Høreværn elektroniske. Hvilke vil I anbefale?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
C-Ber
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 8. jan 2022, 12:59
Interesser: .22 / 9mm /.357
Geografisk sted: Odense

Høreværn elektroniske. Hvilke vil I anbefale?

Indlæg af C-Ber » 4. maj 2022, 19:06

Godaften,

Jeg har kigget lidt på nogle aktive høreværn, da jeg nu vil have mine egne, og vil så gerne høre jeres holdning til de forskellige mærker/modeller der er derude.

Hvad har i, hvad er i tilfredse med, hvad vil i anbefale.

De skal primært bruges til grov våben indendørs.
Bluetooth kunne være et plus, men ikke et krav, jeg vægter dæmpning højt da jeg sætter pris på min hørelse, dog har jeg ikke forstand på om det faktisk er så stor forskel på de forskellige, altså om dem der måske ikke dæmper mest, stadig er mere en rigeligt til at sikre man ikke får skadet ørerne over tid.

Alt input vil der blive sat pris på. 🙏
Senest rettet af Agamemnon 4. maj 2022, 21:26, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinje rettet, for at afspejle indhold.. Læs venligst vejledningen, inden du starter din næste tråd.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Høreværn elektroniske

Indlæg af Raptor357 » 4. maj 2022, 19:20

3M / Peltor laver en level 3, det er mig bekendt det bedste. Den hedder vist protac
Næsten protac III
https://www.specialbutikken.dk/3m-pelto ... vaern.aspx
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Høreværn elektroniske

Indlæg af Frantz » 4. maj 2022, 20:38

Raptor357 skrev:
4. maj 2022, 19:20
3M / Peltor laver en level 3, det er mig bekendt det bedste. Den hedder vist protac
Næsten protac III
https://www.specialbutikken.dk/3m-pelto ... vaern.aspx
De høreværn har jeg og de er behagelige at have på og dæmper rigtig godt. Den aktive del fungere også rigtig godt. Et stort plus er at de har autosluk. Jeg har haft et par hvor jeg ikke bestile andet end at skifte batterier fordi der ikke var autosluk. Et minut ved desse øreværn er at de ikke virker til riffel/gevær da kopperne er for store
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Høreværn elektroniske

Indlæg af Raptor357 » 4. maj 2022, 21:06

Frantz skrev:
4. maj 2022, 20:38
Raptor357 skrev:
4. maj 2022, 19:20
3M / Peltor laver en level 3, det er mig bekendt det bedste. Den hedder vist protac
Næsten protac III
https://www.specialbutikken.dk/3m-pelto ... vaern.aspx
De høreværn har jeg og de er behagelige at have på og dæmper rigtig godt. Den aktive del fungere også rigtig godt. Et stort plus er at de har autosluk. Jeg har haft et par hvor jeg ikke bestile andet end at skifte batterier fordi der ikke var autosluk. Et minut ved desse øreværn er at de ikke virker til riffel/gevær da kopperne er for store
Jeg bruger disse høreværn til både riffel og hagl, jeg har intet problem, så det må komme an på en prøve.

Jeg lægger dog ikke hovedet sidelæns på kolben, som nogle har tendens til.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

C-Ber
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 8. jan 2022, 12:59
Interesser: .22 / 9mm /.357
Geografisk sted: Odense

Re: Høreværn elektroniske. Hvilke vil I anbefale?

Indlæg af C-Ber » 5. maj 2022, 07:16

Tak for jeres input, hvis man nu gerne vil have noget der er en anelse kompakt, hvad skal man så kigge efter?
jeg er faldet over dem her flere steder:
https://www.3mdanmark.dk/3M/da_DK/p/d/v000179443/

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4998
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 497 times
Been thanked: 1150 times

Re: Høreværn elektroniske. Hvilke vil I anbefale?

Indlæg af Lassescout » 5. maj 2022, 07:21

Den bruger jeg. Den er udmærket uden at være prangende.

Jeg sammenlignede for mange år siden nogle forskellige høreværn. Lige fra de meget smalle lette udgaver til de store klodsede. Der var ingen tvivl, de store dæmpede meget bedre end de små. Min konklusion blev, at man skal købe de største man kan skyde komfortabelt med, så jeg købte nogle forsvarlige klodser fra Skyttebutikken.

