Erfaringer med Leupold LTO Tracker?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
KB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 54
Tilmeldt: 13. feb 2005, 06:42
Interesser: Jagt/Fiskeri/MC
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 15 times

Erfaringer med Leupold LTO Tracker?

Indlæg af KB » 10. dec 2018, 08:00

Jeg går og overvejer om jeg skal købe en LTO Tracker. Nu hvor opgraderingen er kommet burde det være til at få noget brugt til en fornuftig pris.
Er der nogle der har erfaringer med den, eller alternative produkter? Der er lidt blandede meninger på youtube og andre steder hvor jeg har kigget.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 335 times

Re: Erfaringer med Leupold LTO Tracker?

Indlæg af Tangloppen » 10. dec 2018, 08:54

Markedet for termisk udstyr er "opløsning" i disse år.
Før i tiden var det umanerligt dyrt at købe den slags, men de seneste 6-7 år er priserne bare væltet ned og kvaliteten steget og steget.
Forklaringen er at kineserne og russerne er blevet dygtige til at fremstille sensorene til gode priser, så det ikke længere er FLIR der sidder på den trone.

Mht. LTO'en, så er den hvad den er. Hvis man kan finde en til nogle tusinde ville jeg nok hoppe på, men ellers ville jeg lægge de ekstra penge og købe den model der er på markedet med den højeste sensor opløsning (og ikke kun displayopløsning som mange forhandlere tror de kan spise kunderne af med).
LTO'en har en sensoropløsning på 206x156 pixels = 32.136 Pixels.
HD'en har 320x240 = 76.800 Pixels.
Altså over en fordobling i ydelse.

Der er selvfølgelig langt mere i emnet end jeg lige disker op med her, linser, skærme, processor osv.
Men basalt set, er det sensoropløsningen der er den dominerende faktor jeg ville gå efter.

Det er dyrt legetøj. Husk blot på, at hvor man førhen kunne forvente at sælge igen uden for stort tab, så er den tid forbi. Om et par år vil din dyrt købte kikkert være overhalet af en model der koster det halve, med samme eller bedre ydelse.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

KB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 54
Tilmeldt: 13. feb 2005, 06:42
Interesser: Jagt/Fiskeri/MC
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 15 times

Re: Erfaringer med Leupold LTO Tracker?

Indlæg af KB » 10. dec 2018, 09:04

Det er netop fordi priserne er i frit fald at jeg overvejer at købe. Det er absolut en dims i "nice to have" og ikke "need to have" klassen, så jeg vil ikke smide en formue efter det. Jeg har nogle kammerater i USA der kommer hjem til jul/nytår og det ser ud til a man kan få brugte LTO'ere for ca. 3000dkk derovre, hvilket også ville være ca. hvad jeg vil ofre.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Erfaringer med Leupold LTO Tracker?

Indlæg af Lassescout » 11. dec 2018, 15:48

KB skrev:
10. dec 2018, 09:04
Det er netop fordi priserne er i frit fald at jeg overvejer at købe. Det er absolut en dims i "nice to have" og ikke "need to have" klassen, så jeg vil ikke smide en formue efter det. Jeg har nogle kammerater i USA der kommer hjem til jul/nytår og det ser ud til a man kan få brugte LTO'ere for ca. 3000dkk derovre, hvilket også ville være ca. hvad jeg vil ofre.


Jeg forstår dig så godt. Jeg havde fornøjelsen af at kigge ud over en mark i bælgravende mørke gennem sådan en indretning for ikke så længe siden. Det er en imponerende livsudfoldelse af harer, rådyr og andet vildt der myldrer rundt når det bliver rigtigt mørkt. Jeg følte også et stort behov for ejerskab, men det udstyr jeg havde i hænderne havde alligevel kostet 25.000,- kr. hvilket er over min grænser for " indkøb for sjov".

Men når det rammer 3.000-5.000 kr. for noget brugbart, så er det ikke sikkert jeg kan holde muldvarpen i lommen mere.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 335 times

Re: Erfaringer med Leupold LTO Tracker?

Indlæg af Tangloppen » 11. dec 2018, 18:25

Priserne vil næppe nogensinde ende så lavt, da germanium linserne er den dyreste enkeltdel i sådan en kikkert.
Man er dog stadig ved at udvikle efter SWaP, og gør stumperne mindre og mindre. Pt. er rekorden vidst 10nm sensorer, og jo mindre man kan længere ned man kan komme, jo mindre linser skal der bruges.
Som jeg har forstået det er 12nm dog det maksimale minimum, da man derunder kommer under selve længden på de lysbølger man ønsker at opfange. Så mindre end det, så skære man af ydelse i det øvre del af det termiske spektre, og derved, følsomheden.
FLIR laver i 12nm nu, med deres Boson. BAE har gjort det i nogle år med deres Oasys stumper, som er det bedste ikke kølede termiske man kan komme til på markedet.
Sidst jeg så en Oasys UTM til salg på det grå marked, var prisen vidst 8000€, og det er billigt.

Mere interessant for os forbrugere bliver det, når Pulsar laver noget i 12nm :krydsser:
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Erfaringer med Leupold LTO Tracker?

Indlæg af Bofhenator » 11. dec 2018, 23:17

Jeg har en FLIR breach med en boson sensor i. Jeg har ikke prøvet en LTO, men FLIR breach er kram. Den kan uden problemer betjenes med en hånd, kan forsynes med ekstern strømforsyning via USB-C (dvs almindelige powerbanks kan bruges), kan tage billeder og filmklip (der kan hives ud via samme USB-C stik) og fylde en med imponade når man kigger ud i mørket og spotter et lille pindsvin under en busk på 55m. Slutter man det direkte til en computer opfører det sig som et webcam og man kan se billedet på computeren.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

KB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 54
Tilmeldt: 13. feb 2005, 06:42
Interesser: Jagt/Fiskeri/MC
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 15 times

Re: Erfaringer med Leupold LTO Tracker?

Indlæg af KB » 14. dec 2018, 11:43

FLIR er super lækkert men den falder med et brag på prisen :)

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Erfaringer med Leupold LTO Tracker?

Indlæg af Bofhenator » 14. dec 2018, 12:12

KB skrev:
14. dec 2018, 11:43
FLIR er super lækkert men den falder med et brag på prisen :)
Ja, det er ikke en billig stump. Til gengæld sker der ikke noget ved den falder med et brag, det er den bygget til at holde til ;-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Besvar