Aftagelig montage

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
NWG76
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 20. mar 2011, 16:14
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 2 times

Aftagelig montage

Indlæg af NWG76 » 2. sep 2018, 11:15

Hej..

Jeg søger hjælp/inspiration til en aftagelig montage! Mit nuværende setup er en S&L Victory med Rail valgt fordi jeg gerne vil have muligheden for at skifte imellem kikkert, rødpunkt-sigte og have muligheden for at tage kikkerten af under rejse til udlandet!

Mine montage er ringe af QRW -typen i stål... men af ukendt mærke monteret på en rail leveret sammen men riflen! Jeg oplever en ændring af træfpunkt på op til 7-8cm i højden når jeg har haft kikkerten af og genmonteret den! Dette er helt ude i hampen synes jeg, men kan ikke lige finde ud af om det er pga. dårlige ringe eller om det er hvad jeg kan/skal forvente af træfpunktsændring ved kikkert af og på med dette setup! Det skal lige nævnes, at træfpunktet ikke ændre sig sideværts, i hvert fald ikke så jeg kan observere det ved indskydning på 100m!

Mit spørgsmål:
- Er der nogen, som med egen erfaring, der kan anbefale en QRW-montage på rail der giver en mindre træfpunktsændring ved kikkert af/på??
- Vil jeg / kan jeg få en mere stabil/præcis montage hvis jeg går over til S&L´s Slide and Lock system, som passer til de udfræsede baser i låsestolen??

PFt, /René

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3347
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 631 times

Re: Aftagelig montage

Indlæg af Flugteren » 2. sep 2018, 11:26

Kan du ikke uploade et billede af dit setup her på NVF?

Nu ved jeg ikke, hvor du har købt riflen/fået monteret kikkerten, men der hvor jeg kommer smider de automatisk kikkerten i S&Ls montagesystem, når man køber en S&L. Husk, at S&L også laver picatinny rail med ringe, så det kan sagtens være et sådan setup, du har fået.

En ændring på 7-8 cm i en enkelt retning er en smule højt, men ikke decideret unormalt. Med railsystemet indfører du en ekstra usikkerhedsfaktor i forhold til, hvis ringene låste direkte i låsestolen. Hvis ringene låser direkte i låsestolen fjerner du muligheden for at montere den i en anderledes position (såfremt du husker din oprindelige position).

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4053
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 366 times

Re: Aftagelig montage

Indlæg af Caspian1911 » 2. sep 2018, 12:21

Jeg bruger Leupold QRW til min Tikke T3 CTR, og jeg klikker max 1 klik sideværts, når jeg af- og genmonterer min kikkert. 10 gentagne forsøg viser samme billede.
Jeg sørger altid for at skubbe kikkerten helt frem i sporene på railen og spænde, mens jeg holder den fremme.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11032
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 723 times
Been thanked: 2616 times

Re: Aftagelig montage

Indlæg af C-X » 2. sep 2018, 12:24

Leupold QRW har fungeret fint for mig. De koster forholdsvis meget, ca. 800,- på bud, men så er der til gengæld ikke signifikante ændringer i træfpunkt, altså ikke noget jeg kan få øje på, på 100 meter, overhovedet! 7-8 cm er utilgiveligt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 605 times

Re: Aftagelig montage

Indlæg af FrederikF » 2. sep 2018, 12:35

Enig 7-8 cm duer ikke.
Med aftagelige Leupold og warne ringe oplever jeg ikke jagtrelevante ændringer ved af/på montering.
Til gengæld er jeg autist med at montere samme sted på railen, skubbe helt frem og stramme ens.
(Når jeg prøver at “sjuske” for sjov, så oplever jeg i øvrigt heller ikke noget der er tilbærmelsesvis i nærheden af 7-8 cm).

