Gode råd til valg af sigtekikkert

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
J-Rock
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 115
Tilmeldt: 8. maj 2007, 20:33
Geografisk sted: København
Been thanked: 3 times

Gode råd til valg af sigtekikkert

Indlæg af J-Rock » 29. jun 2007, 14:26

Jeg har lige fået jagttegn her i foråret og har købt en brugt Parker Hale riffel i 6,5x55 med en kikkert i fast 4x forstørrelse.

Problemet er så at jeg synes at trådkorset et lidt for groft til mig. De 3 tråde der udgør trådkorset er tykke hele vejen ind til midten (ved ikke hvad det hedder). Problemet er at på 100m der dækker korset over hele skydeskiven, så man ikke kan se detaljer. Derfor vil jeg gerne have en anden kikkert med forstørrelse. Jeg skal til Canada til August og har i den forbindelse tænkt på at købe Leupold, men hvilken.

Jeg har læst alt hvad jeg kunne finde her på siden om køb af nye kikkerter og Leupold VX-II 3-9x40, lyder som noget af det rigtige(uden at vide det), når man ikke er villig(har ikke råd) til at købe Zeiss i 12x56.

Nu til de egentlige spørgsmål:

Hvad er forskellen på VX-I & VX-II modellerne? Og bør man vælge 3-9x40 eller 3-9x50?

Den kikkertmontage der allerede sidder på geværet er med 1" ringe. Kan man selv montere den nye kikkert, når bare tuben er 1", eller SKAL en prof gøre det, så jeg skal af med flere knapper?

Jeg kan se på Leupolds hjemmeside, at der er noget der hedder duplex og wide duplex. Da jeg ingen riffelkikkerterfaring har andet end mine sparsomme oplevelser med min egen, er jeg i tvivl om, hvad der egner sig bedst til jagt i Danmark. Er det evt. andre trådkorstyper jeg skulle overveje?

Håber nogle kan hjælpe, så jeg kan få mig en god kikkert med hjem.

Mvh.

J-Rock

J-Rock
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 115
Tilmeldt: 8. maj 2007, 20:33
Geografisk sted: København
Been thanked: 3 times

Re: Gode råd til valg af sigtekikkert

Indlæg af J-Rock » 29. jun 2007, 17:20

Og så lige et billede af riflen med den kikkert jeg gerne vil skifte ud.
Vedhæftede filer
Parker-Hale-6,5X55.jpg
Parker-Hale-6,5X55.jpg (94.8 KiB) Vist 12395 gange

Brugeravatar
TAR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 50
Tilmeldt: 25. jun 2005, 04:26
Geografisk sted: Roskilde.
Been thanked: 2 times

Re: Gode råd til valg af sigtekikkert

Indlæg af TAR » 30. jun 2007, 16:19

J-Rock Hvis det kun er dansk jagt er en kikkert med x40 nok, men overvej om du evt. på et senere tidspunkt kunne finde på at tage på jagt i udlandet hvor natjagt er tilladt, her vil en x50 som minimum nok være en god ide. M.H.T. sigtemidel er der lige så mange meninger som der er jæger, mit valg er tysk sigte 1, det er nøjagtig nok til jagt og giver et klart defineret sigtepunkt og kan også bruges til drivjagt. Det kan også fåes i Leopold dog kun som custom udførsel.
Hvis den samme kikkert kan fås i flere kvaliteter, så vælg den bedste, man kan ikke reducere prisen uden at klippe en hæl eller skære en tå, du får kun det du betaler for.
Jeg ved godt at du spørger ang. Leupold men har du overvejet en brugt tysk eller østrigst kikkert i 1,5-6x42, det er mit indtryk at de kan fåes til rimelige priser, grundet at mange har skiftet til kikkerter med belyst sigtemidel. Den kan bruges til natjagt, selv om den ikke er optimal, men det vigtigste er at du har en lav forstørelse til drivjagt. Jeg håber du kan bruge ovenstående til at træffe en valg.
Knæk og bræk med din riffel i fremtiden.
Mvh.
TAR



"Si vis pacem, para bellum"

Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 30. okt 2004, 21:56
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Re: Gode råd til valg af sigtekikkert

Indlæg af Id » 1. jul 2007, 06:48

Hvis dit budget er stramt, så overvej en kikkert med fast forstørrelse..............til alm. jagt er en kikkert med zoom ikke nødvendig.
At bruge penge på en kikkert med zoom, for at skyde på afstande fra 0-200 meter er, hvis man tænker sig om, det glade vanvid.............kikkertfabrikanter skal prise sig lykkelige for at de fleste jægere også er grejludere ;-) - hvis det kun var træf-resultater der talte, tror jeg ikke at de fik solgt ret mange kikkerter - man ryster jo ikke mindre på hånden, fordi man får kikkert på!
Personligt kan jeg ikke se forskel på mine skudgrupper, fra 0-200 meter med henholdsvis sigtekikkert og med åbne sigtemidler (nogen gange er faktisk befriende ikke at skulle kigge igennem glas).
Jeg håber at du kan bruge dette "negative" indlæg til noget ;-)
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Gode råd til valg af sigtekikkert

Indlæg af Sort » 2. jul 2007, 17:36

På ulfborg fik jeg kigget i en kahles kikkert, en leupold og et utal af zeiss.
Jeg kan ikke rigtigt forlige mig med zeiss kikkerter og den kahles var nok den bedste kikkert til mig.
Smidt & bender laver også nogle fine kikkerter.

Det vigtige er at man får gloet i et ordentligt udvalg, helst mens de er monteret på en skyder af en art og en makker der lige holder en i nakken hjælper også lidt.

Så kan du altid skrive en PB hvis jeg skal komme og sætte et zeiss klistermærke på bagefter.

Man kan sagtens montere en kikkert selv bare husk at spænde skruerne parvis over kryds (ligesom bilhjul) og find noget lodret at rette krydset ind efter. Typisk vil en ordentlig butik gladeligt montere uden beregning.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

J-Rock
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 115
Tilmeldt: 8. maj 2007, 20:33
Geografisk sted: København
Been thanked: 3 times

Re: Gode råd til valg af sigtekikkert

Indlæg af J-Rock » 2. jul 2007, 18:09

Tak for svarene!

Jeg kigger lidt videre og prøver at finde ud af hvad det er jeg egentlig har brug for?

Er der forresten nogle af jer der bruger jeres banekikkerter(sniper/tactical scopes med blottede turrets på jagt eller er det primært/kun til baneskyderier? Hvad er jeres mening?

Når jeg har købt en og prøvet den lidt af skal jeg nok skrive lidt om hvad det blev for en og hvorfor.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Gode råd til valg af sigtekikkert

Indlæg af Marius » 2. jul 2007, 20:31

Jeg fik kigget igennem en Kahles 6x42 på Ulfborg og var meget imponeret!
Lille lækker kikkert med imponerende lysgennemgang og billede :cool:
Den ville være fin til jagt i danmark.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Gode råd til valg af sigtekikkert

Indlæg af T-REX » 3. jul 2007, 20:20

Jeg vil uden hæmninger bruge en Mil-Spec tactical kikkert til jagt.

Selv Snigskytterifler får i felten flere tæsk og knups på 1 uge, end en jagtriffel hos en meget ivrig jæger får på flere år.

Ok, når der står Mil-Spec på stumperne..... så stiger priserne ofte 300%, for så skal producenten Garantere at udstyret holder til MEGET mere end alm. brug.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 30. okt 2004, 21:56
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Re: Gode råd til valg af sigtekikkert

Indlæg af Id » 4. jul 2007, 06:01

JRexA skrev: .........................for så skal producenten Garantere at udstyret holder til MEGET mere end alm. brug.
En militær specifikation kan dække over noget så enkelt som farven, f.eks. betyder Mil-Spec. på en AR15, at den passer reservedele sammen med en M16. Leupold har "full life time" garanti på deres civile produkter og 2 år på militære produkter.
Mil-Spec betyder ene og alene, at produktet opfylder nogle krav som et eller andet tilfældigt forsvar i et eller andet tilfældigt land har stillet og det betyder ikke absolut at kvaliteten er bedre end normalt.
De HK USP'er der er i det DK FSV er "Mil-Spec"..........d.v.s. at sikringen er gennemgående og kan betjenes af både højre- og venstre-hånds-skytter..........hvad skal man bruge det til hvis man ved at man skyder med højre hånd...................jeg tror ikke pistolen holder længere end den civile udgave hvor den leveres enten med sikringringen i højre eller venstre side.
M95 og M96 er også Mil-Spec (efter DK FSV's krav) d.v.s. at selv om det ligner, er railen ikke en Picatinny rail, det er en Weaver-rail og det bliver den ikke mere robust af.

At købe en kikkert med et Mil-Dot trådskors til alm. jagt er da meget sjovt, men et trådskors inddelt i milliradianer til at skyde max. 200 meter er lidt fjollet - der findes masser af trådkors som er meget bedre egnet til dette end Mil-Dot.

