Erfaring søges angående Sonic 45 Fritz lyddæmper.

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Øboen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 395
Tilmeldt: 1. apr 2013, 23:00
Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 266 times
Been thanked: 88 times

Erfaring søges angående Sonic 45 Fritz lyddæmper.

Indlæg af Øboen » 26. nov 2020, 11:03

Som overskriften siger, så søger jeg noget praktisk erfaring med Sonics frontmonterede 45 Fritz lyddæmper. Prisen er jo overkommelig og tanken er, at den skal sidde på en .308 Win 1/2 auto riffel. Men kan den holde til baneskydning, hvor der bliver skudt en del ved hvert besøg?

Desuden kan jeg heller ikke finde nogen data hos producenten om, hvor meget den burde dæmpe.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Erfaring søges angående Sonic 45 Fritz lyddæmper.

Indlæg af Kleth » 26. nov 2020, 11:22

Øboen skrev:
26. nov 2020, 11:03
Som overskriften siger, så søger jeg noget praktisk erfaring med Sonics frontmonterede 45 Fritz lyddæmper. Prisen er jo overkommelig og tanken er, at den skal sidde på en .308 Win 1/2 auto riffel. Men kan den holde til baneskydning, hvor der bliver skudt en del ved hvert besøg?

Desuden kan jeg heller ikke finde nogen data hos producenten om, hvor meget den burde dæmpe.
Jeg har en Sonic Fritz 45 på min Bergera Scout! Jeg er fint tilfreds med den til jagt, den dæmper det jeg har brug for til at sidde uden høreværn.
Til bane-brug, der er den jo meget lig Sonic 45 og virker lige så robust, så jeg antager at den ikke vil virke eller holde dårligere. Min riffels natur gør at det jo ikke er voldsomme mængder skud jeg hælder igennem den, når jeg har den med på skydebanen.
Mine oplevelser er at Sonic generelt set ret hurtigt kommer til at lide under varmeflimmer, når man ikke anvender et flimrebånd eller overtræk. Flimrebåndet tillader at dæmperen køles mere fortløbende.

Taler vi rigtig mange skud, ville jeg nok f.eks. kigge mod ASE Utra eller andre lidt mere robuste dæmpere
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Erfaring søges angående Sonic 45 Fritz lyddæmper.

Indlæg af CO » 26. nov 2020, 11:38

Mig bekendt er der 5 års no-nonsens garanti på Sonic dæmpere, så hvis du skyder den i stykker, får du en ny.
Jeg skød sammen med en kammerat i sommers, som glemte at skrue dæmperen fast, og skød den i smadder.
Han fik skiftet al indmaden u/b.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Øboen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 395
Tilmeldt: 1. apr 2013, 23:00
Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 266 times
Been thanked: 88 times

Re: Erfaring søges angående Sonic 45 Fritz lyddæmper.

Indlæg af Øboen » 26. nov 2020, 11:55

Kleth skrev:
26. nov 2020, 11:22
Mine oplevelser er at Sonic generelt set ret hurtigt kommer til at lide under varmeflimmer, når man ikke anvender et flimrebånd eller overtræk. Flimrebåndet tillader at dæmperen køles mere fortløbende.

Taler vi rigtig mange skud, ville jeg nok f.eks. kigge mod ASE Utra eller andre lidt mere robuste dæmpere
Det er en rigtig god observering jeg kan bruge til noget. Min S&L Thunderdome dæmper er på samme måde med masser af varmeflimmer efter 3-4 skud uden overtræk.
Jeg har også set på ASE Utra SL5 og SL7 som en plan B.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Erfaring søges angående Sonic 45 Fritz lyddæmper.

Indlæg af Flugteren » 26. nov 2020, 12:05

Øboen skrev:
26. nov 2020, 11:03
Som overskriften siger, så søger jeg noget praktisk erfaring med Sonics frontmonterede 45 Fritz lyddæmper. Prisen er jo overkommelig og tanken er, at den skal sidde på en .308 Win 1/2 auto riffel. Men kan den holde til baneskydning, hvor der bliver skudt en del ved hvert besøg?

Desuden kan jeg heller ikke finde nogen data hos producenten om, hvor meget den burde dæmpe.
Vær opmærksom på, at din riffel har justerbar gasventil. Almindelige dæmpere på halvautomatiske rifler skaber mere tryk end nødvendigt, og det får låsen til at bevæge sig hurtigere og skaber mere tryk (og lyd) ved udsmidningsporten, medmindre man kan skrue på gassen.

Alternativt vil jeg anbefale dig en dæmper, der er specielt konstruerede til halvautomatiske rifler, f.eks. A-TEC Optima Flow (man kan også få en professionel udgave lavet på Inconel, som hedder A-TEC Pro A-Flow, men den kræver en speciel flammeskjuler og er noget dyrere). ASE Utra laver også en DUAL762-BL dæmper.

Fælles ved dem begge er, at de er konstruerede til at blive brugt hårdt og designet til at lade mere af gassen bevæge sig ud af fronten på dæmpen, hvilket selvfølgelig fjerner noget dæmpning, men reducerer back pressure i låsen markant. Det gør også, at det normale "port pop", som man får ved brug af dæmpere på halvautomatiske rifler reduceres.

Øboen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 395
Tilmeldt: 1. apr 2013, 23:00
Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 266 times
Been thanked: 88 times

Re: Erfaring søges angående Sonic 45 Fritz lyddæmper.

Indlæg af Øboen » 26. nov 2020, 12:25

Flugteren skrev:
26. nov 2020, 12:05
Vær opmærksom på, at din riffel har justerbar gasventil. Almindelige dæmpere på halvautomatiske rifler skaber mere tryk end nødvendigt, og det får låsen til at bevæge sig hurtigere og skaber mere tryk (og lyd) ved udsmidningsporten, medmindre man kan skrue på gassen.
Det var det første jeg købte hjem til riflen, så jeg kan køre med alle type lyddæmpere. De udgaver der er lavet til at køre med en standard gasventil har ikke særlig god dæmpning kontra standard udgaverne ifølge ASE Utras egne oplysninger.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Erfaring søges angående Sonic 45 Fritz lyddæmper.

Indlæg af Flugteren » 26. nov 2020, 12:30

Øboen skrev:
26. nov 2020, 12:25
Flugteren skrev:
26. nov 2020, 12:05
Vær opmærksom på, at din riffel har justerbar gasventil. Almindelige dæmpere på halvautomatiske rifler skaber mere tryk end nødvendigt, og det får låsen til at bevæge sig hurtigere og skaber mere tryk (og lyd) ved udsmidningsporten, medmindre man kan skrue på gassen.
Det var det første jeg købte hjem til riflen, så jeg kan køre med alle type lyddæmpere. De udgaver der er lavet til at køre med en standard gasventil har ikke særlig god dæmpning kontra standard udgaverne ifølge ASE Utras egne oplysninger.
Nemlig, flow-through dæmpere er typisk designet til at fungere på rifler med ikke-justerbar gasventil, så det er et kompromisdesign, som typisk henvender sig til professionelle brugere (som ikke behøver ultimativ dæmpning, blot sløring af lyden).

Hvilken riffel har du?

Øboen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 395
Tilmeldt: 1. apr 2013, 23:00
Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 266 times
Been thanked: 88 times

Re: Erfaring søges angående Sonic 45 Fritz lyddæmper.

Indlæg af Øboen » 26. nov 2020, 12:34

Riflen er en Diamondback DB10. Jeg havde egentlig først sat mig på en S&W M&P10, men leveringen af dem ser ud til at være et lotteri p.g.a de amerikanske forhold pt.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Erfaring søges angående Sonic 45 Fritz lyddæmper.

Indlæg af Flugteren » 26. nov 2020, 12:38

Øboen skrev:
26. nov 2020, 12:34
Riflen er en Diamondback DB10. Jeg havde egentlig først sat mig på en S&W M&P10, men leveringen af dem ser ud til at være et lotteri p.g.a de amerikanske forhold pt.
Det skulle også være en fin riffel. :thumbup:

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Erfaring søges angående Sonic 45 Fritz lyddæmper.

Indlæg af Ninjakebab » 26. nov 2020, 15:38

Øboen skrev:
26. nov 2020, 12:34
Riflen er en Diamondback DB10. Jeg havde egentlig først sat mig på en S&W M&P10, men leveringen af dem ser ud til at være et lotteri p.g.a de amerikanske forhold pt.
Ikke for at hijacke din tråd (alt for meget) men hvem importerer den, og hvorfra, og hvilken pris? Fy for satan den er jo fræk :rock:
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1330
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 248 times

Re: Erfaring søges angående Sonic 45 Fritz lyddæmper.

Indlæg af Epae » 26. nov 2020, 15:42

Ninjakebab skrev:
26. nov 2020, 15:38
Øboen skrev:
26. nov 2020, 12:34
Riflen er en Diamondback DB10. Jeg havde egentlig først sat mig på en S&W M&P10, men leveringen af dem ser ud til at være et lotteri p.g.a de amerikanske forhold pt.
Ikke for at hijacke din tråd (alt for meget) men hvem importerer den, og hvorfra, og hvilken pris? Fy for satan den er jo fræk :rock:
Vildsvin.se har den (har haft den).
https://vildsvin.se/vapen/nya-vapen-for ... lb-308win/

Men ser ud til den er udsolgt pt.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Øboen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 395
Tilmeldt: 1. apr 2013, 23:00
Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 266 times
Been thanked: 88 times

Re: Erfaring søges angående Sonic 45 Fritz lyddæmper.

Indlæg af Øboen » 26. nov 2020, 16:34

Ninjakebab skrev:
26. nov 2020, 15:38
Øboen skrev:
26. nov 2020, 12:34
Riflen er en Diamondback DB10. Jeg havde egentlig først sat mig på en S&W M&P10, men leveringen af dem ser ud til at være et lotteri p.g.a de amerikanske forhold pt.
Ikke for at hijacke din tråd (alt for meget) men hvem importerer den, og hvorfra, og hvilken pris? Fy for satan den er jo fræk :rock:
Der er ingen dansk importør hvad jeg ved af, så den skal fx hentes fra Tyskland. Prisen varierer en smule, men ligger omkring 12.000 - 14.000 kr. kun for riflen.

Sviptue
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 206
Tilmeldt: 20. feb 2011, 21:43
Interesser: jagt, madlavning
Geografisk sted: midtsjælland
Has thanked: 136 times
Been thanked: 28 times

Re: Erfaring søges angående Sonic 45 Fritz lyddæmper.

Indlæg af Sviptue » 26. nov 2020, 18:47

CO skrev:
26. nov 2020, 11:38
Mig bekendt er der 5 års no-nonsens garanti på Sonic dæmpere, så hvis du skyder den i stykker, får du en ny.
Jeg skød sammen med en kammerat i sommers, som glemte at skrue dæmperen fast, og skød den i smadder.
Han fik skiftet al indmaden u/b.
Godt for ham, jeg fik at vide at min Brno ZKK var kendt for at have excentrisk riffelgang i forhold til ydre pibediameter. Det kunne ikke have noget med dæmperen at gøre. Så masser af nonsense i dette tilfælde...
In spite of the cost of living, its still popular

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 903
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: Erfaring søges angående Sonic 45 Fritz lyddæmper.

Indlæg af Bemoni1 » 26. nov 2020, 19:38

Sviptue skrev:
26. nov 2020, 18:47
CO skrev:
26. nov 2020, 11:38
Mig bekendt er der 5 års no-nonsens garanti på Sonic dæmpere, så hvis du skyder den i stykker, får du en ny.
Jeg skød sammen med en kammerat i sommers, som glemte at skrue dæmperen fast, og skød den i smadder.
Han fik skiftet al indmaden u/b.
Godt for ham, jeg fik at vide at min Brno ZKK var kendt for at have excentrisk riffelgang i forhold til ydre pibediameter. Det kunne ikke have noget med dæmperen at gøre. Så masser af nonsense i dette tilfælde...
Ikke noget problem, hvis ellers våbensmeden har styr sit arbejde, når han laver gevindet ( spænder piben op mellem to pinoler ), men hvis det er rulle-jørgen der står for det, så er det et problem, da han som regel bare spænder på piben, uden pinol.
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Sviptue
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 206
Tilmeldt: 20. feb 2011, 21:43
Interesser: jagt, madlavning
Geografisk sted: midtsjælland
Has thanked: 136 times
Been thanked: 28 times

Re: Erfaring søges angående Sonic 45 Fritz lyddæmper.

Indlæg af Sviptue » 26. nov 2020, 21:35

Bemoni1 skrev:
26. nov 2020, 19:38
Sviptue skrev:
26. nov 2020, 18:47
CO skrev:
26. nov 2020, 11:38
Mig bekendt er der 5 års no-nonsens garanti på Sonic dæmpere, så hvis du skyder den i stykker, får du en ny.
Jeg skød sammen med en kammerat i sommers, som glemte at skrue dæmperen fast, og skød den i smadder.
Han fik skiftet al indmaden u/b.
Godt for ham, jeg fik at vide at min Brno ZKK var kendt for at have excentrisk riffelgang i forhold til ydre pibediameter. Det kunne ikke have noget med dæmperen at gøre. Så masser af nonsense i dette tilfælde...

Ikke noget problem, hvis ellers våbensmeden har styr sit arbejde, når han laver gevindet ( spænder piben op mellem to pinoler ), men hvis det er rulle-jørgen der står for det, så er det et problem, da han som regel bare spænder på piben, uden pinol.
Er 100% sikker på at Egon i Solrød har styr på sit arbejde.
In spite of the cost of living, its still popular

SuneHJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 226
Tilmeldt: 1. dec 2015, 15:11
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 25 times

Re: Erfaring søges angående Sonic 45 Fritz lyddæmper.

Indlæg af SuneHJ » 1. dec 2020, 12:37

Skyder med Sonic Fritz 45 på min AR15 og den virker 100%. Det er selvfølgelig en 5,56 mm så der er ikke så meget varme som i en .308, men den klarer det godt og man kan sagtens skyde uden høreværn udendørs.

Øboen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 395
Tilmeldt: 1. apr 2013, 23:00
Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 266 times
Been thanked: 88 times

Re: Erfaring søges angående Sonic 45 Fritz lyddæmper.

Indlæg af Øboen » 1. dec 2020, 12:47

SuneHJ skrev:
1. dec 2020, 12:37
Skyder med Sonic Fritz 45 på min AR15 og den virker 100%. Det er selvfølgelig en 5,56 mm så der er ikke så meget varme som i en .308, men den klarer det godt og man kan sagtens skyde uden høreværn udendørs.
Tak for info SuneHJ :thumbup:

Besvar