Køb af red dot v. rejse til USA

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 545
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 42 times
Been thanked: 45 times

Køb af red dot v. rejse til USA

Indlæg af O27 » 30. aug 2021, 08:22

Som topic, er det lovligt at købe fx et Trijicon SRO med hjem fra forretningsrejse i USA/New York?

Brugeravatar
DK-92
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 213
Tilmeldt: 19. jan 2014, 22:52
Interesser: Skydning, våben, teknik
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 101 times
Been thanked: 70 times

Re: Køb af red dot v. rejse til USA

Indlæg af DK-92 » 30. aug 2021, 08:26

Ja, det er ikke en våbendele, så det er helt uden for våbenloven, og kræver ikke import tilladelse, så tag du bare den i lommen, og sig til hvis man kan få et med :biggrin:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11101
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 734 times
Been thanked: 2640 times

Re: Køb af red dot v. rejse til USA

Indlæg af C-X » 30. aug 2021, 08:36

Undersøg om det er på ITAR.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 545
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 42 times
Been thanked: 45 times

Re: Køb af red dot v. rejse til USA

Indlæg af O27 » 30. aug 2021, 08:47

C-X skrev:
30. aug 2021, 08:36
Undersøg om det er på ITAR.
Ser det ud til at være; https://www.trijicon.com/support/export-controls er det så et no go?

Brugeravatar
DK-92
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 213
Tilmeldt: 19. jan 2014, 22:52
Interesser: Skydning, våben, teknik
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 101 times
Been thanked: 70 times

Re: Køb af red dot v. rejse til USA

Indlæg af DK-92 » 30. aug 2021, 08:49

Pis :wall:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11101
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 734 times
Been thanked: 2640 times

Re: Køb af red dot v. rejse til USA

Indlæg af C-X » 30. aug 2021, 08:50

Umiddelbart ja. Oscar123 kommer forhåbentligt på banen, han er ekspert på området.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

Re: Køb af red dot v. rejse til USA

Indlæg af Oscar123 » 30. aug 2021, 19:54

C-X skrev:
30. aug 2021, 08:50
Umiddelbart ja. Oscar123 kommer forhåbentligt på banen, han er ekspert på området.
Jeg ved nu ikke om jeg stadig er ”ekspert” på området – men for nogle år siden (mens jeg stadig var i FSV) rejste jeg meget ofte til USA – og tog oftest ”lidt med hjem” derovrefra. Det blev med tiden dog sværere og sværere.

Det helt essentielle her er ikke så meget hvad man kan indføre i Danmark – men hvad man kan udføre ud af USA.

USA har i de senere år skærpet deres lovgivning på eksportområdet ganske betydeligt. Området er ganske komplekst, idet noget udstyr reguleres i henhold til ITAR (International Traffic in Arms Regulations) under Dept. of State mens mere almindeligt “civilt” grej reguleres i henhold til EAR (Export Administration Regulations) under Dept. Of Commerce.
Hvorvidt der er tale om det ene eller andet regelsæt er oftest uklart. Når det ønskede grej er under EAR-regelsættet, opereres med en ”bagatelgrænse” på 100 USD (500 USD for Canada). Eksport af udstyr over disse grænser kræver tilladelse. Sådanne tilladelser er ikke umulige at få – men det tager tid og koster penge. Nogle få forhandlere tilbyder at være behjælpelige med papirarbejdet mod et vederlag – men de fleste forhandlere mener ikke at det er bøvlet værd og undlader helt at eksportere. Og det kan man sådan set godt forstå, idet bødestraffene ved overtrædelse af disse regelsæt ligger i 100.000 USD-klassen.
Er man ovre i ITAR-regelsættet er det betydeligt vanskeligere at opnå tilladelse til eksport. Normalt skal man være en suveræn stat eller anden anerkendt entitet for at få en sådan tilladelse. Det er dog set at privatpersoner i enkelte tilfælde kan få en ITAR-godkendelse – men det er uhyre bøvlet, tidskrævende og omkostningstungt. Så for almindelige mennesker er dette næppe en vej at gå.

Man kunne i stedet evt. få den gode ide, at få andre - f.eks. venner eller familie i USA - til at indkøbe grejet og så overdrage det til en med henblik på at man selv tager det med hjem. Dette er dog ikke så heldigt, idet man risikere at bringe køberen i vanskeligheder. En standard købsbetingelse i USA ved køb af grej under ITAR- eller EAR-regelsættene er, at køber forpligter sig til ikke at eksportere det ud af landet. Bliver sådant grej snuppet i kontrollen i lufthavnen risikerer man at få virkelige problemer. Risikoen for at blive opdaget er betydelig, idet de venlige TSA-betjente gennemlyser al bagage (indskrevet samt håndbagage) – og ser de noget, der ligner kontrabande, åbner de kufferten/tasken. Er kufferten låst bliver den skåret op..!! Jeg har selv oplevet et par gange at TSA har åbnet min indskrevne kuffert ”for lige at se..” – uden at der dog var kontrabande til stede – og de efterlod begge gange en venlig lille notits, at de havde været der. Se billedet nedenfor.

Der er flere eksempler på at TSA-betjentene i lufthavnene har set igennem fingrene med "bagateller" når det drejer sig om grej på EAR-listen – men mig bekendt er de bestemt ikke "fleksible" fsva ITAR-listen. Her må man i givet fald gøre op med sig selv om man tør løbe an på det. Jeg har selv prøvet det med sigtekikkerter (på EAR-listen) for nogle år tilbage - og det gik fint - men det er ikke muligt at give et generelt råd om at dette…

Beklager at være en kill-joy – men dette er desværre vilkårene. :???:

:razz:
Oscar123
.
TSA hilsen.jpg
TSA hilsen.jpg (93.09 KiB) Vist 1071 gange
On scene - but unseen

Besvar