Erfaring med synskorrigerende behandling

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Filuren
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 321
Tilmeldt: 27. jun 2008, 12:50
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 30 times

Erfaring med synskorrigerende behandling

Indlæg af Filuren » 4. jun 2021, 14:22

Hej

Jeg er 55 år og har efterhånden svært ved at se tæt på uden briller

Er der nogle herinde der har erfaring med synskorrigerende behandling både generelt men også i forhold til skydning med pistol/revolver

Lige nu skyder jeg med rødpunkt på mine håndvåben og det fungerer godt men det ville være rart at kunne skyde med alm. sigte midler

mvh

Peter

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Erfaring med synskorrigerende behandling

Indlæg af Mapzter » 4. jun 2021, 14:46

Filuren skrev:
4. jun 2021, 14:22
Jeg er 55 år og har efterhånden svært ved at se tæt på uden briller

Er der nogle herinde der har erfaring med synskorrigerende behandling både generelt men også i forhold til skydning med pistol/revolver

Lige nu skyder jeg med rødpunkt på mine håndvåben og det fungerer godt men det ville være rart at kunne skyde med alm. sigte midler
Jeg er i den modsatte situation af dig, da jeg er nærsynet, men er blevet frustreret over ikke at kunne se på afstand. Men den løsning som jeg har valgt kan måske også anvendes i din situation.

Jeg er begyndt at bruge kontaktlinser, eller rettere - kontaktlinse. Jeg bruger en kontaktlinse i det øje som ikke er mit mesterøje, til at kunne se på afstand, og ser så mine sigtemidler med det andet øje.

Det var en tilgang som jeg fandt i forskellige udenlandske skydefora (omtalt som "monovision"), med forskellige advarsler om at det ikke virkede for alle. Jeg kontaktede min lokale Louis Nielsen, fik målt korrektion til kontaktlinser og forklarede optikeren om det jeg havde tænkte mig at prøve. Han kunne bekræfte at det virkede fint for nogen, og at der ikke var nogen risiko ved at prøve.

Jeg oplever at mine øjne er rigtig gode til selv at finde ud af hvilket øje der skal være primært, så mit venstre øje er det primære når jeg ser på længere afstand, og det højre (som er mit mesterøje) tager over når jeg skal se noget tæt på.

Jeg har ikke oplevet hovedpine eller anden ulempe, ud over en minimal sløring, sammenlignet med begge øjne korrigeret. Jeg oplever nogen gange lidt mere sløring hvis jeg er træt, men det løser jeg ved at knibe det øje en smule sammen som ikke skal bruges.

Så jeg tænker du kunne prøve at få dit mesterøje korrigeret til at kunne se tæt på, og så lade det andet være ukorrigeret.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Erfaring med synskorrigerende behandling

Indlæg af PSindrup » 4. jun 2021, 15:07

Mapzter skrev:
4. jun 2021, 14:46
Filuren skrev:
4. jun 2021, 14:22
Jeg er 55 år og har efterhånden svært ved at se tæt på uden briller

Er der nogle herinde der har erfaring med synskorrigerende behandling både generelt men også i forhold til skydning med pistol/revolver

Lige nu skyder jeg med rødpunkt på mine håndvåben og det fungerer godt men det ville være rart at kunne skyde med alm. sigte midler
Jeg er i den modsatte situation af dig, da jeg er nærsynet, men er blevet frustreret over ikke at kunne se på afstand. Men den løsning som jeg har valgt kan måske også anvendes i din situation.

Jeg er begyndt at bruge kontaktlinser, eller rettere - kontaktlinse. Jeg bruger en kontaktlinse i det øje som ikke er mit mesterøje, til at kunne se på afstand, og ser så mine sigtemidler med det andet øje.

Det var en tilgang som jeg fandt i forskellige udenlandske skydefora (omtalt som "monovision"), med forskellige advarsler om at det ikke virkede for alle. Jeg kontaktede min lokale Louis Nielsen, fik målt korrektion til kontaktlinser og forklarede optikeren om det jeg havde tænkte mig at prøve. Han kunne bekræfte at det virkede fint for nogen, og at der ikke var nogen risiko ved at prøve.

Jeg oplever at mine øjne er rigtig gode til selv at finde ud af hvilket øje der skal være primært, så mit venstre øje er det primære når jeg ser på længere afstand, og det højre (som er mit mesterøje) tager over når jeg skal se noget tæt på.

Jeg har ikke oplevet hovedpine eller anden ulempe, ud over en minimal sløring, sammenlignet med begge øjne korrigeret. Jeg oplever nogen gange lidt mere sløring hvis jeg er træt, men det løser jeg ved at knibe det øje en smule sammen som ikke skal bruges.

Så jeg tænker du kunne prøve at få dit mesterøje korrigeret til at kunne se tæt på, og så lade det andet være ukorrigeret.
Jeg har en bekendt der har fået foretaget laseroperaration på begge øjne MEN han har fået lavet et øje til "fjernsyn" og et øje til "nærsyn"

Det virket helt crazy at det kan lade sig gøre uden at hjernen kortslutter, men han fortæller at efter 14 dages tilvænning, så fungerer det perfekt.

Så modellen med kun at gøre noget ved det ene øje lyder bestemt muligt.
(Jeg ville dog selv helt sikkert starte med kontaktlinser som "test")

Peter

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7718
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Erfaring med synskorrigerende behandling

Indlæg af T-REX » 4. jun 2021, 15:21

Du skal være opmærksom på, at Gammelmands langsyn, ikke kan fikses med en Laseroperation.

Man skifter linserne. (Samme som ved Grå Stær)
Jeg er selv 57 år, og snakkede for et par år siden, med den mest reklamerende danske øjenklinik.

Deres anbefaling var, at vente, til jeg skal bruge briller, HELE tiden.

idag kan man i øvrigt operere linser ind, som har nær, mellem og langsyn
Det man gør er at sætte en linse ind, der har 3 forskellige linser.
En kollega har fået det gjort, og han siger at det lige tager en 2-3 uger at vænne sig til, og engang imellem, så skal synet lige "trænes" om morgenen, før det virker.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Erfaring med synskorrigerende behandling

Indlæg af Mapzter » 4. jun 2021, 15:47

PSindrup skrev:
4. jun 2021, 15:07
Så modellen med kun at gøre noget ved det ene øje lyder bestemt muligt.
(Jeg ville dog selv helt sikkert starte med kontaktlinser som "test")
Helt enig - det er i hvert fald nemt og billigt at teste med kontaktlinser.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Filuren
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 321
Tilmeldt: 27. jun 2008, 12:50
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 30 times

Re: Erfaring med synskorrigerende behandling

Indlæg af Filuren » 4. jun 2021, 19:05

Hej
Tak for svarene ideen med 1 kontakt linse lyder spændende. Jeg prøver at høre en optiker

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Erfaring med synskorrigerende behandling

Indlæg af 458hunter » 4. jun 2021, 20:22

Og så skal man lige huske at et indgreb kan gå galt selv om risikoen er lille. Min kone var en af de ganske få uheldige, men jeg skal hilse og sige at konsekvenserne er livsforandrende..

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Erfaring med synskorrigerende behandling

Indlæg af PSindrup » 4. jun 2021, 21:37

458hunter skrev:
4. jun 2021, 20:22
Og så skal man lige huske at et indgreb kan gå galt selv om risikoen er lille. Min kone var en af de ganske få uheldige, men jeg skal hilse og sige at konsekvenserne er livsforandrende..
Det er præcis grunden til at jeg ALDRIG skal have lavet laseroperation af mine øjne.

Peter

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Erfaring med synskorrigerende behandling

Indlæg af Raptor357 » 5. jun 2021, 00:14

Jeg har en kollega der har fået synet fikset. Det virkede i omkring 5 år men nu er hans syn blevet så ringe at kørekortet hænger i en tynd tråd lægen klipper på et tidspunkt. Han mener selv at det skyldes operationen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
CKN
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 28. maj 2004, 22:00
Interesser: Jagt,skydning, genladning
Geografisk sted: Fjerritslev
Been thanked: 13 times

Re: Erfaring med synskorrigerende behandling

Indlæg af CKN » 5. jun 2021, 22:41

Jeg har været nærsynet de sidste 35-40 år, men begyndte for et par år siden at døje med at læse teksten på telefonen og andet tæt på, bruger mest linser og lidt briller, til at starte med, fik jeg korrigeret styrke på linserne, så jeg kunne se som før og læse tlf mm, det det fungerede ikke optimalt for mig, men fik så linser med overgang i og det dur godt til mig og ingen problemer med skydning, som briller med overgang kan gøre.
Mvh Carsten

Filuren
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 321
Tilmeldt: 27. jun 2008, 12:50
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 30 times

Re: Erfaring med synskorrigerende behandling

Indlæg af Filuren » 19. nov 2021, 10:37

Hej

Vil lige give en tilbagemelding :-)

Jeg endte med at få foretaget en linse udskiftning, og det er nok de bedste penge jeg nogensinde har brugt på mig selv, har ikke brugt briller siden og ser sigtemidler så tydeligt at jeg nu har afmonteret rødpunkts sigter på alle mine håndvåben.

mvh

Peter

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Erfaring med synskorrigerende behandling

Indlæg af 458hunter » 19. nov 2021, 12:44

Fedt - tillykke! Det må være en fantastisk oplevelse.

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Erfaring med synskorrigerende behandling

Indlæg af Rigsby » 23. nov 2021, 20:26

Det er med med meninger om laseroperationer som det er med rø.huller, alle har en!

Jeg fik lavet begge mine øjne i Tijuana for 10 år siden og må nok indrømme at de penge er de bedste jeg på noget tidspunkt har givet ud. (På noget andet end skydevåben)

Jeg fik lavet det som hedder " Monovision" hvilket betyder at man ser langt på sit dominante øje og kort (læseafstand) på det andet.

Forberedelserne til operationen foregik ved at gå med kontaktlinser som gav samme effekt 5 uger i forvejen, de røg ud 2 dage før operationen så eventuelle småridser ville være helet når operationen skulle foretages.

Hjernen vænner sig relativt hurtigt til de nye (forskellige) synsstyrker og for mig gik der omkring 10 uger totalt fra jeg startede med kontaktlinser.

Intet holder evigt, det gælder koner og det gælder øjne.
Nu kan jeg mærke tiden er inde til et "touch-up" og hvis ellers at det hele ikke Corona-eksploderer så bliver det midt i januar, igen i TJ.

Så hvis der er nogen som gerne vil have mere af vide fra en som selv har prøvet det selv, så spørg endelig.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Erfaring med synskorrigerende behandling

Indlæg af PSindrup » 23. nov 2021, 21:14

Rigsby skrev:
23. nov 2021, 20:26
Det er med med meninger om laseroperationer som det er med rø.huller, alle har en!

Jeg fik lavet begge mine øjne i Tijuana for 10 år siden og må nok indrømme at de penge er de bedste jeg på noget tidspunkt har givet ud. (På noget andet end skydevåben)

Jeg fik lavet det som hedder " Monovision" hvilket betyder at man ser langt på sit dominante øje og kort (læseafstand) på det andet.

Forberedelserne til operationen foregik ved at gå med kontaktlinser som gav samme effekt 5 uger i forvejen, de røg ud 2 dage før operationen så eventuelle småridser ville være helet når operationen skulle foretages.

Hjernen vænner sig relativt hurtigt til de nye (forskellige) synsstyrker og for mig gik der omkring 10 uger totalt fra jeg startede med kontaktlinser.

Intet holder evigt, det gælder koner og det gælder øjne.
Nu kan jeg mærke tiden er inde til et "touch-up" og hvis ellers at det hele ikke Corona-eksploderer så bliver det midt i januar, igen i TJ.

Så hvis der er nogen som gerne vil have mere af vide fra en som selv har prøvet det selv, så spørg endelig.
Det er utroligt at det ikke forvirrer hjernen med de to forskellige “indstillinger” på øjnene.

Fungerer det også når du køre bil i mørke?

Peter

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Erfaring med synskorrigerende behandling

Indlæg af Rigsby » 23. nov 2021, 23:49

Ja det virker perfekt under alle lysforhold.

fra starten troede jeg at det ville ha betydning når jeg skulle skyde lerduer men det viste sig ikke at betyde en dyt , udover selvfølgelig at jeg rent faktisk kunne se duerne.

(Og så lige hæve mit niveau med 4 på første dag.)

Det har været en fantastisk oplevelse fra januar 2011 til nu 👍😁
Senest rettet af Rigsby 24. nov 2021, 09:48, rettet i alt 1 gang.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Erfaring med synskorrigerende behandling

Indlæg af Rigsby » 24. nov 2021, 08:50

Mit råd til dem som går med tanker om at droppe brillerne eller linserne er at gå til en øjenlæge, ikke til Louis Nielsen, Memira eller på den lokale Klogskabens hule ( læs Bodega) og der forklare præcist hvad det er man døjer med og hvad man vil opnå.

Han vil derefter være i stand til at rådgive om hvilken løsning som vil være den bedste for præcis dig.

Det var hvad jeg gjorde for snart 11 år siden.

Dengang var Louis Nielsen ikke i spil med operationer men det var et firma som hed/hedder Memira.

De rådede mig til at vente i et par år og så få lavet "Monovision" og eventuelt efter 10 år få skiftet linser.

Jeg fortalte dem at jeg helt klart påtænkte at vente med at få lavet min operation hvorefter den helt store købmandssaxofon blev trukket ud af skabet.
Pludseligt skulle jeg ikke længere vente et par år men kun 3 måneder.
Jeg kunne få et linseabbonement til en yderst fordelagtig pris og fordi jeg havde booket min forundersøgelse i december ville de tilbyde en speciel julepris på operationen.

Jeg syntes at det var temmelig morsomt men blev også en anelse usikker på hvilken øvelse de rent faktisk var i gang med, hjælpe mig med at få bedre syn eller sikre at samtlige medarbejdere kunne gå ny bil i julegratiale.

Julen kom med raske skridt og jeg fik snakket med min gode ven i San Diego om mit syn, hvad jeg ikke vidste var at han 2 år forinden havde haft det samme problem og rent faktisk havde fået det lavet helt perfekt.

Hans forslag var at "når jeg nu alligevel skulle til USA i midten af januar (mere om det senere) så kunne vi da lige køre 20 minutter sydpå til Tijuana så kunne hans ven da nok lige fixe det lille problem"

Naaahhh, tænkte jeg, der er ingen Mexicansk Kleinsmed der skal røre ved mine øjne!

Efter en grundig gang Google-fu og et par emails frem og tilbage blev resultatet dog at jeg ringede til SAS og ændrede min billet til afgang fra København en uge tidligere.

Det viste sig nemlig at (og hold nu fast) verdens førende øjenlæge indenfor øjenlaser og linseudskiftning hedder Arturo Chayet og driver sin klinik Codet Vision Institute i Tijuana lige syd for grænsen til USA og rent tilfældigt er min vens kammerat.

Jeg nåede San Diego og det var ikke uden sommerfugle at vi dagen efter gled sydpå til forundersøgelse.

Sagen var dog klar som bukket i neon, Monovision som Dr. Chayet havde foreslået i emails og på hvis opfordring jeg havde båret kontaktlinser i næsten 5 uger indtil afgang fra CPH.

Operationen blev foretaget næste morgen og tog sammenlagt 30 minutter for begge øjne.

Da jeg gik ind i klinikken var mit syn sløret og en god times tid efter da jeg gik ud igen stod alting klart som pis i sne.

Nordover til grænsen, ind i Medical-line og efter yderligere en god times tid hjemme i San Diego igen, dog lige med et pit-stop hos den gyldne måge så jeg kunne bjærge mig indtil næste morgen.

Doctors orders var at kun tage de latterlige kopper som jeg bar på øjnene af når jeg skulle dryppe øjne hver 6.time indtil næste morgen og så få sovet alt det som var muligt.

Som sagt så gjort og næste morgen røg kopperne af.

Verden var fuldstændig klar og skarp, mine øjne var en anelse tørre men det tog øjendråberne og dagen efter var jeg til kontrol hvor Dr. Chayet konstaterede at operationen var gået 100% som planlagt og forventet.

Aftenen stod på Basketball og middag med gode venner i Vijeas Arena og næste morgen gik turen til Shot Show i Las Vegas.

Nå men det blev en lidt længere historie end jeg havde planlagt men hvis du læser denne linie så må det ha været interessant nok 😊
Senest rettet af Rigsby 24. nov 2021, 09:14, rettet i alt 1 gang.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Erfaring med synskorrigerende behandling

Indlæg af PSindrup » 24. nov 2021, 09:01

Rigsby skrev:
24. nov 2021, 08:50
Nå men det blev en lidt længere historie end jeg havde planlagt men hvis du læser denne linie så må det ha været interessant nok 😊
:goodpost:

Tak for fantastisk førstehåndsberetning :Hug:

Peter

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Erfaring med synskorrigerende behandling

Indlæg af Bofhenator » 24. nov 2021, 09:06

Rigsby skrev:
24. nov 2021, 08:50
...kloge ting...
Jeg kan tilslutte mig rådet om en øjenlæge inden man gør noget som helst andet.

Min historie kunne minde om Rigsbys ift før og efter resultat, jeg tog dog ikke til Mexico, bare til memiras klinik ved Kbh hovedbanegård. Om de tænker mere eller mindre på profit end Mexicanske øjenlæger ved jeg ikke, men jeg blev opereret for snart 11 år siden og det er de bedste penge jeg har brugt på noget der ikke kunne sige bang!

Min chef blev opereret nogenlunde samtidig og døjede et par uger efter med noget irritation, men det fik han nogle øjendråber for og har ikke haft bøvl ellers også med fint resultat efterfølgende, han blev zappet samme sted.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 762
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Re: Erfaring med synskorrigerende behandling

Indlæg af High Standard » 24. nov 2021, 09:13

Hej,

Jeg har i mange år været stærkt nærsynet -8 på begge øjne og fik foretaget den store operation på Aarhus Kommunehospital. Efter operationen er jeg langsynet og skal bruge læsebriller. Umiddelbart er det ok, men der er også nogle træls sideeffekter bl.a har jeg mistet mit mørkesyn og har svært ved at se når jeg kører bil om aftenen. En anden træls ting er at jeg har svært ved at læse tekst på en computerskærm (med læsebriller) ligesom det er vanskeligt at se ting helt klart tæt på f.eks. når man skal pille en splint ud af fingeren.
Når jeg ser tilbage er jeg usikker på om jeg ville gøre det om, men det er jo et temperaments spørgsmål :smile:

Hilsen

High Standard

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Erfaring med synskorrigerende behandling

Indlæg af PSindrup » 24. nov 2021, 10:20

High Standard skrev:
24. nov 2021, 09:13
Hej,

Jeg har i mange år været stærkt nærsynet -8 på begge øjne og fik foretaget den store operation på Aarhus Kommunehospital. Efter operationen er jeg langsynet og skal bruge læsebriller. Umiddelbart er det ok, men der er også nogle træls sideeffekter bl.a har jeg mistet mit mørkesyn og har svært ved at se når jeg kører bil om aftenen. En anden træls ting er at jeg har svært ved at læse tekst på en computerskærm (med læsebriller) ligesom det er vanskeligt at se ting helt klart tæt på f.eks. når man skal pille en splint ud af fingeren.
Når jeg ser tilbage er jeg usikker på om jeg ville gøre det om, men det er jo et temperaments spørgsmål :smile:

Hilsen

High Standard
Jeg har en andenhåndsoplevelse jeg gerne vil dele

For nogle år siden var jeg på en "Garden Living Fair" haveudstilling, og der var der en "salgsbod" fra et firma der foretog laseroperationer. Det kunne godt have været Memira.
Min svigerinde havde besøgt boden og da vi holdt frokost fortalte hun begejstret om den "salgstale" hun lige havde lyttet til. Ved vores bord sad der en kvinde der ikke kunne undgå at høre hvad min svigerinde fortalte og hun sagde: "Undskyld, må jeg godt have lov at blande mig?"
Det sagde vi naturligvis ja til, og hun fortalte at hun var optiker i en af de store danske brillekæder, og hun advarede ret kraftigt mod bare at lade sig friste af alle de tilbud om operation, da hun dagligt så "bagsiden af medaljen" med alle de operationer som ikke var gået godt, som den du beskriver High Standard.

Hun lagde meget vægt på at mange af operationerne var irreversible og hvis man f.eks. fik problemer med "stjerner og striber" når man kørte bil i mørke, så var det meget sjældent noget at gøre ved det efterfølgende.

Jeg siger bestemt ikke at man skal afstå fra at lade sine øjne opererer - det har jeg ingen forudsætning for at sige - jeg siger blot man skal tænke sig godt om, og også medregne de potentielle risici der altid er.

Peter

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2228
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 462 times
Been thanked: 352 times

Re: Erfaring med synskorrigerende behandling

Indlæg af Kenned » 24. nov 2021, 13:01

En af mine gode venner som er optiker og selv har brug for høj styrke i briller/linser har valgt at vente til han bliver omkring de 60 med at blive opereret. Det er (hvis jeg husker rigtigt) relateret til et dårligere mørkesyn, men noget som alligevel sker for de fleste når de bliver ældre, og dermed årsagen til at vente.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Besvar