Hvilken håndkikkert til dansk bukkejagt og svensk grisejagt? (billigere alternativ til Swarovski Habicht)

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Hvilken håndkikkert til dansk bukkejagt og svensk grisejagt? (billigere alternativ til Swarovski Habicht)

Indlæg af Ingsorsi » 13. okt 2018, 21:15

Hej

I den forgangne uge var jeg på jagt i Sverige. Det var primært elgjagt, men det blev da også til lidt grisejagt om aftenen.

Jeg havde lidt problemer med min efterhånden aldrende FOCUS 10x42 og var så heldig at låne en jagtkammerats Swarovski Habicht SLC 15x56 WB og hold nu fast, hvor var der stor forskel.
Swarovskien tragt enormt meget lys ind og gav en meget meget bedre dybdeskarphed.
Jeg kommer nok til at købe en anden håndkikkert og tjekkede da også lige, hvad sådan en østriger koster, men det er desværre langt langt over mit budget.

Jeg håber derfor at det er muligt at finde et godt alternativ i et prisleje, hvor fattigrøve som jeg kan være med, men som stadig er en opgradering ift. FOCUS'en.

Jeg forestiller mig et budget på 1.000-2.000 kr og vil gerne have noget som er optimalt til bukkejagt i Danmark samt grisejagt i Sverige. Primært fra hochsitz. Grisejagten foregår gerne et godt stykke efter solnedgang, hvorfor det er essentielt at den kan trække lys nok ind, hvilket får mig til at tro, at jeg skal op i 50mm eller 56mm.
Een ting der var et minus ved Swarovskien var, at den var meget tung. Jeg fik faktisk nærmest ondt i nakken af den.
Jeg er vel nødt til enten at gå lidt ned på forstørrelse eller diameter for at komme af med vægt?
Og hvad med 15x forstørrelse? Jeg tænker umiddelbart at det er nok med 10x. Hvad er jeres holdning til den type jagt der er brug for her?


Jeg har før set Vortex Optics nævnt herinde og kiggede lidt på allbinos.com og fandt denne:
Vortex Diamondback 10x50 https://www.allbinos.com/index.php?test ... test_l=317
Den ser rimelig lækker ud.

Har I nogen erfaringer med den?


Med det budget jeg har, skal jeg så hellere lade være med at købe noget nu og spare mere op? Vil forskellen ift. FOCUS være for lille?

Og en anden ting: Kan I anbefale nogle billige steder at handle kikkert online? På en jagt for ikke så længe siden hørte jeg en fortælle om, at han lige havde købt nyt optik i Sverige over nettet og at det var vildt billigt ift. Danmark, pga. den svenske krone er lav ift. danske krone. Men jeg synes nu ikke rigtigt, at der er den store forskel, når jeg tjekker netbutikkers priser på optik. Men måske kigger jeg de forkerte steder??

Sviptue
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 206
Tilmeldt: 20. feb 2011, 21:43
Interesser: jagt, madlavning
Geografisk sted: midtsjælland
Has thanked: 136 times
Been thanked: 28 times

Re: Hvilken håndkikkert til dansk bukkejagt og svensk grisejagt? (billigere alternativ til Swarovski Habicht)

Indlæg af Sviptue » 13. okt 2018, 21:47

Har en https://www.google.dk/search?q=barr+str ... e&ie=UTF-8

I forhold til prisen er den fantastisk. I sammenligning med de store, ikke helt så god, men indtil jeg har skrabet knaster sammen til en af dem, må den du. Kan se du bor omkring Roskilde, bor selv i Kirke Hvalsø, så du kan prøve den hvis du vil?
In spite of the cost of living, its still popular

Strangeguy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 152
Tilmeldt: 20. mar 2017, 21:38
Interesser: jagt, våben hund
Geografisk sted: Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Re: Hvilken håndkikkert til dansk bukkejagt og svensk grisejagt? (billigere alternativ til Swarovski Habicht)

Indlæg af Strangeguy » 13. okt 2018, 22:39

Jeg oprettede for nogen tid siden en tråd med ca samme spørgsmål som du stiller her, og svaret er kort og godt at du finder ikke noget til 2000 kr der matcher noget der koster 15 af de lange... Og i 2000 kr klassen er kvaliteten meget varieret.

Jeg endte med at købe en ddoptics nachtfalke gen 3 8x56 og syntes at jeg har fået rigtig meget kikkert for pengene og helt sikkert forlænget skydetiden i forhold til med min 10x42. Faktisk kniber det med at jeg kan finde et rådyr på ca 100 meter i min sigtekikkert, som jeg har spottet i håndkikkerten. Min sigtekikkert er en meopta som betegnes som et "low light wonder". Så når man ikke kan se at skyde mere er det vel ingen skam at gå hjem :oops:

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Hvilken håndkikkert til dansk bukkejagt og svensk grisejagt? (billigere alternativ til Swarovski Habicht)

Indlæg af Ingsorsi » 14. okt 2018, 13:28

Strangeguy skrev:
13. okt 2018, 22:39
Jeg oprettede for nogen tid siden en tråd med ca samme spørgsmål som du stiller her, og svaret er kort og godt at du finder ikke noget til 2000 kr der matcher noget der koster 15 af de lange... Og i 2000 kr klassen er kvaliteten meget varieret.

Jeg endte med at købe en ddoptics nachtfalke gen 3 8x56 og syntes at jeg har fået rigtig meget kikkert for pengene og helt sikkert forlænget skydetiden i forhold til med min 10x42. Faktisk kniber det med at jeg kan finde et rådyr på ca 100 meter i min sigtekikkert, som jeg har spottet i håndkikkerten. Min sigtekikkert er en meopta som betegnes som et "low light wonder". Så når man ikke kan se at skyde mere er det vel ingen skam at gå hjem :oops:
Jeg er med på, at jeg ikke kan få noget for 2000 der matcher en swarovski til over 15k. Det er heller ikke det jeg efterspørger. Jeg fortæller bare, at da jeg lånte swarovskien blev jeg opmærksom på hvor meget bedre det kunne blive og fik lyst til at opgradere min egen kikkert.

Jeg vil gætte på, at den jeg har nu ligger på omkring 1000 kr. Men giver det mening at opgradere til en der koster det dobbelte - og som er nyere og dermed måske bedre?? Eller skal man højere op for at der er nogen forskel?

Jeg går ud fra, at det er de første penge der er bedst givet ud. Altså hvor man får mest mulig kvalitet for pengene. På et tidspunkt løber man ind i "law of diminishing returns".

Jeg har forsøgt at finde mere info og forhandlere af din nævnte ddoptics, men jeg har aldrig hørt om mærket før og det findes tilsyneladende ikke på allbinos.com. Er det bedre end Vortex?

Brugeravatar
Kloster
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 624
Tilmeldt: 6. jul 2008, 17:23
Interesser: skydning og jagt
Geografisk sted: Holstebro.
Has thanked: 185 times
Been thanked: 44 times

Re: Hvilken håndkikkert til dansk bukkejagt og svensk grisejagt? (billigere alternativ til Swarovski Habicht)

Indlæg af Kloster » 14. okt 2018, 14:53

Jeg ville gå efter en Vortex diamondback dog i 8x42
Kloster.

Strangeguy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 152
Tilmeldt: 20. mar 2017, 21:38
Interesser: jagt, våben hund
Geografisk sted: Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Re: Hvilken håndkikkert til dansk bukkejagt og svensk grisejagt? (billigere alternativ til Swarovski Habicht)

Indlæg af Strangeguy » 14. okt 2018, 21:26

Ingsorsi skrev:
14. okt 2018, 13:28
Jeg har forsøgt at finde mere info og forhandlere af din nævnte ddoptics, men jeg har aldrig hørt om mærket før og det findes tilsyneladende ikke på allbinos.com. Er det bedre end Vortex?
Jeg vil give dig ret i at det er sparsomt med materiale omkring ddoptics produkter. Jeg kiggede lidt på nettet og på youtube og normalt vil jeg gerne se lidt flere udtalelser om sådanne produkter inden jeg handler, men i dette tilfælde blev jeg lidt forelsket i deres autofokus, som tilsyneladende virker rigtig godt når lyset forsvinder. Jeg synes det er svært at fokusere når man kigger langs et hegn, måske 200-300 meter i dårligt lys. Det er man fri for med nachtfalken. 56mm objektivet hjælper selvfølgelig også, men glaskvaliteten er god nok, forsvinder lyset bare igennem kikkertens prismer.

