Erfaringer med red dot sigter på haglgevær?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Grydesvamp
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 59
Tilmeldt: 27. aug 2018, 18:13
Interesser: Jagt, og alt mekanik
Geografisk sted: 9381 sulsted
Has thanked: 15 times
Been thanked: 8 times

Erfaringer med red dot sigter på haglgevær?

Indlæg af Grydesvamp » 17. jan 2019, 22:45

Hey guys..

Er der nogen der har erfaring med red dot på en haglspreder?

Jeg har netop købt et da jeg har lidt knas med højre øje og ikke er links skytte, så nu skal det prøves

Kiggede først lidt på en aimpoint s1 som er lækker men den fylder en del og da jeg går meget med hund, igennem alt så ville jeg være bange for at ødelægge sigtet eller skinnen.

Dernæst på det sidste nye skud på stammen fra Doctor/Noblex en QuickSight v5.0.
Den er lille, let og nem at montere på skinnen.

Efter en lille prisjustering fik jeg en quicksight med hjem
:thumbup: (Jeg ved ikke om jeg må nævne forhandleren herinde men den befinder sig et sted i Thy.)

Kom hjem med det nye legetøj og fik den hurtigt monteret,
Synsfeltet er lidt lille i forhold til aimpoint men når hovedet ligger rigtigt på kolben så ser man fint prikken.

Jeg har altid skudt med venstre øje næsten lukket men med en fin og tydelig rød prik så er der nu mulighed for at skyde med begge øjne åbne hvilket jeg glæder mig til at prøve.

Testskydning på papir klares i morgen, men den egentelig test kommer først når jeg engang kommer på skydebanen med den

Opdatering følger..
Mvh Rasmus

Badaka
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1143
Tilmeldt: 16. apr 2012, 15:51
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 89 times
Been thanked: 163 times

Re: Erfaringer med red dot sigter på haglgevær?

Indlæg af Badaka » 17. jan 2019, 23:06

Jeg har brugt et aimpoint s1 i en kort overgang. Det hjalp med at komme længere frem på fuglen på jagt.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Erfaringer med red dot sigter på haglgevær?

Indlæg af PSindrup » 18. jan 2019, 11:58

Hvor meget endte du med at betale?

Jeg glæder mig MEGET til at høre om dine erfaringer.

Peter

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Erfaringer med red dot sigter på haglgevær?

Indlæg af HR » 18. jan 2019, 15:32

Min sparsomme erfaring med red dot på haglvåben (ca 100 skud på bane og ingen på jagt) er at det virker fint. Men med det våben jeg skød med forsvandt duen næsten ud af det snævre synsfeltet når man trak ud foran en sidedue på 25 meters afstand.

Hvis dit "knas" med højre øje har noget med øjendominans at gøre så er den rigtige løsning at lære st skyde til venstre skulder. Det tager ca en måned og koster ca det samme i lerduer som et red dot sigte koster. Det er 3 skridt tilbage og så 5 fremad som du aldrig vil få ved fortsat at skyde med dit svageste øje. Og hvilken lov siger i øvrigt at den dominerende hånd skal ligge ved aftrækkeren? Det er jo den forreste hånd der fører skuddet, så det giver mindst lige så meget mening at skyde "omvendt". Jeg har hjulpet adskillige til at vende rundt, og jeg kender yderst kompetente skytter der vendte efter 20 års skydning.
/HR


Grydesvamp skrev:
17. jan 2019, 22:45
Hey guys..

Er der nogen der har erfaring med red dot på en haglspreder?

Jeg har netop købt et da jeg har lidt knas med højre øje og ikke er links skytte, så nu skal det prøves

Kiggede først lidt på en aimpoint s1 som er lækker men den fylder en del og da jeg går meget med hund, igennem alt så ville jeg være bange for at ødelægge sigtet eller skinnen.

Dernæst på det sidste nye skud på stammen fra Doctor/Noblex en QuickSight v5.0.
Den er lille, let og nem at montere på skinnen.

Efter en lille prisjustering fik jeg en quicksight med hjem
:thumbup: (Jeg ved ikke om jeg må nævne forhandleren herinde men den befinder sig et sted i Thy.)

Kom hjem med det nye legetøj og fik den hurtigt monteret,
Synsfeltet er lidt lille i forhold til aimpoint men når hovedet ligger rigtigt på kolben så ser man fint prikken.

Jeg har altid skudt med venstre øje næsten lukket men med en fin og tydelig rød prik så er der nu mulighed for at skyde med begge øjne åbne hvilket jeg glæder mig til at prøve.

Testskydning på papir klares i morgen, men den egentelig test kommer først når jeg engang kommer på skydebanen med den

Opdatering følger..
Mvh Rasmus
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Grydesvamp
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 59
Tilmeldt: 27. aug 2018, 18:13
Interesser: Jagt, og alt mekanik
Geografisk sted: 9381 sulsted
Has thanked: 15 times
Been thanked: 8 times

Re: Erfaringer med red dot sigter på haglgevær?

Indlæg af Grydesvamp » 18. jan 2019, 17:47

PSindrup skrev:
18. jan 2019, 11:58
Hvor meget endte du med at betale?

Jeg glæder mig MEGET til at høre om dine erfaringer.

Peter
Fik en fin pris da det var en demo så jeg endte med 3k.de koster 4300 vejledene.

Grydesvamp
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 59
Tilmeldt: 27. aug 2018, 18:13
Interesser: Jagt, og alt mekanik
Geografisk sted: 9381 sulsted
Has thanked: 15 times
Been thanked: 8 times

Re: Erfaringer med red dot sigter på haglgevær?

Indlæg af Grydesvamp » 18. jan 2019, 23:08

HR:Først og fremmest, Et super godt/brugbart svar du kommer med! :thumbup: :goodpost:

På sigt er links måske vejen frem da mit syn på venstre øje intet fejler og det højre åbenbart er svingende.
Tidligere har jeg haft kryds dominans med højre øje som det mest bestemmende hvorfor jeg købte gevær derefter..

Testen
Jeg fik plads til lidt Far-tid her i eftermiddags så der blev testet.

Et stykke hvid papirs dug udgjorde skydeskiven og på 25m afstand trak jeg bøssen op, fandt målet og trykkede..
Som ventet blev skiven ramt og skudet sad perfekt det trods sigtet kun er skruet på og rettet ind efter en globus i stuen.

Nu hvor jeg vidste at center af skudet passede med prikken tog jeg en håndfuld lerduer frem, kastede en due(med hånden), hev geværet op og konstaterede at der ingen prik var at se.
Kastede igen og igen, geværet hang fast i brystlommen på jakken, geværet ramte ikke kinden perfekt osv osv
I 3 kast fik jeg kontakt med duen, I 4 kast ramte prikken duen, i 5 kast trykkede jeg og ramte duen.

Så pt er jeg godt tilfreds, når prikken er synlig VED du at bøssen er skuldret rigtigt og at skudet rammer hvor du peger.
jeg ser det ikke som et sigtekorn mere som en guideline/sladrehank der fortæller om du er på målet eller om du er off hvilket i den sidste ende gerne skulle ende ud med flere træffere. :biggrin:

Jeg ser frem til at skydebanen åbner igen så jeg ikke selv skal kaste duen og nå at få den på kornet ;)

Bedre billeder kommer når jeg igen får lidt Far-tid

God weekend. Mvh Rasmus
20190118_171049.jpg

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Erfaringer med red dot sigter på haglgevær?

Indlæg af HR » 20. jan 2019, 10:06

øjndominans er ikke lige så statisk som højre-venstre dominans på hænderne. Hvis synet på dit dominerende øje bliver svækket kan dominansen skifte til det bedste øje helt af sig selv. Det lyder til at dette er sket for dig. Giv det et forsøg med red dot, som du siger så viser den meget tydeligt når man ikke får kontakt med kinden. Hvis du på sigt tager tyren ved hornene og skifter skulder så kan du jo altid købe en drilling til at sætte under sigtet :smile: :biggrin: :biggrin:

Rosenholmbanen åbner i øvrigt på lørdag, hvis du skal ud og prøve sigtet af.

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Grydesvamp
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 59
Tilmeldt: 27. aug 2018, 18:13
Interesser: Jagt, og alt mekanik
Geografisk sted: 9381 sulsted
Has thanked: 15 times
Been thanked: 8 times

Re: Erfaringer med red dot sigter på haglgevær?

Indlæg af Grydesvamp » 20. jan 2019, 19:57

HR skrev:
20. jan 2019, 10:06
øjndominans er ikke lige så statisk som højre-venstre dominans på hænderne. Hvis synet på dit dominerende øje bliver svækket kan dominansen skifte til det bedste øje helt af sig selv. Det lyder til at dette er sket for dig. Giv det et forsøg med red dot, som du siger så viser den meget tydeligt når man ikke får kontakt med kinden. Hvis du på sigt tager tyren ved hornene og skifter skulder så kan du jo altid købe en drilling til at sætte under sigtet :smile: :biggrin: :biggrin:

Rosenholmbanen åbner i øvrigt på lørdag, hvis du skal ud og prøve sigtet af.

HR
Jeg befinder mig nu godtnok i det mørke Nordjylland, men lur mig om ikke naboens lerdue kaster snart skal frem i lyset :)

Jeg har ikke haft fornøjelsen af en drilling (endnu ;) ) men mon ikke det kommer en dag.


Hvis der er nogen der meget gerne vil se sigtet med fingrene så befinder det sig i 9381 sulsted.
send mig en PB, så tager vi den derfra. :welcome:

Grydesvamp
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 59
Tilmeldt: 27. aug 2018, 18:13
Interesser: Jagt, og alt mekanik
Geografisk sted: 9381 sulsted
Has thanked: 15 times
Been thanked: 8 times

Re: Erfaringer med red dot sigter på haglgevær?

Indlæg af Grydesvamp » 30. apr 2019, 13:58

Jeg puster lige lidt liv i tråden igen.
Jeg fik fornøjelsen af at skyde (og spise) et par ænder inden sæsonen løb ud og til skydning i mørke er det fint med en lysende prik, men det tager dog lidt af det instinktive skydning man er vant til.

Så når bøssen trækkes op kommer man nemt til at stå og sigte med prikken istedet for "bare" at skyde, men det er også det eneste kritik jeg har at sende efter den.

Det rigtige foranhold på lerduer er utrolig nemt at se når prikken står som tydelig reference, så som træning til nye jægere der virkelig døjer med skuldring og foranhold kunne det måske være en nemmere vej til succes, man kan i hvert fald meget nemt se hvor man peger.

Mvh Rasmus

Marmelade
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 27. jun 2018, 12:59
Interesser: Jagt, riffel, hagl og hund
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 11 times
Been thanked: 34 times

Re: Erfaringer med red dot sigter på haglgevær?

Indlæg af Marmelade » 30. apr 2019, 15:37

Det lyder spændende med et red dot. Har selv overvejet det meget, da jeg også har skiftede øjendominans (den skifter hele tiden frem og tilbage).

Tror jeg personligt har fundet løsningen, ved et haglgevær med semi high rib som Cæsar Guerini summit ascent. Den passer perfekt til min krop, og højre øje fokuserer korrekt. Så er så småt i gang med at spare op.
Det kommer måske til at se lidt sjovt ud med sådan et sportinggevær med højere rib på jagt, men det vigtigste er nok at man rammer :blink:

Glæder mig til at høre opdateringen omkring din erfaring
Senest rettet af Marmelade 30. apr 2019, 15:39, rettet i alt 1 gang.
If it flies
It dies

If it hops
It drops

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Erfaringer med red dot sigter på haglgevær?

Indlæg af Bobo » 30. apr 2019, 15:39

Grydesvamp skrev:
30. apr 2019, 13:58
Jeg puster lige lidt liv i tråden igen.
Jeg fik fornøjelsen af at skyde (og spise) et par ænder inden sæsonen løb ud og til skydning i mørke er det fint med en lysende prik, men det tager dog lidt af det instinktive skydning man er vant til.

Så når bøssen trækkes op kommer man nemt til at stå og sigte med prikken istedet for "bare" at skyde, men det er også det eneste kritik jeg har at sende efter den.

Det rigtige foranhold på lerduer er utrolig nemt at se når prikken står som tydelig reference, så som træning til nye jægere der virkelig døjer med skuldring og foranhold kunne det måske være en nemmere vej til succes, man kan i hvert fald meget nemt se hvor man peger.

Mvh Rasmus
Jeg har det på en bbf og det virker super godt til mine gamle øjne, men jeg har aldrig prøvet det på andejagt/skumring og der tror jeg nok den ville forstyrre mig så jeg begynder at sigte - men det skal prøves en af aftnerne (på en lerdue :smile: )
Bobo ------ Igen uden billeder

Grydesvamp
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 59
Tilmeldt: 27. aug 2018, 18:13
Interesser: Jagt, og alt mekanik
Geografisk sted: 9381 sulsted
Has thanked: 15 times
Been thanked: 8 times

Re: Erfaringer med red dot sigter på haglgevær?

Indlæg af Grydesvamp » 1. maj 2019, 10:10

Marmelade skrev:
30. apr 2019, 15:37
Det lyder spændende med et red dot. Har selv overvejet det meget, da jeg også har skiftede øjendominans (den skifter hele tiden frem og tilbage).

Tror jeg personligt har fundet løsningen, ved et haglgevær med semi high rib som Cæsar Guerini summit ascent. Den passer perfekt til min krop, og højre øje fokuserer korrekt. Så er så småt i gang med at spare op.
Det kommer måske til at se lidt sjovt ud med sådan et sportinggevær med højere rib på jagt, men det vigtigste er nok at man rammer :blink:

Glæder mig til at høre opdateringen omkring din erfaring

Jeg har (også) købt en gammel aya s/s og når jeg kaster den til skulderen er det meget nemt at skelne mellem højre/venstre øje da højre øje kigger ned mellem/langs løbene og det venstre kun ser det ene løb.

Så den er godkendt som fjordbøsse, aftrækket går dog meget hårdt på den så jeg skal ha rykket den fra hinanden og kigget på det når der engang bliver tid.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Erfaringer med red dot sigter på haglgevær?

Indlæg af HR » 1. maj 2019, 14:39

Bruger du briller? Hvis, så prøv kun at pudse det ene brilleglas. Så vælger din hjerne at følge det øje der har et pudset brilleglas. Hvis det ikke er nok, så kan en klat leverpostej (spyt, jord, fjordvand, what ever) på det andet brilleglas gøre det. Der skal ikke meget forstyrrelse til for at få hjernen til at vælge et øje fra, selv ikke hos skytter med en ret fast dominans.
/HR
Marmelade skrev:
30. apr 2019, 15:37
Det lyder spændende med et red dot. Har selv overvejet det meget, da jeg også har skiftede øjendominans (den skifter hele tiden frem og tilbage).

Tror jeg personligt har fundet løsningen, ved et haglgevær med semi high rib som Cæsar Guerini summit ascent. Den passer perfekt til min krop, og højre øje fokuserer korrekt. Så er så småt i gang med at spare op.
Det kommer måske til at se lidt sjovt ud med sådan et sportinggevær med højere rib på jagt, men det vigtigste er nok at man rammer :blink:

Glæder mig til at høre opdateringen omkring din erfaring
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Marmelade
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 27. jun 2018, 12:59
Interesser: Jagt, riffel, hagl og hund
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 11 times
Been thanked: 34 times

Re: Erfaringer med red dot sigter på haglgevær?

Indlæg af Marmelade » 1. maj 2019, 21:54

HR skrev:
1. maj 2019, 14:39
Bruger du briller? Hvis, så prøv kun at pudse det ene brilleglas. Så vælger din hjerne at følge det øje der har et pudset brilleglas. Hvis det ikke er nok, så kan en klat leverpostej (spyt, jord, fjordvand, what ever) på det andet brilleglas gøre det. Der skal ikke meget forstyrrelse til for at få hjernen til at vælge et øje fra, selv ikke hos skytter med en ret fast dominans.
/HR
Marmelade skrev:
30. apr 2019, 15:37

Hej HR,
Har faktisk lige købt et sæt skydebriller og sat lys og mørk glas i. Glæder mig til at se hvordan det virker.
Hvis jeg bruger brillerne herhjemme, vil dominansen så blive fast eller fungerer de kun mens de er på?
If it flies
It dies

If it hops
It drops

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Erfaringer med red dot sigter på haglgevær?

Indlæg af HR » 1. maj 2019, 22:54

Det fungerer, så vidt jeg ved, kun imens forstyrrelsen er foran øjet. Bemærk, i øvrigt, at samme effekt kan laves utilsigtet hvis man monterer bøssen for højt (eller presser ansigtet for meget ned i kolben). Hvis baskylen kommer til at dække delvist for udsynet kan det tvinge dominansen over på det andet øje. Det kan være derfor at en høj skinne virker bedre for dig. Prøv at få en til at checke din skuldring.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Erfaringer med red dot sigter på haglgevær?

Indlæg af PSindrup » 2. maj 2019, 09:20

HR skrev:
1. maj 2019, 14:39
Bruger du briller? Hvis, så prøv kun at pudse det ene brilleglas. Så vælger din hjerne at følge det øje der har et pudset brilleglas. Hvis det ikke er nok, så kan en klat leverpostej (spyt, jord, fjordvand, what ever) på det andet brilleglas gøre det. Der skal ikke meget forstyrrelse til for at få hjernen til at vælge et øje fra, selv ikke hos skytter med en ret fast dominans.
/HR
Marmelade skrev:
30. apr 2019, 15:37

Hej HR,
Har faktisk lige købt et sæt skydebriller og sat lys og mørk glas i. Glæder mig til at se hvordan det virker.
Hvis jeg bruger brillerne herhjemme, vil dominansen så blive fast eller fungerer de kun mens de er på?
Jeg plejer at sætte et stykke mat tape på det venstre glas, men kun præcis der hvor øjet kikker igennem glasset, når man har monteret geværet på skulderen. På den måde kan jeg stadig orienterer mig til siderne med mit venstre øje, men jeg kan ikke se ned langs løbet med det, når jeg skyder.

Peter

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Erfaringer med red dot sigter på haglgevær?

Indlæg af HR » 2. maj 2019, 10:59

Det er den lidt mindre diskrete måde og det virker rigtigt godt, selv hvis man skyder til den "forkerte" skulder :thumbup: . Der ligger af samme grund en rulle "englehud" fast i min skydevest. Hvis det bare er en svag og skiftende dominans kan det gøres med langt mindre forstyrrelse, som for eksempel et lidt fedtet brilleglas.
/HR
PSindrup skrev:
2. maj 2019, 09:20
Jeg plejer at sætte et stykke mat tape på det venstre glas, men kun præcis der hvor øjet kikker igennem glasset, når man har monteret geværet på skulderen. På den måde kan jeg stadig orienterer mig til siderne med mit venstre øje, men jeg kan ikke se ned langs løbet med det, når jeg skyder.

Peter
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Nyjager2018
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 24. mar 2019, 09:51
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Fyn1
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Erfaringer med red dot sigter på haglgevær?

Indlæg af Nyjager2018 » 1. feb 2021, 05:51

Må man spørge om du har brugt det i denne jagt sæson, og hvis ja, hvordan var det at bruge?
Grydesvamp skrev:
30. apr 2019, 13:58
Jeg puster lige lidt liv i tråden igen.
Jeg fik fornøjelsen af at skyde (og spise) et par ænder inden sæsonen løb ud og til skydning i mørke er det fint med en lysende prik, men det tager dog lidt af det instinktive skydning man er vant til.

Så når bøssen trækkes op kommer man nemt til at stå og sigte med prikken istedet for "bare" at skyde, men det er også det eneste kritik jeg har at sende efter den.

Det rigtige foranhold på lerduer er utrolig nemt at se når prikken står som tydelig reference, så som træning til nye jægere der virkelig døjer med skuldring og foranhold kunne det måske være en nemmere vej til succes, man kan i hvert fald meget nemt se hvor man peger.

Mvh Rasmus

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Erfaringer med red dot sigter på haglgevær?

Indlæg af Ras.Killing » 1. feb 2021, 06:22

Jeg har for ikke så lang tid siden monteret et Aimpoint S1 på min fars O/U.

Syntes det er en fed løsning :thumbup: for en god skytte gør det ringe forskel... Men er man lidt mere urutineret, så er jeg ikke i tvivl om at det er et godt redskab.

Man får med det samme en ''indikator'' på om geværet er skuldret korrek, og om man ser direkte ned langs løbet. Ellers ser man ikke dotten.

Ligeledes syntes jeg det er nemmere at vurdere foranhold osv.

Overvejer meget at få det på min strandjagtskanon :smile: jeg har bare lidt et forbehold med elektronik og saltvand...
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Grydesvamp
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 59
Tilmeldt: 27. aug 2018, 18:13
Interesser: Jagt, og alt mekanik
Geografisk sted: 9381 sulsted
Has thanked: 15 times
Been thanked: 8 times

Re: Erfaringer med red dot sigter på haglgevær?

Indlæg af Grydesvamp » 13. maj 2021, 10:52

Ras.Killing skrev:
1. feb 2021, 06:22
Jeg har for ikke så lang tid siden monteret et Aimpoint S1 på min fars O/U.

Syntes det er en fed løsning :thumbup: for en god skytte gør det ringe forskel... Men er man lidt mere urutineret, så er jeg ikke i tvivl om at det er et godt redskab.

Man får med det samme en ''indikator'' på om geværet er skuldret korrek, og om man ser direkte ned langs løbet. Ellers ser man ikke dotten.

Ligeledes syntes jeg det er nemmere at vurdere foranhold osv.

Overvejer meget at få det på min strandjagtskanon :smile: jeg har bare lidt et forbehold med elektronik og saltvand...
Spot on.
Jeg endte med at sælge det videre da dotten lyste for kraftigt til andejagt i skumringen. Mv kommer man hurtigt til at stå og sigte I stedet for at skyde.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Erfaringer med red dot sigter på haglgevær?

Indlæg af FrederikF » 13. maj 2021, 12:29

Jeg havde et holosight på min nyligt solgte mossberg 835. Den blev brugt til gæs. Lysstyrken kunne skrues meget langt ned. Jeg syntes mægtig godt om det. Lige nu aner jeg ikke hvorfor jeg solgte det sæt :impatient:
Jeg er ikke en god haglskytte, men rammer ok med holosight. Samtidig kan jeg typisk se til at skyde 20 min længere (og kan så næsten skyde til “lukketid”. :oops:
Med mine ordinære haglvåben kan jeg ikke se kornet den sidste halve time (ja jeg er gammel, men de klitheder jeg jager gæs i gør at man har en mørk baggrund at skyde på, det gør at det meget hurtigt bliver meget svært at se).

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 354 times

Re: Erfaringer med red dot sigter på haglgevær?

Indlæg af Dansken » 13. maj 2021, 16:44

Jeg har en Aimpoint på min jagtstigs haglbøsse. Det "løftede" mig flere point når jeg lærte mig at skyde med den.
Foruden markvildt fungerer det også godt til gæs og ålekrager.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Erfaringer med red dot sigter på haglgevær?

Indlæg af Raptor357 » 13. maj 2021, 18:43

FrederikF skrev:
13. maj 2021, 12:29
Jeg havde et holosight på min nyligt solgte mossberg 835. Den blev brugt til gæs. Lysstyrken kunne skrues meget langt ned. Jeg syntes mægtig godt om det. Lige nu aner jeg ikke hvorfor jeg solgte det sæt :impatient:
Jeg er ikke en god haglskytte, men rammer ok med holosight. Samtidig kan jeg typisk se til at skyde 20 min længere (og kan så næsten skyde til “lukketid”. :oops:
Med mine ordinære haglvåben kan jeg ikke se kornet den sidste halve time (ja jeg er gammel, men de klitheder jeg jager gæs i gør at man har en mørk baggrund at skyde på, det gør at det meget hurtigt bliver meget svært at se).
Jeg har et selvlysende forsigte på min sx3, det lyser super svagt, så svagt at men kun kan se det når det er meget mørkt. Jeg købte der hos bownells og de har kun en type korn med tritium. Det kunne måske hjælpe dig.
Jeg har prøvet et rødpunkts sigte, det er sjovt,men ikke optimalt til foranhold for mig.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar