Lyn test af Leupold Mk 4 1.5-5x20mm MR/T M2 SPR

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Indlæg: 1227
Tilmeldt: 9. feb 2004, 13:00
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 58 times

Lyn test af Leupold Mk 4 1.5-5x20mm MR/T M2 SPR

Indlæg af Glockster » 30. jan 2007, 23:13

Jeg tror jeg har fundet den kikkert der skal side på min nye (brugte) Steyr Scout!

En Leupold Mark 4 1.5-5x20mm MR/T M2 with a SPR reticle. Den er lige det jeg søger og skulle jeg blive træt af den kan den bruges på min AR istedet!

Imidlertid vil min normale forhandler (Oberland Arms) kun sælge den sammen med en af deres AR :,.>(/ i bedste OEM stil!

Er der en der ved hvor jeg får fat i sådan en fætter uden for meget bøvl (læs= gerne i Europa)
?
Senest rettet af Glockster 15. apr 2007, 19:07, rettet i alt 1 gang.
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Brugeravatar
Zoli
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 20. apr 2005, 14:52
Geografisk sted: Kbh
Has thanked: 17 times
Been thanked: 17 times

Re: Hvor får jeg fat i en Leupold Mk 4 1.5-5x20mm MR/T M2 SP

Indlæg af Zoli » 31. jan 2007, 07:26

Glockster skrev: Er der en der ved hvor jeg får fat i sådan en fætter uden for meget bøvl (læs= gerne i Europa)
Hej Glockster,
prøv Rex. Han plejer at kunne skaffe alt i Leupold, til en fornuftig pris <-:
Mvh

Zoli

Brugeravatar
Erik the Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 992
Tilmeldt: 12. maj 2005, 09:27
Geografisk sted: Jylland, Danmark
Been thanked: 1 time

Indlæg af Erik the Viking » 31. jan 2007, 11:25

Prøv eventuelt http://www.opticswarehouse.com (UK firma), de har Leupold på programmet og er vældig flinke og kvikke med respons.

Bestiller også gerne hjem af varer de ikke normalt fører, f.eks. skaffede de mig et par Eotech holo'er som jeg ikke kunne købe direkte i USA pga. export restriktioner.

Har handlet en del med dem uden problemer og har pt et par 3-9x33 EFR Rimfire i ordre.
Erik the Viking
"..Samtidig bør alle luftvåben ind under SKV ordningen, sådan at vi får bugt med dette "plinkeri"" (citat Arne)

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Indlæg: 1227
Tilmeldt: 9. feb 2004, 13:00
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 58 times

Indlæg af Glockster » 31. jan 2007, 15:27

Tak for input :razz: . Skal nok melde tilbage når der foreligger en løsning :)
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Indlæg: 1227
Tilmeldt: 9. feb 2004, 13:00
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 58 times

Indlæg af Glockster » 15. apr 2007, 19:01

Så landede min første Leupold fra USA. Jeg må tilstå at jeg var meget spændt på om kvaliteten var god nok!

Mit førsthåndsindtryk var ok omend "klik" fornemmelsen fra både højde og side tårn ikke var så tydelig som på min Zeiss! Ikke at jeg er utilfreds, men den mangler lige den der følelse at ekstra kvalitet!

Rent optisk fungerer den fint med klart og farve neutralt billede. Her syntes jeg ikke at jeg har et sammenligningsgrundlag, da denne kikkert ikke er samme type som min Zeiss Diavari 6-24x56 TI. Men igen jeg er tilfreds.

Stregglasset er Leupolds SPR (Special Purpose Reticle) Som tillader brugeren at ramme mål på flere forskellige afstande uden at skulle justere på tårne!
Stregglasset er meget "fint" og når det er belyst er det desværre tydeligt at laserudskæringen ikke er lige dyb alle steder hvilket bevirker at dele at stregerne fremstår mere oplyst end andre steder! Altså ikke Zeiss kvalitet! Men igen det virker ok!

Den er monteret på min Steyr Scot med Leupold PRW ringe og virker som en fin kombination.

Ifølge min vmek så laver den 7mm grupper på 100m hvilket han syntes var vældig godt! Desværre har jeg ikke selv prøvet den endnu :,.>(/ , men det sker nok snart!

