Zeiss Victory V8 1,1-8x30

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Rapo8
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 15. okt 2018, 11:48
Interesser: Riffeljagt - Hagljagt
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 7 times

Zeiss Victory V8 1,1-8x30

Indlæg af Rapo8 » 10. sep 2020, 18:46

Hej venner.

Jeg er ved at kigge på ny kikkert til jagt. Kikkerten skal gerne være en all round kikkert, men hver gang jeg søger eller spørger til råds er svaret næsten altid det samme. Vælg noget til drivjagt, da zoomet efterhånden er godt nok til at skyde på de afstande.¨, man nu gør i Dk, hvor jeg primært går på jagt.
Så når jeg søger efter en god kikkert til drivjagt, men gerne med nogenlunde optimal zoom, falder valget oftest på Zeiss Victory V8 1,1-8x30.

Er der nogle af jer der har gode/dårlige erfaringer med denne?
Er der noget jeg skal være speciel opmærksom på?
Og er der andre gode alternativer?

VH - Rasmus

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Zeiss Victory V8 1,1-8x30

Indlæg af Kortmentyk » 10. sep 2020, 19:50

Det lyder som en fin kikkert, men jeg ville bare vælge et billigere mærke end zeiss. Samt et mærke med et bedre ry for deres service end zeiss. Jeg bruger selv et kahles 1.1-4x24 til det meste herhjemme. Når jeg er på bukkejagt i Sverige bruger jeg mit kahles 1,6-8x42 da det tager lidt mere lys ind.
Begge er købt brugt til rigtig fine priser.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Zeiss Victory V8 1,1-8x30

Indlæg af KKA » 10. sep 2020, 22:11

Well ,,nogen kan lide moderen, andre datteren”

Jeg har en Swarovski Z8i 1x8x24, hvor fordelen er et flex change sigte, afh af om det er drivjagt eller en mere afdæmpet jagtform....92% lysgennemstrømning; men selvfølgelig ikke så stort et skudfelt på 100m som LEICAs drivjagtskikkert, som ville være mit first choice til en all round kikkert!

Må dog tilstå, at Z8i’eren ikke kan bruges til andet end driv- og støverjagt, har derfor tillige en Swarovski Z6i 21/2-12x 56 til de få x, man sidder på åteljagt eller efter ræv( bukkejagt gider jeg ikke ;-)

Besvar