Senere ændredes mit behov. Nu skyder jeg altid med lyddæmper, så høreværnene skal ikke dæmpe så meget fra mit eget våben. Derimod kan der jo nemt ligge en klovn på nabobanen og skyde ind her op til 16.maj, som ikke har snøvlet sig sammen til at montere lyddæmper. Så høreværnet skal mest dæmpe skudstøj fra naboskytter.De er længere væk, og derfor er dæmpningsbehovet lidt mindre.

Derfor bruger jeg nu en Peltor Sporttac som den du linker til. Den dæmper OK og er ikke i vejen som de store. Men det er og bliver et kompromis.

...og så synes jeg den nye udgave med trykknapper er et betjeningsmæssigt tilbageskridt. I den gamle udgave sad der én drejeknap som både var tænd/sluk og volumen. På de nye sidder der tre småbitte knapper: èn til tænd/sluk, en til at skrue op med og en til at skrue ned med. De er små og sidder tæt så det er svært at ramme den rigtige.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

C-Ber
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 8. jan 2022, 12:59
Interesser: .22 / 9mm /.357
Geografisk sted: Odense

Re: Høreværn elektroniske. Hvilke vil I anbefale?

Indlæg af C-Ber » 5. maj 2022, 07:49

Lassescout skrev:
5. maj 2022, 07:21
Den bruger jeg. Den er udmærket uden at være pralende.

Jeg sammenlignede for mange år siden nogle forskellige høreværn. Lige fra de meget smalle lette udgaver til de store klodsede. Der var ingen tvivl, de store dæmpede meget bedre end de små. Min konklusion blev, at man skal købe de største man kan skyde komfortabelt med, så jeg købte nogle forsvarlige klodser fra Skyttebutikken.

Senere ændredes mit behov. Nu skyder jeg altid med lyddæmper, så høreværnene skal ikke dæmpe så meget fra mit eget våben. Derimod kan der jo nemt ligge en klovn på nabobanen og skyde ind her op til 16.maj, som ikke har snøvlet sig sammen til at montere lyddæmper. Så høreværnet skal mest dæmpe skudstøj fra naboskytter.De er længere væk, og derfor er dæmpningsbehovet lidt mindre.

Derfor bruger jeg nu en Peltor Sporttac som den du linker til. Den dæmper OK og er ikke i vejen som de store. Men det er og bliver et kompromis.

...og så synes jeg den nye udgave med trykknapper er et betjeningsmæssigt tilbageskridt. I den gamle udgave sad der én drejeknap som både var tænd/sluk og volumen. På de nye sidder der tre småbitte knapper: èn til tænd/sluk, en til at skrue op med og en til at skrue ned med. De er små og sidder tæt så det er svært at ramme den rigtige.
Det tiltaler mig meget at de er kompakte, mit behov bliver ikke riffel eller lignende, vil de være et problem på indendørs bane tror du? 9mm og 357, Man står relativt tæt. (tænker ikke vi har får introduceret lyddæmper) :fun:
Jeg har også tænkt om det er reelt en sikkerheds risiko for ens hørelse, eller om det er komforten ved den større dæmpning man opnår.
For hvis man ikke sætter hørelsen på spil med de kompakte, og man bare har en anelse mindre konfort/larm, så vil jeg uden tvivl gå efter de kompakte. Men er det en risiko, så vil jeg genoverveje.
Tak for dit input!

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4087
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 566 times
Been thanked: 369 times

Re: Høreværn elektroniske. Hvilke vil I anbefale?

Indlæg af Caspian1911 » 5. maj 2022, 08:33

Jeg bruger Peltor Sporttac sammen med ørepropper, når jeg er banekommandør på vores 100/200 m jægerbane. Ørepropperne giver lige den ekstra dæmpning, der gør det "behageligt" at stå flere timer og høre på en kortløbet 30-06, der bliver fødet med S&B.
Høreværnene skal lige skrues en tak højere op i lydstyrke, så kan jeg også føre en helt almindelig samtale uden besvær.
Når jeg selv skyder med min .308 med dæmper, er det ikke nødvendigt med propper.

Pga briller kunne jeg godt tænke mig gel-puder for øget komfort. De kan købes som ekstraudstyr.
MSA Sordin Supreme Pro har gel-puder som standard og bliver nok mit næste høreværn, når Peltor engang dør.

På jagt bruger jeg Phonak elektroniske ørepropper.

Gå aldrig på kompromis med din hørelse.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11100
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2637 times

Re: Høreværn elektroniske. Hvilke vil I anbefale?

Indlæg af C-X » 5. maj 2022, 08:45

MSA og Sordin er splittet op, bare til info :razz:

Så står der MSA på pakken, er det en ældre udgave.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4998
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 497 times
Been thanked: 1150 times

Re: Høreværn elektroniske. Hvilke vil I anbefale?

Indlæg af Lassescout » 5. maj 2022, 09:19

Det tiltaler mig meget at de er kompakte, mit behov bliver ikke riffel eller lignende, vil de være et problem på indendørs bane tror du? 9mm og 357, Man står relativt tæt. (tænker ikke vi har får introduceret lyddæmper) :fun:
Det var faktisk til pistolskydning jeg i sin tid købte de store fra skyttebutikken. Skulle jeg skyde pistol igen, vil jeg helt sikkert vælge dæmpere der dæmper bedre end Peltor Sporttac. Jeg synes ikke de dæmper godt nok til det. De store sidder jo ikke i vejen for et pistolskæfte :biggrin: .

...og forøvrigt mener jeg det er tudetosset at skytteforeningerne ikke er med på lyddæmperbølgen. Man kører da heller ikke på knallert uden udstødningsrør !
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Høreværn elektroniske. Hvilke vil I anbefale?

Indlæg af Mapzter » 5. maj 2022, 10:36

Caspian1911 skrev:
5. maj 2022, 08:33
Pga briller kunne jeg godt tænke mig gel-puder for øget komfort. De kan købes som ekstraudstyr.
MSA Sordin Supreme Pro har gel-puder som standard og bliver nok mit næste høreværn, når Peltor engang dør.
Jeg er rigtig glad for mine Supreme Pro X - de har holdt en del bedre, og er mere behagelige end de Peltor/3m SportTac jeg havde før, selv om jeg havde opgraderet SportTac med silikonepuder.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Høreværn elektroniske. Hvilke vil I anbefale?

Indlæg af Ninjakebab » 5. maj 2022, 10:44

Peltor Sporttac til indendørs 9mm er ikke godt for ørerne. Så bør der minimum komme propper i som supplement.

ProTac Shooter eller ProTac III har bedre beskyttelse, dog bruger jeg stadig propper under dem til 9mm.

Kig på SNR værdien i dB, du vil helst op på minimum 30 til indendørs skydning med grovkaliber. Sporttac er kun på 26, hvor de to andre er på 32.
Da dB er logaritmisk er der rigtig stor forskel på 6 dB - nærmere bestemt cirka 4x så meget energi.
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Høreværn elektroniske. Hvilke vil I anbefale?

Indlæg af Frantz » 5. maj 2022, 12:17

Skulle jeg vælge i dag og økonomi ikke spiller ind ville jeg vælge MSA Sordin - Supreme Pro X LED Aktiv Høreværn.
https://www.grejfreak.dk/shop/324-hoere ... oerevaern/
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

C-Ber
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 8. jan 2022, 12:59
Interesser: .22 / 9mm /.357
Geografisk sted: Odense

Re: Høreværn elektroniske. Hvilke vil I anbefale?

Indlæg af C-Ber » 6. maj 2022, 07:14

Kan se at der er flere der nu har nævnt (MSA) Sordin Høreværn Supreme Pro (LED)
Kan det passe deres SNR kun er 25, hvor 3M™ PELTOR™ SportTac jo er på 26, eller er det mig der har fundet forkert info? For ellers var Supreme Pro jo også den kompakte type. :thumbup:

Jeg vil have et høreværn hvor man ikke skal kompensere med et sæt propper også :biggrin:

Indtil videre er det ProTac Shooter eller ProTac III der har den bedste beskyttelse på 32,

Edit:
Faldt over nogle in-ear propper, der angiveliget dæmper 30 (med de rigtige propper monteret)
https://www.grejfreak.dk/shop/324-hoere ... _kQAvD_BwE

Nogen der har erfaring med dem?

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 841
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 473 times
Been thanked: 217 times

Re: Høreværn elektroniske. Hvilke vil I anbefale?

Indlæg af The Mad Viking » 6. maj 2022, 09:34

Jeg har både MSA Sordin, Peltor SportTac og Walkers Razor.
Alle med Gelpuder, nogle født med det, andre eftermonteret.

Der er måske marginalt mere dæmpning i SportTac end MSA Sordin, det skal jeg ikke kunne sige.
Men der er ikke meget forskel i dæmpningen.

MSA Sordin er dog klart det lækreste høreværn, ingen tvivl der. :numberone:

Trykker budgettet lidt, kan SportTac monteres med gelpuder (Sonos sælger dem) og så er du næsten deroppe. :smile:

Walkers Razor er noget billigere, men også betydeligt ringere.
Det er dog godt til store ører, har skrueknap for nem justering, og kan skrues op så man kan høre myrer prutte. :biggrin:
Det skal dog være med gelpuder, de almindelige er stenhårde og ubrugelige.
(De kan vist købes nu fra original, jeg købte nogle på AliExpress)
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

C-Ber
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 8. jan 2022, 12:59
Interesser: .22 / 9mm /.357
Geografisk sted: Odense

Re: Høreværn elektroniske. Hvilke vil I anbefale?

Indlæg af C-Ber » 8. maj 2022, 08:01

The Mad Viking skrev:
6. maj 2022, 09:34
Jeg har både MSA Sordin, Peltor SportTac og Walkers Razor.
Alle med Gelpuder, nogle født med det, andre eftermonteret.

Der er måske marginalt mere dæmpning i SportTac end MSA Sordin, det skal jeg ikke kunne sige.
Men der er ikke meget forskel i dæmpningen.

MSA Sordin er dog klart det lækreste høreværn, ingen tvivl der. :numberone:

Trykker budgettet lidt, kan SportTac monteres med gelpuder (Sonos sælger dem) og så er du næsten deroppe. :smile:

Walkers Razor er noget billigere, men også betydeligt ringere.
Det er dog godt til store ører, har skrueknap for nem justering, og kan skrues op så man kan høre myrer prutte. :biggrin:
Det skal dog være med gelpuder, de almindelige er stenhårde og ubrugelige.
(De kan vist købes nu fra original, jeg købte nogle på AliExpress)
Tak for dit svar, nu er der flere der skriver at SportTac ikke egner sig til indendørs grov våben, og du siger så at MSA Sordin dæmper marginalt mindre, så tænker jeg ikke at nogen af dem vil være en god ide, hvad bruger du dem til, og hvad er din vurdering, kan de bruges til indendørs grov?

Budget er ikke så vigtig, dog dermed ikke sagt at jeg vil spendere 4k på et sæt bøffer, men MSA Sordin rent prismæssigt kunne sagtens være muligt.

C-Ber
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 8. jan 2022, 12:59
Interesser: .22 / 9mm /.357
Geografisk sted: Odense

Re: Høreværn elektroniske. Hvilke vil I anbefale?

Indlæg af C-Ber » 8. maj 2022, 08:03

Frantz skrev:
5. maj 2022, 12:17
Skulle jeg vælge i dag og økonomi ikke spiller ind ville jeg vælge MSA Sordin - Supreme Pro X LED Aktiv Høreværn.
https://www.grejfreak.dk/shop/324-hoere ... oerevaern/
De ser lækre ud, og kompakte som jeg foretrækker, prismæssigt også indenfor rammerne.
MEN ?? Også til indendørs grovvåben, ud fra at de kun har en dæmpning på de 25?

C-Ber
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 8. jan 2022, 12:59
Interesser: .22 / 9mm /.357
Geografisk sted: Odense

Re: Høreværn elektroniske. Hvilke vil I anbefale?

Indlæg af C-Ber » 8. maj 2022, 08:06

Caspian1911 skrev:
5. maj 2022, 08:33
Jeg bruger Peltor Sporttac sammen med ørepropper, når jeg er banekommandør på vores 100/200 m jægerbane. Ørepropperne giver lige den ekstra dæmpning, der gør det "behageligt" at stå flere timer og høre på en kortløbet 30-06, der bliver fødet med S&B.
Høreværnene skal lige skrues en tak højere op i lydstyrke, så kan jeg også føre en helt almindelig samtale uden besvær.
Når jeg selv skyder med min .308 med dæmper, er det ikke nødvendigt med propper.

