Swarovski Habicht, kvalitet?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Bygork
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 23. dec 2012, 20:15
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 25 times

Swarovski Habicht, kvalitet?

Indlæg af Bygork » 8. maj 2021, 22:17

Hej

Lidt ved et tilfælde kom jeg til at se på en brugt swarovski Habicht 3-12x50 med lystårn. Sælgeren er en jagtbutik og kikkerten er i meget fin stand og væsentlig klarere, skarpere billede og bedre øjenafstand end min nuværende meopta artemis 3-12x50. Prisen er efter færdigforhandling stadig på 6800,- hvilket jeg synes er til den høje side, men sælger er ikke til at presse yderligere.

Er der nogen der har noget til tilføje omkring vurderingen af pris og evt. noget om alder/specs/garanti og kvalitet, sammenlignet med en z4/z6 ? Hvor kan man finde specs online på den til at sammenligne med nyere?

Har du selv erfaring med Habicht modellerne du vil dele ud af?

Strangeguy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 152
Tilmeldt: 20. mar 2017, 21:38
Interesser: jagt, våben hund
Geografisk sted: Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Re: Swarovski Habicht, kvalitet?

Indlæg af Strangeguy » 9. maj 2021, 11:12

Jeg har en af de sidste årgange uden lys i 4-16x50 og med parallelakse justering. Min opfattelse er at glas og kvalitet er helt i top. Jeg har i hvert fald ikke fundet noget at være utilfreds med endnu :smile:
Jeg købte kikkerten brugt i bukkejagten i 2014 til 5500,- i privat handel. Kontakten blev dog formidlet gennem forhandler.
Jeg påtænker ikke at skille mig af med den og mangler heller ikke lyset til noget endnu.

Mvh Søren

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: Swarovski Habicht, kvalitet?

Indlæg af Lars M. L. » 9. maj 2021, 12:04

Jeg købte en brugt 3-12x50 uden lys for 10-12 år siden. Jeg var meget tilfreds med optikken, men kunne ikke rigtig forliges med det medforstørrende trådkors.
Da jeg nogle år senere fik mulighed for at købe en Z6i 2-12x50 BT til en skarp pris, slog jeg til.
Optisk er der ikke den store forskel, men trådkorset og lyset i den nye passede bedre til mit behov.
Min Habicht blev solgt for 4500-5000,-
Vh Lars

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Swarovski Habicht, kvalitet?

Indlæg af KKA » 9. maj 2021, 18:42

Bygork skrev:
8. maj 2021, 22:17
Hej

Lidt ved et tilfælde kom jeg til at se på en brugt swarovski Habicht 3-12x50 med lystårn. Sælgeren er en jagtbutik og kikkerten er i meget fin stand og væsentlig klarere, skarpere billede og bedre øjenafstand end min nuværende meopta artemis 3-12x50. Prisen er efter færdigforhandling stadig på 6800,- hvilket jeg synes er til den høje side, men sælger er ikke til at presse yderligere.

Er der nogen der har noget til tilføje omkring vurderingen af pris og evt. noget om alder/specs/garanti og kvalitet, sammenlignet med en z4/z6 ? Hvor kan man finde specs online på den til at sammenligne med nyere?

Har du selv erfaring med Habicht modellerne du vil dele ud af?
Det er jo dyrere at købe fra en butik, da denne skal have en avance samt svare moms. Til gengæld hører der vel en garanti med?
Har fået ombyttet en Swarovski Z6i( gen.1) på garantien....

Birk
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 140
Tilmeldt: 12. feb 2010, 15:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: 3700
Been thanked: 18 times

Re: Swarovski Habicht, kvalitet?

Indlæg af Birk » 10. maj 2021, 09:14

Hej Bygork.
Købte en Habicht 2,5x10x56 med lystårn, som ny i 2004.
Har været og er stadig glad for den, den opfylder mine behov, har kikket i nyere modeller, men det har ikke fristet til udskiftning.
Det skal dog nævnes, at efter et par år, kom der plusselig dug i kikkerten, hvilket blev ordnet hurtigt og effektivt på garantien og der har ikke siden været, det mindste, at udsætte på kikkerten, som stadig er klar og skarp.
Selvfølgelig har mit syn også ændret sig siden dengang (60+), så udnyttelsesgraden er nok blevet mindre :smile:

Mvh. Henrik

Grydesvamp
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 59
Tilmeldt: 27. aug 2018, 18:13
Interesser: Jagt, og alt mekanik
Geografisk sted: 9381 sulsted
Has thanked: 15 times
Been thanked: 8 times

Re: Swarovski Habicht, kvalitet?

Indlæg af Grydesvamp » 13. maj 2021, 12:40

Jeg har haft en del habicht'er i hænderne og det er fine kikkerter, af samme årsag er jeg også endt med en 3-12x50 habicht med skumringslys (ubrugeligt til dk jagt).

Hvis du søger noget nyere med fortsat garanti så kig på de nyere meopta r1 og r2 modeller, de er begge rigtig fine og klare i glasset, jeg har lagt dem op mod en af swarovskierne en mørk aften og de er alle næsten ens!

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Swarovski Habicht, kvalitet?

Indlæg af Sierra13 » 13. maj 2021, 12:48

Min Habicht er godt nok 2,5-10x56 modellen, med lys.
Jeg har tit diskuteret med mig selv hvorvidt den skal udskiftes. Den er et halvstort skrummel, det være hvad det er.
Kvaliteten er ude tvivl høj, men modellen er gammel, jeg har før overvejet udskiftet da jeg synes nye mellemdyre kikkert cirka er i samme kvalitet. Og nye dyre high end kikkerter, er klart bedre.

Det er lidt valget om du vil have en lidt ældre Mercedes, eller en splinter ny KIA. Valget er svært, pt. har min habicht fået lov at sidde, men det er mest af praktiske årsager, og ikke fordi ejg synes den er klart bedre.

Strangeguy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 152
Tilmeldt: 20. mar 2017, 21:38
Interesser: jagt, våben hund
Geografisk sted: Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Re: Swarovski Habicht, kvalitet?

Indlæg af Strangeguy » 13. maj 2021, 18:24

Sierra13 skrev:
13. maj 2021, 12:48
Min Habicht er godt nok 2,5-10x56 modellen, med lys.
Jeg har tit diskuteret med mig selv hvorvidt den skal udskiftes. Den er et halvstort skrummel, det være hvad det er.
Kvaliteten er ude tvivl høj, men modellen er gammel, jeg har før overvejet udskiftet da jeg synes nye mellemdyre kikkert cirka er i samme kvalitet. Og nye dyre high end kikkerter, er klart bedre.

Det er lidt valget om du vil have en lidt ældre Mercedes, eller en splinter ny KIA. Valget er svært, pt. har min habicht fået lov at sidde, men det er mest af praktiske årsager, og ikke fordi ejg synes den er klart bedre.
Jeg byder da fluks 5 af de helt lange for den, hvis det kan hjælpe dig med at beslutte dig for en udskiftning :smile:

Besvar