Hvilken Leatherman skal jeg vælge?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Hvilken Leatherman skal jeg vælge?

Indlæg af Ingsorsi » 14. jan 2023, 23:16

Jeg er kommet frem til, at jeg vistnok bør købe mig en Leatherman. Jeg har allerede en lille en (Squirt) som jeg er vældig glad for. Men jeg kunne godt tænke mig en af de store.

Men der er jo vildt mange at vælge imellem.

Hvilke modeller er anbefalelsesværdige?


Og inden I spørger om hvilke funktioner og specifikationer den skal have, så ved jeg det faktisk ikke. Fordi jeg vil hellere høre fra jer der har disse værktøjer, hvilke funktioner I bruger oftest og som I ikke ville være foruden. Det kunne jo være, at der var en funktion jeg slet ikke havde tænkt over, at jeg havde brug for.

F.eks. er der på nogle svejtserknive sådan en pakke-krog. Den har jeg aldrig kunnet se noget formål med. Før jeg så læste på et forum et utal af ting den kunne bruges til....

Det eneste krav er, at den skal være lovlig i Danmark. Altså jeg er med på, at den skal have et anerkendelsesværdigt formål pga. kniven, men det må ikke været et eller andet som er ulovligt som spring-assist eller lign. Ikke sikker på, at de laver den slags, men just in case...

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Hvilken Leatherman skal jeg vælge?

Indlæg af LJ » 15. jan 2023, 09:22

Du kan starte med at kigge på Wave+, Charge og Surge.

Charge fåes som TTi med S30V blad og som G10 med 154cm.

Surge er den største.

Wave+ er den billigste af disse 3 og den jeg bruger mest. Anken er bladet. Det er 420 og lidt for blødt. Så når det giver op ryger der en anden klinge på.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Hvilken Leatherman skal jeg vælge?

Indlæg af Ingsorsi » 15. jan 2023, 10:39

LJ skrev:
15. jan 2023, 09:22
Du kan starte med at kigge på Wave+, Charge og Surge.

Charge fåes som TTi med S30V blad og som G10 med 154cm.

Surge er den største.

Wave+ er den billigste af disse 3 og den jeg bruger mest. Anken er bladet. Det er 420 og lidt for blødt. Så når det giver op ryger der en anden klinge på.
Tak for det!
Jeg har prøvet at søge på TTi, men kan ikke rigtigt finde ud af, hvad det betyder?

Jeg tænker at det ville være lidt irriterende med en for dårlig kniv idet kniven nok er et af de redskaber som bliver brugt flittigst. Og ved ikke rigtigt om det er realistisk/økonomisk forsvarligt at ligefrem udskifte bladet på sådan en eller om man ikke bare køber en ny til den tid... Så derfor vil det jo være fint hvis sådan et blad holder lang tid.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Hvilken Leatherman skal jeg vælge?

Indlæg af LJ » 15. jan 2023, 15:11

TTi er titanium versionen. Den er virkelig lækker og har det rigtige blad.
Det er ikke fordi det normale 420 er decideret dårligt (Buck har nærmest baseret hele deres forretning på det) men hærdningen er der forskel på.
Mange vil ikke mangle noget med det. S30v er bare lækkert stål :smile:

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Hvilken Leatherman skal jeg vælge?

Indlæg af Rulab » 15. jan 2023, 18:12

Jeg har selv en Leatherman Rebar samt et par forskellige Gerber multiværktøjer. Af dem er Leathermanen min foretrukne.
For mit vedkomne er det selve tangen, der bruges mest og hvor Leatherman værktøjet adskiller sig kvalitetsmæssigt fra de øvrige, da tangen faktisk både kan klippe og bide sig fast i en bolt.
Kniven i et multiværktøj bruges IMO meget lidt og mest til småting som tape, pap, snor og andre ting, hvor kvaliteten reelt er ligegyldig.

APE74
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13. dec 2017, 17:07
Interesser: Sportskydning
Geografisk sted: PA- USA
Has thanked: 5 times
Been thanked: 20 times

Re: Hvilken Leatherman skal jeg vælge?

Indlæg af APE74 » 17. jan 2023, 19:22

altsammen gode valg,, er osse glad for min Crunch som kan laase om roer og bolte, mm ,, egentlig en ViseGrip / svejsetang i lommeformat

kan godt li' "blade-exchanger" funktionen i Surge'en som osse tager alm klinger til en stiksav - de er dog for lange til at den kan lukkes med det monteret (men man kunne vel korte bladet af med en lille skive paa en Dremel, el lign)

mener at Charge TTI (m, S30V kniv) er samme str. som Wave+,, saa noget mindre end Charge

men det bedste ved Leatherman er deres garanti,, min datter skulle boeje laagen paa hendes kaninbur , og knaekkede derved tangen paa min 15 aar gl Blast,, sendte det ind,, og en 3-4 uger senere fik jeg et Wave+ som erstatning :biggrin:

her lige nogle billeder :
IMG_5193.JPG
IMG_5194.JPG
IMG_5195.JPG
IMG_5196.JPG
IMG_5197.JPG
IMG_5198.JPG
IMG_5199.JPG

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Hvilken Leatherman skal jeg vælge?

Indlæg af LJ » 17. jan 2023, 19:51

APE74 skrev:
17. jan 2023, 19:22

mener at Charge TTI (m, S30V kniv) er samme str. som Wave+,, saa noget mindre end Charge
Nix. Wave+, Charge+ og Charge TTi er alle samme størrelse.

APE74
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13. dec 2017, 17:07
Interesser: Sportskydning
Geografisk sted: PA- USA
Has thanked: 5 times
Been thanked: 20 times

Re: Hvilken Leatherman skal jeg vælge?

Indlæg af APE74 » 17. jan 2023, 20:55

sorry,, tastefejl.. mente Surge :oops:

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Hvilken Leatherman skal jeg vælge?

Indlæg af Ingsorsi » 17. jan 2023, 21:02

Fedt med de mange gode info! Tak for det!
:NVFrules:


Jeg tror umiddelbart, at jeg hælder mest til Charge TTI eller måske Wave+. Surge er jo fed, men frygter den er så stor, at jeg for ofte ville vælge ikke at have den med.

Det med at montere stiksavsklinger er rigtigt smart. Men hvor ofte jeg ville bruge det ved jeg ikke. Det er lidt akavet, at den ikke kan lukkes med et blad monteret.

APE74
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13. dec 2017, 17:07
Interesser: Sportskydning
Geografisk sted: PA- USA
Has thanked: 5 times
Been thanked: 20 times

Re: Hvilken Leatherman skal jeg vælge?

Indlæg af APE74 » 17. jan 2023, 21:47

Ingsorsi skrev:
17. jan 2023, 21:02
Fedt med de mange gode info! Tak for det!
:NVFrules:


Jeg tror umiddelbart, at jeg hælder mest til Charge TTI eller måske Wave+. Surge er jo fed, men frygter den er så stor, at jeg for ofte ville vælge ikke at have den med.

Det med at montere stiksavsklinger er rigtigt smart. Men hvor ofte jeg ville bruge det ved jeg ikke. Det er lidt akavet, at den ikke kan lukkes med et blad monteret.
er kun med "uoriginale" klinger den ikke kan lukkes,, med de 2 originale , sav og fil, kan den sagtens lukkes.. har bare lagt 2 std klionger i hylsteret -- mere HVIS man nu lige stod og manglede det :)

men rigtigt,, er fandens tung,, er ikke lige saadan een man render rundt med,, (slet ikke naar jeg nu har min Kimber i lommen + et extra magasin i baglommen)

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Hvilken Leatherman skal jeg vælge?

Indlæg af Ingsorsi » 17. jan 2023, 22:20

APE74 skrev:
17. jan 2023, 21:47
Ingsorsi skrev:
17. jan 2023, 21:02
Fedt med de mange gode info! Tak for det!
:NVFrules:


Jeg tror umiddelbart, at jeg hælder mest til Charge TTI eller måske Wave+. Surge er jo fed, men frygter den er så stor, at jeg for ofte ville vælge ikke at have den med.

Det med at montere stiksavsklinger er rigtigt smart. Men hvor ofte jeg ville bruge det ved jeg ikke. Det er lidt akavet, at den ikke kan lukkes med et blad monteret.
er kun med "uoriginale" klinger den ikke kan lukkes,, med de 2 originale , sav og fil, kan den sagtens lukkes.. har bare lagt 2 std klionger i hylsteret -- mere HVIS man nu lige stod og manglede det :)

men rigtigt,, er fandens tung,, er ikke lige saadan een man render rundt med,, (slet ikke naar jeg nu har min Kimber i lommen + et extra magasin i baglommen)
Hvad med de andre. Er de også så tunge at man ikke gider gå med dem til hverdag ?

APE74
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13. dec 2017, 17:07
Interesser: Sportskydning
Geografisk sted: PA- USA
Has thanked: 5 times
Been thanked: 20 times

Re: Hvilken Leatherman skal jeg vælge?

Indlæg af APE74 » 17. jan 2023, 22:52

Ingsorsi skrev:
17. jan 2023, 22:20
APE74 skrev:
17. jan 2023, 21:47
Ingsorsi skrev:
17. jan 2023, 21:02
Fedt med de mange gode info! Tak for det!
:NVFrules:


Jeg tror umiddelbart, at jeg hælder mest til Charge TTI eller måske Wave+. Surge er jo fed, men frygter den er så stor, at jeg for ofte ville vælge ikke at have den med.

Det med at montere stiksavsklinger er rigtigt smart. Men hvor ofte jeg ville bruge det ved jeg ikke. Det er lidt akavet, at den ikke kan lukkes med et blad monteret.
er kun med "uoriginale" klinger den ikke kan lukkes,, med de 2 originale , sav og fil, kan den sagtens lukkes.. har bare lagt 2 std klionger i hylsteret -- mere HVIS man nu lige stod og manglede det :)

men rigtigt,, er fandens tung,, er ikke lige saadan een man render rundt med,, (slet ikke naar jeg nu har min Kimber i lommen + et extra magasin i baglommen)
Hvad med de andre. Er de også så tunge at man ikke gider gå med dem til hverdag ?
nahh min Wave+ vejer 242 gr.. hvilket ca er det samme som 1,5 x iPhone,, normalt har jeg min Swiss Army og Surefire EDC L1 i lommen,, de vejer tilsammen en ca 280 gr.. saa 242 gr. er vel ikke for meget... alt efter hvad du eller render rundt med i lommerne... Charge TTi vejer lidt mere, 252 gr. iflg Leatherman's hjemmeside... saa den kan du sagtens have i lommen eller baeltet

APE74
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13. dec 2017, 17:07
Interesser: Sportskydning
Geografisk sted: PA- USA
Has thanked: 5 times
Been thanked: 20 times

Re: Hvilken Leatherman skal jeg vælge?

Indlæg af APE74 » 17. jan 2023, 22:58

har du ellers overvejet deres nye Free serie, med magnetisk lukning,, kunne jeg godt blive lidt varm paa (hvis jeg ikke allerede havde mine andre)

https://www.leatherman.com/free-p4-585.html

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Hvilken Leatherman skal jeg vælge?

Indlæg af LJ » 17. jan 2023, 23:31

Ingsorsi skrev:
17. jan 2023, 22:20
APE74 skrev:
17. jan 2023, 21:47
Ingsorsi skrev:
17. jan 2023, 21:02
Fedt med de mange gode info! Tak for det!
:NVFrules:


Jeg tror umiddelbart, at jeg hælder mest til Charge TTI eller måske Wave+. Surge er jo fed, men frygter den er så stor, at jeg for ofte ville vælge ikke at have den med.

Det med at montere stiksavsklinger er rigtigt smart. Men hvor ofte jeg ville bruge det ved jeg ikke. Det er lidt akavet, at den ikke kan lukkes med et blad monteret.
er kun med "uoriginale" klinger den ikke kan lukkes,, med de 2 originale , sav og fil, kan den sagtens lukkes.. har bare lagt 2 std klionger i hylsteret -- mere HVIS man nu lige stod og manglede det :)

men rigtigt,, er fandens tung,, er ikke lige saadan een man render rundt med,, (slet ikke naar jeg nu har min Kimber i lommen + et extra magasin i baglommen)
Hvad med de andre. Er de også så tunge at man ikke gider gå med dem til hverdag ?
Jeg ville nok ikke gide gå med dem i bukselommen men i bæltehylster er det fint. Wave+ er min foretrukne alt taget i betragtning.

Brugeravatar
Wetke
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 648
Tilmeldt: 23. apr 2009, 08:28
Interesser: Pistolskydning, 22er plinking
Geografisk sted: Trekantsområdet
Has thanked: 81 times
Been thanked: 49 times

Re: Hvilken Leatherman skal jeg vælge?

Indlæg af Wetke » 24. jan 2023, 10:43

Jeg er meget glad for min leatherman wingman. Den er let (200 gram) og har de værktøj som jeg har brug for som familiefar og hobbyhåndværker. Kniven er ikke let at holde superskarp, men virker fint til de opgaver jeg udsætter den for.
https://www.pricerunner.dk/pl/344-34471 ... ign-Priser
EDIT: Jeg kan godt lide at man kan åbne kniv og saks uden at jeg skal folde hele toolet ud.

W
Wingman.jpeg
Wingman.jpeg (40.54 KiB) Vist 1292 gange
Rigeligt med smør

Besvar