Køb af elektrisk (230V) kædesav?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Køb af elektrisk (230V) kædesav?

Indlæg af PSindrup » 28. feb 2021, 09:26

Er en kædesav også "grej"?
Hvis ikke, så må admin hjertens gerne flytte tråden til relevant forum. :giggle:

Jeg skal skære en del brænde - stor og småt - i baghaven, og gider ikke larmen og osen fra en almindelig kædesav, hvis det kan undgås, så derfor er jeg på udkik efter en elektrisk kædesav på 230V.

Jeg har jo tidligere rost Stihl i den store brændetråd og kikker på denne

https://www.stihl.dk/STIHL-et-komplet-s ... E-141.aspx

Er der nogen der har erfaringer med el-kædesave de er friske på at dele?

På forhånd tak

Peter

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Køb af elektrisk (230V) kædesav?

Indlæg af Centurion » 28. feb 2021, 10:08

Jeg har brugt el-sav i sommerhuset gennem en del år, og der har ikke været nogen problemer p.g.a. det elektriske.
Jeg husker ikke fabrikatet, men Stihl sender næppe noget på markedet, som ikke er helt OK.
"In case of panic: don't panic"

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 87 times
Been thanked: 150 times

Re: Køb af elektrisk (230V) kædesav?

Indlæg af Kode1303 » 28. feb 2021, 13:33

Min far og jeg deler en akku-kædesav fra Stihl, som vi er meget glade for (har også en lille Stihl benzin sav). Vi er overrasket over, hvor godt den tygger sig igennem selv tykke træstykker. Akku er nok ikke det bedste til brændesavning, men en lidt stærkere sav til 230v tænker jeg sagtens vil kunne klare opgaven
Make mine a carbine.

Monas
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 27
Tilmeldt: 26. jan 2021, 19:43
Interesser: riffeljagt, natur, fluefiskeri
Geografisk sted: østlige midtjylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 11 times

Re: Køb af elektrisk (230V) kædesav?

Indlæg af Monas » 28. feb 2021, 14:12

Jeg ville nok kigge efter en sav med lidt større effekt end 1400 w. Jeg sammenligner lidt med en benzin sav, der er 1400 for lidt. Og el er jo betinget af at være i nærheden af en kontakt. Jeg har også overvejet el, da det er lidt lettere at stå med. Men indtil videre rækker min tålmodighed ikke til det. Husqvarna har eller har haft en på 2000 w.

mvh monas

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Køb af elektrisk (230V) kædesav?

Indlæg af PSindrup » 28. feb 2021, 14:12

Jeg har i dag lånt naboens "no-name" el-kædesav.
Den vejer hele 9 kilo (målt på en badevægt) og det er helt sikkert at vægt bliver en væsentlig parameter når jeg skal vælge el-kædesav. 9kg er simpelthen for tungt til en baghavehobbykædesav. Så kan jeg lige så godt bruge min (semi)prof Jonsered.

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Køb af elektrisk (230V) kædesav?

Indlæg af PSindrup » 28. feb 2021, 14:18

Monas skrev:
28. feb 2021, 14:12
Jeg ville nok kigge efter en sav med lidt større effekt end 1400 w. Jeg sammenligner lidt med en benzin sav, der er 1400 for lidt. Og el er jo betinget af at være i nærheden af en kontakt. Jeg har også overvejet el, da det er lidt lettere at stå med. Men indtil videre rækker min tålmodighed ikke til det. Husqvarna har eller har haft en på 2000 w.

mvh monas
Jeg har 10-15 m fra brændestakken til stikkontakter, så det er ikke noget problem.

Min nabo har lige skåret 15-20 m3 stammer op (som lå i min forhave) med den sav jeg har lånt, og vi var da svært tilfredse med at han valgte at bruge den el-kædesav jeg lige har lånt. Den tyggede sig stille og roligt igennem stammerne uden drama.

Peter
Senest rettet af PSindrup 28. feb 2021, 17:16, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Sako75
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 980
Tilmeldt: 18. okt 2004, 21:28
Interesser: Jagt,dykning, skydning etc
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 11 times

Re: Køb af elektrisk (230V) kædesav?

Indlæg af Sako75 » 28. feb 2021, 14:32

Den gamle havde lånt en Stihl El model et eller andet. Jeg stor hånede den lige ind til jeg kom til at bruge den, den er max iorden, løb og køb jeg var SÅ positivt overrasket - siger manden der mener el og benzin er forbeholdt gravide kvinder og plæneklippere, ting skal drives af dieselolie :biggrin:
"The only way of discovering the limits of the possible is to venture a little way past them into the impossible."

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Køb af elektrisk (230V) kædesav?

Indlæg af Raptor357 » 28. feb 2021, 15:58

Monas skrev:
28. feb 2021, 14:12
Jeg ville nok kigge efter en sav med lidt større effekt end 1400 w. Jeg sammenligner lidt med en benzin sav, der er 1400 for lidt. Og el er jo betinget af at være i nærheden af en kontakt. Jeg har også overvejet el, da det er lidt lettere at stå med. Men indtil videre rækker min tålmodighed ikke til det. Husqvarna har eller har haft en på 2000 w.

mvh monas
Min far har haft en 1400W husqvarna el sav. den var overraskende stærk, den føltes næsten lige så kraftig som min husqvarne 353 som på papiret yder 2,5KW.
har haft skal i øverigt forstås på den måde at der pludselig ikke kom smøring til sværdet og så døde nok stumper til at en ny var billigere. den nye er en privat label ting fra det lokale byggemarked.

Så moralen er lidt at det ikke behøver være en mærkevare, men tjek sikkerheds funktionerne.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Monas
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 27
Tilmeldt: 26. jan 2021, 19:43
Interesser: riffeljagt, natur, fluefiskeri
Geografisk sted: østlige midtjylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 11 times

Re: Køb af elektrisk (230V) kædesav?

Indlæg af Monas » 1. mar 2021, 12:26

Jeg siger ikke at El ikke kan bruges. :smile: Og jeg er sikker på at det ender med sådan een. Jeg stod sidste år og vurderede at min Jonsered 2147 nok var på sit sidste kvarter. Og skulle den nye så være en El eller skulle jeg tage een af de allersidste helt nye benzinmaskiner der kom fra Jonsered fabrikken. Så jeg har en ny 2253 med varme i håndtaget. Den tar fat når jeg klemmer til, men er ikke så god til halv kraft (afgrening) :oops: . Den bruger væsentligt mere benzin end den gamle, så jeg skulle måske have valgt anderledes, men jeg elsker godt grej (fiske-, jagt-, save-, værktøj, m.m.). Det er ganske enkelt forfærdeligt at corana-sidde ved computeren og kigge på alt brugbart nips. :evil:

mvh monas

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Køb af elektrisk (230V) kædesav?

Indlæg af PSindrup » 1. mar 2021, 12:41

Monas skrev:
1. mar 2021, 12:26
Jeg siger ikke at El ikke kan bruges. :smile: Og jeg er sikker på at det ender med sådan een. Jeg stod sidste år og vurderede at min Jonsered 2147 nok var på sit sidste kvarter. Og skulle den nye så være en El eller skulle jeg tage een af de allersidste helt nye benzinmaskiner der kom fra Jonsered fabrikken. Så jeg har en ny 2253 med varme i håndtaget. Den tar fat når jeg klemmer til, men er ikke så god til halv kraft (afgrening) :oops: . Den bruger væsentligt mere benzin end den gamle, så jeg skulle måske have valgt anderledes, men jeg elsker godt grej (fiske-, jagt-, save-, værktøj, m.m.). Det er ganske enkelt forfærdeligt at corana-sidde ved computeren og kigge på alt brugbart nips. :evil:

mvh monas
Jeg har købt Stihls allermindste til afgrening - Verdens letteste kædesav på benzin - da jeg ikke orker den store til afgrening

https://www.stihl.dk/STIHL-et-komplet-s ... 1-C-E.aspx

Den spiller max. :rock:

Peter

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2228
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 462 times
Been thanked: 352 times

Re: Køb af elektrisk (230V) kædesav?

