Afstandsmåler - Erfaringer søges

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Brugeravatar
MadsF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 558
Tilmeldt: 20. mar 2012, 18:48
Interesser: Jagt, Fiskeri, Outdoor, Teknik
Geografisk sted: Vesthimmerland
Has thanked: 76 times
Been thanked: 93 times

Afstandsmåler - Erfaringer søges

Indlæg af MadsF » 6. maj 2021, 17:38

Hej NVF,

Jeg sidder og kigger lidt på afstands målere, den skal bruges ifbm. .22 LR mål skydning med kliktårne (og jagt på småt fugle vildt hvis jeg bliver dus med det) og så kunne det måske også give mening ifht afstands vurdering når jeg skal afsted med .308'eren.

Hvilken forstørrelse skal jeg bruge?
Hvad med objektiv størrelse?
Hvad får man i en til >5000 kr man ikke får i en til <1000 kr?
Er der nogle modeller eller mærker i har dårlige erfaringer med?
Findes der en afstandsmåler der er "the shit"?
Inputs :thumbup: ?

Desværre går jeg ikke super meget på jagt, og realistisk set kommer jeg nok heller ikke til det, da jeg lider af for mange hobbyer :getout:
Derfor skal jeg på ingen måde have noget der står "best of the best" på og jeg har ikke behov for fancy funktioner der kan forud se hvor dyret går hen og Wi-Fi :biggrin:
Senest rettet af MadsF 10. maj 2021, 16:21, rettet i alt 1 gang.
Harald Skrald PCP / .177 / 3-9 x 40
Weirauch HW 77 / .177 / 3-9 x 40 / Ambitextous
CZ 452 /.22 LR / A-Tec dæmper / 4-16 x 44 / Links
Tikka M590 / .308w / 3-18 x 44 / Links
Tikka T3X Roughtech / .223 / 5-25x56 / Links
Khan Elite / 12/76
Miruko / 12/70 / Links

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Afstandsmåler - Erfaringer søges

Indlæg af Krung » 6. maj 2021, 18:02

De billige til under/omkring 1000 kr kan ikke måle ud til den oplyste max afstand. En lille smule tåge og alt er nu 6 m væk.

De har dog sin berettigelse, da man på gode dag kan måle sit revir af, måle højden på flagstangen, så man ved om den kan lægges ned og man kan afsætte 36 frugttræer i samme afstand. Til luftgevær og 22lr er den også fin. Men der skal ikke meget til før den giver op. På en god sommerdag er den fin til bukkejagt. Hvis ikke du vil skyde på mere end 300m, klarer den også det.

Ud over optik, så er softwaren/signalbehandling også af betydning i de dyrere modeller. Precisionrifleblog.com har en gennemgang af de dyre.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Afstandsmåler - Erfaringer søges

Indlæg af Raptor357 » 6. maj 2021, 20:53

Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Afstandsmåler - Erfaringer søges

Indlæg af KKA » 6. maj 2021, 21:48

Leica er fremragende, og vel også derfor den bruges af landinspektører bl.a.
Har en en lomme Leica Lr900, samt en integreret kikkert/rangefinder i form af en Leica Geovid Hd-B 8x42
Dyrt ja, men man får, hvad man betaler for imho!
Find en brugt Leica Rangefinder hvis budgettet tillader det.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Afstandsmåler - Erfaringer søges

Indlæg af T-REX » 6. maj 2021, 21:58

Jeg har en discount kinesisk 1000 yards laser rangefinder.

Den måler næsten alt, ud til 400 meter.
Hvis man holder den MEGET stille, så har jeg målt til 570 meter, mod et isfjeld.

Men til alm. jagt, der mener jeg at 400 meter er rigeligt, er det længere væk, end det, så er det, til mine evner, alligevel ALT for langt væk.
Den har Rain Mode og et par andre ting, ligesom en 150+ Mode, så man ikke måler for tæt på.

Havde jeg pengene, så købte jeg en Steiner Kikkert med LRF eller en Leica Kikkert.
En Vortex Fury er også et godt bud.


Min billige kineser, var inden for 1 meter, sammenlignet med en Leica LRF 1600, ud til de 400 meter, den reelt kunne nå, men Leica'en målte et hus, på 1800 meter...
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Badaka
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1143
Tilmeldt: 16. apr 2012, 15:51
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 89 times
Been thanked: 163 times

Re: Afstandsmåler - Erfaringer søges

Indlæg af Badaka » 7. maj 2021, 11:04

MadsF skrev:
6. maj 2021, 17:38
Hej NVF,

Jeg sidder og kigget lidt på afstands målere, den skal bruges ifbm. .22 LR mål skydning med kliktårne (og jagt på småt fugle vildt hvis jeg bliver dus med det) og så kunne det måske også give mening ifht afstands vurdering når jeg skal afsted med .308'eren.

