Anbefalinger til termisk spotter + sigtekikkert

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
VLangvad
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 6. maj 2020, 15:26
Interesser: Jagt
Geografisk sted: KØBENHAVN Ø
Has thanked: 71 times
Been thanked: 15 times

Anbefalinger til termisk spotter + sigtekikkert

Indlæg af VLangvad » 29. maj 2023, 17:47

Jeg har netop fået min åtel bygget og i gang i Sverige, og skal i den forbindelse have indkøbt mig en termisk spotter.
Hvilken model skal jeg kigge efter i prisklassen 8.000-15.000?
Derudover vil jeg også meget gerne høre anbefalinger til termisk eller lysforstærkende sigtekikkert. Har kigget meget på Pulsar.
Blaser K95 Black Edition G8
.270win, Z8i 2,3-18x56 P SR

Blaser R8 Attaché
9,3x62 fluted, Z8i 1-8x24 P SR

Blaser R8 Professional Savanna
.375 H&H

Taby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 436
Tilmeldt: 8. dec 2006, 08:17
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 66 times
Been thanked: 39 times

Re: Anbefalinger til termisk spotter + sigtekikkert

Indlæg af Taby » 29. maj 2023, 18:57

Hej

Jeg har en pulsar axion som jeg er super tilfreds med. Den har en god størrelse til at ligge i lommen.
Pulsar hører generelt til i den bedre klasse men dermed ikke sagt der ikke findes andet.

Leica calionox er på ønskelisten med den koster 30 af de lange.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Anbefalinger til termisk spotter + sigtekikkert

Indlæg af Raptor357 » 29. maj 2023, 19:05

Alle spottere der er på markedet i dag virker fint.
Du skal dog se på dit field of view. Altså hvor kort afstand skal du kunne overvåge på. Antal mm brændvide kan du ikke sammenligne, det har noget med sensorens størrelse at gøre.
Pulsar er helt klart lækkert.

Angående kikkert, så er der analog og digital.
Den digitale er billigere og den kan typisk optage det du ser. Desuden er den følsom for irlys der ligger længere væk så som 915nm og op. Ulempen er at den skal bruge meget lys.
Et batteri holder for mig mindst 8 timer og det er genopladeligt.

Analoge er dyre, de forstærker det lys der er og de skal næsten ikke bruge noget lys. De har det dog bedst med 840nm lygter og kan nøjes med under 1% af det lys en digital har behov for. Man har desuden ikke altid behov for en lygte for at kunne se målet tydeligt i skov. Et batteri holder meget længe, genopladeligt er ikke interessant.

Vedrørende lygte, så kan man sætte et filter på der blokerer alt synligt lys, så dyret ikke se gløden fra lygten. For de kan fint se det.
Ulempen er prisen og den manglende optagelse. Jeg bruger min optagelse til at se hvor jeg skød og ramte
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Anbefalinger til termisk spotter + sigtekikkert

Indlæg af NWF » 29. maj 2023, 19:55

Vedr. termisk spotter så kom ud og pil lidt ved dem - jeg købte en ny Infiray og billedet er fantastisk ift. til min gl. Flir - men min gl. Flir tænder meget hurtigere op og laver ikke små kliklyde når billedet opdateres. Nede i Jagt-jakt er de søde til at fremvise og man kan komme udenfor og teste. Men udviklingen går også stærkt, så jeg lidt forbeholden for at købe det helt dyre da jeg allerede om et par år gerne vil opdatere igen.

Vedr. sigtekikkert så må synes jeg der er value for money i HIKmicro's Alpex - mit næste køb skal helt bestemt være en decideret kikkert i stedet for clip-ons som jeg bruger idag, men jeg går lige og lurepasser på næste generation af HIK og Pulsar. Det fede ved de kikkerterne er jo at man kan skifte dem imellem 5 forskellige piber/rifler og gemme indskydningen for hver af dem. Men man kan nemt klare sig med en Pard - jager man kun et par gange om året så ville jeg hellere bruge lidt flere penge på spotter end kikkert.

Og kombien af en termisk spotter og en lysforstærkende kikkert synes jeg er ideal til gris - du spotter dem termisk og identificere dem med lysforstærkende.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

VLangvad
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 6. maj 2020, 15:26
Interesser: Jagt
Geografisk sted: KØBENHAVN Ø
Has thanked: 71 times
Been thanked: 15 times

Re: Anbefalinger til termisk spotter + sigtekikkert

Indlæg af VLangvad » 29. maj 2023, 20:50

Tror jeg starter med en termisk spotter af god kvalitet, men det er lidt af en jungle... Hvad skal jeg kigge efter, eller være særligt opmærksom på?
Blaser K95 Black Edition G8
.270win, Z8i 2,3-18x56 P SR

Blaser R8 Attaché
9,3x62 fluted, Z8i 1-8x24 P SR

Blaser R8 Professional Savanna
.375 H&H

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Anbefalinger til termisk spotter + sigtekikkert

Indlæg af Raptor357 » 29. maj 2023, 22:54

VLangvad skrev:
29. maj 2023, 20:50
Tror jeg starter med en termisk spotter af god kvalitet, men det er lidt af en jungle... Hvad skal jeg kigge efter, eller være særligt opmærksom på?
Jeg bruger stadig en gammel flir scout, den er rigtig fin og er der dyr finder den dem. og det kan alle de modeller du kan købe.

Find en uden kliklyd, en gris hører fint og den er bestemt ikke dum.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Anbefalinger til termisk spotter + sigtekikkert

Indlæg af Rigsby » 30. maj 2023, 10:03

Raptor357 skrev:
29. maj 2023, 19:05
Alle spottere der er på markedet i dag virker fint.
Du skal dog se på dit field of view. Altså hvor kort afstand skal du kunne overvåge på. Antal mm brændvide kan du ikke sammenligne, det har noget med sensorens størrelse at gøre.
Pulsar er helt klart lækkert.

Angående kikkert, så er der analog og digital.
Den digitale er billigere og den kan typisk optage det du ser. Desuden er den følsom for irlys der ligger længere væk så som 915nm og op. Ulempen er at den skal bruge meget lys.
Et batteri holder for mig mindst 8 timer og det er genopladeligt.

Analoge er dyre, de forstærker det lys der er og de skal næsten ikke bruge noget lys. De har det dog bedst med 840nm lygter og kan nøjes med under 1% af det lys en digital har behov for. Man har desuden ikke altid behov for en lygte for at kunne se målet tydeligt i skov. Et batteri holder meget længe, genopladeligt er ikke interessant.

Vedrørende lygte, så kan man sætte et filter på der blokerer alt synligt lys, så dyret ikke se gløden fra lygten. For de kan fint se det.
Ulempen er prisen og den manglende optagelse. Jeg bruger min optagelse til at se hvor jeg skød og ramte
Jeg er fuldstændig enig i det som bliver sagt ovenfor.

Hvad de fleste glemmer (eller ikke ved) er at de digitale natkikkerter ingen lysforstærkning har derfor kun virker hvis de bruges sammen med en IR-lygte, som regel med en bølgelængde på 900 til 950 nanometer.

Det er også derfor at alle digitale "clip-on" kikkerter stinker BIG-TIME (med risiko for at få snudeslag :smile: )

En analog, selv gen-1 som har en systemforstærkning på omkring de 1000 gange, er lysår bedre end hvad en digital kikkert kan præstere og taler vi generation 2 og opefter så taber alle digitale kikkerter som en Trabant ville tabe til en Mc-Laren F1 racer.

Digitale kikkerter har så en fordel over de fleste Gen-1 kikkerter, som består i at billedet ikke er forvrænget "i kanterne" men det er måske ikke så vigtigt da en sigtekikkerts primære billedfelt ligger i centrum af billedet og ikke i randen.

Armasight's Core Spark er ret god når det kommer til randskarphed på grund af den teknologi den benytter, men de "normale" Gen-1 med rør deler alle den samme fejl som er at jo længere man kommer væk fra centrum af billedet jo større bliver forvrængingen.

Når det kommer til termiske spottere så er der en god del som er tilgængelige for den almindelige pengepung, dog skal det nævnes at man ikke kan forvente at få militær kvalitet eller opløsning i det prisleje, men for at se om der er noget som gemmer sig er de fleste okay.

F.eks. FLIR Scout TKx, er acceptabel og kan erhverves for omkring 8000, det var i hvertfald hvad min kammerat betalte for sin.

Generelt vil jeg sige at man skal kigge på sensorens opløsning, for FLIR Scout TKx er sensoren 160x120, større er bedre!
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Anbefalinger til termisk spotter + sigtekikkert

Indlæg af KKA » 30. maj 2023, 18:52

Spotter:
Haft en Liemke Infiray Keiler Pro 18 i et par år. Den er fin, omend det er med den lille sensor(384x288). Enkel at betjene, ergonomisk god, med 5-6 timers brug på en opladning. Liemke er ejet af Blaser!
Jeg har ikke brug for video mm,; men kunne da godt overveje en spotter med afstandsmåler, hvis den kan fåes med større sensor, uden at gå på kompromis med ovennævnte kvalifikationer!
Lige i denne forsommer-tid er træstammer og sten etc solopvarmede, hvilket gør en spotter overflødig i dagtimerne…..

