jeg har brug for: Hjælp til valg af riffelkikket til bjergjagt

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Rahbek
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 1. feb 2023, 13:04
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

jeg har brug for: Hjælp til valg af riffelkikket til bjergjagt

Indlæg af Rahbek » 1. feb 2023, 18:55

Hej Folkens

To spørgsmål.

Jeg skal på bjergjagt i Kirgisistan efter Ibex. Dvs at det kan blive relevant med halvlange skud på op til ca. 400 meter.

I den forbindelse vil jeg sælge den gamle og købe en ny kikkert, men er usikker på hvor meget forstørrelse jeg har brug for? (Alle kikkerter i spil har kliktårn)

Kan jeg fx "nøjes" med 14 gange forstørrelse? For så overvejer jeg Zeiss V8 1,8-14x56 ASV.

Eller skal jeg have 20 gange forstørrelse og fx købe Zeiss V8 2,8-20x56 ASV? Jeg overvejer også Leupold VX-6 3-18x50 CDS og Swarovski Z8I 2,3-16 med kliktårn.

Grunden til at jeg ikke "bare" køber Zeissen med 20xforstørrelse er, at jeg vil sælge min nuværende kikkert og kun have en kikkert til det hele. Dvs at jeg fx også efterfølgende vil bruge den til trykjagt, hvor jeg foretrækker en lavere forstørrelse. Og selv om 2,2 eller 3 er ok til trykjagt, så vil 1,8 være at foretrække - men kan jeg nøjes med 15 x forstørrelse på bjergjagt, som kikkerten fra Zeiss med 15 x forstørrelse har?

1. Hvad tænker I/vil I anbefale?

2. Og et supplerende spørgsmål: Hvor stor er fejlmargin på de længere skud ved brug af Zeiss ATV-tårn, når nu man ikke kan få/lave customized ringe til ATV-tårnet som man kan med Leupold og Swarovski? Er det uden betydning?

På forhånd tak!!

Mvh Rahbek
Senest rettet af Rahbek 1. feb 2023, 21:55, rettet i alt 2 gange.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Valg af kikkert

Indlæg af HR » 1. feb 2023, 19:13

Rahbek skrev:
1. feb 2023, 18:55
Hej Folkens

To spørgsmål.

Jeg skal på bjergjagt i Kirgisistan efter Ibex. Dvs at det kan blive relevant med halvlange skud på op til ca. 400 meter.

I den forbindelse vil jeg sælge den gamle og købe en ny kikkert, men er usikker på hvor meget forstørrelse jeg har brug for? (Alle kikkerter i spil har kliktårn)

Kan jeg fx "nøjes" med 14 gange forstørrelse? For så overvejer jeg Zeiss V8 1,8-14x56 ASV.

Eller skal jeg have 20 gange forstørrelse og fx købe Zeiss V8 2,8-20x56 ASV? Jeg overvejer også Leupold VX-6 3-18x50 CDS og Swarovski Z8I 2,3-16 med kliktårn.

Grunden til at jeg ikke "bare" køber Zeissen med 20xforstørrelse er, at jeg vil sælge min nuværende kikkert og kun have en kikkert til det hele. Dvs at jeg fx også efterfølgende vil bruge den til trykjagt, hvor jeg foretrækker en lavere forstørrelse. Og selv om 2,2 eller 3 er ok til trykjagt, så vil 1,8 være at foretrække - men kan jeg nøjes med 15 x forstørrelse på bjergjagt, som kikkerten fra Zeiss med 15 x forstørrelse har?

1. Hvad tænker I/vil I anbefale?

2. Og et supplerende spørgsmål: Hvor stor er fejlmargin på de længere skud ved brug af Zeiss ATV-tårn, når nu man ikke kan få/lave customized ringe til ATV-tårnet som man kan med Leupold og Swarovski? Er det uden betydning?

På forhånd tak!!

Mvh Rahbek
Jeg vil i hvert fald ikke anbefale én kikkert til det hele fra hurtige skud på 40m ud til geder på 400. Med den spagat revner du helt op i nakken. Tænk, for eksempel, på hvad hvad sådan et kakkelovnsrør vejer og fylder. Skal det være ekstremt, så lad det være ekstremt. Og køb så en separat drivjagtskikkert eller en red dot. Den behøver ikke at være dyr da den optiske kvalitet ikke spiller nogen væsentlig rolle på drivjagt.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Valg af kikkert

Indlæg af NWF » 1. feb 2023, 19:50

Lyder som en fed tur :)

Min personlig erfaring med lange skud siger at jeg ikke på 400m ville skrue op på 18-20x zoom med mindre riflen lå lige så fast som jeg sad ved en bænk på skydebanen - sigtekorset/billedet vil simpelthen hoppe/ryste for meget på et så stort zoom, og med div. skæve vinkler som man formentlig ville skulle skyde fra har man ikke brug for dette, og der er en god sandsynlighed for at der ikke er mulighed for meget et fast anlæg oppe på bjerget.

Jeg selv ville formentlig skyde på 8-10x zoom på 400m på en jagt. Jeg ville hellere satse på en god håndkikkert og god rangefinder, evt. kombineret - og så nørde ballistik ift. vinkler og ammo.

Skulle jeg have en kikkert til alt, så ville jeg godt kunne blive fristede af en Z8i 1.7-13.3x42 - zoomen vil dække alt mit behov og jeg kan godt lide en mindre kikkert end x56.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Valg af kikkert

Indlæg af T-REX » 1. feb 2023, 19:59

Rahbek skrev:
1. feb 2023, 18:55
Hej Folkens
Hej Rahbek.

Da jeg så din overskrift tænkte jeg, du har sikkert brug, for en god håndkikkert.....
Det var først da der stod kliktårne i teksten, at jeg kunne se andet. :oops:

Kan være en fordel, hvis du skriver hvilken TYPE kikkert (ex. sigtekikkert) i overskriften.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Valg af kikkert

Indlæg af Kortmentyk » 1. feb 2023, 20:04

Jeg har været en tur i Kirgisistan efter ibex for 10-15 år siden og der brugte jeg min 2.5-10x56 s&b klassik. Den var uden kliktårn, men jeg havde ballistik tabel på kolben og en afstandsmåler med TBR (true ballistic range tror jeg det betyder) og det fungerede fint. ASV er selvfølgelig at foretrække og jeg tror du af de nævnte kikkerter skal vælge den du vil få mest glæde af efterfølgende og så, som HR råder dig, købe en trykjagtskikkert til de korte hurtige skud. Skal du endelig have en til det hele så kunne det være en 1,6-8x42 Kahles, en1,7-13x42 swarovskie eller lignende. Jeg gider ikke slæbe rundt på de store kakkelovnsrør mere.
Men det bliver en fantastisk spændende tur for dig. :rock:

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Valg af kikkert

Indlæg af Boryx » 1. feb 2023, 20:17

Hvis jeg skulle op i bjerge med op til 40 frostgrader, så ville jeg ikke sætte min lid til noget der indeholder elektronik.

Jeg har flere gange været tæt på at købe en. S&B PMII 10x42 til Skotland. Mange af de reklamationer der er på kikkerter er vedr. den variable forstørrelse.

Jeg ville prioritere en stærkt og simpel kikkert uden for mange smarte detaljer.

Og så som andre foreslår en håndkikkert der kan mere (den kan undværes hvis den går i stykker - det kan sigtekikkerten ikke).

Ved en kikkert med mindre en 12x forstørrelse slipper du også for at justere parallakse osv. inden skuddet. Altsammen noget som tager unødig tid og fjerner koncentration fra det vigtige, nemlig selve skuddet.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Valg af sigtekikkert

Indlæg af Kortmentyk » 1. feb 2023, 20:26

Det var koldt om natten - måske 5-10 minusgrader, men om dagen var det flot vejr med 14-18 varmegrader og jeg kan dårligt huske det, men jeg tror det var i august eller september jeg var afsted.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3585
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Valg af sigtekikkert

Indlæg af Agamemnon » 1. feb 2023, 21:50

Rahbek skrev:
1. feb 2023, 18:55
Hej Folkens

To spørgsmål.

Jeg skal på bjergjagt i Kirgisistan efter Ibex. Dvs at det kan blive relevant med halvlange skud på op til ca. 400 meter.

I den forbindelse vil jeg sælge den gamle og købe en ny kikkert, men er usikker på hvor meget forstørrelse jeg har brug for? (Alle kikkerter i spil har kliktårn)

Kan jeg fx "nøjes" med 14 gange forstørrelse? For så overvejer jeg Zeiss V8 1,8-14x56 ASV.

Eller skal jeg have 20 gange forstørrelse og fx købe Zeiss V8 2,8-20x56 ASV? Jeg overvejer også Leupold VX-6 3-18x50 CDS og Swarovski Z8I 2,3-16 med kliktårn.

Grunden til at jeg ikke "bare" køber Zeissen med 20xforstørrelse er, at jeg vil sælge min nuværende kikkert og kun have en kikkert til det hele. Dvs at jeg fx også efterfølgende vil bruge den til trykjagt, hvor jeg foretrækker en lavere forstørrelse. Og selv om 2,2 eller 3 er ok til trykjagt, så vil 1,8 være at foretrække - men kan jeg nøjes med 15 x forstørrelse på bjergjagt, som kikkerten fra Zeiss med 15 x forstørrelse har?

1. Hvad tænker I/vil I anbefale?

2. Og et supplerende spørgsmål: Hvor stor er fejlmargin på de længere skud ved brug af Zeiss ATV-tårn, når nu man ikke kan få/lave customized ringe til ATV-tårnet som man kan med Leupold og Swarovski? Er det uden betydning?

På forhånd tak!!

Mvh Rahbek
Jeg skal bede dig om at præcisere din overskrift, således at den efterlever kravene i regelsættet.

Så slipper du for at tråden bliver slettet og du skal starte forfra.

viewtopic.php?f=53&t=91721
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

The Mauer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 540
Tilmeldt: 8. jan 2012, 17:28
Interesser: jagt
Geografisk sted: ringsted
Has thanked: 9 times
Been thanked: 58 times

Re: Hjælp til valg af riffelkikket til bjergjagt

Indlæg af The Mauer » 7. feb 2023, 18:17

Jeg har selv købt en Z8 i 1,8-14x50 til min 300 win med samme tanke for øje. Nu mangler jeg bare at få råd til turen.....

Men den er købt ud fra at den trods alt er lettere end de helt store, men du kan sagtens skyde på 400 meter med "kun" 14 ganges forstørrelse. En af mine egne bedste skudgrupper, blev lavet ved en feltskydning på en kronhjort på 512 meter. Og da havde jeg glemt at skrue op for forstørrelsen så det var med 8x.

Plus du kan også bruge den på drivjagt.

Skulle jeg købe i dag havde jeg nok valgt Swarowskis 1,3-13x50
-The Mauer

Born to hunt. Forced to work!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hjælp til valg af riffelkikket til bjergjagt

Indlæg af Raptor357 » 7. feb 2023, 22:37

Med en kikkert til det hele, så bliver de optiske kompromier for store.
Jeg ville gå efter noget klassisk 4-16, fra zeiss, khales, meopta og lignende.
De virker godt uden for meget følsomhed for pupil placeringen, selv ved max forstørrelse.
Drivjagt, ville jeg så gøre med en rødpunkt. De behøves ikke være dyre.
Hvis du ikke dyrker natjagt, så har du ikke noget at bruge lys i kikkerten til. Og så er brugtmarkedet stort og meget fornuftigt i pris.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hjælp til valg af riffelkikket til bjergjagt

Indlæg af LJ » 8. feb 2023, 07:37

Hvilken riffel/kaliber skal kikkerten monteres på?

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hjælp til valg af riffelkikket til bjergjagt

Indlæg af T-REX » 8. feb 2023, 23:13

Tænk også på, at skal du gå 1000 meter op ad bakke, så er der ofte et ønske om LAV vægt. :oops:
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 538
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: Hjælp til valg af riffelkikket til bjergjagt

Indlæg af 1900 » 9. feb 2023, 08:50

som sædvanlig snakker vi religion når emnerne er caliber, riffelfabrikat og optikditto :smile:
for mig ville der kun være en kikkert i spil: 6-24 zeiss Victory ( erkender at den fylder og vejer mere end en leopold, men jeg holder frygtelig meget af den og bruger den til alt pånær drivjagt )
Vedhæftede filer
image.gif
image.gif (453 bytes) Vist 1696 gange

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hjælp til valg af riffelkikket til bjergjagt

Indlæg af T-REX » 9. feb 2023, 13:28

Hvis du har Strelok Pro, så kan du lege med, hvordan en Ibex ser ud, gennem din kikkert, ved forskellige forstørrelser og afstande.

Her er en Ibex, på 400 meter, set gennem en Hawke TMX Frontier 30 SF, 2,5-15x50 ved 15x
Ibex-400-TMX, Frontier 30 SF 2.5-15×50, Hawke.png
Kalibervalg er 30-06 RWS Evo Green 139 Grains.

Det giver dig en ide om, hvad du skal bruge, af forstørrelse, for at være tryg.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hjælp til valg af riffelkikket til bjergjagt

Indlæg af T-REX » 9. feb 2023, 13:43

Her er billede simuleret gennem Zeiss Conquest V6 5-30x50 ved 30x
ZMOA-1, Conquest V6 5-30x50, Zeiss.png
kaliber 7mm Rem Mag, Hornady 140 Grains GMX Superperformance, med 972 m/s.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

KK-308
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 50
Tilmeldt: 21. jun 2018, 16:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordens port
Has thanked: 7 times
Been thanked: 18 times

Re: Hjælp til valg af riffelkikket til bjergjagt

Indlæg af KK-308 » 9. feb 2023, 13:55

Rahbek skrev:
1. feb 2023, 18:55
Hej Folkens

To spørgsmål.

Jeg skal på bjergjagt i Kirgisistan efter Ibex. Dvs at det kan blive relevant med halvlange skud på op til ca. 400 meter.

I den forbindelse vil jeg sælge den gamle og købe en ny kikkert, men er usikker på hvor meget forstørrelse jeg har brug for? (Alle kikkerter i spil har kliktårn)

Kan jeg fx "nøjes" med 14 gange forstørrelse? For så overvejer jeg Zeiss V8 1,8-14x56 ASV.

Eller skal jeg have 20 gange forstørrelse og fx købe Zeiss V8 2,8-20x56 ASV? Jeg overvejer også Leupold VX-6 3-18x50 CDS og Swarovski Z8I 2,3-16 med kliktårn.

Grunden til at jeg ikke "bare" køber Zeissen med 20xforstørrelse er, at jeg vil sælge min nuværende kikkert og kun have en kikkert til det hele. Dvs at jeg fx også efterfølgende vil bruge den til trykjagt, hvor jeg foretrækker en lavere forstørrelse. Og selv om 2,2 eller 3 er ok til trykjagt, så vil 1,8 være at foretrække - men kan jeg nøjes med 15 x forstørrelse på bjergjagt, som kikkerten fra Zeiss med 15 x forstørrelse har?

1. Hvad tænker I/vil I anbefale?

2. Og et supplerende spørgsmål: Hvor stor er fejlmargin på de længere skud ved brug af Zeiss ATV-tårn, når nu man ikke kan få/lave customized ringe til ATV-tårnet som man kan med Leupold og Swarovski? Er det uden betydning?

På forhånd tak!!

Mvh Rahbek
Hej Rahbek
Jeg har Leupolds VX6 HD 3-18x50, og jeg er fuldt ud tilfreds med den. Jeg har selv skudt på forholdsvis lange hold, som du selv benævner, og den fungerer godt til alt, hvad jeg har været udsat for. Jeg ville dog ikke gå med 3x forstørrelse til trykjagt, der ville jeg vælge en kikkert eller andet sigte til formålet. 3x er meget, når vildtet kommer i fuld skrald på korte hold, det fungerede ikke for mig. Derfor valgte jeg en Leupold vx5 1-5x24 til drev- og trykjagt, som har fungeret kanon bl.a. efter grise.
Jeg har CDS, på min VX6, som er lavet til Sako Powerhead Blade. Det er super lækkert og nemt bare at kunne dreje op til den afstand der er aktuel, og så sidder kuglen lige på. Nogen vil nok mene at det er mere "Nice to have" end "need to have". Hvis man ved, hvor mange klik det kræver til f.eks. 200 eller 400 meter, kan man selvfølgelig klare det på den måde. Jeg er rigtig glad for CDS, jeg syntes det er super lækkert.
Jeg kan kun tale varmt om VX6 og VX5, specielt med Lupold QR baser og ringe til skift mellem kikkerter, hvor jeg ikke har haft behov for justere indskydning på noget tidspunkt.
Freedom is something that dies unless it's used.
- Hunter S. Thompson. Requiescat in pace.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hjælp til valg af riffelkikket til bjergjagt

Indlæg af LJ » 9. feb 2023, 14:43

Mon Rahbek snart deltager i sin tråd, besvarer spørgsmål osv.?

Brugeravatar
RasKrog
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 508
Tilmeldt: 12. nov 2012, 23:02
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Skanderborg'ish
Has thanked: 57 times
Been thanked: 108 times

Re: Hjælp til valg af riffelkikket til bjergjagt

Indlæg af RasKrog » 9. feb 2023, 16:05

LJ skrev:
9. feb 2023, 14:43
Mon Rahbek snart deltager i sin tråd, besvarer spørgsmål osv.?
Det kunne da være et godt træk, særligt nu hvor han har været logget på så sent som i dag.. :blink:

Mht. det "rigtige" valg af kikkert, så kan jeg ikke bidrage med noget, der ikke allerede er nævnt.
Stod jeg selv i den lykkelige situation, at skulle afsted på jagtrejse, så ville jeg gå efter en dedikeret kikkert til langdistancedkud og en rigtig drivjagtskikkert eller aimpoint til de korte skud.
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hjælp til valg af riffelkikket til bjergjagt

Indlæg af C-X » 9. feb 2023, 16:16

Nogle mennesker kan nå at læse på jobbet, og har først tid til at skrive en længere smøre, når de får fri :blink:

Enig med de der foreslår to dedikerede optikker, fremfor en, der skal være lige ringe til det hele. Oscar123 viste engang sin M700 .308 Winchester, med diverse optikker på, hvilket var en model jeg plankede, med lidt billigere materialer :thumbup:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
RasKrog
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 508
Tilmeldt: 12. nov 2012, 23:02
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Skanderborg'ish
Has thanked: 57 times
Been thanked: 108 times

Re: Hjælp til valg af riffelkikket til bjergjagt

Indlæg af RasKrog » 9. feb 2023, 22:55

C-X skrev:
9. feb 2023, 16:16
Nogle mennesker kan nå at læse på jobbet, og har først tid til at skrive en længere smøre, når de får fri :blink:

Enig med de der foreslår to dedikerede optikker, fremfor en, der skal være lige ringe til det hele. Oscar123 viste engang sin M700 .308 Winchester, med diverse optikker på, hvilket var en model jeg plankede, med lidt billigere materialer :thumbup:
Du har ret, der er kommet mange gode svar her i tråden og det tager tid at bearbejde dem alle, særligt fordi en del af rådene går i en anden retning en TS’s oprindelige idé.
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

Besvar