Hvilken forstørrelse skal jeg bruge?
Hvad med objektiv størrelse?
Hvad får man i en til >5000 kr man ikke får i en til <1000 kr?
Er der nogle modeller eller mærker i har dårlige erfaringer med?
Findes der en afstandsmåler der er "the shit"?
Inputs :thumbup: ?

Desværre går jeg ikke super meget på jagt, og realistisk set kommer jeg nok heller ikke til det, da jeg lider af for mange hobbyer :getout:
Derfor skal jeg på ingen måde have noget der står "best of the best" på og jeg har ikke behov for fancy funktioner der kan forud se hvor dyret går hen og Wi-Fi :biggrin:

Jeg fik igår fingrene i et Sig Sauer BDX setup.

Tænkte at det sikkert var noget knald, men det virker dælme godt. Min tanke er nemlig at bruge det primært til 22lr, hvor krumbanen over 75m kræver nogen øvelse.

https://www.sigsauer.com/bdx-combo-kit- ... x50mm.html

jeg købte det brugt.

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 244 times

Re: Afstandsmåler - Erfaringer søges

Indlæg af Epae » 7. maj 2021, 11:48

Badaka skrev:
7. maj 2021, 11:04
MadsF skrev:
6. maj 2021, 17:38
Hej NVF,

Jeg sidder og kigget lidt på afstands målere, den skal bruges ifbm. .22 LR mål skydning med kliktårne (og jagt på småt fugle vildt hvis jeg bliver dus med det) og så kunne det måske også give mening ifht afstands vurdering når jeg skal afsted med .308'eren.

Hvilken forstørrelse skal jeg bruge?
Hvad med objektiv størrelse?
Hvad får man i en til >5000 kr man ikke får i en til <1000 kr?
Er der nogle modeller eller mærker i har dårlige erfaringer med?
Findes der en afstandsmåler der er "the shit"?
Inputs :thumbup: ?

Desværre går jeg ikke super meget på jagt, og realistisk set kommer jeg nok heller ikke til det, da jeg lider af for mange hobbyer :getout:
Derfor skal jeg på ingen måde have noget der står "best of the best" på og jeg har ikke behov for fancy funktioner der kan forud se hvor dyret går hen og Wi-Fi :biggrin:

Jeg fik igår fingrene i et Sig Sauer BDX setup.

Tænkte at det sikkert var noget knald, men det virker dælme godt. Min tanke er nemlig at bruge det primært til 22LR, hvor krumbanen over 75m kræver nogen øvelse.

https://www.sigsauer.com/bdx-combo-kit- ... x50mm.html

jeg købte det brugt.
Interessant... virker skidtet så efter planen? læste godt om det for noget tid siden men tænkte det var mere marketing end reelt funktionsdygtigt.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Afstandsmåler - Erfaringer søges

Indlæg af LJ » 7. maj 2021, 14:38

Ja...jeg købte for snart nogle år siden en billig afstandsmåler. Tror jeg gav 1399,- for den. Koster pt. 1499,-

Den hedder SIE600A.
6x24, autosluk, måler afstand i yards eller meter, beeline, højde og vinkel.

Egentlig var den tiltænkt at skulle fungere midlertidigt, indtil jeg købte en kikkert med indbygget afstandsmåler men den har fungeret virkelig godt og jeg har været så tilfreds at den endnu ikke er blevet sendt på hylden og næppe bliver det foreløbig.

Den tør jeg godt anbefale.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Afstandsmåler - Erfaringer søges

Indlæg af Krung » 7. maj 2021, 14:44

LJ skrev:
7. maj 2021, 14:38
Ja...jeg købte for snart nogle år siden en billig afstandsmåler. Tror jeg gav 1399,- for den. Koster pt. 1499,-

Den hedder SIE600A.
6x24, autosluk, måler afstand i yards eller meter, beeline, højde og vinkel.

Egentlig var den tiltænkt at skulle fungere midlertidigt, indtil jeg købte en kikkert med indbygget afstandsmåler men den har fungeret virkelig godt og jeg har været så tilfreds at den endnu ikke er blevet sendt på hylden og næppe bliver det foreløbig.

Den tør jeg godt anbefale.
Det er den samme jeg har. Måske bare i en ældre model.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Afstandsmåler - Erfaringer søges

Indlæg af Werecat » 8. maj 2021, 22:47

Krung skrev:
7. maj 2021, 14:44
LJ skrev:
7. maj 2021, 14:38
Ja...jeg købte for snart nogle år siden en billig afstandsmåler. Tror jeg gav 1399,- for den. Koster pt. 1499,-

Den hedder SIE600A.
6x24, autosluk, måler afstand i yards eller meter, beeline, højde og vinkel.

Egentlig var den tiltænkt at skulle fungere midlertidigt, indtil jeg købte en kikkert med indbygget afstandsmåler men den har fungeret virkelig godt og jeg har været så tilfreds at den endnu ikke er blevet sendt på hylden og næppe bliver det foreløbig.

Den tør jeg godt anbefale.
Det er den samme jeg har. Måske bare i en ældre model.
Hmm den har jeg også. Min er nok 5-7 år gammel. Jeg har aldrig været glad for den. Min har altid været meget lidt og meget lysfølsom på samme tid. Hvis solen skinner har den svært ved at måle afstanden og hvis målet ikke er en hvid væg har den også svært ved det. Jeg købte den til luftgevær, men har opgivet, for selv på afstande under 50 m opgiver den jævnligt ævret.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Afstandsmåler - Erfaringer søges

Indlæg af LJ » 8. maj 2021, 22:53

Werecat skrev:
8. maj 2021, 22:47
Krung skrev:
7. maj 2021, 14:44
LJ skrev:
7. maj 2021, 14:38
Ja...jeg købte for snart nogle år siden en billig afstandsmåler. Tror jeg gav 1399,- for den. Koster pt. 1499,-

Den hedder SIE600A.
6x24, autosluk, måler afstand i yards eller meter, beeline, højde og vinkel.

Egentlig var den tiltænkt at skulle fungere midlertidigt, indtil jeg købte en kikkert med indbygget afstandsmåler men den har fungeret virkelig godt og jeg har været så tilfreds at den endnu ikke er blevet sendt på hylden og næppe bliver det foreløbig.

Den tør jeg godt anbefale.
Det er den samme jeg har. Måske bare i en ældre model.
Hmm den har jeg også. Min er nok 5-7 år gammel. Jeg har aldrig været glad for den. Min har altid været meget lidt og meget lysfølsom på samme tid. Hvis solen skinner har den svært ved at måle afstanden og hvis målet ikke er en hvid væg har den også svært ved det. Jeg købte den til luftgevær, men har opgivet, for selv på afstande under 50 m opgiver den jævnligt ævret.
Du har nok været uheldig og fået et dårligt eksemplar. Rigtig ærgerligt men det forekommer jo desværre.
Hvorfor byttede du den ikke?

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Afstandsmåler - Erfaringer søges

Indlæg af Werecat » 9. maj 2021, 02:20

LJ skrev:
8. maj 2021, 22:53
Du har nok været uheldig og fået et dårligt eksemplar. Rigtig ærgerligt men det forekommer jo desværre.
Hvorfor byttede du den ikke?
Fordi den virkede... Bare dårligt. SIE 600A må formodes at være et rebranding navn (når det nu kan købes hos SIE-hunting butikken). Det kostede så vidt jeg husker heller ikke så meget som i dag, selv når det er på "tilbud". Så samlet set, tolkede jeg det som en god gammeldags lektie og noterede mig aldrig at købe rebrandede ting.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Bjarne H
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 50
Tilmeldt: 20. apr 2011, 16:34
Interesser: Jagt, riffelskydning
Geografisk sted: Silkeborg
Been thanked: 5 times

Re: Afstandsmåler - Erfaringer søges

Indlæg af Bjarne H » 9. maj 2021, 02:22

Kan helt klart anbefale Leica - har en CRF-1000.
Men min far købte en Sig Sauer på tilbud hos Skov til 2500 kr og det er god kvalitet (mener det var Kilo 1800 BDX). Ville ikke selv betale differencen hvis jeg skulle købe igen.

MMC
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19. sep 2017, 22:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 138 times
Been thanked: 51 times

Re: Afstandsmåler - Erfaringer søges

Indlæg af MMC » 9. maj 2021, 09:33

Har en Leupold RX1300 “et eller andet med True Ballistic Range”.

Jeg måler fint ud til 500m hvis jeg ellers kan holde den roligt. Har haft en SIE i hånden samtidig med som intet kunne måle udover 200m; Leupold’en var LANGT bedre til ‘se’ de små konturer på en mark, måle til en knold eller plovfure. Det kunne SIE’en slet ikke, den blev vist jævnt forvirret.

Leupold’en kan også måle kontinuerligt, altså bare hold knappen nede, så måler den/opdaterer. Det er der sikkert mange der kan, men den SIE jeg prøvede, kunne ikke. Og så har den alt det her med true ballistic range som jeg ikke bruger til noget, men sikkert er godt for bjergjægere osv.

Jeg var så heldig at have familie i USA som vi skulle besøge, så fik den til tæt på halv pris (gav vist 1700?) Ellers mener jeg den lå på 3000+ i DK. Så måske en mulighed at købe US produkter i US hvis du har chancen?

Kan ihvertfald sagtens anbefale en Leupold ud fra egen beskedne erfaring.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Afstandsmåler - Erfaringer søges

Indlæg af LJ » 9. maj 2021, 11:25

Werecat skrev:
9. maj 2021, 02:20
LJ skrev:
8. maj 2021, 22:53
Du har nok været uheldig og fået et dårligt eksemplar. Rigtig ærgerligt men det forekommer jo desværre.
Hvorfor byttede du den ikke?
Fordi den virkede... Bare dårligt. SIE 600A må formodes at være et rebranding navn (når det nu kan købes hos SIE-hunting butikken). Det kostede så vidt jeg husker heller ikke så meget som i dag, selv når det er på "tilbud". Så samlet set, tolkede jeg det som en god gammeldags lektie og noterede mig aldrig at købe rebrandede ting.
Med det du beskriver er den da defekt og har åbenbart været det fra du fik den.
Anyway, det er helt sikkert noget Kina-halløj, der har fået et SIE på siden og deres såkaldte "tilbud" er vist så ligegyldigt som det kan blive. Den påståede normalpris er jo hovedrystende fiktiv.

Når det så er sagt, har min fungeret fint og det må man formode at størstedelen gør, eftersom de stadig fører den. Det er de færreste butikker der gider blive ved med at håndtere reklamationer (det er ikke alle der er så storsindede og tilgivende som du er :smile: )

Brugeravatar
MadsF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 558
Tilmeldt: 20. mar 2012, 18:48
Interesser: Jagt, Fiskeri, Outdoor, Teknik
Geografisk sted: Vesthimmerland
Has thanked: 76 times
Been thanked: 93 times

Re: Afstandsmåler - Erfaringer søges

Indlæg af MadsF » 10. maj 2021, 15:33

Tak for inputs,

Jeg har valgt at prøve en Nikon Prostaff 1000. Klart i den billigste ende, aner ikke hvad jeg skal forvente, men hvis det slet ikke dur, så må den jo bare retur. Jeg skal forsøge at huske og vende tilbage når jeg har prøvet den, selvom jeg har 0 sammenligningsgrundlag, det kan være at jeg skal være glad for :giggle:

Nu må den våben tilladelse gerne snart lade ... Det var ikke som i gamle dage hvor man bare kunne svinge forbi våbenkontoret og vupti, værs'go ... :cry:
Harald Skrald PCP / .177 / 3-9 x 40
Weirauch HW 77 / .177 / 3-9 x 40 / Ambitextous
CZ 452 /.22 LR / A-Tec dæmper / 4-16 x 44 / Links
Tikka M590 / .308w / 3-18 x 44 / Links
Tikka T3X Roughtech / .223 / 5-25x56 / Links
Khan Elite / 12/76
Miruko / 12/70 / Links

Brugeravatar
MadsF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 558
Tilmeldt: 20. mar 2012, 18:48
Interesser: Jagt, Fiskeri, Outdoor, Teknik
Geografisk sted: Vesthimmerland
Has thanked: 76 times
Been thanked: 93 times

Re: Afstandsmåler - Erfaringer søges

Indlæg af MadsF » 16. maj 2021, 16:08

Opdatering på erfaring med Nikon Prostaff 1000 :

Jeg har fået min afstandsmåler nu, og jeg har haft mulighed for at lege lidt med den, og første indtryk er:

Ja, optikken er ikke fantastisk, men den ligger jo også klart i den billigste ende af skalaen, så det er nok hvad man kan forvente. Dernæst syntes jeg også at man godt kan mærke på den, at den ligger i den billige ende af skalaen, justering af paralaxen er ikke en lækker følelse, men det virker.
En ulempe er at den kører på CR2 batteri, AA eller AAA havde været lidt smartere på den her side af jorden.
Den er let, meget nem at bruge, ingen umiddelbare irriterende fancy funktioner, den har to knapper, en der kan skifte mellem Yards og Meters og en til tænd/sluk samt til at "skyde afstand på"
Den har en automatisk sluk funktion så den ikke dræner batteriet hvis man glemmer og slukke. Alt i alt, så er det nok hvad man kan forvente at få for de penge (Jeg gav 1600 kr på tilbud, sat ned fra 2199)

Den laver ensartet resultater, jeg målte 10 forskellige afstande på forskellige dage i forskelligt vejr, og de ligger spot-on afstandene hver gang, altså resultaterne er repetérbare og svinger ikke i øst og i vest.. Jeg tjekkede efter med Google Maps, og der ligger de tæt op af hinanden med den præcision det nu kan give...

