Problem med Zeiss sigtekikkert

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
FlemmingLC
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 5. jun 2020, 11:38
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsj.

Problem med Zeiss sigtekikkert

Indlæg af FlemmingLC » 5. jun 2020, 11:46

Jeg har en Zeiss Diavari Z 2,5-10x48, som har tjent mig i mange år. Nu har jeg 2 gange oplevet (første gang sidste år), at sigtet pludselig er helt ude "af stilling", så riflen skyder alt for lavt. Jeg skød en buk d. 16/5 helt klokkerent. Så for et par dage siden skød jeg igen, men skuddet sad alt for lavt. Der måtte et ekstra skud til - også alt for lavt. Mig bekendt har riflen/kikkert ikke været udsat for slag/stød. Er der mon nogen der kan forklare dette? (Fejl i kikkerten?)

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4080
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 565 times
Been thanked: 369 times

Re: Problem med Zeiss sigtekikkert

Indlæg af Caspian1911 » 5. jun 2020, 12:41

Hvornår har du sidst været på skydebanen for at kontrolskyde og træne?
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Problem med Zeiss sigtekikkert

Indlæg af TheDarkSide » 5. jun 2020, 12:46

Har du tjekket montagen?
Det er tit set at en skrue er gået løs eller knækket. Ofte kan man først se at der er noget galt når man får skruet tingene fra hinanden.
En kammerat købte en ny kikkert fordi han mente den ikke kunne holde indskydningen. Da bøssemageren afmonterede den gamle kikkert var der knækket 3 skruer. Dvs. der var kun en skrue (og lidt loctite og 20 års rust og snask) der holdt kikkerten på riflen :shock:

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 126 times
Been thanked: 264 times

Re: Problem med Zeiss sigtekikkert

Indlæg af Peter » 5. jun 2020, 12:52

Eller ringene. Det kan være flere ting, selve kikkerten fejler sandsynligvis ikke noget, medmindre den har fået et ordentligt gok.

Hvis du tager fat i kikkerten og prøver at "rokke" den, giver den sig så det mindste?

FlemmingLC
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 5. jun 2020, 11:38
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsj.

Re: Problem med Zeiss sigtekikkert

Indlæg af FlemmingLC » 5. jun 2020, 13:38

Caspian1911 skrev:
5. jun 2020, 12:41
Hvornår har du sidst været på skydebanen for at kontrolskyde og træne?
Det er et stykke tid siden. Jeg er overbevist om at det her ikke handler om manglende træning.

FlemmingLC
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 5. jun 2020, 11:38
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsj.

Re: Problem med Zeiss sigtekikkert

Indlæg af FlemmingLC » 5. jun 2020, 13:42

Peter skrev:
5. jun 2020, 12:52
Eller ringene. Det kan være flere ting, selve kikkerten fejler sandsynligvis ikke noget, medmindre den har fået et ordentligt gok.

Hvis du tager fat i kikkerten og prøver at "rokke" den, giver den sig så det mindste?
Tak. Nej den giver sig ikke en my. Den er monteret med ny montage på ny riffel for 2 år siden.

FlemmingLC
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 5. jun 2020, 11:38
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsj.

Re: Problem med Zeiss sigtekikkert

Indlæg af FlemmingLC » 5. jun 2020, 13:43

TheDarkSide skrev:
5. jun 2020, 12:46
Har du tjekket montagen?
Det er tit set at en skrue er gået løs eller knækket. Ofte kan man først se at der er noget galt når man får skruet tingene fra hinanden.
En kammerat købte en ny kikkert fordi han mente den ikke kunne holde indskydningen. Da bøssemageren afmonterede den gamle kikkert var der knækket 3 skruer. Dvs. der var kun en skrue (og lidt loctite og 20 års rust og snask) der holdt kikkerten på riflen :shock:
Den er monteret med ny montage på ny riffel for 2 år siden. Alle skruer er intakte.

FlemmingLC
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 5. jun 2020, 11:38
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsj.

Re: Problem med Zeiss sigtekikkert

Indlæg af FlemmingLC » 5. jun 2020, 13:47

FlemmingLC skrev:
5. jun 2020, 13:42
Peter skrev:
5. jun 2020, 12:52
Eller ringene. Det kan være flere ting, selve kikkerten fejler sandsynligvis ikke noget, medmindre den har fået et ordentligt gok.

Hvis du tager fat i kikkerten og prøver at "rokke" den, giver den sig så det mindste?
Tak. Nej den giver sig ikke en my. Den er monteret med ny montage på ny riffel for 2 år siden.
Jeg er temmelig sikker på, at den ikke har fået et ordentligt gok. Og ville det kunne forklare, at riflen pludselig skyder 10-15 cm for lavt?

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4080
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 565 times
Been thanked: 369 times

Re: Problem med Zeiss sigtekikkert

Indlæg af Caspian1911 » 5. jun 2020, 13:49

FlemmingLC skrev:
5. jun 2020, 13:38
Caspian1911 skrev:
5. jun 2020, 12:41
Hvornår har du sidst været på skydebanen for at kontrolskyde og træne?
Det er et stykke tid siden. Jeg er overbevist om at det her ikke handler om manglende træning.
Det var nu også mest kontrolskydningen jeg tænkte på. Det er ikke ukendt, at en riffel giver sig og skal skydes ind igen.

Hvilket fabrikat riffel og montage er det? Billeder er altid en god hjælp.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


FlemmingLC
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 5. jun 2020, 11:38
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsj.

Re: Problem med Zeiss sigtekikkert

Indlæg af FlemmingLC » 5. jun 2020, 13:53

Caspian1911 skrev:
5. jun 2020, 13:49
FlemmingLC skrev:
5. jun 2020, 13:38
Caspian1911 skrev:
5. jun 2020, 12:41
Hvornår har du sidst været på skydebanen for at kontrolskyde og træne?
Det er et stykke tid siden. Jeg er overbevist om at det her ikke handler om manglende træning.
Det var nu også mest kontrolskydningen jeg tænkte på. Det er ikke ukendt, at en riffel giver sig og skal skydes ind igen.

Hvilket fabrikat riffel og montage er det? Billeder er altid en god hjælp.
Tikka riffel og montage. Som sagt hændte noget tilsvarene for ca. et år siden, hvor jeg fik skudt ind igen.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Problem med Zeiss sigtekikkert

Indlæg af TheDarkSide » 5. jun 2020, 13:59

Caspian1911 skrev:
5. jun 2020, 13:49
FlemmingLC skrev:
5. jun 2020, 13:38
Caspian1911 skrev:
5. jun 2020, 12:41
Hvornår har du sidst været på skydebanen for at kontrolskyde og træne?
Det er et stykke tid siden. Jeg er overbevist om at det her ikke handler om manglende træning.
Det var nu også mest kontrolskydningen jeg tænkte på. Det er ikke ukendt, at en riffel giver sig og skal skydes ind igen.

Hvilket fabrikat riffel og montage er det? Billeder er altid en god hjælp.
Hvis riffel, montage og kikkert er af god kvalitet og der ikke bliver pillet ved det, så er min erfaring at de holder indskydningen fint. Jeg har prøvet at riflen er væltet ned på hårdt underlag, været i en bil der kørte galt og landede på taget (riflen lå løst på bagsædet og blev kastet rundt i kabinen) og har fået tæsk under almindelig håndtering uden at det har ændret træfpunktet. Men her snakker vi også solide rifler med god montage og god optik (læs: Tikka'er m. tyske kikkerter :giggle: ).

FlemmingLC
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 5. jun 2020, 11:38
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsj.

Re: Problem med Zeiss sigtekikkert

Indlæg af FlemmingLC » 5. jun 2020, 14:04

Tak. Jeg er dog ikke blevet klogere på hvad der er hændt.

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 126 times
Been thanked: 264 times

Re: Problem med Zeiss sigtekikkert

Indlæg af Peter » 5. jun 2020, 14:06

Et tilbagevendende problem - er piben fritliggende?

FlemmingLC
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 5. jun 2020, 11:38
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsj.

Re: Problem med Zeiss sigtekikkert

Indlæg af FlemmingLC » 5. jun 2020, 14:24

Peter skrev:
5. jun 2020, 14:06
Et tilbagevendende problem - er piben fritliggende?
Ja meget fint endda :smile:

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4080
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 565 times
Been thanked: 369 times

Re: Problem med Zeiss sigtekikkert

Indlæg af Caspian1911 » 5. jun 2020, 14:42

Mit bedste råd er at tage en tur på skydebanen for at konstatere om riflen kan lave en fornuftig skudgruppe. Så bliver fejlfinding meget nemmere.

Lige nu har du jo ikke nogen anelse om, om den skyder 15 eller 25 cm for lavt og, om fejlen er konsistent.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


FlemmingLC
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 5. jun 2020, 11:38
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsj.

Re: Problem med Zeiss sigtekikkert

Indlæg af FlemmingLC » 5. jun 2020, 14:50

Caspian1911 skrev:
5. jun 2020, 14:42
Mit bedste råd er at tage en tur på skydebanen for at konstatere om riflen kan lave en fornuftig skudgruppe. Så bliver fejlfinding meget nemmere.

