Råd/ vejledning søges til køb af kamera.

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Slettet bruger

Råd/ vejledning søges til køb af kamera.

Indlæg af Slettet bruger » 9. jun 2019, 19:53

Hvis jeg vil have et kamera til at fotografere råvildt (bukke) med - hvad skal jeg så købe ?
Det vil komme til at foregå både fra køkkenvinduet på stativ, fra bilvinduet og lidt i felten (ganske lidt)
Hvad skal man op i, for at kunne (nær) studere en opsats ?
Om det er spejlreflex, digitalt, lommeformat, forsats og stjerne kikkert er for så vidt ligegyldigt - dog skal det være handy og gerne billigst muligt.

Kom frisk, men i et sprog som en der INTET ved om foto, kan forstå.

Evt. link til salgsannoncer med “ det her er lige sættet” er velkomne.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Råd/ vejledning til køb af kamera.

Indlæg af Kenned » 9. jun 2019, 21:31

Slettet bruger skrev:
9. jun 2019, 19:53
Hvis jeg vil have et kamera til at fotografere råvildt (bukke) med - hvad skal jeg så købe ?
Det vil komme til at foregå både fra køkkenvinduet på stativ, fra bilvinduet og lidt i felten (ganske lidt)
Hvad skal man op i, for at kunne (nær) studere en opsats ?
Om det er spejlreflex, digitalt, lommeformat, forsats og stjerne kikkert er for så vidt ligegyldigt - dog skal det være handy og gerne billigst muligt.

Kom frisk, men i et sprog som en der INTET ved om foto, kan forstå.

Evt. link til salgsannoncer med “ det her er lige sættet” er velkomne.
Jeg ville vælge et godt snapshot kamera med en stor optisk zoom på.

Fx et i Panasonic TZ serien. Fx dette: https://www.fotoc.dk/panasonic-kamera/8 ... AqZd8P8HAQ

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Råd/ vejledning til køb af kamera.

Indlæg af Raptor357 » 10. jun 2019, 00:53

Jeg er lidt foto ramt.
så jeg startert på fotosk
du skal have en lang brændvide hvilket svaret til forstørrelsen. 300-600mm (ekvalilent ved 35mm) er ikke for meget men nok snare passende med 300mm som absolut minimum. ekvalilent ved 35mm betyder at du kan sammenligne forskellige modeller, afhænig af sensor størrelsen er der en cropfaktor.
optikken skal være lysstærk, normalt snakker man en blænde på f/2.8 eller lavere når man siger lysstærk, men ved 300mm er f/4 pænt og f/5.6 ok. en lavere blænde betyder mere lys.
Sensoren skal helst være stor fysisk og have et "lavt" antal megapixels. så performer sensoren typisk bedre og der er mindre støj i billedet.

DPreviev en en af flere udemærkede review sider, en anden et steves digicam som ser ud til at være gået i hundene, men imagine resource er blevet bedre.
din kategori hedder long zoom, ikke at forveksle med super zoom (som bare betyder mange gange zoom og det er typisk skidt)
https://www.dpreview.com/reviews/buying ... om-cameras
https://www.imaging-resource.com/WB/WB.HTM?view=dp_long
DPreview er glade for sony RX10 IV og den er også rigtig fin og dyr. De har Panasonic TZ100 på andenpladsen og der er for mange kompromiser i den til min smag, TZ200 er formentligt dårligere end dårligere end TZ100 da zoom faktoren er højere. det giver mere farve forvrængning.

ser man på Panasonic DMC-FZ1000 så syntes jeg de kompromier der er lavet er bedre. kameraet fylder mere, optikken er mere lysstærk.
men det er nok ganske sort snak.

her kan du sammenligne forskellige modellers billede under forskellige lysforhold og iso (lysfølsomhed) du skal jegne med at du nok kommer til at bruge op til iso 1600 for at undgå rystede billeder.
https://www.dpreview.com/reviews/image- ... 9675996231

ud fra ovenstående vil jeg anbefale dig at se nærmere på Panasonic DMC-FZ1000 frem for FZ300, FZ2500 og TZ100.
Hvis økonomien er til Sony RX10 IV så køb den, den er lidt bedre.

EDIT: der er en mk 1 og 2 af FZ1000, mk2 er forbedret i detaljerne, der er intet der springer i øjnene
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar