kikkert der skal kunne lidt af hvert jagtmæssigt, inkl. grise i Sverige og derved skumring/nat? - nogle erfaringer?

Leupolden har kliktårn og paralaksejustering - det har S&B umiddelbart ikke, men virker meget velbygget og er i tvivl om jeg vil få brug for disse “gadgets” i virkeligheden?

Alternativet er at gå lidt op prismæssigt til en S&B Stratos der har asv - i så fald bør jeg så også se på en Zeiss Conquest 2,5-15x56?

Nogle erfaringer med disse?

Mvh. Christian



jeg har ikke personlige erfaringer med de nævnte kikkerter men Schmidt og bender Zenith med sigte 7 i 3-12x50 og 2,5-10x56 var på tilbud ved kr skov her den 9-10-11 august til 8500 måske de stadig vil sælge til den pris og evt sende kan se du bor på sjælland personligt ville jeg klart vælge den over de andre der er nævnt ,og skulle du mod forventning ville sælge den tror jeg den er nemmere at få en god pris for ved gensalg ,jeg ved ikke om dine øjne kan udnytte de 56 i åbning det har jo noget med alder at gøre ellers ville jeg nok vælge 3-12x50 den er lidt mere fiks og de 12x forstørrelse synes jeg er at foretrække jeg tror det er en super kikkert til den pris
vær opmærksom på at til natte jagt er et lidt kraftigt tråd kors eller lys i kikkerten en fordel et tyndt kors kan være meget svær at se på en sort gris i mørke

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4053
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 366 times

Re: Schmidt & Bender vs. Zeiss vs. Leupold

Indlæg af Caspian1911 » 14. aug 2018, 06:39

Den nye HD-serie fra Leupold er et kvantespring fra tidligere, hvad angår lysstyrke i skumring/mørke. Jeg har selv en VX6 HD 3-18x50, og den er ufattelig lysstærk, og har bevist sit værd under vildsvinejagt i Sverige.
I øvrigt er de originale linsebeskyttere fra Leupold geniale.

Mit bedste råd: find en eller flere forhandlere og brug timer på at håndtere de forskellige kikkerter samt finde mulighed for at kigge i dem i tvivlsom belysning. En kælder giver mange muligheder evt suppleret med en svag lyskilde.
Du kan sagtens ende op med f. Eks Meopta el. Vortex, i stedet for de mærker, du allerede har nævnt. Lad være med at blive forblændet af “de tre store”, eller de skal være “fra tysktalende lande”, eller hvad der nu findes af tvivlsomme anbefalinger.

Kvalitetsmæssigt ser jeg ca samme antal fejl på de dyre tyske, som på de andre topmærker

Vægten synes jeg også spiller ind, da det sagtens kan ændre balance på specielt en let riffel.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
SHR 30.06
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 9. maj 2007, 14:34
Interesser: Jagt, Jagt og jagt.....
Geografisk sted: Midtjyske Højderyg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 60 times

Re: Schmidt & Bender vs. Zeiss vs. Leupold

Indlæg af SHR 30.06 » 14. aug 2018, 08:04

Hvis du har 11t.kr. til optik så har du mange muligheder. S&B Zenith har været i toppen i mange år. Den fungerer super, men er ved at være "gammel".

Jeg vil foreslå dig at se på den her også: https://www.huntinglife.net/webshop/66- ... tekikkert/

Den har fået rigtig gode anmeldelser i en svensk test af natjagts-kikkerter for nogen år siden. Og den kan helt sikkert presses ned i 11t.kr. (på fastlandet også endnu mere hvis du spørger efter en god pris).

- Om der står Swarovski, Zeiss eller S&B på kikkerten er ikke så vigtigt. Alle tre leverer varen 100%.

Sammenligningen mellem Leupold og S&B er lidt ligesom at sammenligne en Ford Mustang med en Porsche 911. Der er selvfølgelig folk som helst vil køre amerikaneren, men jeg ved godt hvad jeg ville tage :blink:
Hvorfor nøjes med tysk teknik når der kan stå finsk finmekanik i skabet?

Sako 75 30.06
Sako vixen 223

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Schmidt & Bender vs. Zeiss vs. Leupold

Indlæg af Boryx » 14. aug 2018, 08:27

Jeg ville helt klart kigge på brugt f.eks. på dba.dk eller lignende steder.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11032
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 723 times
Been thanked: 2616 times

Re: Schmidt & Bender vs. Zeiss vs. Leupold

Indlæg af C-X » 14. aug 2018, 09:49

Jeg har ingen grund til, at betvivle Caspian1911 - han har set gennem meget optik, og sikkert mere end flertallet. Dog bemærker jeg, at Leupold ofte er prissat meget højt, her i landet, også uforholdsmæssigt højt, som andre brugere har nævnt det i andre tråde.

Hvad ville jeg selv vægte, i et stykke jagtoptik, foruden en god optisk kvalitet?

God garanti!
God holdbarhed, så man ikke for brug for garantien.
30 mm rør.
Klik i 1 cm pr 100 meter (MIL/MRAD).
Belyst trådkors, hverken for lidt eller meget.
Lav vægt (med mindre fokus er på natjagt, så er Ø56 mm sjældent en nødvendighed).
God øjenafstand / eyebox.
Betjeningen skal være intuitiv og ergonomisk.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

skovlund_93
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 3. apr 2018, 20:30
Interesser: Jagt/ riffelskydning
Geografisk sted: København

Re: Schmidt & Bender vs. Zeiss vs. Leupold

Indlæg af skovlund_93 » 16. aug 2018, 12:08

Så er der handlet :smile:

Det blev en Swaroski z4 2,5-10x56 - lækkert design, nem betjening og super klart billede/ trådkors. Er sikker på at jeg nok skal blive glad for den

Tak for input - god da
Mvh. Christian

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Schmidt & Bender vs. Zeiss vs. Leupold

Indlæg af TheDarkSide » 16. aug 2018, 23:17

Godt valg :thumbup:

Tror det var godt du valgte en kikkert med 4x zoom og ikke en "super-zoom" med 6-8x. Synes generelt de er lidt dårlige end modellerne med 4x og at de så koster næsten mindst det dobbelte gør det ikke bedre. Men de er sikkert fine på skydebanen. Til jagt er en simpel kikkert uden for mange dikkedaerer klart at foretrække efter min mening.

Jeg har selv lånt/brugt Swarovski (bl.a. en magen til din) flere gange og været jævnt godt tilfreds :smile:

Brugeravatar
SHR 30.06
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 9. maj 2007, 14:34
Interesser: Jagt, Jagt og jagt.....
Geografisk sted: Midtjyske Højderyg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 60 times

Re: Schmidt & Bender vs. Zeiss vs. Leupold

Indlæg af SHR 30.06 » 17. aug 2018, 08:18

skovlund_93 skrev:
16. aug 2018, 12:08
Så er der handlet :smile:

Det blev en Swaroski z4 2,5-10x56 - lækkert design, nem betjening og super klart billede/ trådkors. Er sikker på at jeg nok skal blive glad for den

Tak for input - god da
Mvh. Christian
Tillykke med den. Den bliver du rigtig glad for!
K&B
Hvorfor nøjes med tysk teknik når der kan stå finsk finmekanik i skabet?

Sako 75 30.06
Sako vixen 223

NiTre62
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 18. jul 2018, 09:38
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 16 times
Been thanked: 5 times

Re: Schmidt & Bender vs. Zeiss vs. Leupold

Indlæg af NiTre62 » 20. aug 2018, 14:27

Har aldrig haft en Schmidt & Bender, så den skal jeg ikke udtale mig om, men har en 10 år gammel Leupold VX-L 3,5-10x56 (den med et "indhak" i objektivet, så kikkerten kan monteres lavere), og den er altså MEGET lysstærk. Næsten som min Zeiss HT 3-12x56, men også kun næsten, og da meget godt for en 10 år gammel kikkert til den halve pris. Største ulemper ved Leupolden er det mindre forstørrelsesfelt og at lyset i trådkorset brænder batteriet ud på en nat, hvis man glemmer at slukke det.

Besvar