Lige nu har du jo ikke nogen anelse om, om den skyder 15 eller 25 cm for lavt og, om fejlen er konsistent.
Tak. Det har du ret i og er et godt bud på næste skridt. Jeg kan dog sige, at de 2 skud jeg ramte bukken med begge sad i næsten samme (alt for lave) højde.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Problem med Zeiss sigtekikkert

Indlæg af Kortmentyk » 5. jun 2020, 15:59

For et par år siden havde jeg en zeiss 2,5-10x48 hvor korset gik løs. Den havde ikke fået tæsk eller lidt overlast. Den var ikke voldsomt gammel (10-12 år), men alligevel måtte jeg slippe et par tusinde for rep. Jeg har 2 gange inden for det sidste år oplevet løse kors i to kikkerter på den lokale skydebane. Den ene var en minox og den anden ved jeg ikke. Begge ejere var overraskede da riflen ikke havde været tabt eller stødt. Det kan altså forekomme at skidtet rasler i stykker med tiden..

FlemmingLC
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 5. jun 2020, 11:38
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsj.

Re: Problem med Zeiss sigtekikkert

Indlæg af FlemmingLC » 5. jun 2020, 20:50

Kortmentyk skrev:
5. jun 2020, 15:59
For et par år siden havde jeg en zeiss 2,5-10x48 hvor korset gik løs. Den havde ikke fået tæsk eller lidt overlast. Den var ikke voldsomt gammel (10-12 år), men alligevel måtte jeg slippe et par tusinde for rep. Jeg har 2 gange inden for det sidste år oplevet løse kors i to kikkerter på den lokale skydebane. Den ene var en minox og den anden ved jeg ikke. Begge ejere var overraskede da riflen ikke havde været tabt eller stødt. Det kan altså forekomme at skidtet rasler i stykker med tiden..
Tak for meldingen. Min fornemmelse er, at det er noget tilsvarende vi er ude i. Jeg tester på skydebane og vender tilbage.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Problem med Zeiss sigtekikkert

Indlæg af Lassescout » 8. jun 2020, 14:33

Jeg har haft en tilsvarende oplevelse med en Sauer riffel og Swarovski sigtekikkert. Pludselig kunne jeg ikke ramme en sk#d, det hele sejlede. Det er meget utrygt når man gerne vil vælge hvilke to hår på bukken kuglen skal sidde imellem.

Problemet viste sig at være skæfteskruerne. De to skruer der holder skæftet og låsekassen sammen. De var gået løs. Da de blev strammet korrekt fungerede det hele igen.

Jeg kan kun opfordre til at blive medlem af en skytteforening, og så få en vane med at tage afsted på skydebanen hver onsdag. Så opdager man sådan noget før det er dyr det går ud over. Du kan også tage afsted tirsdag eller torsdag, det må du selv om :biggrin: .
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9700
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1725 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Problem med Zeiss sigtekikkert

Indlæg af Bofhenator » 8. jun 2020, 17:20

Lassescout skrev:
8. jun 2020, 14:33
Jeg har haft en tilsvarende oplevelse med en Sauer riffel og Swarovski sigtekikkert. Pludselig kunne jeg ikke ramme en sk#d, det hele sejlede. Det er meget utrygt når man gerne vil vælge hvilke to hår på bukken kuglen skal sidde imellem.

Problemet viste sig at være skæfteskruerne. De to skruer der holder skæftet og låsekassen sammen. De var gået løs. Da de blev strammet korrekt fungerede det hele igen.

Jeg kan kun opfordre til at blive medlem af en skytteforening, og så få en vane med at tage afsted på skydebanen hver onsdag. Så opdager man sådan noget før det er dyr det går ud over. Du kan også tage afsted tirsdag eller torsdag, det må du selv om :biggrin: .
Enhver ved tirsdag er bedst...

;-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Problem med Zeiss sigtekikkert

Indlæg af Kortmentyk » 8. jun 2020, 19:54

Bofhenator skrev:
8. jun 2020, 17:20
Lassescout skrev:
8. jun 2020, 14:33
Jeg har haft en tilsvarende oplevelse med en Sauer riffel og Swarovski sigtekikkert. Pludselig kunne jeg ikke ramme en sk#d, det hele sejlede. Det er meget utrygt når man gerne vil vælge hvilke to hår på bukken kuglen skal sidde imellem.

Problemet viste sig at være skæfteskruerne. De to skruer der holder skæftet og låsekassen sammen. De var gået løs. Da de blev strammet korrekt fungerede det hele igen.

Jeg kan kun opfordre til at blive medlem af en skytteforening, og så få en vane med at tage afsted på skydebanen hver onsdag. Så opdager man sådan noget før det er dyr det går ud over. Du kan også tage afsted tirsdag eller torsdag, det må du selv om :biggrin: .
Enhver ved tirsdag er bedst...

;-)
Jeg er gået og blevet vant til at hive kanonen frem onsdag og lørdag.....og det har jeg ikke tænkt mig at ændre på.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Problem med Zeiss sigtekikkert

Indlæg af Lassescout » 8. jun 2020, 23:14

@ Kortmentyk: Even better!
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar