Må et våbenskab stå i viktualierum?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
deho
Newbie
Newbie
Indlæg: 18
Tilmeldt: 20. okt 2018, 20:37
Interesser: Biler, natur
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Må et våbenskab stå i viktualierum?

Indlæg af deho » 27. nov 2018, 17:41

Må det?

Viktualierummet er inde i huset. Der er selvfølgelig ingen frost, men lidt køligere end resten af huset. Ingen fugt da der jo er mel osv derinde.

Vil det ikke være ok?

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 86 times
Been thanked: 150 times

Re: Må et våbenskab stå i viktualierum ?

Indlæg af Kode1303 » 27. nov 2018, 18:05

Det kan jeg ikke se, der skulle være noget i vejen for :thumbup:
Make mine a carbine.

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Må et våbenskab stå i viktualierum ?

Indlæg af Sortseer » 27. nov 2018, 18:06

Det ville jeg ikke gøre uden at have helt styr på fugtigheden. Den relative fugtighed stiger ved faldende temperatur, og er den over ca. 65 procent er der risiko for rust på ubeskyttede ståloverflader.

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Må et våbenskab stå i viktualierum ?

Indlæg af KenP » 27. nov 2018, 18:35

Mit står i skur... dog så sat varme derind i..

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Må et våbenskab stå i viktualierum ?

Indlæg af Raptor357 » 27. nov 2018, 18:41

Sortseer skrev:
27. nov 2018, 18:06
Det ville jeg ikke gøre uden at have helt styr på fugtigheden. Den relative fugtighed stiger ved faldende temperatur, og er den over ca. 65 procent er der risiko for rust på ubeskyttede ståloverflader.
Det er nemlig rigtigt, hvis der opbevares frugt og grønsager ville jeg ikke gøre det, ellers ser jeg ikke flere udfordringer end ved en ydermur. en VCI emitter i skabet vil være godt for indholdet, men nok uheldigt for madvarene. jeg aner ikke hvad der er i af kemi i sådanne en slambert.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Må et våbenskab stå i viktualierum?

Indlæg af Lassescout » 28. nov 2018, 11:41

Nu spørger du om våbenskabet må stå der. Det må det da gerne, det bestemmer du helt selv. Bare vær opmærksom på de ulemper det evt. kan give.

Jeg kan fortælle hvad jeg selv har gjort. Både i lejlighed og senere i hus, har jeg sørget for at våbenskabet blev boltet fast på en indervæg. Dette netop for at undgå temperaturspring, som kan give anledning til kondensvand hvis det boltes på en ydermur. Det hus vi bor i nu, har vi selv bygget, og her lykkede det mig at placere en niche til våbenskabet, som stort set ligger i centrum af huset. Nichen er i "kontoret" men rækker ind i soveværelset. Da der normalt er køligere i soveværelset end i de andre rum, tjekkede jeg lige hvordan varmeslangerne i gulvvarmen blev lagt. Der er en bugt på varmeslangerne i kontoret som rækker ind under våbenskabet, så det er temperaturstyringen i kontoret og ikke i soveværelset der bestemmer temperaturen i våbenskabet. Det er såre godt. Det betyder så også, at jeg ikke har boret bolte i gulvet, kun i væggene. Jeg har et hygrometer til at ligge i våbenskabet, og det giver ikke anledning til panderynker. Jeg har heller aldrig oplevet rust eller fugt på våbnene, så det fungerer godt.

Hvis du skulle få den idé at placere en affugter i våbenskabet, så vælg den type der opsuger fugten i silicagel. Man kan købe dem i Harald Nyborg eller biludstyrsforretninger, og de kan regenereres i en ovn når de har suget fugt. Brug endelig ikke den type med et salt der smelter ned i en beholder når det suger fugt. Den salt kan afgive støv til skabet som er meget korrosivt, og så har du ikke gjort noget godt for dine våben.

P.S. Ofte er det første jeg gør når jeg kommer hjem fra arbejde at åbne våbenskabet. Der er jo altid lige noget der skal pilles ved, eller jeg skal bruge krudt eller fænghætter til en ladning jeg er i gang med. Så våbenskabet står meget ofte åbent når jeg er hjemme, med udskiftning af luften til følge. Derfor ville det ikke give meget mening for mig at installere affugter.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar