Erfaringer med Schmidt&Bender Klassik kikkerterne?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Erfaringer med Schmidt&Bender Klassik kikkerterne?

Indlæg af NWF » 17. jul 2022, 15:46

Jeg kigger på en af disse som er et par år gl - nogle herinde som har praktisk erfaring med kikkert serien og kan fortælle lidt om pros and cons på disse?
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Erfaringer med Schmidt&Bender Klassik kikkerterne?

Indlæg af Lassescout » 18. jul 2022, 14:46

Nu har dit spørgsmål stået ubesvaret et døgns tid, så jeg vil da godt give et svar, selvom det er mange år siden jeg havde en Klassic.

En fordel er, at S&B bruger nogle af de bedste linser i verden. Den optiske kvalitet er efter min mening i top tre sammen med Swarovski og Zeiss. De er også mekanisk i topklasse, så du kan forvente at klikkene passer med det der er angivet, og at kikkerten er meget robust.

På ulempesiden er et par features du lige skal overveje om du kan leve med: Den har sigtekorset i første focalplan (FFP). Det betyder at korset forstørres når du skruer op for forstørrelsen. Det er der nogle der ikke bryder sig om. Personligt er jeg ligeglad. Jeg er vokset op med det som eneste mulighed, så det har jeg det fint med. Der er heller ikke mulighed for at nulstille kliktårnene så du kan bruge dem til langdistanceskydning. I stedet har kliktårnene en indikator der viser om de er justeret nogenlunde i midten af indstillingsområdet.

Så alt i alt vil jeg mene, at en S&B Klassic er tæt på perfekt til jagtbrug. Hvis du vil have en kikkert som er optimeret til baneskydning, er det en PM II du skal kigge efter.

Jeg havde en Klassic 3-12 x 50 for mange år siden. Jeg solgte den fordi den indgik i en større handel om riffel og tilbehør, men det var fandme en god kikkert.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Erfaringer med Schmidt&Bender Klassik kikkerterne?

Indlæg af Kortmentyk » 18. jul 2022, 15:13

Jeg har havde en 2,5-10x56 m. lys. I mange år. Jeg sendte den ned til s&b og fik monteret kliktårn og brugte den i et par år til feltskydning. Jeg solgte den da jeg ønskede en mindre jagtkikkert og en banekikkert med finere kors. Den havde lidt tunneleffekt sammenlignet med mere moderne kikkerter, men kvalitet, præcision og glas er i topklasse. Belysningen var perfekt til skumringsjagt.

Besvar