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Aftagelig montage

Indlæg af Sortseer » 2. sep 2018, 14:33

S&L Slide and Lock er eminent. Jeg har det på flere rifler, og har kikkerter der ofte er af og på. Oplever ikke målbar ændring i træfpunkt.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Aftagelig montage

Indlæg af Kortmentyk » 2. sep 2018, 17:16

Jeg skal lige have eksperimenteret lidt mere, da jeg har en warne montage der viser tendenser i den retning. Det er en picatinny stålskinne den sidder på. Det er dog ikke 7-8 cm det drejer sig om, men nok til jeg i løbet af få skud bemærkede en afvigelse.
Jeg følger med her og eksperimenterer videre på næste lørdag.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2764
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 442 times
Been thanked: 481 times

Re: Aftagelig montage

Indlæg af Krung » 2. sep 2018, 20:05

Min S&L classic har HG Firearms rail på og Warne QD ringe, og den holder indskydningen, så jeg ikke har brug for at klikke efter genmontering.

Min alu skinne til CZ 455eren kan ikke holde indskydningen, men den har også et tvivlsomt valg med hvor den spænder.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Aftagelig montage

Indlæg af Rixen » 2. sep 2018, 20:26

Kortmentyk skrev:
2. sep 2018, 17:16
Jeg skal lige have eksperimenteret lidt mere, da jeg har en warne montage der viser tendenser i den retning. Det er en picatinny stålskinne den sidder på. Det er dog ikke 7-8 cm det drejer sig om, men nok til jeg i løbet af få skud bemærkede en afvigelse.
Jeg følger med her og eksperimenterer videre på næste lørdag.
Husk at få gjort ordenligt rent ved kontaktpunkterne. Sæt den i de samme hak hver gang. Ensartet tilspændingsmoment skader selvfølgelig ikke.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2128
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 582 times
Been thanked: 1024 times

Re: Aftagelig montage

Indlæg af HR » 2. sep 2018, 20:58

Jeg har et sæt løse Warne baser med et sæt Warne vertikal split QD ringe på en 1900er. Jeg har aldrig haft brug for andet end kontrolskud efter at montagen har været afmonteret (men jeg er for stor en kylling til ikke at kontrollere).
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4199
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 818 times
Been thanked: 429 times

Re: Aftagelig montage

Indlæg af 458hunter » 3. sep 2018, 12:33

Som flere antyder, så findes svaret nok i din gen-monterings proces. Jeg har oplevet en salonriffel skød 1,5meter for højt efter at have været af og på fordi rekylstoppet red lidt på en af slots i railen.

NWG76
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 20. mar 2011, 16:14
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 2 times

Re: Aftagelig montage

Indlæg af NWG76 » 3. sep 2018, 19:44

Tak for alle svarerne :thumbup:

Jeg synes som udgangspunkt, at jeg er omhyggelig når jeg genmonterer og sætter altid kikkerten i samme spor og er omhyggelig med at spænde ens hver gang!

Jeg har besluttet mig for at skifte til et par Leupold QRW ringe i stål. Nok mest fordi jeg har mistet tilliden til mine "ukendte" QRW-ringe!!

Næste step bliver test på skydebanen og forhåbentligt for jeg en oplevelse af, at den holder indskydningen når kikkerten har været af og på igen.

//René

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11032
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 723 times
Been thanked: 2616 times

Re: Aftagelig montage

Indlæg af C-X » 3. sep 2018, 20:26

God løsning! Grej der svigter er ulideligt. Så hellere hoste op med pengene.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 605 times

Re: Aftagelig montage

Indlæg af FrederikF » 3. sep 2018, 20:35

Er helt enig.
Jeg har til gode at opleve svigt med Leupold og Warne.
Foretrækker Warnes ringe, men det er en smagssag.

Strangeguy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 152
Tilmeldt: 20. mar 2017, 21:38
Interesser: jagt, våben hund
Geografisk sted: Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Re: Aftagelig montage

Indlæg af Strangeguy » 3. sep 2018, 21:36

Jeg er også glad for warnes qd montager, det er super nemt når man har 2 tikka rifler, men kun een kikkert med lys... Eksempelvis. Men det er nu ikke så tit jeg skifter rundt :oops:

Besvar