hvordan indstiller man sigte korn?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
AirgunsAreFun
Newbie
Newbie
Indlæg: 22
Tilmeldt: 18. apr 2019, 14:18
Interesser: luftpistoler og luftgevær
Geografisk sted: vejle
Been thanked: 2 times

hvordan indstiller man sigte korn?

Indlæg af AirgunsAreFun » 26. apr 2019, 14:12

hej.

jeg har en hatsan 1000x striker luftriffel og en hw45 som jeg gerne vil indstille så det passer helt perfekt til mig men jeg kan ikke finde nogen guides på hvordan man bære sig ad.

jeg har kun erfaring med luftvåben hvor der er fast korn og kærv og salonriffel nede i skydeklubben hvor sigtemidler er justeret i forvejen så jeg vil gerne lære selv at kunne gøre det.

er der nogen der kan vejlede eller smide et par links så jeg kan lære det selv ?

tak for hjælpen.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7298
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1069 times

Re: hvordan indstiller man sigte korn .

Indlæg af Langenge » 26. apr 2019, 14:34

Du kan hente manualen til din HW-45 her:
https://weihrauch-sport.de/wp-content/u ... 3-2017.pdf
I den er der vist meget tydeligt, i både tekst og gode illustrationer, hvordan man gør.
Og mon ikke det grundlæggende i det kan overføres til din anden skyder :smile:
.
Udklip1.JPG
Udklip1.JPG (36.14 KiB) Vist 8835 gange
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: hvordan indstiller man sigte korn .

Indlæg af Mapzter » 26. apr 2019, 14:48

Og manualen til Hatsan er her:
https://drive.google.com/file/d/0BxckxL ... dnbEE/view

Det ser rimelig simpelt ud at indstille:
Screenshot 2019-04-26 at 14.46.53.png
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21700
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Re: hvordan indstiller man sigte korn?

Indlæg af Refraktorius » 26. apr 2019, 16:20

Men det helt principielle princip i indskydning er:


Kontroller at alt er spændt sammen som det skal være.

Anvend et mål med et veldefineret sted at sigte.

Hav den afstand til målet som du gerne ellers vil skyde på (start med 10 m når det er luft)

Brug en skydestilling der er så stabil som muligt.

Skyd en “gruppe” (det kan være fem skud), hvor du er omhyggelig med at gøre alting rigtigt, og sigter det samme sted.

Find midten af gruppen (middeltræfpunktet) og vurder, hvor meget der skal flyttes i siden og højden.

Hvis der står i manualen hvor meget “et klik” flytter skuddet, så beregn hvor mange klik. Hvis ikke, så gæt.

Skyd en ny gruppe, find middeltræfpunktet og gentag til den er der.


Supplerende:
Har du ikke har indskudt et våben før, så start med kun at justere i siden og når sideretningen passer, så justerer du højden.
Forvent at blive træt undervejs. Tag nogle pauser.
Husk at dit træfpunkt sagtens kan ændre sig med skydestillingen og når du bliver træt.
Den klassiske begynderfejl er at skyde et skud, justere, skyde igen, justere osv. Det kan man godt gøre hvis man er en virkelig stabil skytte i en rigtigt god skydestilling. Alle andre bliver bare frustrerede af det.

Det er ikke svært, bare du tager den tid det nu engang tager og arbejder systematisk.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

AirgunsAreFun
Newbie
Newbie
Indlæg: 22
Tilmeldt: 18. apr 2019, 14:18
Interesser: luftpistoler og luftgevær
Geografisk sted: vejle
Been thanked: 2 times

Re: hvordan indstiller man sigte korn?

Indlæg af AirgunsAreFun » 27. apr 2019, 13:07

mange tak skal i have. jeg har godt set på youtube nogen der bruger et eller andet fast stativ så de er sikker på geværet ikke rykker sig.

min ven har været i millitæret så jeg har spurgt ham om hvordan jeg skal bære mig af også. men tak for jeres svar nu har jeg vist det jeg skal bruge.

mange tak skal i have.

ps jeg fandt manualen i æsken til pistolen. den var pakket som ny men jeg kan ikke læse så lille skrift som den er skrevet på uden mine læsebriller så dem skal jeg lige have fundet først :)

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21700
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Re: hvordan indstiller man sigte korn?

Indlæg af Refraktorius » 27. apr 2019, 22:11

Et luftgevær kan være meget påvirket af hvordan det holdes, specielt et fjedergevær som skyder “vildt sygt hårdt”.

Så indskyder du på en måde, så bliv ikke overrasket hvis det rammer et andet sted, når du skyder og holder det på en anden måde.

(Jeg har gået til soldat i ret mange år. Den metode jeg beskrev er også ret populær der)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

AirgunsAreFun
Newbie
Newbie
Indlæg: 22
Tilmeldt: 18. apr 2019, 14:18
Interesser: luftpistoler og luftgevær
Geografisk sted: vejle
Been thanked: 2 times

Re: hvordan indstiller man sigte korn?

Indlæg af AirgunsAreFun » 28. apr 2019, 15:05

Refraktorius skrev:
27. apr 2019, 22:11
Et luftgevær kan være meget påvirket af hvordan det holdes, specielt et fjedergevær som skyder “vildt sygt hårdt”.

Så indskyder du på en måde, så bliv ikke overrasket hvis det rammer et andet sted, når du skyder og holder det på en anden måde.

(Jeg har gået til soldat i ret mange år. Den metode jeg beskrev er også ret populær der)
det har jeg faktisk også en fornemmelse af betyder meget hvordan man står når man skyder. .

jeg indstilled mit sigtekorn på min hw45 over et par dage så nu rammer jeg nogenlunde hvad jeg sigter på . jeg er ikke en god pistol skytte og den er lidt tung og jeg har kun skudt omkring 60 skud med den men her idag skød jeg ti skud med en hånd som min ven har vist mig hvordan man gør i konkurrance og ramte samlet i det sorte på skiven med syv skud to af dem i midten og så tog jeg 3 skud. med dobbelthånd men der ramte jeg spredt ud over det hele.

fin guide du har lavet til mig den skal jeg nok huske .

Besvar