Natsigte analog vs digital. Fordele og ulemper?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Vesterby
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 155
Tilmeldt: 5. apr 2010, 15:14
Interesser: jagt
Geografisk sted: sdr omme
Has thanked: 17 times
Been thanked: 4 times

Natsigte analog vs digital. Fordele og ulemper?

Indlæg af Vesterby » 14. feb 2019, 07:48

Over skriften siger hvis det hele..
Vil godt høre erfaringer med natkikket om der er analog eller digital Sigtekikkert. Fordele og ulemper ved hver..
Til en pris under 15.000,-
Til bevægeligemål.
Til skudafstand på op til 130 mtr. stående mål.
Med Weaver montage.
Til mårhund.
Vh Thomas

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 334 times

Re: Nat sigte analog vs digital. Fordele og ulæmper.

Indlæg af Tangloppen » 14. feb 2019, 09:26

Til 15000,- får du ikke noget vanvittigt højtydende.
Hvis det er analogt vil det være af russisk oprindelse, sikkert Katod, ikke at det nødvendigvis er en dårlig ting, men deres PSU’er har et lidt blakket ry, så hvis du køber analogt så sørg for at have kvittering (og 2 års reklamationsret).
Digitalt ville jeg være mindre nervøs ved, sørg blot for at købe en ordenlig IR lygte hvor lyskeglen kan snævres tilstrækkeligt ind.

Ærgeligt at Sionyx ikke har lavet et natsigte endnu, deres Aurora ville ellers være helt perfekt til dine behov.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Nat sigte analog vs digital. Fordele og ulæmper.

Indlæg af Bofhenator » 14. feb 2019, 10:05

Prøv at kigge på Armasight Vampire, deres Core system får ret rosende ord (og er ikke piv dyrt), det er analogt.

De har også en digital løsning, Drone Pro, der er lidt over dit budget, men bliver også rost.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Nat sigte analog vs digital. Fordele og ulæmper.

Indlæg af T-REX » 14. feb 2019, 14:15

ATN koster ikke en herregård, og får OK anmeldelser
https://magasin.mitjagtblad.dk/en_US/19 ... kkert.html

De er så efter denne test, kommet med en 4K Pro serie, med bedre opløsning, og lavere strømforbrug.

https://www.atncorp.com/x-sight4k-pro-d ... cope-3-14x
Denne model, har 90mm eye relief.

Denne kan integreres, med en LRF, der monteres, direkte, på kikkerten, hvis man har den slags lyster.
https://www.atncorp.com/range-finder-abl-1500

Opticsplanet har dem, på deres side.

Den er på Presidents Day Special... Kom lige til at trykke "KØB", inkl. extended battery pack.
https://www.opticsplanet.com/opmod-x-si ... scope.html
https://www.opticsplanet.com/atn-1-500- ... copes.html
Senest rettet af T-REX 14. feb 2019, 15:13, rettet i alt 1 gang.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Nat sigte analog vs digital. Fordele og ulæmper.

Indlæg af T-REX » 14. feb 2019, 14:27

I DK, fås ATN bl.a. her:

http://jagt-jakt.dk/produkter/natkikker ... t-4k-3-14x (DKK 7995) Så de er noget under, dit budget.

Fordele ved mange digitale natsigter: De kan bruges, uanset lys, bliver ikke "overloadet" af dagslys
ATN varianten er et dag/natsigte, der kører med farver, om dagen, og sort/hvis om natten

Mange digitale sigter, kan bruges til at optage jagten med. (SD Kort eller data til SmartPhone.)
Senest rettet af T-REX 14. feb 2019, 15:16, rettet i alt 1 gang.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Torben Dahl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 542
Tilmeldt: 23. maj 2012, 14:12
Interesser: jagt
Geografisk sted: roslev
Has thanked: 141 times
Been thanked: 92 times

Re: Natsigte analog vs digital. Fordele og ulemper?

Indlæg af Torben Dahl » 14. feb 2019, 15:15

jeg har prøvet atn x sight,armasigt vampire ,og atn 4k,jeg er nu gået tilbage til min zeiss victory ht og så en grøn lygte på den,atn hopper i billed æder strøm,vampire er helvedes tung,atn 4 k frøs fast i menuen inden jeg fik den prøvet,har du ikke nogle sigtemidler på dit løb tror jeg du skal finde noget klip on ,og der kan du vist få noget godt til 15000, spørg Kjeld Nyhus han giver dig et ærligt svar og er nok den der ved mest om natkikkerter i praktisk brug,hedder han ikke kjelland herinde
Blaser R8 Lux grade 4
3006
zeiss victory HT 3-12x56 asv
aimpoint H34s
zeiss victory RF 8x42
zeiss sfl 8x30
blaser f 16 grade 4 12/76
pulsar digex c50
pulsar axion 2 lrf 35 xq
sako finnfire 2 22 LR
leupold freedom rimfire 2-7x33

LarsRas
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 39
Tilmeldt: 30. aug 2015, 22:22
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: Natsigte analog vs digital. Fordele og ulemper?

Indlæg af LarsRas » 14. feb 2019, 19:17

i det prisleje kan jeg anbefale en Black ghost clip on. den er analog og monteres bare i enden af din normale sigtekikkert og men en f.eks 850 xlr IR lygte vil du være rigtig godt kørende. men jeg har et lille tillægsspørgsmål. har du fået tilladelse til at bruge natkikkert til mårhund? ved der er flere der har søgt men alle har fået afslag

Vesterby
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 155
Tilmeldt: 5. apr 2010, 15:14
Interesser: jagt
Geografisk sted: sdr omme
Has thanked: 17 times
Been thanked: 4 times

Re: Natsigte analog vs digital. Fordele og ulemper?

Indlæg af Vesterby » 15. feb 2019, 21:07

Hej igen og tak for jeres svar jeg er ved at blive klogere på emnet og prøver også at finde udad hvad der egentligt er jeg vil ha...
Jeg vil ha noget der er så simpelt som muligt og bare gør det den skal...
Jeg har ikke tilladelse til mårhund...
Men når jeg ved lidt mere om hvad jeg kunne tænke mig så kunne jeg vel undersøge tilladelser og regler...


Hvis i hver især skulle skrive hvad i selv ville købe og hvorfor...bare med få ord.. vh Thomas

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Natsigte analog vs digital. Fordele og ulemper?

Indlæg af Kortmentyk » 15. feb 2019, 21:33

Jeg ville bruge 10-11 Tusind på en pulsar quantium 30 lite spotter og 4-5 Tusind på en yukon photon. Det ligger meget tæt på dit budget. Evt supplere med en god ir lygte til photonen.

Vesterby
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 155
Tilmeldt: 5. apr 2010, 15:14
Interesser: jagt
Geografisk sted: sdr omme
Has thanked: 17 times
Been thanked: 4 times

Re: Natsigte analog vs digital. Fordele og ulemper?

Indlæg af Vesterby » 15. feb 2019, 22:10

Kortmentyk skrev:
15. feb 2019, 21:33
Jeg ville bruge 10-11 Tusind på en pulsar quantium 30 lite spotter og 4-5 Tusind på en yukon photon. Det ligger meget tæt på dit budget. Evt supplere med en god ir lygte til photonen.
Den tanke har strejfet mig ..
Har prøvet natjagt med en aldi NV med ir. Og en alm lygte på min gamle leupold vx 2 3-9x50.
Lidt samme tankegang... det virker fint med lygten... og når/ hvis en gris er nok....

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Natsigte analog vs digital. Fordele og ulemper?

Indlæg af Raptor357 » 16. feb 2019, 10:49

Der kan være forsinkelse i et digitalt sigte, det er der aldrig i et analogt.
Så alene den forskel gør at jeg aldrig ville bruge f.eks. et ATN sigte til et bevægeligt mål. 10ms forsinkelse er rigeligt til at du ikke rammer hvor du skal, men det er kort tid nok til at man ikke opdager forsinkelsen
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Natsigte analog vs digital. Fordele og ulemper?

Indlæg af T-REX » 16. feb 2019, 19:57

Raptor357 skrev:
16. feb 2019, 10:49
Der kan være forsinkelse i et digitalt sigte, det er der aldrig i et analogt.
Så alene den forskel gør at jeg aldrig ville bruge f.eks. et ATN sigte til et bevægeligt mål. 10ms forsinkelse er rigeligt til at du ikke rammer hvor du skal, men det er kort tid nok til at man ikke opdager forsinkelsen
Et dyr, der løber 40 km/t, vinkelret, på skudretningen, vil flytte sig, ca. 11 cm, på 10ms. og et, der går 5 km/t vil flytte sig, ca 1,4 cm.
Tiden fra du beslutter at skyde, til skuddet går, vil ofte være noget mere, end 10ms.

Hvis du kender dit udstyr, så kan jeg ikke se, at det er et problem.
Personligt, er jeg så ringe en skytte, at jeg holder mig, til dem, der står stille. :oops: Og helst ikke for langt væk.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Bager
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 113
Tilmeldt: 9. maj 2015, 10:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydvest sjælland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 18 times

Re: Natsigte analog vs digital. Fordele og ulemper?

Indlæg af Bager » 23. feb 2019, 16:47

Det vigtigste natgrej er spotteren. Jeg anbefaler pt. en Helion XQ38F spotter. Den står til ca 20.000kr og så en Subzero klon fra Kina til 600kr plus evt. told hvis den bliver taget. Spotteren er den der gør nattejagt spændende. Du kan se hvad der foregår og du kan bruge den hele natten uden besvær. Termisk afgiver ikke lys, så du kan se uden at blive opdaget. Når du så er klar til at tage skuddet, så kan de gøre med en laser der kun oplyser et meget afgrænset område og derfor skræmmer så lidt som muligt. En god IR natsigte og en god lampe er selvfølgelig bedre, men en 3000-5000kr Yukon vil gøre det fint til foderpladsjagt i DK og Sverige.

https://www.ebay.co.uk/itm/Long-Distanc ... :rk:8:pf:0


Jeg har haft Både ATN X-sight og Vampire. Vampiren er MEGET bedre end en X-sight 1 og 2. Om den slår den nye X-sight ved jeg ikke, men ATN folkene snakker altid om at den "næste" firmware vil løse deres problemer.... Jeg har nu en El Diablo clip on og den spiller og jeg har taget lange gode skud med den, men mindre kan gøre det.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Natsigte analog vs digital. Fordele og ulemper?

Indlæg af NWF » 24. feb 2019, 07:05

Jeg bruger en Flir termisk spotter og en Yukon 6x50 kikkert - kan ikke undvære spotteren da geværet bliver lidt klodset med Yukon'en på, så sidder ikke lige og afsøger med denne. Begge ting virer fint, men æder noget batteriet, og man kan ikke lige smide nye batterier i Flir'en da denne oplades via USB(jeg løser det via en lille powerbank) - så spotteren bør du tænke ind i budgettet.

Jeg er ret ligeglad med alle de funktioner en digital kikkert har med optagelser, Wifi, forskelle sigter osv osv - vil bare have noget jeg kan se klart i om natten :smile:

Skal ikke kloge mig på analog - men mere en praktisk ting ift at bruge kikkert om natten. Det faste zoom i min Yukon er for højt/tæt på ift afstanden på flere af foderpladerne på vores revir i Sverige(4,5'eren have været bedre i mit tilfælde), så man skal lige holde tungen lige i munden når man skal have sigtet på dyret i mørket - har kostede mig skudchance pga zoomet har gjort det svært at finde dyret. Skulle jeg vælge om, så havde jeg nok taget en Polar F135 eller F155 clip-on istedet for Yukon og så haft muligheden for variable zoom via min normale riffelkikkert. Jeg har leget lidt med Nitesite skærmene, og synes faktisk det virker ok - er ikke en elegant løsning, og koster alt for meget herhjemme ift England, men de kammerater jeg har som bruger det får sgu nedlagt nogle grise
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Bager
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 113
Tilmeldt: 9. maj 2015, 10:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydvest sjælland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 18 times

Re: Natsigte analog vs digital. Fordele og ulemper?

Indlæg af Bager » 24. feb 2019, 09:50

For at svare på spørgsmålet så bruger digitale sigter en MASSE strøm og analoge næsten ingen ting. Billedet på de digitale enheder kan godt "gnistre" lidt. Digitale enheder kan godt lidt 940nm lys som har kortere rækkevidde end f.eks. 850nm. Du kan f.eks. optage film med digitale enheder, hvilket du ikke kan med analoge.

Besvar