Jeg har målt mellem 40 og 380 m afstand, og jeg får personligt aldrig brug for mere, hverken til jagt eller mål skydning, så det passer fint til mig, selvom den sikkert sagtens kan måle længere.

Så konklusionen er for mit vedkommende vil lyde sådan her:
Nej, det er ikke et stykke grej man får stiv dolk af at bruge, det er ikke super lækkert. - MEN det løser fint opgaven, særligt for dem som måske bare skal prøve om det er noget man får glæde af, og hvis man måske bruge det 5 gange om året, eller hvis man bare ikke gider at tonse alle ens sparekroner i en afstandsmåler. Jeg er tilfreds med den, og syntes det fungere fint, den matcher meget fint det jeg ledte efter i en afstandsmåler, billig, repetérbare resultater og nem at bruge. Tænker ikke det er noget man skal købe hvis man er vant til at kigge i Zeiss eller Swarovski optik :???: Som sagt, man får det man betaler for, og jeg syntes ikke man bliver snydt her, den er fin til prisen, og løser opgaven glimrende.
Harald Skrald PCP / .177 / 3-9 x 40
Weirauch HW 77 / .177 / 3-9 x 40 / Ambitextous
CZ 452 /.22 LR / A-Tec dæmper / 4-16 x 44 / Links
Tikka M590 / .308w / 3-18 x 44 / Links
Tikka T3X Roughtech / .223 / 5-25x56 / Links
Khan Elite / 12/76
Miruko / 12/70 / Links

SKBHunter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 31. okt 2007, 23:03
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 41 times

Re: Afstandsmåler - Erfaringer søges

Indlæg af SKBHunter » 19. maj 2021, 22:07

Jeg bruger min Bushnell golf-rangefinder og den virker upåklageligt. Den er i hvert fald 6-7 år gammel og kostede 1500 i sin tid.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Afstandsmåler - Erfaringer søges

Indlæg af Caspian1911 » 20. maj 2021, 08:38

Jeg har lige købt mig en Leica Geovid 10X42. Det er noget af det bedste stykke optik, jeg nogensinde har prøvet og afstandsmåleren går durkt igennem kraftig regn og kan sagtens måle på mosbeklædte sten, træer og andre udefinerede overflader.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


ThomasE
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 12. aug 2018, 09:57
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Tranbjerg J
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: Afstandsmåler - Erfaringer søges

Indlæg af ThomasE » 20. maj 2021, 14:42

Jeg købte en kinesermodel til under 500,- som giver mig præcision op til ca. 300m. Når vi kommer på den høje side af 200 m er jeg ikke tryg ved at afgive skud til vildt, så det er for mig alt rigeligt. Og ja, den er præcis nok. Og for at være helt ærlig, så skal jeg næsten holde lige på med både 6,5x55 og .222 rem.
Min tanke med den var sådan set at få trænet min afstandsbedømmelse ved at have den med til hjælp - og det er lykkes ganske fint. Jeg har fået tunet min afstandsbedømmelse så jeg stort set ikke tager den med længere.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Afstandsmåler - Erfaringer søges

Indlæg af Kleth » 20. maj 2021, 14:53

Jeg købte en Nikon Prostaff 1000 på bud, så den bestemt ikke var dyr og den virker også kineser-agtig!
Den virker ret udmærket og har også kun to knapper. Min eneste udfordring at jeg f.eks. ikke kan afstandsbedømme mellem to træer i en skov, der får jeg afstanden til det ene eller det andet træ og ikke det der er mellem og længere væk, selv om jeg sagtens kan sigte på det. Er der langt mellem træerne, så er der selvfølgeligt ikke noget problem. Den er rigtig fin til mit behov, som primært er enhånds spotter kikkert - Nu med afstandsmåler.

Afstandsmåleren anvender jeg primært til at "skyde mig ind på" afstande i området omkring tårn eller stige, så jeg ved hvilke afstande der er i mine potentielle skudfelter.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar