Hvilken drivjagtskikkert af de ,,3 store”?!?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
KKA
Gold Member
Gold Member
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 101 times

Hvilken drivjagtskikkert af de ,,3 store”?!?

Indlæg af KKA » 1. aug 2019, 07:57

Jeg skal på et par drivjagter, som jeg ikke har den store erfaring i, deraf spørgsmålet. Har prøvet mange trykjagter, hvor det har været tilstrækkeligt at bruge en variabel sigtekikkert fra 2,5.

Jeg skønner samtidigt, at pundets kursfald, har gjort det attraktivt at investere i enten en Leica Magnus, Swarovski eller Zeiss Victory drivjagtskikkert.
Har god købserfaring hos Cluny Country Store.

Skal sidde på en R8.

Nogen anbefalinger/erfaringer på disse 3 drivjagtskikkertvarianter?

Kras
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffelskydning, jagt, udstyr
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 30 times

Re: Hvilken drivjagtskikkert af de ,,3 store”?!?

Indlæg af Kras » 1. aug 2019, 08:23

Hvis det skal være en kikkert og ikke en aimpoint, så ville jeg vælge swarovski z8i i 0,75-6, den vil være suveræn og alsidig til den form for jagt. Personligt har jeg haft en 1-6x drivjagtskikkert de sidste mange år, men skiftede til aimpoint sidste år og det fungerer perfekt til de hurtige skud på korte afstande som kendetegner de fleste situationer på decideret drivjagt i feks Polen. Er det mere tryk-/bevægelsesjagt der er tale om, så ville jeg tage en kikkert på og ikke aimpointen.

Ps. Har også R8 så der er fordelen at skift mellem aimpoint og kikkert kan foretages på sekunder, direkte på posten såfremt de lokale forhold fordrer den ene eller anden løsning.

AHSV
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 9 times
Been thanked: 56 times

Indlæg af AHSV » 1. aug 2019, 08:31

Jeg har en Swaro 1-6. Den har fungeret absolut perfekt for mig - så jeg ville nappe sådan en eller en 1-8.

Mvh.
Anders

Marmelade
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, riffel, hagl og hund
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af Marmelade » 1. aug 2019, 08:43

Jeg ville helt klar vælge en z8i i 0,75-6 - også over aimpoint, da jeg skyder med begge øjne åbne og der er Swarovski'en altså bare lækker!
Syntes Aimpoint blokerer mere af udsynet. Derimod ikke sagt at jeg syntes du også burde kigge på den.

Hvis jeg var i dine sko, så ville jeg tage ud og kigge på dem alle 4. Hver mand ser forskelligt igennem en kikkert :blink:
If it flies
It dies

If it hops
It drops

MortenV
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 12 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af MortenV » 2. aug 2019, 00:23

Et af mine bedste køb nogen sinde er en Zeiss V8 1-8. Den er ikke hverken god eller dårlig i skumringen. Til alt andet praktisk (0-200m) jagt i dagslys er den fantastisk. På 1 ganges forstørrelse skyder man let med begge øjne åbne.

KKA
Gold Member
Gold Member

Indlæg af KKA » 2. aug 2019, 07:05

Takker for svarene! Det lader til, at valget skal ligge mellem Swarovski og Zeiss, selvfølgelig med en praktisk test inden, som anbefalet.
Jeg er med på, at berettigelsen kun er til drivjagt. Måske tillige som hundemand, hvor jeg er lidt træt af at rende rundt med en stor Swarovski på riflen: det bliver til mange km på en støverjagt i klitplantager, og man bliver jo ikke yngre;-)

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 210 times
Been thanked: 350 times

Indlæg af TheDarkSide » 2. aug 2019, 21:23

Jeg tror sgu ikke du går galt med S&B, Zeiss, Swaro eller Leica. Se dem i en butik og vælg den du synes er bedst. På papiret og i virkeligheden er de jo meget ens og kan det samme, men hvis man har en præference for et bestemt mærke eller bare føler den ene er bedre end de andre, så skal man efter min mening lade følelserne afgøre det. Det er jo vigtigt at man stoler på det drej man har..

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 110 times
Been thanked: 373 times

Indlæg af Raptor357 » 2. aug 2019, 21:38

De er alle gode, køb med hjertet.
Jeg har selv en Khales 1-4 på min safari riffel, den er kun på 4 ved indskydning.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

JRexA
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 258 times
Been thanked: 572 times

Indlæg af JRexA » 2. aug 2019, 22:15

Hvad med Schmidt & Bender?
De har både 1,1-5 og 1-8
https://www.schmidtundbender.de/en/prod ... nting.html
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
Jesper Rex

KKA
Gold Member
Gold Member

Indlæg af KKA » 3. aug 2019, 08:05

Tak igen for input!

Har fået et skriftligt tilbud fra Robin Shedden fra Cluny, hvor de pt har Swarovski 1-8x24 med dualsigtet på tilbud med ballistiktårn/Blasermontage/Ringe for 2325£

Fristende, men som tidligere påpeget, bør man selvteste og der er de andre fine mærker som Kahles og Schmidt und Bender bestemt et alternativ.

Opfattede egentligt sidstnævnte som en decideret ,,langdistanceproducent”, primært til militært brug.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt med hund, kniv og gevær.
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 413 times
Been thanked: 1084 times

Indlæg af C-X » 3. aug 2019, 08:23

Hvis du allerede har Swarovski og er glad for det, hvorfor så ikke fortsætte, så betjeningen og oplevelsen er den samme?
En throw lever giver god mening på drivjagtsoptik, kan se at Swarovski laver en til deres optik også.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

NWF
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 102 times
Been thanked: 50 times

Indlæg af NWF » 3. aug 2019, 09:39

KKA skrev:
3. aug 2019, 08:05
Fristende, men som tidligere påpeget, bør man selvteste og der er de andre fine mærker som Kahles og Schmidt und Bender bestemt et alternativ.

Opfattede egentligt sidstnævnte som en decideret ,,langdistanceproducent”, primært til militært brug.
S&B er jo også meget kendt for sin PM II 5-25x56 som vel i en årrække satte standarden for langdistance kikkerter - men de laver fine kikkerter til jagt også. Har selv 2 stk. S&B, en Exos 1-8x24 som jeg mere eller mindre bruger til det meste(undtagen om natten, der ryger min S&B Stratos 2,3-13x56 da min natoptik passer her til).

1-8x dækker over det meste man kommer ud for her i DK, og en S&B er lystærk nok til meget - har brugt den om natten på oplyste åtelpladser uden problemer.

Vil du undgå at bruge en formue, så har Østjysk nogle gode fødselsdagstilbud på S&B lige nu i både 1,5-6x42 og 1,5-8x42

https://www.huntinglife.net/webshop/66- ... tekikkert/

https://www.huntinglife.net/webshop/66- ... tekikkert/

Er selvfølgelig ikke 1x, men 1,5x ville ikke skræmme mig at bruge - begge vejer dog lidt mere end f.eks. Exos'en(550 g) - Zenith vejer 610 g og Strato 650 g, men man får også noget mere lys i dem og ville kunne bruge dem bedre i skumring osv.

Besvar