Indlæg af Kenned » 1. mar 2021, 12:48

Jeg synes som en generelt ting at akku-værktøjet de senere år virkelig er komme efter det kablede. Der er ikke mange ting hvor jeg ville overveje et kablet værktøj.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Køb af elektrisk (230V) kædesav?

Indlæg af PSindrup » 1. mar 2021, 13:45

Kenned skrev:
1. mar 2021, 12:48
Jeg synes som en generelt ting at akku-værktøjet de senere år virkelig er komme efter det kablede. Der er ikke mange ting hvor jeg ville overveje et kablet værktøj.

Hilsen Kenneth
Jeg vil have en kablet version på grund af vægten og jeg gider ikke bøvlet med at lade (læs: løbe tør for strøm) og jeg har kun ti meter fra stikkontakt til brandeskur/stabel.

Til skoven (læs: haven) har jeg mine benzinere - en stor og en meget lille.

Peter

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 609 times
Been thanked: 165 times

Re: Køb af elektrisk (230V) kædesav?

Indlæg af Thors24 » 1. mar 2021, 17:25

Monas skrev:
1. mar 2021, 12:26
: . Den bruger væsentligt mere benzin end den gamle,

mvh monas

Så er der måske heller ikke så langt mellem pauserne. Og kæden er nem at slibe.

:biggrin:

Monas
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 27
Tilmeldt: 26. jan 2021, 19:43
Interesser: riffeljagt, natur, fluefiskeri
Geografisk sted: østlige midtjylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 11 times

Re: Køb af elektrisk (230V) kædesav?

Indlæg af Monas » 2. mar 2021, 13:28

PSindrup

Den ser fin ud din lille Stihl. :thumbup: Men er kæden ikke af den meget spinkle type (1,1), hvordan holder den. Jeg tænker både på kædens længde og kædens tænder. Jeg ryddede lidt op i mine gamle save og har nu 2 næsten nye. Men overvejede meget sådan en lille maskine, men endte med noget jeg kendte i forvejen. :nolisten: Jeg vil gerne høre om nogle erfaringer med den lille Stihl. :what: Det skal siges at jeg har ca 3 ha skov/plantage på bopælen, hvoraf jeg vedligeholder en del af den.

med venlig hilsen, monas

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Køb af elektrisk (230V) kædesav?

Indlæg af PSindrup » 2. mar 2021, 14:43

Monas skrev:
2. mar 2021, 13:28
PSindrup

Den ser fin ud din lille Stihl. :thumbup: Men er kæden ikke af den meget spinkle type (1,1), hvordan holder den. Jeg tænker både på kædens længde og kædens tænder. Jeg ryddede lidt op i mine gamle save og har nu 2 næsten nye. Men overvejede meget sådan en lille maskine, men endte med noget jeg kendte i forvejen. :nolisten: Jeg vil gerne høre om nogle erfaringer med den lille Stihl. :what: Det skal siges at jeg har ca 3 ha skov/plantage på bopælen, hvoraf jeg vedligeholder en del af den.

med venlig hilsen, monas
Jo, kæden er af den helt spinkle type. Jeg tror ikke at filen til den er mere end 3-4 mm tyk.
Kæden holder fint skæret og jeg har ikke strammet den mere end på min store sav.

Den er helt fin til det den er indkøbt til, nemlig af afgrene fældede træer, beskæring og den slags, da jeg ikke gider/orker at slæbe rundt på en tung sav til det. Men du skal ikke se den som en "træfældningssav". Det er den efter min mening for svag til.

Peter

Besvar