Kikkerthøjde til 56mm kikkert - Hvornår er jeg på den sikre side?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Kikkerthøjde til 56mm kikkert - Hvornår er jeg på den sikre side?

Indlæg af Senserazer » 16. sep 2020, 09:49

Jeg har, som før nævnt, ny riffel og kikkert på vej. Kikkerten er en Vortex Strike Eagle 5-25x56, og riflen en Bergara B14 Wilderness Terrain .308
Jeg har kigget på en Spuhr Ø34 H38 med 3MIL (eller måske 6MIL?) hældning, men er den høj nok? Jeg kan simpelthen ikke finde ud af det :???: Håber nogen har noget praktisk erfaring de vil dele lidt ud af.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 979
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Kikkerthøjde til 56mm kikkert - Hvornår er jeg på den sikre side?

Indlæg af Randy M » 11. okt 2020, 01:00

Du har sikkert fået svar nu, men til en anden gang, så har jeg brugt denne side/program flere gange, og det har altid passet hvad den har har udregnet :smile:

http://www.mil-rad.com/scope_ring_calculator

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

Re: Kikkerthøjde til 56mm kikkert - Hvornår er jeg på den sikre side?

Indlæg af Oscar123 » 11. okt 2020, 11:44

Ser ud til at det er et glimrende setup, som du er ved at anskaffe. :thumbup:

Hvad angår dit spørgsmål kan jeg ikke svare direkte – men måske alligevel hjælpe dig lidt på vej. Jeg bruger selv en Remington 700 LTR i 308Win, hvor jeg har monteret en Picatinny rail fra canadiske Near. På denne rail bruger jeg enten en Leupold VX-6 1-6x24 eller en Hensoldt 3-12x56. Og sidstnævnte er hvad angår de ydre mål sammenlignelig med din Vortex Strike Eagle 5-25x56, idet den også har 34mm rør samt en linse på 56mm.

Mit setup er en rail samt en 1-piece Alphamount fra canadiske Near – se billederne. Rail’en har indbygget hældning på 20 MOA hvilket svarer til lige knap 6 mils. Med denne hældning er det stadig muligt at justere kikkerten til kortere hold op til 100m, hvilket er mine normale jagtafstande, som jeg normalt ikke ønsker at gå ud over. Hældningen giver samtidig ”plads nok” til at trådkorset kan justeres ned til de længere skud når det ikke længere er jagt men ”kun for sjov”. Har således skudt på 600m banen i Ulfsborg med setup’et uden problemer…

Om det er rail eller montage, der har indbygget hældningen er vel en smagssag – men med en samlet hældning på 20 MOA / 6 mils er du i hvert fald godt dækket ind.

Montagen er som nævnt en 1-piece Alphamount fra canadiske Near – og den kan på mange punkter sammenlignes med tilsvarende 1-piece mounts fra Spuhr. Jeg ønskede så lav en montage som muligt og valgte en Alphamount med målet 28,5mm fra centrum af ringene til anlægsfladen ned mod railen. Det svarer til en frihøjde under kikkertrøret ned til railen på 11,5mm.

Jeg var ved bestillingen af grejet ikke opmærksom på hvor langt den valgte rail ville rage frem. Men jeg var heldig, at med den helt rigtige placering af kikkerten (så den gav perfekt øjenafstand) var der lige netop plads uden at konussen på kikkerten ramte railen – men kun lige (se billedet). Havde kikkerten skullet flyttes længere tilbage ville der ikke have været plads. Men man har som bekendt lov til at være heldig… :oops:

Så vidt jeg kan se er Spuhrs montager generelt noget højere, så jeg tror ikke at du får samme problem. Vær dog opmærksom på hvor høj den samlede montage bliver på din riffel, idet du givet vil ønske at holde den så lav som muligt..

Held og lykke med projektet. Du må endelig poste nogle billeder når sagerne er i hus.

:razz:
Oscar123
Near Alphamount.jpg
Near Alphamount.jpg (48.32 KiB) Vist 2565 gange
LTR med Hensoldt 3-12x56 i Near Alphamount.jpg
LTR med Hensoldt 3-12x56 i Near Alphamount.jpg (37.72 KiB) Vist 2565 gange
On scene - but unseen

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Kikkerthøjde til 56mm kikkert - Hvornår er jeg på den sikre side?

Indlæg af Senserazer » 11. okt 2020, 16:21

Fedt setup! Og tak for input :numberone:

Jeg har fået at vide at det sted jeg køber både min riffel og kikkert, faktisk også forhandler Spuhr, så forhåbentlig får jeg mulighed for at prøve et par forskellige højder på.
34mm, som den jeg havde kigget på, virker dog noget høj ifht. din, og som du så rigtigt nævner, så må den gerne være så lav som muligt. :thumbup:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: Kikkerthøjde til 56mm kikkert - Hvornår er jeg på den sikre side?

Indlæg af Aratan » 11. okt 2020, 19:06

Jeg har næsten samme setup som Oscar123 med en Alphamount på en 20MOA rail og min oplevelse med Near var at givet hvilken kikkert der skulle i så kunne Richard rådgive om højden. Jeg fik det til at passe, er knap 2mm fra objektivet til piben på min S&L...
12/76
.308
6,55x55
.22lr

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 357 times

Re: Kikkerthøjde til 56mm kikkert - Hvornår er jeg på den sikre side?

Indlæg af Dansken » 11. okt 2020, 21:03

Når jeg monterer et sigte har jeg en malerpind (tyndt hövlet trä) som jeg har skåret i 3 centimeters bidder. Dem lägger jeg ovenpå hinanden på baserne- lige mange frem og bag og lägger sigtet på dem. Da ser jeg når jeg har så meget luft mellem riflens löb og okularet som jeg vil have, ser at bundstykkets håndtag går forbi sigtet og så måler jeg bundtet af träpinde med en skydeläre og betiller montage i den höjde.
Det går med enkroner eller spändeskiver eller ispinde-pinde også- afhängigt af hvad man nu har tilgängeligt.
Det må väre "redneck style" men det virker :smile:

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 639
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 316 times
Been thanked: 175 times

Re: Kikkerthøjde til 56mm kikkert - Hvornår er jeg på den sikre side?

Indlæg af Lars M. L. » 13. okt 2020, 17:28

Dansken skrev:
11. okt 2020, 21:03
Når jeg monterer et sigte har jeg en malerpind (tyndt hövlet trä) som jeg har skåret i 3 centimeters bidder. Dem lägger jeg ovenpå hinanden på baserne- lige mange frem og bag og lägger sigtet på dem. Da ser jeg når jeg har så meget luft mellem riflens löb og okularet som jeg vil have, ser at bundstykkets håndtag går forbi sigtet og så måler jeg bundtet af träpinde med en skydeläre og betiller montage i den höjde.
Det går med enkroner eller spändeskiver eller ispinde-pinde også- afhängigt af hvad man nu har tilgängeligt.
Det må väre "redneck style" men det virker :smile:
Tak, Svend. Hvis man ser, hvad Dansken har lavet af våbenreparationer - og ombygninger på svenske jagt- og våbenfora, er dette helt klart et guldkorn fra en meget erfaren våbenreparatør!
Vh Lars

Besvar