Pga briller kunne jeg godt tænke mig gel-puder for øget komfort. De kan købes som ekstraudstyr.
MSA Sordin Supreme Pro har gel-puder som standard og bliver nok mit næste høreværn, når Peltor engang dør.

På jagt bruger jeg Phonak elektroniske ørepropper.

Gå aldrig på kompromis med din hørelse.
Du tænker det næste sæt bliver et par MSA Sordin, og de ser også lækre ud, men til indendørs grovvåben, vil du stadig benyttet ørepropper da de på papir dæmper det samme som SportTack ik?

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3140
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Høreværn elektroniske. Hvilke vil I anbefale?

Indlæg af ReneKJ » 8. maj 2022, 08:47

C-Ber skrev:
6. maj 2022, 07:14


Edit:
Faldt over nogle in-ear propper, der angiveliget dæmper 30 (med de rigtige propper monteret)

Nogen der har erfaring med dem?
Ingen erfaring, men ud fra beskrivelsen så lyder det som om du manuelt åbner og lukker for et hul i ørepropperne, det vil sige at beskyttelsen er al for lav når du er i "samtale" mode.

De elektroniske skulle gerne cutte skadelig lyd selv om du er midt i en samtale.

Personlig bruger jer et par passive i 34-35 db området ovenpå propper. Hvis det skulle blive absolut nødvendigt med elektroniske så bliver det stadigt oven på propper

Jeg har prøvet at have tinnitus en uges tid, og det ønsker jeg ikke at opleve igen, og slet ikke permanent.

Så for mig er spørgsmålet ikke hvor lidt dæmpning man kan nøjes med, men hvor meget man kan skaffe :smile:

C-Ber
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 8. jan 2022, 12:59
Interesser: .22 / 9mm /.357
Geografisk sted: Odense

Re: Høreværn elektroniske. Hvilke vil I anbefale?

Indlæg af C-Ber » 8. maj 2022, 09:24

ReneKJ skrev:
8. maj 2022, 08:47
C-Ber skrev:
6. maj 2022, 07:14


Edit:
Faldt over nogle in-ear propper, der angiveliget dæmper 30 (med de rigtige propper monteret)

Nogen der har erfaring med dem?
Ingen erfaring, men ud fra beskrivelsen så lyder det som om du manuelt åbner og lukker for et hul i ørepropperne, det vil sige at beskyttelsen er al for lav når du er i "samtale" mode.

De elektroniske skulle gerne cutte skadelig lyd selv om du er midt i en samtale.

Personlig bruger jer et par passive i 34-35 db området ovenpå propper. Hvis det skulle blive absolut nødvendigt med elektroniske så bliver det stadigt oven på propper

Jeg har prøvet at have tinnitus en uges tid, og det ønsker jeg ikke at opleve igen, og slet ikke permanent.

Så for mig er spørgsmålet ikke hvor lidt dæmpning man kan nøjes med, men hvor meget man kan skaffe :smile:
Ja det var også min opfattelse af de der propper, og med dem ville jeg ikke benytte at åbne for ventilen på banen, ingen ved hvornår sidemanden trykker af..
Men med 30 db er de i den gode ende, så var om der var nogen der havde personlig erfaring, mht. om de faktisk lever op til de 30, og om generelt de er en god oplevelse.

Har du haft problemer med tinnitus med et sæt høreværn med dæmpning over 30, hvis du ikke har propper i? og hvad var omstændighederne, (grov, udendørs/indendørs/eller raketstyr)

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9707
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2158 times
Kontakt:

Re: Høreværn elektroniske. Hvilke vil I anbefale?

Indlæg af Bofhenator » 8. maj 2022, 09:29

C-Ber skrev:
8. maj 2022, 08:03
Frantz skrev:
5. maj 2022, 12:17
Skulle jeg vælge i dag og økonomi ikke spiller ind ville jeg vælge MSA Sordin - Supreme Pro X LED Aktiv Høreværn.
https://www.grejfreak.dk/shop/324-hoere ... oerevaern/
De ser lækre ud, og kompakte som jeg foretrækker, prismæssigt også indenfor rammerne.
MEN ?? Også til indendørs grovvåben, ud fra at de kun har en dæmpning på de 25?
Jeg bruger MSA Sordin (pro X dillerdaller, kan ikke huske hvad de hedder til efternavn) med gel puder.

Ud over udendørs med .22er, så bruger jeg altid propper sammen med dem. Den aktive del i dem forstærker fint tale, så man kan følge med i en samtale, med propper i under kopperne.

Men dæmpningen i dem er ikke god nok til indendørs skydning med pistol (fin eller grov) eller for den sags skyld riffel ude eller inde (ud over .22er måske) uden propper.

Men kombinationen virker rigtig godt og er behagelig til brug en hel dag. Propperne behøver ikke være superduper dæmpende, vælg nogen der er behagelige.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Depecheyawl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 17. jul 2011, 09:14
Interesser: jagt of ting der siger "Bang."
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 130 times
Been thanked: 160 times

Re: Høreværn elektroniske. Hvilke vil I anbefale?

Indlæg af Depecheyawl » 8. maj 2022, 09:34

Altid kopper oven på propper. Der er det eneste der er rigtigt behageligt for hørelsen.
MSA Sordin sidder bare uovertruffent godt synes jeg og man kan sagtens høre folk tale igennem propperne når der er skruet op.

Edit: Overhalet indenom af Boffen.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3140
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Høreværn elektroniske. Hvilke vil I anbefale?

Indlæg af ReneKJ » 8. maj 2022, 09:37

C-Ber skrev:
8. maj 2022, 09:24


Har du haft problemer med tinnitus med et sæt høreværn med dæmpning over 30, hvis du ikke har propper i? og hvad var omstændighederne, (grov, udendørs/indendørs/eller raketstyr)
Årsagen blev aldrig fundet. Ørelægen kunne se lidt høretab på det ene øre, men det det passede ikke med den type skader man ser fra høje lyde.

Så det er ikke det at skaden kunne relateres til skydning, men at jeg fik sat de mulige konsekvenser ved en skade i perspektiv :smile:

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3140
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Høreværn elektroniske. Hvilke vil I anbefale?

Indlæg af ReneKJ » 8. maj 2022, 09:54

Bofhenator skrev:
8. maj 2022, 09:29
Men kombinationen virker rigtig godt og er behagelig til brug en hel dag. Propperne behøver ikke være superduper dæmpende, vælg nogen der er behagelige.
Min ørepropper er EARSoft FX fra 3M. Dem er jeg godt tilfreds med og bruger også hvis der er for meget larm når jeg skal sove.
De er behagelig at have på, og jeg kan stadigvæk høre vækkeuret eller samtale i en tilstrækkeligt bestemt tone :smile:

Ifølge specifikationerne har de vist også høj nok dæmpning til at blive anvendt til skydning uden ekstra beskyttelse, men der har jeg så valgt et par passive Peltor Optime 3 som det primære høreværn.

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Høreværn elektroniske. Hvilke vil I anbefale?

Indlæg af Frantz » 8. maj 2022, 09:59

C-Ber skrev:
8. maj 2022, 08:03
Frantz skrev:
5. maj 2022, 12:17
Skulle jeg vælge i dag og økonomi ikke spiller ind ville jeg vælge MSA Sordin - Supreme Pro X LED Aktiv Høreværn.
https://www.grejfreak.dk/shop/324-hoere ... oerevaern/
De ser lækre ud, og kompakte som jeg foretrækker, prismæssigt også indenfor rammerne.
MEN ?? Også til indendørs grovvåben, ud fra at de kun har en dæmpning på de 25?
De fynger sikkert også til indendørs grovvåben. Der er jo stor forskel på hvordan lyden reflektere på de forskellige skydebaner. Men som et supplement kan man jo tage ørepropper under. Og det kommer man nok ikke uden om uanset hvile kop høreværn man benytte. Men for komfort kan man jo vælge at få lavet et par formstøbte ørepropper til at tage under. Jeg fik lavet et par phonak shotkiller og de fungere fint. Men jeg har via reklamer til Roostermountain IPSC og via andre skytter set nogen der fylde mere af hullet i ørene. Og så vist nok laves til halv pris af phonak shotkiller af en høreapparat specialist på Fyn.
Når det er rigtig varmt..... som i sommer meget varmt. Er det dejligt med øreproppe i stedet for kopper

Men hvem det er skal der lige en anden ind over... måske fra IPSC miljøet
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Besvar