Jeg skal tilføje at jeg i min bedømmelse har været meget nærtagende, da jeg elsker høj kvalitet! Så alt i alt har den indfriet de forventninger jeg havde!
Vedhæftede filer
Reticle_Illum_SPR_2x.gif
Reticle_Illum_SPR_2x.gif (2.12 KiB) Vist 5470 gange
Dial1.JPG
Dial1.JPG (17.27 KiB) Vist 5466 gange
Sideview1.JPG
Sideview1.JPG (12.07 KiB) Vist 5467 gange
SPR_holdover_diagram.gif
SPR_holdover_diagram.gif (7.83 KiB) Vist 5468 gange
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Brugeravatar
LAU
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 767
Tilmeldt: 29. maj 2006, 15:56
Interesser: Autoteknik & skydning.
Geografisk sted: Vejen
Has thanked: 59 times
Been thanked: 12 times

Indlæg af LAU » 15. apr 2007, 19:29

:)
Ser sgu godt ud, sammen med sådan en scout! :razz:
"Nej, det er ikke spor provokation. Jeg er bare en klodsmajor, Det ville ligne mig dårligt at provokere”.

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 16. apr 2007, 07:22

Top nice
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Erik the Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 992
Tilmeldt: 12. maj 2005, 09:27
Geografisk sted: Jylland, Danmark
Been thanked: 1 time

Indlæg af Erik the Viking » 18. apr 2007, 19:14

"Special Purpose Reticle" mmmmmmm nice! - og genial størrelse til den riffel

Jeg har selv haft 2 stk. leupold i ordre ved opticswarehouse siden [Order Date: 17 December 2006 13:43 GMT], så det kan jeg vist godt smide en hvid pind efter...kunne dælme osse godt tænke mig noget custom med special reticle som det du har fået eller i det mindste mildot - det er mest luft jeg skyder, så kuglebanen er regnbue.

Hvilket firma har du handlet med?
Tager de Visa?
Ingen bøvl med fragten? (Post Danmark eller hur?)
Erik the Viking
"..Samtidig bør alle luftvåben ind under SKV ordningen, sådan at vi får bugt med dette "plinkeri"" (citat Arne)

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Indlæg: 1227
Tilmeldt: 9. feb 2004, 13:00
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 58 times

Indlæg af Glockster » 18. apr 2007, 22:12

Erik the Viking skrev: Hvilket firma har du handlet med?
Tager de Visa?
Ingen bøvl med fragten? (Post Danmark eller hur?)
Kikkerten er købt gennem Michaels Jagt og fiskeri i Svendborg, de er vældig flinke til at skaffe ting hjem de "normale" brugere ikke kender til eller anvender!
Jeg tror ikke han tager VISA men du kan vel klare et dankort <-:
Ingen bøvl med Post Damark...riffel med kikkert sendt til KBH no questions asked :cool:
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Brugeravatar
NTS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 691
Tilmeldt: 11. maj 2005, 14:37
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 6 times

Re: Lyn test af Leupold Mk 4 1.5-5x20mm MR/T M2 SPR

Indlæg af NTS » 24. sep 2007, 11:42

Det ser godt ud med den Leupy på Scout'en Glockster!

Jeg går og overvejer om jeg skal have sådan en Leupold til min Marlin 45-70 Guide gun. Trådkorset ser ud som om den vil være perfekt til en drivjagtsriffel med en noget krum kuglebane :neutral:

Er du stadig tilfreds med den?
"Non numeranda, sed ponderanda argumenta"

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Lyn test af Leupold Mk 4 1.5-5x20mm MR/T M2 SPR

Indlæg af Refraktorius » 24. sep 2007, 12:48

Du har lige givet mig den grimmeste gang tissemandsmisundelse jeg længe har oplevet!
{*\-/*}
Hvad endte den med at koste dig?
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
NTS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 691
Tilmeldt: 11. maj 2005, 14:37
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 6 times

Re: Lyn test af Leupold Mk 4 1.5-5x20mm MR/T M2 SPR

Indlæg af NTS » 24. sep 2007, 13:04

Refraktorius skrev:Du har lige givet mig den grimmeste gang tissemandsmisundelse jeg længe har oplevet!
{*\-/*}
Hvad endte den med at koste dig?
5800,-

http://www.arsenalet.com/Auction/Item.aspx?id=498" target="_blank

De faste sigtemidler er skod, så jeg har bestilt en XS systems leverrail og Ghost Ring sigte og så er planen at putte sådan en bette leupold på den i et sæt QRW-ringe - jeg kan få den hjem som "kuffertfragt" fra USA :neutral:
"Non numeranda, sed ponderanda argumenta"

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Indlæg: 1227
Tilmeldt: 9. feb 2004, 13:00
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 58 times

Re: Lyn test af Leupold Mk 4 1.5-5x20mm MR/T M2 SPR

Indlæg af Glockster » 25. sep 2007, 11:11

Kort svar: Ja den funker rigtig godt! Den var iøvrigt med i Ulfborg og kunne faktisk ramme SAAB mål på 600m alene på baggrund af det inddelte stregglas <+:

Mht det belyste sigtemiddel er det godt, men ikke lige så skarpt/stærkt som Flash dot fra Smidt&Bender!