Jeg endte vist med at betale omkring 2900,- og synes at jeg har fået en meget fin kikkert til de penge :smile:

Mvh Søren

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Hvilken håndkikkert til dansk bukkejagt og svensk grisejagt? (billigere alternativ til Swarovski Habicht)

Indlæg af Ingsorsi » 14. okt 2018, 22:11

Sviptue skrev:
13. okt 2018, 21:47
Har en https://www.google.dk/search?q=barr+str ... e&ie=UTF-8

I forhold til prisen er den fantastisk. I sammenligning med de store, ikke helt så god, men indtil jeg har skrabet knaster sammen til en af dem, må den du. Kan se du bor omkring Roskilde, bor selv i Kirke Hvalsø, så du kan prøve den hvis du vil?
Det er meget pænt af dig og det vil jeg nok gerne benytte mig af. Jeg vender evt lige tilbage på PB senere.
Kender ikke mærket. Kan du anbefale en god forhandler?

Sviptue
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 206
Tilmeldt: 20. feb 2011, 21:43
Interesser: jagt, madlavning
Geografisk sted: midtsjælland
Has thanked: 136 times
Been thanked: 28 times

Re: Hvilken håndkikkert til dansk bukkejagt og svensk grisejagt? (billigere alternativ til Swarovski Habicht)

Indlæg af Sviptue » 15. okt 2018, 07:12

Jeg købte den ved Sorgenfri foto. Men den eksisterer vist ikke mere. Frederikssund foto synes at have nogle modeller hjemme.
In spite of the cost of living, its still popular

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Hvilken håndkikkert til dansk bukkejagt og svensk grisejagt? (billigere alternativ til Swarovski Habicht)

Indlæg af Ingsorsi » 15. okt 2018, 09:08

Kloster skrev:
14. okt 2018, 14:53
Jeg ville gå efter en Vortex diamondback dog i 8x42
Hvorfor kun 42mm? Jeg har jo en 10x42 nu. Er glasset i Vortex bare så meget bedre, at jeg vil få mere lys ind?
Jeg ville tro, at jeg skulle op i 50mm eller 56mm for at det battede?

Er 8x det gængse for bukkejagt og anden 100-150m jagt?

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Hvilken håndkikkert til dansk bukkejagt og svensk grisejagt? (billigere alternativ til Swarovski Habicht)

Indlæg af Caspian1911 » 15. okt 2018, 11:11

Ingsorsi skrev:
15. okt 2018, 09:08
Kloster skrev:
14. okt 2018, 14:53
Jeg ville gå efter en Vortex diamondback dog i 8x42
Hvorfor kun 42mm? Jeg har jo en 10x42 nu. Er glasset i Vortex bare så meget bedre, at jeg vil få mere lys ind?
Jeg ville tro, at jeg skulle op i 50mm eller 56mm for at det battede?

Er 8x det gængse for bukkejagt og anden 100-150m jagt?
Jeg vil foreslå dig at kigge på en Vortex Viper 10x42. Lidt dyrere, men lækker lille kikkert.

I min optik gælder det om at finde den, der passer til dig. Jeg vælger lav vægt og håndterbarhed fremfor store linser. Store linser giver alligevel ikke mere end max 15 minutters længere sigtbarhedsperiode, alt andet lige.

Forstørrelse bør være 8-10. Det giver mulighed for at se tydeligt også over 300 m, og samtidig have et roligt synsfelt. Større forstørrelse bliver for svær at holde at holde stille og vil virke meget urolig.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hvilken håndkikkert til dansk bukkejagt og svensk grisejagt? (billigere alternativ til Swarovski Habicht)

Indlæg af T-REX » 15. okt 2018, 16:01

Nu ved jeg ikke hvor gammel du er....

Men med en 10x42 har du en udtrædelsespupil på 4,2mm.
Med en 8x42 har du en udtrædelsespupil på 5,25mm.
For en 42mm kikkert, vil man normalt satse, på 6x forstørrelse.

Et ungt øje (20-30 år) kan udnytte en udtrædelsespupil, på 7mm.
Med en udtrædelsespupil,der er mindre end det dit øje kan udnytte, får du ikke optimal udnyttelse, af kikkerten.

