Ivey scope mount - eller tilsvarende - input tak!

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Brugeravatar
Timsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 806
Tilmeldt: 13. jan 2012, 16:32
Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
Geografisk sted: Odense SØ
Has thanked: 242 times
Been thanked: 194 times
Kontakt:

Ivey scope mount - eller tilsvarende - input tak!

Indlæg af Timsen » 18. feb 2020, 22:31

Hola

Min ELR bøsse savner ny montage, så den kan få strækket vingerne - så jeg kigger efter en kikkertmontage enten med fast eller variabel hældning.

Jeg kigger lidt på http://iveyshooting.com/ og deres RTM60 til 40mm scope - men det er jo en lidt gusten pris + de er ikke til at få i DK eller EU så vidt jeg kan se. Men det ligner jo cremen af poppen.

Naturligvis har jeg også tænkt SPUHR og tilsvarende mounts, men kan godt tvivle på at 20MOA/6MIL vil gøre nogen reel forskel hvis vi taler 1 mile+ med en .338LM. Jeg nåede kun 1420m med en 0/0 mount - og det var med en del hold-over.

Så hva tænker I - har I andre bud, som jeg måske ikke lige havde tænkt over?
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.

Brugeravatar
Saze
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 555
Tilmeldt: 13. feb 2010, 00:59
Interesser: Jagt, Lang distance skydning
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 100 times
Been thanked: 130 times

Re: Ivey scope mount - eller tilsvarende - input tak!

Indlæg af Saze » 18. feb 2020, 22:54

Dutch long arms har lavet en ny som hedder hyperion
https://www.dutchlongarms.com/hyperion

Era tac adjustable inclination mount med 70 moa justering

TacomHQ har e forskellige modeller som er periskop orienteret.

Nightforce har lavet en "kopi" af en af dem fra tacom hq...
Living to enjoy life!

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3578
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Ivey scope mount - eller tilsvarende - input tak!

Indlæg af Agamemnon » 18. feb 2020, 23:07

Jeg har personligt valgt TacomHQ's idé, med optisk forskydning, i stedet for mekanisk justerbarhed. Dette sammen med en Spuhr montage med 20,6 mil / 6 MOA fast/ ikke justerbar hældning.

Grunden er, at med den optiske forskydning, ligger mit hoved næsten 100% ens, i forhold til kikkerten, fra skud til skud.

Tilter jeg derimod kikkerten fremad, med en justerbar montage (som era-tac eller ivey), jo længere jeg vil skyde, skal jeg enten lægge riflen anderledes an, eller justere kindpuden opad, i takt med at distancen øges, hvilket jeg anser for at være mindre reproducerbart, end den optiske forskydning.

Desuden giver Tarac'en mig dén frihed at jeg kan flytte den imellem flere våben, uden behov for indskydning, da den altid bare vil forskyde indskydningspunktet for den pågældende riffel 30 mil.

En justerbar montage passer typisk kun til én rørdiameter og skal indskydes på ny, hvis den flyttes fra ét våben til et andet.

Tarac'en fås både, som min, med rail mount, til montering på en picatinny rail, foran kikkerten og med beslag til montering på selve kikkerten.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Timsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 806
Tilmeldt: 13. jan 2012, 16:32
Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
Geografisk sted: Odense SØ
Has thanked: 242 times
Been thanked: 194 times
Kontakt:

Re: Ivey scope mount - eller tilsvarende - input tak!

Indlæg af Timsen » 19. feb 2020, 17:56

Agamemnon skrev:
18. feb 2020, 23:07
Jeg har personligt valgt TacomHQ's idé, med optisk forskydning, i stedet for mekanisk justerbarhed. Dette sammen med en Spuhr montage med 20,6 mil / 6 MOA fast/ ikke justerbar hældning.

Grunden er, at med den optiske forskydning, ligger mit hoved næsten 100% ens, i forhold til kikkerten, fra skud til skud.
Det er en rigtig go' pointe - jeg må lige kigge efter et sted hvor jeg kan finde den..
Ideen med at kunne klaske den på picatinny tiltaler mig meget også :)
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.

Sixpack
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 172
Tilmeldt: 31. mar 2016, 20:16
Interesser: Alt der kan skyde
Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Has thanked: 30 times
Been thanked: 52 times

Re: Ivey scope mount - eller tilsvarende - input tak!

Indlæg af Sixpack » 19. feb 2020, 20:09

Timsen skrev:
18. feb 2020, 22:31
Min ELR bøsse savner ny montage, så den kan få strækket vingerne - så jeg kigger efter en kikkertmontage enten med fast eller variabel hældning.

Jeg kigger lidt på http://iveyshooting.com/ og deres RTM60 til 40mm scope - men det er jo en lidt gusten pris + de er ikke til at få i DK eller EU så vidt jeg kan se. Men det ligner jo cremen af poppen.
Jeg har selv en Ivey (60mil/34mm), og den fungerer upåklageligt. Faktisk kan min justeres til 65mil, og det giver mig al den elevation jeg realistisk kan bruge på min 338'er. Min bekymring mit til Ivey'en var at jeg ikke kunne få hovedet rundt om hvordan de kunne gøre det præcist nok med at hele basen vipper. Det er tæt på umuligt at lave en tall target test med live fire når man har 60mil man skal teste - det er 6m på 100m. Kender ikke en skydebane i DK hvor det er muligt. Anyways, så har jeg bekræftet klik på min 300wm på 1000, 1250, 1420 og 2000m. F.eks på 2000m har jeg 41.5mil - jeg drejede 41mil på Ivey'en og 0.5 på kikkerten - og var spot on. På 338'eren passede elevationen omkring de 65mil også (kom dog ikke på 3250m skiven i sidste omgang).

Vi er ihvertfald 4 personer der har testet Ivey'er, og ingen har haft andet en success med dem.

De er absolut til at få til DK, også til en ok pris. Ivey Shooting bruger http://www.reloadinginternational.com/ i Oregon til at distribuere internationalt. Prisen på grisen er 775USD plus porto, plus moms/told og importgebyr. Jeg tror jeg fik den på ca. 14 dage.
Naturligvis har jeg også tænkt SPUHR og tilsvarende mounts, men kan godt tvivle på at 20MOA/6MIL vil gøre nogen reel forskel hvis vi taler 1 mile+ med en .338LM. Jeg nåede kun 1420m med en 0/0 mount - og det var med en del hold-over.
Fast tilt giver slet ikke mening IMO til rigtig lange distancer. Man løber super hurtigt tør for klik på den sidste del af banen - eller kompromiterer man muligheden for at få et fornuftigt zero på 100m.
Så hva tænker I - har I andre bud, som jeg måske ikke lige havde tænkt over?
Både Saze og Grækerens alternativer er gode bud også. Jeg har ikke egen erfaring med nogle af dem, men har set et par Era-Tacs og Taracs også. Jeg tror jeg ville kigge grundigt på Tarac'en som grækeren skriver. Der er nogle rigtig gode ting ved den fremfor Ivey'en - som han rigtigt skriver så giver den ekstreme tilt man får på kikkerten med Ivey'en et problem med at få kindpuden højt nok op, med mindre man lægger en pude på, eller mod'er kindstøtten på riflen. Man skal også være opmærksom på at med en Ivey, er kikkerten i forvejen monteret højt. Til gengæld skal man ikke have en rail ude foran for at montere Ivey, som man skal med en Tarac - med mindre man tager den Tarac der kan sidde direkte på kikkerten.

De små, smarte Taracs (Micro'en) som jeg har set et par stykker af - de giver max 40mil. Så du må afgøre om en FAST ekstra på 40mil er det rigtige for dig? Er det nok? Hvad gør du MELLEM hvad din kikkert kan og de 40mil? Hvis du f.eks har max 28mil i kikkerten (som jeg har en min Razor og Nightforce i Spuhr), så har jeg ikke nogen muligheder mellem 28 og 40mil. Hvis du skal bruge MERE end kikkert plus Micro Tarac, f.eks 68mil - så er du shit out of luck. Den store Taracs (Macro) hvor du kan få op til 300mil kræver tall target test ved indstilling. Den med justerbart tårn (Mark 8) koster 2600USD. Alle de der ting bliver lidt nemmere med Ivey'en (og måske også med Dutch Longarms?) - som jeg ser det - men med de minusser, der blev skitseret tidligere...

Jeg tror vi kan konkludere at ELR på ingen måder er billigt - det er erfaringsmæssigt et sted hvor det koster mange knaster at købe forkert (taler af bitter erfaring her) - vi er virkelig ude i buy once, cry once. Så je vil klart anbefale at du er kniv skarp på hvad det er du vil. Hvor langt vil du skyde? Er det bare en afstand du vil optimere til? Hvor fleksibelt skal det være? Hvor mange penge vil du brænde af på det? :)

Brugeravatar
Timsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 806
Tilmeldt: 13. jan 2012, 16:32
Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
Geografisk sted: Odense SØ
Has thanked: 242 times
Been thanked: 194 times
Kontakt:

Re: Ivey scope mount - eller tilsvarende - input tak!

Indlæg af Timsen » 19. feb 2020, 21:01

Sixpack skrev:
19. feb 2020, 20:09
Jeg tror vi kan konkludere at ELR på ingen måder er billigt - det er erfaringsmæssigt et sted hvor det koster mange knaster at købe forkert (taler af bitter erfaring her) - vi er virkelig ude i buy once, cry once. Så je vil klart anbefale at du er kniv skarp på hvad det er du vil. Hvor langt vil du skyde? Er det bare en afstand du vil optimere til? Hvor fleksibelt skal det være? Hvor mange penge vil du brænde af på det? :)
Jeg er ikke faldet for ELR fordi det var billigt :giggle: men fordi det er SJØØØØW :DancingBanana:

Jeg kan personligt godt li' at høre input fra andre, for lige at få lidt mere at basere mine overvejelser på. Klart har prisen også noget at sige, men hvis det er en investering som jeg kan få gavn af i fremtiden (som fx. et godt scope, en go montage, en lækker riffel etc), så er det ok med mig.

Helt basalt set vil jeg skyde alt fra A til Z hvis jeg kan.. Jeg startede med salon, rykkede på 300m, så trak Ulfborg mig på 600 og med min nye ærtebøsse kunne den presses til 1420m i Borris. Men jeg ville da gerne se hvor MIN og dens grænse går - og så må man jo fortsætte :biggrin:
Så i praksis vil jeg sige alt mellem 50 og 5000m - afstanden vil være hvor målet står, så rimelig fleksibelt :P

Ift. hvad jeg vil brænde af på det - så lidt som muligt, men nok til at det vil fungere som ønsket. Man er vel jyde.
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.

Besvar