Sigtekikkert:
ingen erfaring med lysforstærkende, termisk

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Anbefalinger til termisk spotter + sigtekikkert

Indlæg af Lassescout » 30. maj 2023, 20:33

Tror jeg starter med en termisk spotter af god kvalitet,
Det tror jeg er et fint sted at starte. Jeg har ikke erfaring med lysforstærkende eller elektroniske sigtekikkerter, men det fungerer vel stadigvæk at etablere belysning på foderpladsen? Med LED belysning bruger du næsten ingen strøm, så det kan fint gå at have et skumringsrelæ der tænder lyset når det bliver mørkt. Det vænner grisene sig til uden problemer. Og det er MEGET billigere end en lysforstærkende eller termisk sigtekikkert.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Explorer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1204
Tilmeldt: 12. jan 2006, 22:04
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Re: Anbefalinger til termisk spotter + sigtekikkert

Indlæg af Explorer » 31. maj 2023, 19:02

Jeg faldt for Zeiss DTI 3/25 som har en sensor på 384 x 288, men med contrast boost slået til har jeg stadig til gode at prøve en som har samme eller bedre kontrast end den har, prøvede på et tidspunkt en med 640×480 sensor og jo der er opløsning højere, men kontrast på Zeiss'en gjorde bare at jeg nemmere kunne få øje på de små forskelle langt ude

https://www.zeiss.com/consumer-products ... i-325.html

Brian88
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 245
Tilmeldt: 3. mar 2013, 11:21
Interesser: Jagt både med riffel og hagl
Geografisk sted: Midt/vestjylland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 48 times

Re: Anbefalinger til termisk spotter + sigtekikkert

Indlæg af Brian88 » 31. maj 2023, 22:10

Jeg havde ligeledes store overvejelser om jeg skulle vælge den ene eller den anden termisk, men må nok erkende at jeg ikke kigger mere end lige til at spotte dyret, så skifter jeg over til natkikkert i stedet - Jeg får slet ikke brugt alle de fine detaljer i termisk, for da er jeg længe skiftet til kikkert.

Ligeledes det samme med natkikkert. Er tilbage ved en gammel pard, da det bare er nemmere at klikke af og på, i stedet for at skifte kikkert. Den ekstra IR forbliver også i skabet når det er åtel jagt.
Ingen tvivl om det dyre grej er fedt, men der går ikke længe inden jeg ikke gider sidde og kigge efter randskarphed og detalje grader i grejet når jeg er på jagt. Men det er helt sikkert individuelt fra jæger til jæger :smile:

/Brian

Tikka B93
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 166
Tilmeldt: 15. feb 2009, 09:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 34 times

Re: Anbefalinger til termisk spotter + sigtekikkert

Indlæg af Tikka B93 » 1. jun 2023, 01:59

Jeg ville nok prøve at skrive mine behov ned
spotter : lang /kort afstand ,skov åbent terræn ,at se om der er noget/eller identificere det, løst batteri osv
nat sigte : hvilke lande skal jeg evt bruge det i (lovgivning)termisk eller med ir , afstandsmåler ,clip on ,osv
du skriver jo åtel i sverige og er det kun der så kan du snildt klare dig med en spotter til under 10.000 og evt en pard 007 jeg ville ikke være bange for
at købe brugt udviklingen går stærkt og mange skifter ud til noget bedre /nyt. men at der er kommet noget bedre gør jo ikke det man har dårligt ,det sidste jeg skriver er hvad jeg fortæller mig selv når jeg ikke har råd til nyt :giggle: knæk og bræk

VLangvad
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 6. maj 2020, 15:26
Interesser: Jagt
Geografisk sted: KØBENHAVN Ø
Has thanked: 71 times
Been thanked: 15 times

Re: Anbefalinger til termisk spotter + sigtekikkert

Indlæg af VLangvad » 1. jun 2023, 07:42

Det er primært (hvis ikke udelukkende) til grisejagt i Sverige. Jeg har en photon xt lysforstærkende kikkert, men den holder ikke strøm ret godt. Tanken er i første omgang at supplere den med en termisk spotter.

Og mange tak for jeres input so far!

Tror jeg skal på markedet efter en god brugt spotter til 8.000-12.000kr?
Blaser K95 Black Edition G8
.270win, Z8i 2,3-18x56 P SR

Blaser R8 Attaché
9,3x62 fluted, Z8i 1-8x24 P SR

Blaser R8 Professional Savanna
.375 H&H

Torben Dahl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 542
Tilmeldt: 23. maj 2012, 14:12
Interesser: jagt
Geografisk sted: roslev
Has thanked: 141 times
Been thanked: 92 times

Re: Anbefalinger til termisk spotter + sigtekikkert

Indlæg af Torben Dahl » 11. jun 2023, 11:42

en god ting ved spotter er at købe en med løst batteri ,så kan man sidde hele natten uden powerbank
Blaser R8 Lux grade 4
3006
zeiss victory HT 3-12x56 asv
aimpoint H34s
zeiss victory RF 8x42
zeiss sfl 8x30
blaser f 16 grade 4 12/76
pulsar digex c50
pulsar axion 2 lrf 35 xq
sako finnfire 2 22 LR
leupold freedom rimfire 2-7x33

Besvar