Derfor er 8x56 ofte betragtet, som det optimale. da 8x typisk er til at holde stille, og 7mm er den optimale udtrædelsespupil, for de fleste.

Husk også at stille zoom på din riffelkikkert, for optimal udnyttelse, af kikkertens frontlinse. Dvs. f.eks. 6x for kikkert med 42mm linse og 8x, for et vandrør, på 56mm.

Hvis du stiller på for lav forstørrelse, så går lyset forbi din pupil, og er derfor spildt.
Hvis forstørrelsen er for høj, så dækker lyset kun en del af nethinden, og er derfor heller ikke optimalt.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hvilken håndkikkert til dansk bukkejagt og svensk grisejagt? (billigere alternativ til Swarovski Habicht)

Indlæg af T-REX » 15. okt 2018, 16:36

Du kan finde tests, af en masse håndkikkerter her: https://www.allbinos.com/
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hvilken håndkikkert til dansk bukkejagt og svensk grisejagt? (billigere alternativ til Swarovski Habicht)

Indlæg af T-REX » 15. okt 2018, 17:01

Hvis din Focus er i familie med Focus Nordic Handy Roof 8x42, så er lysgennemstrømning nok ikke meget bedre, end 70%
https://www.allbinos.com/325-binoculars ... _8x42.html

En ældre Vortex Viper(2010) ligger på 92%
https://www.allbinos.com/114-binoculars ... 10x42.html
HD udgaven (2011) ligger også, på omkring de 90%
https://www.allbinos.com/240-binoculars ... 10x42.html

Den billigere Diamondback(2018)er i starten af 80'erne
https://www.allbinos.com/index.php?test ... test_l=317
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Kloster
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 624
Tilmeldt: 6. jul 2008, 17:23
Interesser: skydning og jagt
Geografisk sted: Holstebro.
Has thanked: 185 times
Been thanked: 44 times

Re: Hvilken håndkikkert til dansk bukkejagt og svensk grisejagt? (billigere alternativ til Swarovski Habicht)

Indlæg af Kloster » 15. okt 2018, 17:08

Ingsorsi skrev:
15. okt 2018, 09:08
Kloster skrev:
14. okt 2018, 14:53
Jeg ville gå efter en Vortex diamondback dog i 8x42
Hvorfor kun 42mm? Jeg har jo en 10x42 nu. Er glasset i Vortex bare så meget bedre, at jeg vil få mere lys ind?
Jeg ville tro, at jeg skulle op i 50mm eller 56mm for at det battede?

Er 8x det gængse for bukkejagt og anden 100-150m jagt?
Jeg gik også ud fra vægten havde en betydning for dig. 8x42 vejer omkring de 700gr og 10X50 er omkring 880gr. Men det er jo nok en god ide at opgøre med dig selv hvad du vægter højest, også tag ud og prøv en masse i butikkerne.
Kloster.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hvilken håndkikkert til dansk bukkejagt og svensk grisejagt? (billigere alternativ til Swarovski Habicht)

Indlæg af T-REX » 15. okt 2018, 17:31

Hvis du går fra 70% til 90% lysgennemstrømning, så får du reelt ca 30% mere lys, til øjet.

Hvis du går fra 42mm til 56 mm, så bliver den lysopsamlende overflade øget, fra 1385mm2 til 2463 mm2 eller en forbedring, på ca 78%

Så går du fra 70% 42mm til 90% 56mm, så får du en teoretisk forbedring af lyset, på ca. 130%

Prisen for den store frontlinse er så en høj vægt.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Torben Dahl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 542
Tilmeldt: 23. maj 2012, 14:12
Interesser: jagt
Geografisk sted: roslev
Has thanked: 141 times
Been thanked: 92 times

Re: Hvilken håndkikkert til dansk bukkejagt og svensk grisejagt? (billigere alternativ til Swarovski Habicht)

Indlæg af Torben Dahl » 15. okt 2018, 19:20

tror så ikke den holder stik i praksis ,du får ikke godt og vel dobbelt op i lys,jeg kunne i hvert fald ikke se den store forskel da jeg købte ny kikkert,og valgte 8x42 frem for 8x54 ,vægten trækker voldsomt ned i forhold til hvad man får i lys,og hvad hjælper det at kunne se det i håndkikkert hvis du ikke kan se det i riffel kikkerten bagefter når du skal skyde,så de 2 skal jo helst passe lidt sammen
Blaser R8 Lux grade 4
3006
zeiss victory HT 3-12x56 asv
aimpoint H34s
zeiss victory RF 8x42
zeiss sfl 8x30
blaser f 16 grade 4 12/76
pulsar digex c50
pulsar axion 2 lrf 35 xq
sako finnfire 2 22 LR
leupold freedom rimfire 2-7x33

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Hvilken håndkikkert til dansk bukkejagt og svensk grisejagt? (billigere alternativ til Swarovski Habicht)

Indlæg af Ingsorsi » 15. okt 2018, 22:32

Torben Dahl skrev:
15. okt 2018, 19:20
tror så ikke den holder stik i praksis ,du får ikke godt og vel dobbelt op i lys,jeg kunne i hvert fald ikke se den store forskel da jeg købte ny kikkert,og valgte 8x42 frem for 8x54 ,vægten trækker voldsomt ned i forhold til hvad man får i lys,og hvad hjælper det at kunne se det i håndkikkert hvis du ikke kan se det i riffel kikkerten bagefter når du skal skyde,så de 2 skal jo helst passe lidt sammen
Min riffel kikkert er en swarovski på 56mm. Der kan jeg godt se dyret i ;)
Men jeg skal lige vide hvor jeg skal pege riflen henad...

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Hvilken håndkikkert til dansk bukkejagt og svensk grisejagt? (billigere alternativ til Swarovski Habicht)

Indlæg af TheDarkSide » 16. okt 2018, 07:53

Lysgennemgang er ikke alt.
Det der adskiller dyre fra mindre dyre kikkerter er også coatning af linser, der forbedrer billedet ved f.eks. skarpt lys, regn og dug.
Jeg ville tro der kan være temmelig stor forskel på de lidt billigere kikkerter på det punkt. Det er der nemlig også på de dyre :blink:

Så inden du køber skal du lige have kikkerten med uden for og se hvor godt den nu virker i virkeligheden. Det er umuligt at vurdere en kikkert i en velbelyst forretning..

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 354 times

Re: Hvilken håndkikkert til dansk bukkejagt og svensk grisejagt? (billigere alternativ til Swarovski Habicht)

Indlæg af Dansken » 16. okt 2018, 10:36

En klog mand spugte mig en gang om hvilken kikkert som er bedst...
Det kunne jeg ikke svare på.
Det er den du har med dig sagde han...

Man kan have en dyr kikkert liggende hjemme- men der gör den ingen nytte.

Kvalitet koster penge: sådan er det bare.
Köb så god kikkert du har råd til, men köb ikke dyrere end at du har råd til at den kan skramle mod noget når du jager.

Jeg har en udmärket kikkert af et kendt märke, men jeg vil slå et slag for Delta Optics: en meget prisvärd sag i den lavere prisklasse. Sådan en köbte jeg til at have liggende i bilen altid så jeg ikke har den dyre liggende der hvis jeg skal parkere inde i byen.

Optiken overrasker på alle måder i forhold til prisen- og som sagt: den bedste kikkert er den man har med......

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hvilken håndkikkert til dansk bukkejagt og svensk grisejagt? (billigere alternativ til Swarovski Habicht)

Indlæg af T-REX » 16. okt 2018, 17:44

Torben Dahl skrev:
15. okt 2018, 19:20
tror så ikke den holder stik i praksis ,du får ikke godt og vel dobbelt op i lys,jeg kunne i hvert fald ikke se den store forskel da jeg købte ny kikkert,og valgte 8x42 frem for 8x54 ,vægten trækker voldsomt ned i forhold til hvad man får i lys,og hvad hjælper det at kunne se det i håndkikkert hvis du ikke kan se det i riffel kikkerten bagefter når du skal skyde,så de 2 skal jo helst passe lidt sammen
Spørgsmålet er så, om du er ung nok, til at udnytte 7mm udtrædelsespupil, eller om du som mig, er et gammelt røvhul, der nok kun udnytter 5mm
http://kikkertgrossisten.dk/page/faq-hvad-betyder-det-21/ skrev: Udgangspupillen ændres med alderen:
20 år: 8,0 mm
30 år: 7,0 mm (7x50/8x56)
40 år: 6,0 mm (7x42/8x50/10x56)
50 år: 5,0 mm (7x35/8x42/10x50)
60 år: 4,1 mm (7x30/8x32/10x42)
70 år: 3,2 mm (7x22/8x25/10x32)
80 år: 2,5 mm (8x20/10x25)
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Hvilken håndkikkert til dansk bukkejagt og svensk grisejagt? (billigere alternativ til Swarovski Habicht)

Indlæg af Bullitt » 18. okt 2018, 23:28

Min håndkikkert er købt i ImageFoto i Holte. Der har de et stort udvalg, og er meget servicemindede. Da jeg var der for at prøve kikkerter, fik jeg en stribe af deres dyreste kikkerter med ud på gaden, hvor jeg i ro og mag kunne stå og prøve dem alene, uden at have en sælger til at stå og ånde mig i nakken. Min hustru fik tilmed min drømmekikkert til en fin pris, da hun købte den til mig.

Venlig hilsen
Bullitt

Brugeravatar
ACE1
Banned
Banned
Indlæg: 1138
Tilmeldt: 23. sep 2009, 02:47
Interesser: våben
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 22 times
Been thanked: 84 times

Re: Hvilken håndkikkert til dansk bukkejagt og svensk grisejagt? (billigere alternativ til Swarovski Habicht)

Indlæg af ACE1 » 19. okt 2018, 12:20

Har ikke forstand på kikkerter, men vil fortælle at jeg lige har købt kikkertsigte i Sverige pga den gode kurs pt 0.72.

Fandt ovenikøbet mit Vortex kikkertsigte på tilbud her:

https://skytte.astrosweden.se/sv/articles/8/kikare
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports

With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Hvilken håndkikkert til dansk bukkejagt og svensk grisejagt? (billigere alternativ til Swarovski Habicht)

Indlæg af Ingsorsi » 19. okt 2018, 12:55

ACE1 skrev:
19. okt 2018, 12:20
Har ikke forstand på kikkerter, men vil fortælle at jeg lige har købt kikkertsigte i Sverige pga den gode kurs pt 0.72.

Fandt ovenikøbet mit Vortex kikkertsigte på tilbud her:

https://skytte.astrosweden.se/sv/articles/8/kikare
Hmm.. Jeg kiggede lige på butikkens udvalg af håndkikkerter. Så vidt jeg kan se, er priserne bare tilsvarende højere i SEK, så det svarer til prisen i DKK eller måske endda lidt højere.
Og det gælder også dem der er på "tilbud".

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hvilken håndkikkert til dansk bukkejagt og svensk grisejagt? (billigere alternativ til Swarovski Habicht)

Indlæg af T-REX » 19. okt 2018, 14:35

Hos Frankonia har de tilbud på Prostaff 7s 8x42, og i Prisklassen 1000-2000 er det nok noget af det bedste.
https://www.frankonia.de/p/nikon/ferngl ... x42/182966

Jeg ved ikke om den
Bigfoot skrev:
sælger er 7s udgaven, men hans priser er også lige under de 2K
jagtmarked.dk
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
ACE1
Banned
Banned
Indlæg: 1138
Tilmeldt: 23. sep 2009, 02:47
Interesser: våben
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 22 times
Been thanked: 84 times

Re: Hvilken håndkikkert til dansk bukkejagt og svensk grisejagt? (billigere alternativ til Swarovski Habicht)

Indlæg af ACE1 » 19. okt 2018, 16:21

Ingsorsi skrev:
19. okt 2018, 12:55
ACE1 skrev:
19. okt 2018, 12:20
Har ikke forstand på kikkerter, men vil fortælle at jeg lige har købt kikkertsigte i Sverige pga den gode kurs pt 0.72.

Fandt ovenikøbet mit Vortex kikkertsigte på tilbud her:

https://skytte.astrosweden.se/sv/articles/8/kikare
Hmm.. Jeg kiggede lige på butikkens udvalg af håndkikkerter. Så vidt jeg kan se, er priserne bare tilsvarende højere i SEK, så det svarer til prisen i DKK eller måske endda lidt højere.
Og det gælder også dem der er på "tilbud".
Er meget tilfreds med prisen på denne: https://skytte.astrosweden.se/sv/articl ... moa-belyst :eek:
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports

With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown

Besvar