Så hvis du skal skyde svin i fuld galop har du nok brug for noget med et grovere stregglas!
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Brugeravatar
NTS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 691
Tilmeldt: 11. maj 2005, 14:37
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 6 times

Re: Lyn test af Leupold Mk 4 1.5-5x20mm MR/T M2 SPR

Indlæg af NTS » 25. sep 2007, 15:17

Glockster skrev:Kort svar: Ja den funker rigtig godt! Den var iøvrigt med i Ulfborg og kunne faktisk ramme SAAB mål på 600m alene på baggrund af det inddelte stregglas <+:

Mht det belyste sigtemiddel er det godt, men ikke lige så skarpt/stærkt som Flash dot fra Smidt&Bender!

Så hvis du skal skyde svin i fuld galop har du nok brug for noget med et grovere stregglas!
Det er vist kun S&B og Meopta som har en variabel kikkert med lys som er tydelig i solskin/dagslys, men så får man jo ikke det fede SPR-stregglas :,.>(/

Imponerende at du kunne lægge SAAB'ene ned med 4.5 gange forstørrelse og vhja stregglasset alene ;.;<
"Non numeranda, sed ponderanda argumenta"

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Indlæg: 1227
Tilmeldt: 9. feb 2004, 13:00
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 58 times

Re: Lyn test af Leupold Mk 4 1.5-5x20mm MR/T M2 SPR

Indlæg af Glockster » 25. sep 2007, 15:36

Helt enig. Stregglasset er er klart det som driver værket :cool:
Men var i øvrigt også selv ret tilfreds med skudene på 600m!

Iøvrigt fåes den med BDC tårne til 5.56 og 7.62! Så kan du blot klikke korset op hvis du kender afstanden!
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Brugeravatar
Jamo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1042
Tilmeldt: 15. jul 2007, 19:48
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 4 times

Re: Lyn test af Leupold Mk 4 1.5-5x20mm MR/T M2 SPR

Indlæg af Jamo » 27. sep 2007, 23:00

Halå - den har jeg aldrig set før! Ville den ikke være alt for lækker på en Remington 700 LTR??? Er det nok med 5 gange forstørrelse til hjemmelig jagt på råvildt? Jeg læste godt nok, at du lagde en SAAB-skive ned på 600 meter, men det gælder jo (heldigvis) ikke bare om at ramme vildtet - det skulle jo gerne gå ned i knaldet <+: med et vedplaceret skud...
Try again, fail again. Fail better /Samuel Beckett

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Lyn test af Leupold Mk 4 1.5-5x20mm MR/T M2 SPR

Indlæg af Refraktorius » 28. sep 2007, 08:49

Jamo skrev: Er det nok med 5 gange forstørrelse til hjemmelig jagt på råvildt?
Det er selvfølgeligt individuelt, men i min verden er det rigeligt.
Hvis vi taler skudafstande op til 200 meter, ville 3-4 gange såmænd være rigeligt (der er folk der jager råvildt med rødpunktsigter og faste sigtemidler, der ikke har nogen forstørrelse, og det virker fint).

Det bedste du kan gøre er at gå på skydebanen med en kikkert med variabel forstørrelse, og se om du kan ramme en Ø 100mm plet på de afstande og i de skydestillinger du realistisk kommer til at jage på, med en given forstørrelse. Kan du det, er du dobbelt så god som riffelprøven kræver, og det er anstændigt.

Fordelen ved en "ikke alt for forstørrende kikkert" er blandt andet (med alle mulige forbehold for konstruktion og fabrikat):
- Lavere vægt
- Mindre størrelse
- Hurtigere at finde målet
- Muligt at finde et bevægeligt mål i kikkerten
- større billede i kikkerten
- Man har ikke "væg-til-væg-bambi hvis den pludseligt er tættere på
- Ofte stadigt et klart billede tæt på
- Mindre følsomhed for varmeflimmer
- Man fristes ikke så nemt til "for lange skud" fordi man kan se væsentligt længere end man kan skyde

Folk glemmer tit, at korrekt retningspunkt, ballistik, skydestilling, åndedræt og aftræk ikke på nogen måde forbedres af at putte en større kikkert på. De faktorer kan man kun få styr på ved træning.
En trænet skytte med en 4X kikkert vil til enhver tid kunne give en utrænet med hvilket som helst kakkelovnsrør monteret, så meget baghjul at den utrænede straks vil skyde skylden på riffel/montage/ammunition. Og jeg vil mene at det er uanset afstand.

Jeg skød med en billig Nikko (4*32) på en SSG på et tidspunkt, og det var intet problem at ramme relevante mål og holde det hele i tieren på en tidelt ringskive på 100 m.
(altså, titallet :cool: )
Tilliden til at nikkoen så ville holde i længden, den havde jeg til gengæld ikke :shock:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Indlæg: 1227
Tilmeldt: 9. feb 2004, 13:00
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 58 times

Re: Lyn test af Leupold Mk 4 1.5-5x20mm MR/T M2 SPR

Indlæg af Glockster » 28. sep 2007, 10:25

Jamo skrev:Halå - den har jeg aldrig set før! Ville den ikke være alt for lækker på en Remington 700 LTR??? Er det nok med 5 gange forstørrelse til hjemmelig jagt på råvildt? Jeg læste godt nok, at du lagde en SAAB-skive ned på 600 meter, men det gælder jo (heldigvis) ikke bare om at ramme vildtet - det skulle jo gerne gå ned i knaldet <+: med et vedplaceret skud...
Ville aldrig skyde til råvildt på 600m med den riffel :twisted: Men det viser bare at man kan ramme! Til alm. jagt på råvildt er 5x forstørrelse alt rigeligt!
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Brugeravatar
Jamo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1042
Tilmeldt: 15. jul 2007, 19:48
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 4 times

Re: Lyn test af Leupold Mk 4 1.5-5x20mm MR/T M2 SPR

Indlæg af Jamo » 28. sep 2007, 17:07

hvad så med lyset i kikkerten (ikke det belyste sigtemiddel) - kan den tage nok lys ind til, at man kan se noget i en tæt bøgeskov på aften hvor det er overskyet...ja den slags aftener forekommer jo desværre alt for ofte hen over sommeren her i DK... :cool:
Try again, fail again. Fail better /Samuel Beckett

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Indlæg: 1227
Tilmeldt: 9. feb 2004, 13:00
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 58 times

Re: Lyn test af Leupold Mk 4 1.5-5x20mm MR/T M2 SPR

Indlæg af Glockster » 29. sep 2007, 09:58

Jamo skrev:hvad så med lyset i kikkerten (ikke det belyste sigtemiddel) - kan den tage nok lys ind til, at man kan se noget i en tæt bøgeskov på aften hvor det er overskyet...ja den slags aftener forekommer jo desværre alt for ofte hen over sommeren her i DK... :cool:
Det har jeg ikke haft mulighed for at teste...men skal prøve at checke i løbet af idag!

Jeg har nu haft den checket i løbet af tusmørke og det tegner fint! Skyggefulde områder jeg ikke kan se tydeligt med det blotte område fremstår fint nyanceret! Tog den ligeledes ud efter mørkets frembrud og ligeledes med god resultat. Bevares ikke det samme som min store Zeiss med 56mm objektiv, men dog forbavsende godt! Håber det er hjælp/svar nok til dig Jamo!
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Brugeravatar
Jamo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1042
Tilmeldt: 15. jul 2007, 19:48
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 4 times

Re: Lyn test af Leupold Mk 4 1.5-5x20mm MR/T M2 SPR

Indlæg af Jamo » 2. okt 2007, 14:02

Tak for svaret! Jo det hjalp mig meget... Jeg havde også overvejet Mk4 2.5-8x36 M2/T TMR, Ill. men synes SPR sigtet ser mere anvendeligt ud til jagt. TMR og MilDot virker noget kraftigere i stolperne. Derudover er den du har jo så lille og fiks, hvilket jeg ser som en kæmpe fordel på en lille fiks 700 LTR. Hvad bruger du af montage?
Try again, fail again. Fail better /Samuel Beckett

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Indlæg: 1227
Tilmeldt: 9. feb 2004, 13:00
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 58 times

Re: Lyn test af Leupold Mk 4 1.5-5x20mm MR/T M2 SPR

Indlæg af Glockster » 2. okt 2007, 14:22

Jamo skrev: Hvad bruger du af montage?
Lige nu sidder den i en Leupold PRW
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Brugeravatar
Jamo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1042
Tilmeldt: 15. jul 2007, 19:48
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 4 times

Re: Lyn test af Leupold Mk 4 1.5-5x20mm MR/T M2 SPR

Indlæg af Jamo » 3. okt 2007, 07:28

Er der i øvrigt nogen, der har erfaringer med Leupolds TMR og Mildot sigter? Fylder sigtestolperne så meget som det ser ud til på diverse billeder? Jeg synes at det ville være mærkeligt, hvis det var tilfældet, da det jo er optik lavet til finskytter - skal de ikke ramme særlig præcist??? :???:
Try again, fail again. Fail better /Samuel Beckett

Besvar