Swarovski Habitch kvalitet vs nyere

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Bygork
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 23. dec 2012, 20:15
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 25 times

Swarovski Habitch kvalitet vs nyere

Indlæg af Bygork » 7. nov 2020, 18:36

Hej

Jeg har i lang tid drømt om en Swarovski Z6i 2-12x50, eller Z4. Men den er jo dyr og brugt priserne også ganske høje. Men hvor tæt på er de lidt ældre Swarovski Habitch kikkerter i billedkvalitet ? Det er jo en noget billigere mulighed, og lys i kikkerten betyder ikke så meget for mig.

Jeg har f.eks. stået med en Swarovski Z6i og sammenlignet den med Meopta R2 i samme forstørrelse, og jeg synes at Swarovski'en på alle måder med et bedre og væsentligt mere klart billede. Men hvordan bedømmer I Swarovski Habitch i forhold til Meopta eller lignende?

Er der en Zeiss model/hvilken kikkert kan man kan sammenligne med Swarovski Habitch i kvalitet?

MCC
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 87
Tilmeldt: 4. jan 2011, 09:22
Interesser: jagt, genladning og ombygning
Geografisk sted: Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Re: Swarovski Habitch kvalitet vs nyere

Indlæg af MCC » 7. nov 2020, 19:03

Swarovski Habitch Er stadig stort set lige så god som en z6.
Jeg har både Swarovski Habitch og z8i og Habitchen er jeg mindst lige så glad for som z8, køb hvis di kan finde en til et god pris

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Swarovski Habitch kvalitet vs nyere

Indlæg af KKA » 8. nov 2020, 17:48

Har en Z8i 1-8x24 med flexsigte. Den anvender jeg det meste af tiden, da jeg er støvermand, men af og til er tvunget til at sidde i tårn, når hundene fx er i løbetid eller invitation.
Dækker 90 % sf mit behov!

Har tillige en Z6i(1. generation) i 2,5-15x56 incl BT fabrikstilpasset min ammunition) Den anvendes til anstandsjagt.

Derudover en Zeiss Victory HT 2,5-10x50. Den anvendes til skumringsjagt.

Sidstnævnte overgår klart Z6i’eren på alle fronter IMO, og det er kun fordi, det er så enkelt at skifte kikkert med Blasers montage direkte på piben, velvidende at så er sigtekikkerterne altid indskudte, at jeg har beholdt Z6i’eren.
Hylte Lantmän har af og til Zeiss Victory HT på tilbud.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Swarovski Habitch kvalitet vs nyere

Indlæg af 458hunter » 8. nov 2020, 18:23

KKA skrev:
8. nov 2020, 17:48
Har en Z8i 1-8x24 med flexsigte. Den anvender jeg det meste af tiden, da jeg er støvermand, men af og til er tvunget til at sidde i tårn, når hundene fx er i løbetid eller invitation.
Dækker 90 % sf mit behov!

Har tillige en Z6i(1. generation) i 2,5-15x56 incl BT fabrikstilpasset min ammunition) Den anvendes til anstandsjagt.

Derudover en Zeiss Victory HT 2,5-10x50. Den anvendes til skumringsjagt.

Sidstnævnte overgår klart Z6i’eren på alle fronter IMO, og det er kun fordi, det er så enkelt at skifte kikkert med Blasers montage direkte på piben, velvidende at så er sigtekikkerterne altid indskudte, at jeg har beholdt Z6i’eren.
Hylte Lantmän har af og til Zeiss Victory HT på tilbud.
Det er sjovt at man kan opleve samme produkter så forskelligt.

Jeg havde en Z6i som jeg var vildt glad for, men som jeg solgte sammen med en riffel. Brugte en Zeiss topmodel med alle tilvalg en sæson, men blev aldrig venner med hverken ballistiktårn eller zoom, så har nu solgt den og købt en Z8i som jeg syntes overgår Zeiss på alle områder ;)

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Swarovski Habitch kvalitet vs nyere

Indlæg af KKA » 8. nov 2020, 19:59

458hunter skrev:
8. nov 2020, 18:23
KKA skrev:
8. nov 2020, 17:48
Har en Z8i 1-8x24 med flexsigte. Den anvender jeg det meste af tiden, da jeg er støvermand, men af og til er tvunget til at sidde i tårn, når hundene fx er i løbetid eller invitation.
Dækker 90 % sf mit behov!

Har tillige en Z6i(1. generation) i 2,5-15x56 incl BT fabrikstilpasset min ammunition) Den anvendes til anstandsjagt.

Derudover en Zeiss Victory HT 2,5-10x50. Den anvendes til skumringsjagt.

Sidstnævnte overgår klart Z6i’eren på alle fronter IMO, og det er kun fordi, det er så enkelt at skifte kikkert med Blasers montage direkte på piben, velvidende at så er sigtekikkerterne altid indskudte, at jeg har beholdt Z6i’eren.
Hylte Lantmän har af og til Zeiss Victory HT på tilbud.
Det er sjovt at man kan opleve samme produkter så forskelligt.

Jeg havde en Z6i som jeg var vildt glad for, men som jeg solgte sammen med en riffel. Brugte en Zeiss topmodel med alle tilvalg en sæson, men blev aldrig venner med hverken ballistiktårn eller zoom, så har nu solgt den og købt en Z8i som jeg syntes overgår Zeiss på alle områder ;)
Der er derfor, jeg skriver IMO ;-)

Bygork
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 23. dec 2012, 20:15
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 25 times

Re: Swarovski Habitch kvalitet vs nyere

Indlæg af Bygork » 8. nov 2020, 21:38

Hvor ser i swarovski Habicht i forhold til dem i nævner?

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Swarovski Habitch kvalitet vs nyere

Indlæg af 458hunter » 8. nov 2020, 22:17

Bygork skrev:
8. nov 2020, 21:38
Hvor ser i swarovski Habicht i forhold til dem i nævner?
Hvis Habicht er den der hedder PVI så er det primært lysfunktion og ballistik tårn der er blevet bedre. Glasset var allerede rigtig godt i de lidt ældre. Og så self større zoom spænd.

Besvar