I langt de fleste tilfælde, er man som civil bruger bedre tjent med at købe en fabrikants civile udgave af et produkt som samme fabrikant leverer til militæret (hvis man absolut vil ha' noget militæragtigt) - civile har en meget bedre (enkel) retsstilling vedrørende produktgarantier end militæret har - oftest er der indbygget i militære kontrakter at garantien bortfalder/bliver nedsat hvis produktet anvendes af flere brugere (og det vil det jo typisk blive i militært regi).
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

J-Rock
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 115
Tilmeldt: 8. maj 2007, 20:33
Geografisk sted: København
Been thanked: 3 times

Re: Gode råd til valg af sigtekikkert

Indlæg af J-Rock » 4. dec 2007, 00:05

Nu har jeg endelig købt mig en kikkert til min riffel. Det blev en Bushnell 4200 2,5-10x50 med Illuminated Dot trådkors og 30mm mellemrør. Indtil videre er jeg positivt overrasket over kvaliteten og det meget klare billede den tegner. Nu mangler jeg bare at få monteret den på min skyder.

I den forbindelse har jeg nogle spørgsmål jeg håber nogle herinde kan hjælpe mig med.

Jeg skal bruge nogle 30mm ringe da min gamle kikkert har 1' mellemrør.
Spørgsmålet er: Hvor høje skal ringene være(jeg har tidligere fået at vide at mellem burde være nok)? Riflen er en Parker Hale 6,5x55.

Mth. mærker hvad skal man da vælge? Hvad hedder den montage jeg skal bruge? Kan jeg nøjes med at købe ringe og ikke baser? Måske kan i se det på billedet?

Jeg er helt grøn hvad angår kikkert montager og ringe, så alt hjælp er meget lærerigt. :???:

Bør jeg bestille ringene i USA eller kan jeg lige så godt købe i DK?

Jeg ved godt det er mange spørgsmål, men måske er der nogle der lige ved hvad der skal til >>::/

Her er et par billeder af grejet:
17.jpg
Her er et billede af den gamle kikkert!
01.jpg
Den nye Bushnell 4200


Hilsen

J-Rock
Senest rettet af J-Rock 11. dec 2007, 03:09, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Jamo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1042
Tilmeldt: 15. jul 2007, 19:48
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 4 times

Re: Gode råd til valg af sigtekikkert

Indlæg af Jamo » 4. dec 2007, 11:15

Hej!

Få en prof til at montere din kikkert - det er du bedre tjent med - især hvis du ikke er 100% sikker på hvad du skal gøre. Vælg en rigtig bøssemager og ikke bare en, der klamper røret på på omkrng 5 min. Der skal Lock-Tight i skruehullerne og kikkerten skal være "nulstillet" hvilket vil sige, at den rammer papiret når du skal ud at indskyde, samt at der er lige meget justeringsmulighed til alle sider (Det er ofte set, at justeringsskruerne er helt i yderposition efter en for ringe montering, hvilket selvsagt kan gøre det meget svært at indskyde ordentligt!)

Husk at en ordentlig montering/montage er lige så vigtig som en ordentlig kikkert - så lad være med at gå på kompromis der. M.h.t. montager, så vil jeg altid montere kikkerten så lavt som muligt!

Jamo
Try again, fail again. Fail better /Samuel Beckett

J-Rock
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 115
Tilmeldt: 8. maj 2007, 20:33
Geografisk sted: København
Been thanked: 3 times

Re: Gode råd til valg af sigtekikkert

Indlæg af J-Rock » 11. dec 2007, 02:43

Er der slet ikke nogle der kan hjælpe med hvilke ringe og eventuelt hvilket mærke man bør vælge? Jeg aner ikke hvad der er godt, så et par gode råd ville hjælpe meget.

Mvh.

J-Rock

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Gode råd til valg af sigtekikkert

Indlæg af HappyNanoq » 11. dec 2007, 04:03

Nu ved jeg ikke hvad du planlægger at bruge på et sæt ringe.
Men køb en god kvalitet. En riffel er ikke bedre end det svageste led.

Kan ikke se hvad dine baser er for nogen, men nogle gode ringe er LEUPOLD QRW ringene.
QRW er Quick Release Weaver - og Weaver er profilen af baserne.

Nu ved jeg ikke om de passer på dine baser - ellers kan man skifte dem til en ny base, og måske overveje en base i ét stykke.


Jeg var vældig tilfreds med Leupold QRW'erne, da de var hurtige at montere, lavet i stål, brede og med 4 skruer i hver ring. De havde rigtig godt og grundigt fat i kikkerten.

QRW systemet tillader dig at afmontere kikkerten - og genmontere den, uden at du egentlig behøver indskyde riflen. Så hvis kikkerten går i stykker, så kan du afmontere kikkerten og bruge standard-sigtet i stedet.

QRW'erne er dog i den dyre ende og måske "overkill" til dit brug - men det kommer an på hvilke funktionaliteter du ønsker.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

J-Rock
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 115
Tilmeldt: 8. maj 2007, 20:33
Geografisk sted: København
Been thanked: 3 times

Re: Gode råd til valg af sigtekikkert

Indlæg af J-Rock » 11. dec 2007, 05:55

Hej HappyN,

Tak for svaret...

Jeg har faktisk allerede set lidt på netop Quick Release og PRW, men jeg kan ikke finde ud af hvilken størrelse jeg skal have hvis ydre dia. på linsen er ca.61mm og med Butler Creek Flip-up på bliver dia. omkring 67mm?

De Leupold ringe jeg har kunne finde er medium og large, men ikke noget om hvordan man matcher ringene til kikkerten så den ikke går på piben. Har du nogle erfaringer der?

Mvh.

J-Rock

Brugeravatar
Jamo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1042
Tilmeldt: 15. jul 2007, 19:48
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 4 times

Re: Gode råd til valg af sigtekikkert

Indlæg af Jamo » 11. dec 2007, 11:34

Spar bøvlet og kontakt en god våbenmekaniker (evt. http://www.vaabensmeden.dk" target="_blank - hvis du bor i nærheden af Roskilde) Han ordner det hele for dig! Jeg har skrevet en PM til, dig men du har ikke læst den :roll: :mrgreen:

Hvis ikke du har behov for at afmontere kikkerten, så vil jeg gå efter PRW - de er bundsolide og rimeligt billige. Køb dem hos en våbenmekaniker og lad ham ordne resten - du undgår alt bøvlet med højden af ringene, og ikke mindst at du måske står med nogle forkerte ringe du har fået hjem fra USA...

Held og lykke med det :)
Try again, fail again. Fail better /Samuel Beckett

J-Rock
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 115
Tilmeldt: 8. maj 2007, 20:33
Geografisk sted: København
Been thanked: 3 times

Re: Gode råd til valg af sigtekikkert

Indlæg af J-Rock » 11. dec 2007, 23:39

Jamo skrev:Spar bøvlet og kontakt en god våbenmekaniker (evt. http://www.vaabensmeden.dk" target="_blank" target="_blank" target="_blank - hvis du bor i nærheden af Roskilde) Han ordner det hele for dig! Jeg har skrevet en PM til, dig men du har ikke læst den :roll: :mrgreen:

Hvis ikke du har behov for at afmontere kikkerten, så vil jeg gå efter PRW - de er bundsolide og rimeligt billige. Køb dem hos en våbenmekaniker og lad ham ordne resten - du undgår alt bøvlet med højden af ringene, og ikke mindst at du måske står med nogle forkerte ringe du har fået hjem fra USA...

Held og lykke med det :)

Hej Jamo, - så fik jeg læst din PM! :)

Tak for svaret - jeg tror nu også gerne jeg vil have en fagmand til at monterer min kikkert. Det er kun fordi jeg relativt nemt kunne få nogle ringe hjem fra USA og derigennem gøre det billigere. Jeg har også hørt at nogle våbenmekanikere kan være LANG! tid om en montage, hvis ikke de lige ligger inde med stumperne. Derfor ville jeg gerne have alt klar, til ham, således jeg kunne få min riffel tilbage ASAP.

Så, hvis der alligevel er nogle der ved noget om ringhøjder, så kom endelig på bane.

Mvh.

J-Rock

Brugeravatar
Jamo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1042
Tilmeldt: 15. jul 2007, 19:48
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 4 times

Re: Gode råd til valg af sigtekikkert

Indlæg af Jamo » 12. dec 2007, 10:31

Jeg har lige tjekket Leupolds hjemmeside under "ressources" - "mountselector". Der kan jeg finde Parker Hale 1000, 1100 og 1200. Hvis jeg vælger en Leupold med 50mm objektiv og 30 mm rør, kommer den op med følgende muligheder:

1. Base: STD - FN (1 piece), Rings: STD 30mm - High Extension

2. Base: STD - FN (2 pieces), Rings: STD 30mm - High Extension

3. Base: STD - FN RVF (2 pieces), Rings: STD 30mm - High

4. Base: QR - FN (2 pieces), Rings: QR 30mm - High Extension

Jeg ved selvfølgelig ikke om din Parker Hale er en 1000, 1100 eller 1200 - eller om din kikkert har samme ydre mål som en Leupold med 50 mm objektiv, der måler 2,3" jf. hjemmesiden... Mit bud på ringe er nok at du skal have HIGH <+:

Indleverer du din riffel til montage om morgenen hos Kristian (vaabensmeden.dk) har han den som regel færdig om aftenen!

J
Try again, fail again. Fail better /Samuel Beckett

Besvar