Henning skrev: ↑25. sep 2019, 16:03
Netop jeg skriver ...det er godt, hvis det passer, men jeg er lidt tvivlende .... og at jeg til dagligt bla. arbejder med elektroniske sikkerhedskodelåse...og min erfaring er- kører de tør for batteristrøm - og kommer til at stå fra alt fra tre uger til et par måneder, er det ikke sikkert at man får liv i dem igen ...uden hjælp fra en låsesmed, som kender den bagvedlæggende masterkode (er vel egentligt det du kalder et "hash"). Masterkoden har jeg lidt på fornemmelsen at fabrikanten ikke udlevere til en "tilfældig kunde", da denne kan dække over en serie af producentens kodelåse.. jeg har i hvert fald haft brug for at bruge en låsesmed til at få åbnet et par bokse, fordi kodelåsen var løbet tør for strøm, et par gange.... Jeg har dog været heldig at kunne åbne dem på låsens oprindelige transportkode, enkelte gange... (hvilket også er grunden til jeg privat er mere til gammeldags "jern-nøgle" )
Nej, en "hash" er bare en måde at gemme en kode på så den ikke er ( umiddelbart ) læselig, noget langhåret matematik gør at man ikke kan genskabe passwordet fra hash-værdien.
Når passwordet indtastes "hasher" man det igen, og sammenligner de to hashede værdier. Fidusen er at selv om andre får adgang til systemet så kan de ikke direkte se passwordet.
Personlig ville jeg ikke have meget fidus til en kodelås hvor der var indbygget en bagdør. Det kræver bare een uærlig person før at den er spredt ud over hele internettet, og hvad gør man så? Det er vist de færreste låse hvor man kan downloade en softwareopdatering.
Dem der har lavet min lås skriver eksplicit at der ikke er nogen masterkey, glemmer du koden er det bare ærgerligt.
Nu er det selvfølgeligt ikke fordi jeg betvivler hvad du siger, men det undrer mig bare at nogen syntes at det er en god ide med en bagdør til en elektronisk lås? Hvis det endeligt skal være foretrækker jeg løsningen hvor der også er en fysisk nøgle som man kan bruge i nødstilfælde.