Ny håndkikkert, hvilken? Swarovski og lignende.

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Ny håndkikkert, hvilken? Swarovski og lignende.

Indlæg af Sierra13 » 2. mar 2019, 20:13

Hej NVF

Jeg er på udkig efter en ny håndkikkert, men jeg er noget i tvivl om hvad jeg skal kikke på.

Jeg har indtil nu, lånt en Swarovski EL 8x42, super lækker kikkert.

Og vil egentlig godt have noget i samme klasse, men jeg er ikke helt klar over hvad der er af konkurrenter?
8x42 er for lidt til mig, jeg ender med sommetider at bruge kikkerten på riflen fremfor håndkikkerten da jeg ikke synes det er forstørrelse nok. Så overvejer også lidt over hvor højt jeg skal op.

Skudafstande ud omkring 300m men håndkikkerten vil så også skulle bruges til at "spotte" lidt længere ude.


Har i nogen gode bud? eller noget jeg bør tage med i overvejelserne.
Lige nu er jeg bare glad for den her swarovski, men det ender med jeg skal have min egen. Og det ville være dumt at købe en magentil uden at have tænkt grundigt over det.

NBP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 9. aug 2008, 18:58
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midt/Sydsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Ny håndkikkert, hvilken? Swarovski og lignende.

Indlæg af NBP » 2. mar 2019, 22:05

For år tilbage, var jeg ude efter en ny kikkert, men var i tvivl om, hvorvidt det skulle være Zeiss eller Swaro(prisforskellen var marginal). Jeg henvendte min i den lokale jagtbutik(hvor jeg var særdeles godt kendt :biggrin: ), og fik tilbudt at tage begge kikkerter med hjem, med besked på at sætte mig ud i skumringen og skifte mellem dem. På den måde ville jeg selv kunne vurdere, hvilken kikkert, som var bedst til mine øjne. Desværre valgte vores køleskab at stå af samme dag, så fruen prioriterede min nye kikkert ned.
Sådan et tilbud får man kun ved at være på god fod med sin forhandler. Det kræver selvfølgelig at forretningen har tillid til dig, eller at du kan stille en fornuftig sikkerhed. Men selve ideen mener jeg er genial.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Ny håndkikkert, hvilken? Swarovski og lignende.

Indlæg af Sierra13 » 3. mar 2019, 15:24

NBP skrev:
2. mar 2019, 22:05
For år tilbage, var jeg ude efter en ny kikkert, men var i tvivl om, hvorvidt det skulle være Zeiss eller Swaro(prisforskellen var marginal). Jeg henvendte min i den lokale jagtbutik(hvor jeg var særdeles godt kendt :biggrin: ), og fik tilbudt at tage begge kikkerter med hjem, med besked på at sætte mig ud i skumringen og skifte mellem dem. På den måde ville jeg selv kunne vurdere, hvilken kikkert, som var bedst til mine øjne. Desværre valgte vores køleskab at stå af samme dag, så fruen prioriterede min nye kikkert ned.
Sådan et tilbud får man kun ved at være på god fod med sin forhandler. Det kræver selvfølgelig at forretningen har tillid til dig, eller at du kan stille en fornuftig sikkerhed. Men selve ideen mener jeg er genial.

Det var godt nok et fint tilbud du har fået der.
Jeg har dog ikke en "lokal/jeg plejer at bruge" pusher at gå til.

Men det er især sådan noget der kunne være relevant at se på, for kikkerten skal både bruges nat og dag :smile:

Taby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 436
Tilmeldt: 8. dec 2006, 08:17
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 66 times
Been thanked: 39 times

Re: Ny håndkikkert, hvilken? Swarovski og lignende.

Indlæg af Taby » 3. mar 2019, 19:41

Jeg ville tage et kik på Leica.

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Ny håndkikkert, hvilken? Swarovski og lignende.

Indlæg af Boryx » 3. mar 2019, 19:53

Jeg har haft alle tre. Swarovski El, Leica HDB og Zeiss med afstandsmåler. Min Zeiss er til salg, til fordel for en Swarovski El Range.

Gå ikke over åen efter vand, køb en Swarovski EL hvis du ikke skal have en kikkert med afstandsmåler. Jeg har ikke prøvet en håndkikkert der matcher den.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Ny håndkikkert, hvilken? Swarovski og lignende.

Indlæg af Sierra13 » 4. mar 2019, 08:59

Boryx skrev:
3. mar 2019, 19:53
Jeg har haft alle tre. Swarovski El, Leica HDB og Zeiss med afstandsmåler. Min Zeiss er til salg, til fordel for en Swarovski El Range.

Gå ikke over åen efter vand, køb en Swarovski EL hvis du ikke skal have en kikkert med afstandsmåler. Jeg har ikke prøvet en håndkikkert der matcher den.
Swarovskien er også virkelig lækker, og har besluttet at den godt må koste lidt fordi jeg forventer den holder i mange år.

Får du brugt det med afstandsmåleren, det var en af de ting jeg har ting jeg har tænkt på om var rar at have eller om det ofte gik hen og blev lidt ligegyldig gadget?

Hvilken størrelse har du din swarovski og evt de andre i? tænker om 10x forstørrelse er nok, og om mere vil være for meget?

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Ny håndkikkert, hvilken? Swarovski og lignende.

Indlæg af Boryx » 4. mar 2019, 09:14

Afstandsmåler er virkelig blevet noget jeg bruger. Men om jeg har brug for det..... hmm.. Det tossede er at man efterhånden ikke kan skyde uden at vide om afstanden er 125 eller 145 meter, jeg tager jævnligt mig selv i at klikket to klik op når jeg skal skyde på 150 meters afstand. Det er fjollet og egentlig en faktor som kunne risikere at misse en chance ved.

Men i terræner man ikke kender (Skotland, flade store marker i Polen etc.) så synes jeg det er smart at man ikke bliver "snydt" af en fejlvurdering.

Jeg kommer ikke til at undvære afstandsmåler igen, men om det er nødvendigt... Næ - ville nok egentlig have bedre gavn af en lille let (bruger min kikkert arbejdsmæssigt nærmest dagligt i nogle timer) 8x32 Swarovski EL og så en løs afstandsmåler.

10x eller 8x er nok til at spotte dyr - højere forstørrelse er dejligt til at observere, men ikke anvendeligt til afsøgning af terræn pga. det nedsatte synsfelt.
Så i den optimale verden en 15x forstørrelse i bilen og tårnet, en 8 eller 10x til pürsch.

Taby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 436
Tilmeldt: 8. dec 2006, 08:17
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 66 times
Been thanked: 39 times

Re: Ny håndkikkert, hvilken? Swarovski og lignende.

Indlæg af Taby » 27. jul 2019, 11:12

Jeg ville kikke lidt på leica også. Jeg har også haft lånt 1 swarovski, 1 zeiis og 1 leica med hjem fra den lokale pusher. Lånte dem fra lørdag middag til mandag eftermiddag så havde rig mulighed for at teste inden valget faldt på leicaen. Jeg har også lige haft lånt en pulsar axion xm30 og en xm38 med hjem i et par dage til test inden jeg valgte xm38. Det er en af de mange fordele ved at handle lokalt og det er langt vigtigere med god service end at spare lidt håndører ved køb på nettet. Og er der noget der fejler er det også nemmere at køre 15 km end det er at skal diskutere med en udenlandsk webshop

Taby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 436
Tilmeldt: 8. dec 2006, 08:17
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 66 times
Been thanked: 39 times

Re: Ny håndkikkert, hvilken? Swarovski og lignende.

Indlæg af Taby » 27. jul 2019, 11:13

Jeg ville kikke lidt på leica også. Jeg har også haft lånt 1 swarovski, 1 zeiis og 1 leica med hjem fra den lokale pusher. Lånte dem fra lørdag middag til mandag eftermiddag så havde rig mulighed for at teste inden valget faldt på leicaen. Jeg har også lige haft lånt en pulsar axion xm30 og en xm38 med hjem i et par dage til test inden jeg valgte xm38. Det er en af de mange fordele ved at handle lokalt og det er langt vigtigere med god service end at spare lidt håndører ved køb på nettet. Og er der noget der fejler er det også nemmere at køre 15 km end det er at skal diskutere med en udenlandsk webshop

Besvar